Jump to content

Harmony 47 - Erfaringer?


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Er ikke uenig i det, men det er nå slik at det koster ikke det samm om båten skal leveres i Vadsø eller i Oslo... det skiller ofte noen ti talls høvdinger også der...

 

Personlig så ser jeg ikke problemet om alle oppgir pris fra verft, da er det lettere å sammenligen samt at man selv kan står for transporten eller deler av den for egen kjøl eller egen bil om man disponere slikt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Før man går til innkjøp av ny båt (eller brukt) så bør man ha gjort seg opp en mening om hvor mye man er villig til å putte i en båt. Virker som noen føler seg "lurt" til å kjøpe båt ved å "tro" at den "bare" kostet 856.000 mens sluttregningen ble 1.010.000??

 

Når man skal kjøpe en så stor og dyr gjenstand så forventer jeg faktisk at man bruker litt tid på hele prosessen (er ikke det halve moroa?) og det innebærer å se på hver enkelt båt for seg, hva den enkelte båt leveres med av standard utstyr (dette varierer kraftig), hva man ønsker/trenger i tillegg og legger til de utgifter som påløper til rigging, stoffing, transport osv. Den enkelte må/kan også vurdere om noe av dette kan gjøres selv (stoffing, rigging, transport).

 

Verre enn dette er det ikke, men hvis det føles sånn så vil jeg heller anbefale en tur på ski, koster lite og gjør godt! :flag:

 

.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Innredningstil:

Harmony:

Dette hadde jeg IKKE kjøpt !

Tristere enn dette kan det ikke lages.... :sad:

oavsett båtmodell, så gillar jag ikke ett pentry som ser ut som dette, stå o lage mat i litt sjögang

her, utan att ha något att ta spjern emot eller hålla sig i :nonod:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mouche

 

Tror nok alle som skal kjøpe båt ,ny eller brukt båt, erfaren båtbruker eller ikke har satt en sluttsum,maxsum, å tro noe annet vil være fordumming av mennsker. og det vil vi jo ikke. Det samme vil vel være å tro at noen blir lurt til å kjøpe båt, litt dustet. Tror nok du har misforstått da.

 

Kan faktisk ikke se hvofor det ikke kan opplyses at feks rigging,klargjøring, stoffing og frakt kommer i tilllegg(pris for dette). dette er jo faktisk noe som må gjøres for å ha en seilklar båt. Så kan slike som deg som ønsker å gjør ting selv for å spare penger trekke dette ut. Enkelt ikke sant.

 

Men at det er forvirring om hva sluttprisen på forskjellige båter klar på sjøen blir vitner jo nettopp diverse diskusjoner på nett om.

 

I stede for skitur anbefaler jeg en frisk fin seiltur, det er jo derfor vi har båt.

 

Ship o hoi.

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche

 

Tror nok alle som skal kjøpe båt ,ny eller brukt båt, erfaren båtbruker eller ikke har satt en sluttsum,maxsum, å tro noe annet vil være fordumming av mennsker. og det vil vi jo ikke. Det samme vil vel være å tro at noen blir lurt til å kjøpe båt, litt dustet. Tror nok du har misforstått da.

Men at det er forvirring om hva sluttprisen på forskjellige båter klar på sjøen blir vitner jo nettopp diverse diskusjoner på nett om.

 

I stede for skitur anbefaler jeg en frisk fin seiltur, det er jo derfor vi har båt.

 

Ship o hoi.

Jeg er sikker på at du skjønner hva jeg prøver å si? Hvis jeg har uttrykt meg uklart så beklager jeg det. Blir bare litt lei av denne evindelige klagingen på alt mellom himmel og jord!

 

At prisen i utgansgpunktet er oppgitt levert verft, urigget og ustoffet kan da virkelig ikke være så stort problem? Voksne oppegående mennesker klarer da å legge sammen disse tallene og se hva sluttregningen kommer på? Og som jeg sa så kan jo den enkelte velge hvilke tjenester de ønsker å kjøpe og hvilke de ønsker å utføre selv. Alternativt må man lage en liste som inneholder alt og så kan man trekke fra for de tjenester, ytelser eller varer man ikke ønsker - er det noe smartere, ærligere, mindre lureri eller mindre sleipt? For meg vil det bare være idioti!

 

Midtvinters og med kuldegrader og snø i vente så synes nå jeg at skiturer er et bedre alternativ enn seiling, vi bor tross alt i et vinterland. Frivillig er det også - eller?

