Jump to content

Harmony 47 - Erfaringer?


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Hei Viggo,

 

Harmony 47 vil ankomme i månedskifte april / mai. I mellomtiden er du velkommen til å ta en titt på Harmony 38 i vår nye utstillingshall i Drøbak. Tror du vil bli positivt overrasket!

 

Send meg gjerne en e post om du har spørsmål; harald@sailsys.no

 

Hilsen Harald

Link to post
Share on other sites

3. Pris på Harmony båtene er etter vår mening meget ærlig. For å få en seilklar båt trengs utover standard utstyr kun varmeapparat og sprayhood. Vi har lagt ut priserlister på vår hjemmeside http://www.sailsys.no

4. Leveranse. Vi har i likhet med de fleste importører valgt å prise båtene levert verft. Dette er gjort for å imøtekomme våre kunders forskjellige ønsker om leveringssted. Noen ønsker seilturen hjem fra Frankrike og andre båten levert i sin hjemhavn.

 

Harmony 38 kan sees innendørs på Sjøsenteret i Drøbak i vinter.

 

Med vennlig hilsen

Scandinavian Yacht Service

 

Harald Boe

Som ganske fersk på arenaen båtmarked må jeg si jeg har fått mye bakoversveis vedr. prisingen av nye båter.

 

Jeg trodde i min uvitenhet at vi i Norge hadde en markedsføringslov som til en viss grad beskyttet mot det jeg oppfatter som direkte villedende markedsføring. Der tok jeg nok sørgelig feil.

 

At noen i denne tråden synes det er ok at priser gjelder levert verft og at de kan regne seg frem til hvor mye totalen blir når man vet behovet for utstyr/ekstrautstyr tar jeg som et tegn på at de vet mye om båter. Når det blir samenlignet med en bil levert Drammen med tillegg for cd spiller etc. så følger jeg ikke helt med.

 

At Harald Boe, som leverandør, forsvarer ordningen om prising levert verft med at "noen ønsker seilturen hjem fra Frankrike" sammenligner jeg med som om Toyota leverandøren skulle møte nybilkjøperen med følgende kommentar, "prisen er levert fabrik, noen ønsker kjøreturen hjem fra Japan"

 

I mine øyne bør en pris gitt av leverandør i Norge gjelde båt levert i Norge, i en seilklar standardversjon som bransjen burde enes om. Så fikk de som ønsket "seilturen fra Frankrike" og diverse oppgraderinger heller trekke fra og legge til, noe de tydeligvis ikke har noe problem med, og dermed ble vi vel fornøyde alle mann.

 

Forøvrig burde det vært laget en egen tråd om dette emnet slik at bransjen og forbrukerrådet kunne lese folkets mening.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Det er mange meninger om frakter, rigging, stoffing.

 

For det første, hvis jeg skulle fraktet båten til Norge hadde det vært 20.000,-. ekstra. Jeg synes

det er bedre og seile den hjem fra Danmark selv, bli kjent med båten og spare de 20.000,-

 

Det samme hvor skulle standardprisen på frakt være til Oslo, så med båt videre til resten av

Norge. Betydelige kostnader videre.

 

Rigging: Ok, her er jeg enig, det vanskelig å seile en båt uten seil.

 

Stoffing: Her velger mange selv og gjøre jobben, langtekkelig, men penger å spare.

Opp til hver enkelt, stoffer man selv, kan man bruke det produktet man selv ønsker.

 

Har ingen betenkeligheter med det, men synes selvfølgelig det er kjedelig å bruke penger på det. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er mange meninger om frakter, rigging, stoffing.

 

For det første, hvis jeg skulle fraktet båten til Norge hadde det vært 20.000,-. ekstra. Jeg synes

det er bedre og seile den hjem fra Danmark selv, bli kjent med båten og spare de 20.000,-

 

Det samme hvor skulle standardprisen på frakt være til Oslo, så med båt videre til resten av

Norge. Betydelige kostnader videre.

 

Rigging: Ok, her er jeg enig, det vanskelig å seile en båt uten seil.

 

Stoffing: Her velger mange selv og gjøre jobben, langtekkelig, men penger å spare.

Opp til hver enkelt, stoffer man selv, kan man bruke det produktet man selv ønsker.

 

Har ingen betenkeligheter med det, men synes selvfølgelig det er kjedelig å bruke penger på det. :yesnod:

Jeg tror mange er enig om at det er fint¨å kunne spare kr. 20.000,- ved å seile hjem fra Danmark men den muligheten kunne vel være tilstede selv om båten i prislisten var levert forhandler i Norge.

Da ble det jo 20.000,- i rabatt på en ærlig pris i stedet for 20.000,- i tillegg på en "uærlig".

 

Det er ikke alle forhandlere som befinner seg i Oslo og det er vel ingen som mener at alt skal regnes som levert fra Oslo. Bestiller man en vare fra leverandør hvor som helst i Norge regner man vel at det er billigere om man kan hente varen tvers over gata framfor fra andre kanten av landet. :wink:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

"4. Leveranse. Vi har i likhet med de fleste importører valgt å prise båtene levert verft. Dette er gjort for å imøtekomme våre kunders forskjellige ønsker om leveringssted. Noen ønsker seilturen hjem fra Frankrike og andre båten levert i sin hjemhavn."

