Jump to content

Harmony 47 - Erfaringer?


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Leste en test av Harmony 42 i Yachting World (trur eg). Fikk litt kritikk for dårlig finish under benker og inni skap o.l. Ikke endebehandlet finèr og sånt. Seilegenskapene var ikke vurdert i detalj, da den var seilt i lite eller ingen vind.

 

Imidlertid ser prisen på den 47 foteren veldig attraktiv ut. Må være den billigste 47' å få? Skal se mer på denne selv..

(47 fot er j... digert da. Ikke lett å legge til denne alene med fralandsvind!)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

PS Ser ut på tegningen som om kjølen er nokså spesiell, eller er det synsbedrag?

Mnja. Det er en tandemkjøl. Kikker du nøye etter, er en konvensjonell kjøl med bulb stiplet.

Det er vanlig nedover i Europa å tilby kjøler med mindre dypgående.

Tilogmed den gamle båten min ble solgt i Tyskland med SD-kjøl som alternativ.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Kvaliteten på skrog/dekk/rigg/kjøl/rør virker tillitvekkende når man studerer produksjonsopplegget deres. Tror båtene er mer solide enn det man forbinder med billigmerker. Det jeg så på som ulempen er at innredningen kan virke kjip. Byssa er den samme som på 34-foteren. Salongen/kartbordet/toalettet er helt likt 42 - foteren. Tror den seiler bedre enn f.eks Bavaria cr, Benetau oceanis og Jeanneau sun od. Men ikke like bra som hanse. Båtene er konservative i skrogfasongen.

 

mvh

 

Viggo - som lurte på å skifte til Harmony i fjor

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Vurderte også sterkt å kjøpe en Harmony i fjor og slutter meg til Viggo Veas vurdering. Kvalitet i skrog, rigg og annet utstyr virket å være fullt på høyde med f.eks. Jeanneau (som jeg endte opp med). Men innredningen ikke bare virket kjip, den var kjip, spør du meg...Men så var det smaken og baken da. Valgte vel Jeanneauen fordi den innredningsmessig er mer i retning av HR, som jeg skal bytte til når jeg vinner i lotto. Altså, hvis man kan like innredningstilen i Harmony, tror jeg du får veldig mye solid båt for penga.

Redigert av Per A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kvaliteten på skrog/dekk/rigg/kjøl/rør virker tillitvekkende når man studerer produksjonsopplegget deres. Tror båtene er mer solide enn det man forbinder med billigmerker.

Tror jeg venter med tillitserklæringer til bølgehøyde og vindstyrke gir grunn til det. Har ikke lest noen tester som har prøvd disse båtene i hardt vær.

 

Tror den seiler bedre enn f.eks Bavaria cr, Benetau oceanis og Jeanneau sun od. Men ikke like bra som hanse.

Jeg er veldig skeptisk til prisen, og lurer litt på hvor mye "ekstrautstyr" som må krysses av før båten er tilfredsstillende utstyrt. Har sett litt på båter i denne størrelsen som et alternativ til å kjøpe hytte/hus/leilighet i middelhavsområdet, og da blir det gjerne et ønske om at innredningen bør være litt stilfull også. Der krever nok en Harmony at man gjør en liten oppgradering.

 

(For tiden venter jeg spent på at Hanse skal presentere sin nye 43' som ser ut til å få prislapper som starter på rundt 1,8 M i Norge. Jeg skriver prislapper, for utvalget av tilpasninger blir stort.)

Link to post
Share on other sites

Utstyrsmessig har jeg ikke funnet noen som gir mer for pengene enn Harmony. De leverer det meste med som standard.