 

.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du bor på feil side av lande. :wink:

 

 

Prøv å snu det hele. Gå ut fra reell pris så trekk fra, enklere det.

 

Ta en båt som ligger midt i Tyskland for å få denne til nærmeste hav må denne fraktes pris ca.33000.- Nå kan du bære den eller la den ligge på land å bruke den som hytte.

Tror alle betaler de 33000.- for å få båten på havet. Burde ikke denne prisen ligge i . Vanskelig eller?

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Voksne oppegående mennesker klarer da å legge sammen disse tallene og se hva sluttregningen kommer på?

Vanligvis er ikke dette noe problem, nei. Der hvor det kan bli litt vanskelig er å sammenligne prisen på to båter. De veiledende prisene er kanskje veiledende, men ikke sammenlignbare. Som regel må du sette deg ned med en selger for hvert båtmerke før du har fått sammenlignbar tall. Det er litt tidkrevende, men for min egen del kan jeg leve med det.
Link to post
Share on other sites

Problemet er at dette tullet med ekstra utstyr gjelder alle båter. Også norske som Viknes og NB. Du kan kjapt legge på noen hundre lakser p å prisen der også. Så slutt å hetse Bavaria for dette! Uansett er jo prisene nybåtleverandørene tar på ekstrautstyr som høye at du egentlig er bra dum om du bestiller ekstrautstyr fra verft istedefor å montere dette selv. 6000 for en dårlig bilradio og 4000 for et ekstra batteri for å nevne noe...

 

Hederlig unntak synes jeg er Normar som selger Beneteau. Der er pris på vannet i Son med ganske ok med utstyr. Men de gjør jo dette nettopp som et mottrekk mot Bavaria.

Link to post
Share on other sites

Er ingen hets av forhandler av Bavaria.

 

Er enig når det gjelder ekstrautstyr. Men som tidligere nevnt er jo ikke transport til Lp i Danmark gratis. ikke rigging og klargjøring av båten, kan vel ikke kalle dette ekstrautstyr. Er vel et fåtall som rigger båten selv.

Har jo selv Bavaria og er godt fornøyd med Lunde båt og ikke minst båten. Men synes båtene bør prises på en annen måte. Ikke noe stor problem.

Som sagt, jeg kan da ikke bære båten til havet.

Link to post
Share on other sites

Hederlig unntak synes jeg er Normar som selger Beneteau. Der er pris på vannet i Son med ganske ok med utstyr. Men de gjør jo dette nettopp som et mottrekk mot Bavaria.

Og kanskje de gjør det for å følge markedsføringsloven.

 

Hvis Forbrukerrådet setter fokus på bransjen vil det bli en slutt på den pris settingen som mange nå opererer med (bl.a. Lunde Båt)

 

Ekstra utstyr er greit at er tilleggspris men ikke levering utenfor Norges grense.

 

mvh

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Du bor på feil side av lande. :wink:

Prøv å snu det hele. Gå ut fra reell pris så trekk fra, enklere det.

 

Ta en båt som ligger midt i Tyskland for å få denne til nærmeste hav må denne fraktes pris ca.33000.- Nå kan du bære den eller la den ligge på land å bruke den som hytte.

Tror alle betaler de 33000.- for å få båten på havet. Burde ikke denne prisen ligge i . Vanskelig eller?

Regner med at du nå snakker om Bavaria helt konkret. Disse båtene kan du også få levert i Nord-Tyskland eller Danmark og da vil transportprisene være en annen/lavere. En del vil da velge å få med et par venner og ta levering av båten på kontinentet og seile den hjem - det blir en del penger spart i forhold til hva det koster å få den levert i Norge.

Ikke glem at Norge er et langt land og det hjelper vel lite for ham som skal bruke båten i Lofoten at det koster x,y eller z å få den levert i f.eks Drammen.

 

Reell pris - hva mener du med det? Båt levert der du vil med det utstyret du ønsker? Alle selgere operer med forutsetninger m.h.t. valuta og riskoen for dette bærer kjøper. Hva med alle de andre som har andre ønsker m.h.t. utstyr og leveringssted - for meg blir dette på grensen til kverulering for, jeg hadde nær sagt gud skje lov, vi er alle forskjellige og har forskjellige ønsker og behov.

 

Ser ut til at du er fornøyd på din side og jeg på min - sånn får vi spredt bosetning og det er jo også bra?

:yesnod:

.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og kanskje de gjør det for å følge markedsføringsloven.