 

Problemet er som Harmony-importøren skriver at de fleste store importørene opererer med "levert verft-priser". Tillegg for levert Oslo eller Stavanger utgjør en så stor post at det ikke ville ta seg pent ut i (mangelfulle) prisoversikter. Her gjelder det å lokke flest mulig potensielle kjøpere til å gå dypere i materien.

 

Men samtidig er det et fjollete argument å hevde at norske importører benytter seg av "levert-verft-prisene" for å imøtekomme eventuelle kunder som ønsker å hente båten utenfor verftsporten. Det er ikke vanskeligere enn at norske importører bør operere med prisen på varen levert i Norge, samtidig som man opplyser om henterabatten.

 

Denne påståtte kundeimøtekommenheten er kun et vikarierende argument for å gi et førsteinntrykk av den rimelig båt. Så får heller kunden sitte med bakoversveis når sluttregningen foreligger.

 

Godt å se at forbrukerombudet er klar. Men det trengs nok en grensedragning for hele bransjen. Det er kanskje litt mye forlangt at den enkelte importør som oprerer i den delen av markedet der pris kanskje er det mest salgbare argumentet, skal gå i bresjen alene.

Link to post
Share on other sites

Denne påståtte kundeimøtekommenheten er kun et vikarierende argument for å gi et førsteinntrykk av den rimelig båt. Så får heller kunden sitte med bakoversveis når sluttregningen foreligger.

Jeg har helt slutta å interessere meg for nybåt markedet - hvertfall når det gjelder priser - nettopp på grunn av denne "levert verft i langtvekkistan" tankegangen. Kanskje like greit, så slipper jeg å få lyst på ny båt :lol:
Link to post
Share on other sites

Som leverandør har vi stor respekt for forum sider hvor man kan få svar på spørsmål og få ventilert sine meninger.

Har stor forståelse for Shore som er forvirret av prisingen på nye båter. Vi har prøvd å gjøre dette så oversiktig som mulig ved å legge ut priser og std utstyr på våre nettsider. For å danne seg et bilde av pris bør man legge inn de aktuelle båter med ønsket utstyr i et regneark. Er du i tvil om hva som trengs av utstyr kan man ta utgangspunkt i tester utført av Seilmagasinet. Disse pleier å inneholde et oppsett med pris korrigert for normalt utstyr for en båt i gjeldende størrelse. Er meget positiv til ideen om å benytte en utstyrstandard for å få frem et korrekt prisbilde. Tar med glede i mot tilbakemeldinger om dette.

 

Hilsen Harald

Link to post
Share on other sites

4. Leveranse. Vi har i likhet med de fleste importører valgt å prise båtene levert verft. Dette er gjort for å imøtekomme våre kunders forskjellige ønsker om leveringssted. Noen ønsker seilturen hjem fra Frankrike og andre båten levert i sin hjemhavn.

Beklager ordbruken, men dette er jo meningsløst pjatt. Kundene har helt sikkert forskjellige ønsker om leveringssted, men det er ikke noe argument for å oppgi en pris stikk i strid med det forbrukerombudet påpeker er praksis i følge markedsføringsloven.

 

Båter som annonseres med denne typen priser bygges på verft forskjellige steder i Europa, og dermed blir annonsert pris mildt sagt villedende.

 

Nå kan det være vanskelig nok å få fram sammenlignbare priser basert på forskjellige båter fordi de leveres med forskjellig utstyrsnivå, og for en del verftsmontert tilleggsutstyr kan det være lønnsomt å innhente tilbud fra andre leverandører. Ettersom forskjellige kunder har forskjellige ønsker om utstyr så er dette antagelig noe vi må leve med, men det er ingen grunn til å gjøre regnestykket mer komplisert ved oppgi prisene for leveranse forskjellige steder rundt om i Europa.

Link to post
Share on other sites

Er ikke enig med deg der sjøtummel. Har kjøpt ny båt før, og foretatt denne vurderingen reelt.

Antar at under halvparten av kjøperne velger båten levert Norge på fraktebåt/lastebil.

Dersom det vanligste er å ta ut båten på verftet og ordne transport hjem selv ville det være mer villedende for prisen dersom 50-100 000 i transport allerede lå inne.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Er ikke enig med deg der sjøtummel. Har kjøpt ny båt før, og foretatt denne vurderingen reelt.

Antar at under halvparten av kjøperne velger båten levert Norge på fraktebåt/lastebil.

Jeg har vært gjennom samme prosessen og måttet regne på transportpriser med ymse alternativer fra flere verft. Det hadde vært mye enklere med veiledende pris levert hos forhandler, og så kan denne prisen eventuelt annonseres med henterabatt.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvor korrekt antagelsen din om leveransested er. For en del kjøpere er nok leveranse fra Danmark svært fristende, men det omfatter en del båter som ikke bygges i Danmark og da snakker vi ikke om prisen fra verft. For min egen del vurderte jeg å seile hjem båt fra Sverige, Danmark eller Nord-Tyskland. Å seile hjem en båt fra et fransk verft er en litt annen vurdering enn å seile hjem samme båt fra Danmark.

 

Å bruke en leveranseskipper som seiler båten hjem for deg er selvsagt et alternativ, og formelt sett er det ikke det samme som bil- eller båtfrakt. Som kjøpsavtale er det likevel stor forskjell på når du overtar båten, og kan nok diskuteres som en egen problemstilling dersom en norsk forhandler ikke er tydelig nok med hensyn til de formelle sidene med hensyn til når og hvor leveransen faktisk aksepteres og ansvaret for båten under transport fra verft til Norge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...