 

Hvis man skal bo nedi der; hvorfor ikke sjekke ut denne: http://www.fountaine-pajot.com/article900-en.html

 

Koster omtrent det samme som som harmony 47. Spørsmålet er hvordan volumet er i forhold.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sitter med årets første nummer av seilmagasinet foran meg og i sin test av Harmony 38 sier de bl.a.:

 

Ponci Yachts har lang tradisjon for å produsere båter og foruten Harmony har de også den litt mer forseggjorte serien Diva og katamaran-serien Catana. (mao ingen ukjent nykommer)

 

De tok båten ut på en liten tur en stille høstdag. (de har seilt den litt)

 

Man kan få båten med tandemkjøl av jern(1.50m) konstruert av samme som Etap eller dyp blykjøl på 1.90m. (du kan velge)

 

Grunnprisen inkluderer et vell av ekstrautstyr og båten er nærmest seilklar med den obligatoriske grunnpakken. (mao ikke "bunnskrapt" og uten noe som helst)

 

Kan se ut som det er verdt både å lese resten av testen og å ta en titt på båten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tittet litt på Harmony 47 på nettet. Rent estetisk gir den et litt schizofrent førsteinntrykk. Ultramoderne og nyskapende under dekk, og usedvanlig konservative og kjedelige linjer over vannlinjen.

Lurer litt på hvilken kundegruppe de henvender seg til. Vil potensielle kunder som faller for denne moderne innredningen også ha sans for et så kjedelig ytre? Og vise versa?

 

Ville sjekket lysforholdene under dekk. Liker heller ikke den lukkede, men nedfallbare badeplattformen. Men det er smak og behag.

 

Nå er det jo en masse andre vesentlige momenter enn det rent estetiske. Leste også Seilmagasinet, og ble overrasket alt som fulgte med i standardversjonen. De skal ha for å våge på tenke helt nytt innredningsmessig.

Tipper neste steg blir å slippe til designerteamet også over dekk. Det blir i alle fall spennende å følge denne produsenten fremover.

Link to post
Share on other sites

Tittet litt på Harmony 47 på nettet. Rent estetisk gir den et litt schizofrent førsteinntrykk. Ultramoderne og nyskapende under dekk, og usedvanlig konservative og kjedelige linjer over vannlinjen.

Med fare for å bli tatt for å være schizofren eller kanskje ikke, så må jeg si at jeg ikke kan se hva som er ultramoderne og nyskapende under dekk, hva som er kjedelig på utsiden... synes denne båten er lik innredet den som alle de andre.. jeg har sett da.. Inneholder de samme klassiske løsninger på innredningen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

... så må jeg si at jeg ikke kan se hva som er ultramoderne og nyskapende under dekk, ...

Da er vi to som mener noe i den retning. Ut far de bildene jeg har sett vil jeg nok bruke ord som enkelt framfor ultramoderne og nyskapende. (Det første ordet jeg tenkte på var IKEA.)

 

Med hensyn til utstyrsnivået er jeg mer opptatt av kvalitet enn kvantitet, og ikke minst gjelder dette alle de små delene og at alt er montert godt nok. Dette er på ingen måte noen kritikk av Harmony, men jeg tror jeg venter litt med å mene for mye om båtens kvalitet og egenskaper.

Link to post
Share on other sites

I motsetning til konservativ seilbåtinnredning har Harmony lite bruk av treverk, en drøss med aluminiumsprofiler og plastflater, og ellers laminater av kirkebærtre. Rette linjer med et minimalistisk preg.

 

 

Etter det jeg har fått med med av andres reaksoner, så er det innredningen man merker seg. Den liker man, eller man liker den definitivt ikke.

 

Synes den innredningsmessig (sammen med Hanse) skiller seg klart ut fra hva man ellers ser av tradisjonell og klassisk innredning. Det er flott at noen tør å satse litt nytt i linjer og materialvalg. Det gir kjøperne større valgmuligheter enn kun det vanlige regnskogalternativet.

Selv fortrekker jeg mer tradisjonelle linjer, løsninger og materialer.

 

Skjønner i og for seg assosiasjonen med IKEA, en assosiasjon som derimot ligger et godt stykke unna når jeg er nede i mer klassisk innredede seilbåter. Snarere tvert om.