 

Hvis Forbrukerrådet setter fokus på bransjen vil det bli en slutt på den pris settingen som mange nå opererer med (bl.a. Lunde Båt)

 

Ekstra utstyr er greit at er tilleggspris men ikke levering utenfor Norges grense.

 

mvh

 

Barsk II :sailing:

Jeg kikket nå gjennom markedsføringloven og fant ikke noe utvilsomt kan felle Lunde Båt.... Kan du kanskje forteller hvor dette står oppført i Markedsføringsloven at denne forme for prissetting er ulovlig...

 

Markedsføringsloven fra Lovdata

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Greit at en tandemkjøl gjør kjølen mindre dyptgående. Men hva er fordelen med to kjøler med vann i mellom kontra en noe bredere enkeltkjøl med samme dyptgående?

To logiske årsaker kan jeg se:

1. innfestingen og kreftene fra kjølen fordeles på en større flate i skroget

2. Det er en eller annen hydodynamisk fordel med å ha gjennomstrømming mellom kjølene

 

Første gang jeg ser en slik kjølkonstruksjon - ser rar ut for meg. Men jeg er jo ikke konstruktør da

Link to post
Share on other sites

To logiske årsaker kan jeg se:

.....................

det der er jag ikke helt enig i

 

pkt 1 beror ju på hur stor överflate på taket på T....både bredd o längd på taket kan ju göras större enn själv kjölfenan......... og på balkkonstruktioner på insidan skrovet!

(en Maxi77a har ju taket utdraget nesten til akterkant på bulben)

lite svårt o förklare :smiley:

 

 

pkt 2 er intressantare, båten kommer att svänga snabbare, (mindre kursstabil)

men vad händer med strömning, släpp i akterkant kjöl, turbulens etc.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

mouche

 

 

For å få fraktet båten fra Tyskland til Danmark er prisen på min båt 33600.-. Har jo ikke noe reelt valg her, JEG MÅ BETALE 33600 og det må alle andre også om de skal få båten på sjøen, er det så vanskelig å forstå.

Skulle jeg fått fraktet den videre ville vel prisen på dette lagt rund 12000.- noe jeg sparte på å seile den hjem selv.

 

 

Tror nok ikke vi blir helt enig så ship ohoi

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser det ligger en Bavaria Cruiser 39 på Finn.no av en selger som trolig har ombestemt seg. Båten leveres først i våren, og selger kan være behjelpelig med transport til Sør-Norge. Den har en del ekstrautstyr.

Pris 1.180.000. Listepris fra Lunde: 955.000.

Er nok en indikasjon på at fra listepris bør man vanligvis regne med å legge på 20-35 prosent.

 

De fleste her synes i alle fall å være enige om at listepriser i beste fall er en indikasjon på kjøpesum, og at sammenlikning av listepriser fra ulike produsenter er artige i seilbåtkataloger, men kun har en svært begrenset nytteverdi. En slik sammenlikning krever et omfattende selvstudium.

 

Synes selv en listepris som et minimum burde forutsette en seilklar båt fra verftets nærmeste sjøkant, og ikke et byggesett lokalisert i et eller annet innland, for å sette det litt på spissen.

 

Det er ikke noe problem for kundene å trekke fra og legge til, avhengig av hva man skal ha av utstyr, og hvor mye man vil gjøre selv av f.eks transport, rigging etc. Men det skulle ikke være noe problem for produsenten heller, ut fra en felles norm for hva som bør ligge i en listepris.

 

Tipper det er en del nybåtkjøpere som har fått en ørlite forklaringsproblem på hjemmebane når kontrakten er underskrevet og sluttsummen er kommet på kjøkkenbordet. Og det uten særlig ekstragavante avkryssinger på utstyrslisten.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din:

"pkt 2 er intressantare, båten kommer att svänga snabbare, (mindre kursstabil)

men vad händer med strömning, släpp i akterkant kjöl, turbulens etc."

 

Et interessant spørsmål. Man skulle jo tro at problemene med turbulens ble større. Det hadde moro å sett produsentens tanker omkring denne tandemkjølen.

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme jeg flirer litt når enkelte reagerer på at priser kommer i tillegg for sjøsetting, frakt, stoffing, utstyr etc.

 

Ingen av dere som har handla ny bil noen gang?

 

Tillegg :

-transport fra Drammen

-piggdekk/piggfrie dekk

-cd-spiller

-metallic-lakk

-air condition

-ev soltak

-alarm

-etc etc

 

Hvorfor skal da båtbransjen være så mye verre enn bilbransjen ?????

 

For min del synes jeg forsåvidt båtleverandørende opptrer slik som de bør.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...