 

Utvendig virker derimot Harmonys linjer er mer intetsigende

Link to post
Share on other sites

Ble litt nysjerrig på hva man egentlig snakker om når det sies at Harmony er et "billig" alternativ. Sjekket prislisten og gjorde en sammenligning med egen båt (Jeanneau SO 35) og Harmony 34.

 

Med samme utstyrsnivå, dvs motoralternativ 29 hester og vanlig elektronikk, inkl plotter og autopilot, kommer Harmony 34 på kr. 926.145,-. Jeanneauen kostet i 2005 kr. 1.026.000. Da er levering holdt utenfor. Jeanneauen er også litt større, ca 50 cm lengre skrog, men samme bredde.

 

Summa Summarum er, etter at utstyret er regnet inn, kanskje ikke Harmony et så veldig rimelig alternativ likevel?

 

Så kan de som vil sammeligne med Bavaria...

 

Innredningstil:

Harmony:

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2648/DSC00670.jpg

 

Jeanneau:

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2648/g459.jpg

Link to post
Share on other sites

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ble litt nysjerrig på hva man egentlig snakker om når det sies at Harmony er et "billig" alternativ. Sjekket prislisten og gjorde en sammenligning med egen båt (Jeanneau SO 35) og Harmony 34.

[...]

Summa Summarum er, etter at utstyret er regnet inn, kanskje ikke Harmony et så veldig rimelig alternativ likevel?

Nå var det prisen på Harmony 47 som fikk folk til å reagere litt her. Annonsen på Finn sier i overkant av 1,4 Mill. Til sammenligning koster en ny Hanse 461 i underkant av 2,3 Mill.
Link to post
Share on other sites

Så kan de som vil sammeligne med Bavaria...

 

Innredningstil:

Harmony:

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2648/DSC00670.jpg

 

Jeanneau:

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2648/g459.jpg

 

Tja går man inn å ser på prisen på en Bavaria 46 ligger vel den til rundt 1,5 mot Harmont 47 1.4.

Legg på noen hundre tusen på Bavariaen. Litt sleip annonsering de driver hos Lunde båt.

 

Synes jo forøvrig at Harmony virker som en usedvanlig kip båt under le, direkte smakløst synes jeg. Tror Ikea hadde blitt fornærmet over å bli sammenlignet. Likså HR nok blir sur av sammenligning med en rimelig jeanneau

 

Å begi meg inn på synsing om kvaliteter på skrog og rigg på en båt jeg ikke kjenner overlater jeg til andre.

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt sleip annonsering de driver hos Lunde båt.

Hmmm, hva er forskjellen på annonseringen til Lundebåt og andre leverandører av "billig" båter.... ??

 

Harmony leveres vel for denne prisen fra verft i Frankirke om jeg ikke tar feil... slik som de aller fleste andre..... Det er ikke maneg som annonserer med priser levert norge... Selv ikke Orust gutta gjør det.... de annonsere gjern uten avgifter og SEK levert verft.... Jeg ruslet nå rundt på kadettangen i fjor høst ogs jekket dette... de som jeg fant passende mi slunkne lommebok ble alle levert i et land som ikke jeg har statborgerskap i.... og de skulle alle ha mellom 30 og 90 høvdinger før den var føtøyd hjemme hos meg

 

Når det gjelder kvaliteten på hverken Bavaria eller Harmony så kan ikke jeg svare på noe av dette siden jeg ikke kjenner til det.... men utseende til harmony kan jeg ha en mening om.... en subjektiv sådan siden den er min...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var akkurat en test i et Svenskt magasin om priser. Utgangspunktet spriker voldsomt

fra sluttsum. Transport, rigging og stoffing er ofte 70-100.000. Dette er før vi prater utstyr.

Husker faktisk ikke, transportprisen på de svenske, men for de fra kontinentet var det såpass.

 

Alle hadde store påslag uansett båtmerke. De testede var bl.a. Bavaria, Hanse,Najad,HR

og noen til.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...