Hanto Startet 24.Februar.2004 Del på Facebook Startet 24.Februar.2004 Hai alle sammen! baatplassen.no er topp! Jeg har en Yanmar 2qm 20 (22 hk) 80 mod. Den står i en Hanto 22, begge deler er meget pent og godt holdt. Det ble byttet topp mm august 2000, en sak som kom på 30000.(tidligere eier heldigvis.) Jeg vil selvfølgelig ha en driftssikker maskin og derfor tenkte jeg å rense kjølesystemet til våren, den er direktekjølt. Hvordan gjør jeg dette og hvor ofte? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Mener du med direktekjølt at motoren er saltvannskjølt ? Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 24.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Mener du med direktekjølt at motoren er saltvannskjølt ?jepp Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Det finnes noe som heter "systemrens" som en kompis brukte forleden uten nevneverdig positivt resultat. En mulig bivirkning av sånne operasjoner er at det løsner nokså store partikler i systemet, med de mulige konsekvenser det kan få. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Mener å ha lest at QM motorene er ømfintlige i forhold til "forstoppelse" i kjølekanalene i toppen. Renser du med Systemrens el. minst hvert 2. år + skrur av toppen ca. hvert 5 år for rengjøring burde du være sikret. (ganske lett å demontere toppen på de, dessuten du må jo justere ventilene av og til allikevel.) Ellers tror jeg du har en nærmest uslitelig motor. ( selvfølgelig alltid forutsatt godt vedlikehold + vinterkonservering) Lykke til mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Det finnes noe som heter "systemrens" som en kompis brukte forleden uten nevneverdig positivt resultat. En mulig bivirkning av sånne operasjoner er at det løsner nokså store partikler i systemet, med de mulige konsekvenser det kan få. Jeg har gjort det samme med positive resultater, MEN; det kom mye dritt/flak ol. ut av tappekranen. Dessuten kjørte jeg 2 eller 3 "skyllinger" etterpå. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Noen firmaer som jobber mot offshorebransjen bruker en syre for å få metall helt rent. Hvis en tar kontakt med f. eks. IKM Testing på Sola så kan det hende de kan hjelpe deg. Denne guffa må sirkulere en viss tid før den dumpes. Kalles "Syrevasking" eller "Pickling" Må ikke sirkulere for lenge, er svært aggresiv. Er da helt ufarlig og er lovlig å dumpe på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Noen firmaer som jobber mot offshorebransjen bruker en syre for å få metall helt rent. Hvis en tar kontakt med f. eks. IKM Testing på Sola så kan det hende de kan hjelpe deg. Denne guffa må sirkulere en viss tid før den dumpes. Kalles "Syrevasking" eller "Pickling" Må ikke sirkulere for lenge, er svært aggresiv. Er da helt ufarlig og er lovlig å dumpe på sjøen. Prøv med sitronsyre. Vet ikke hvor du får kjøpt denne, men ville prøvd på apoteket eller en fliseforretning. Syren fås i pulverform. Ser ut som sukker og blandes i vann. Den er sterk, men ikke så sterk som f.eks saltsyre. Bruk gummihansker og vernebriller Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
mavi Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Sitronsyrepulver fåes kjøpt i dagligvareforretninger. Er en bakevare (har brukt det til hylserens av riflepatroner til hjemmeladning og det fungerte utmerket der) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Brukes ikke sitronsyre mest mot rustfrie metaller? Fosforsyre er også et alternativ. Er det en metalurg her som kan gi svar på tæring mot andre metaller. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Brukes ikke sitronsyre mest mot rustfrie metaller? Fosforsyre er også et alternativ. Er det en metalurg her som kan gi svar på tæring mot andre metaller. Sitronsyre kan du bruke i motorblokken uten neon fare for større tæring. Denne løser kalklavleiringer relativt lett. Husk motoren skal ikke stå med syra i kanalene i det uendelige. Sitronsyra ville jeg sugd fra en bøtte og tatt returen i en annen. Vente så noen timer så sitronsyra får virke, kinnet litt på starteren for å få inn frisk syre igjen, vente noen timer igjen. Til slutt skylle systemet godt med vann. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
rattatta Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Har en 3QM30 av samme årgang med samme problem. Den lot seg enklelt rense med eddik. Det er syre god som noen, og kan kjøpes hos kjøpmannen. 5% husholdningseddikk rett i kjølevannsinntaket på toppen av motoren. Lot det stå i noen dager, og ferkvannskjørte motoren grundig, før behanlingen ble gjentatt. Og gjentatt. Og gjentatt. Og ... Mye styr. Men nesten ikke søl. Mye gråbrunt vann ut på de første rundene. Og kjølinga ble bra til slutt. Passet på å skifte zinker etter behandlingen. Ut i fra formodningen om at syre i tillegg til å løse kalkholdig materiale, også løser zink. Det gikk bare godt... Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Jeg har en Yanmar 2qm 20 (22 hk) 80 mod. Den står i en Hanto 22, begge deler er meget pent og godt holdt. Det ble byttet topp mm august 2000, en sak som kom på 30000.(tidligere eier heldigvis.) Jeg vil selvfølgelig ha en driftssikker maskin og derfor tenkte jeg å rense kjølesystemet til våren, den er direktekjølt. Hvordan gjør jeg dette og hvor ofte? Da har du vel fortsatt en 15-16 år igjen før noe skjer med toppen... - Det er nok ikke her driftssikkerheten først vil svikte, kanskje? Virker som disse direktekjølte QM motorene fra Yanmar går i ca. 20 år, og så sprekker toppen. Har hørt om mange eksempler på dette. Men GLED deg - det virker som om det kun er dette som svikter på motorene. Byttet selv toppen på min 3QM30 fra -83 sist sommer. Resten av motoren så som ny ut i følge mekaniker. Går den i 20 år til, så skal jeg være MER enn fornøyd. Ellers så har du fått gode svar her på hvordan dette kan gjøres. Det ligger også mye i om dette fra før i basen. Ta et søk. Dersom jeg ikke husker feil så hadde "Poseidon" en god forklaring på dette i fjor sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Tom J. Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Jeg renset en gammel B20 en gang. Brukte systemrens som jeg kjøpte hos Maritim i Arendal. Brukte ei lita pumpe som gjorde at væsken sirkulerte gjennom motoren. Byttet væske et par ganger. Det kom ut mye dritt, og motortemperaturen sank ca 15°C etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Du finner et forslag til metode med Systemrens i en gammel artikkel i Båtmagasinet: Motor "feberfri" med kjølerens Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
syvers Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Brukte Systemrens på min VP MD17c ( 81mod) i fjor vår. Starta motoren og kjørte det inn i systemet. Stoppa motoren og lot det bli der et døgn før jeg kjørte gjennom med ferskvann. Gjenntok dette fire ganger. Det ble ikke akkurat billig, for Systemrens koster litt, men det gjorde nytten . Ingen problemer med for varm motor i fjor. Året før sto måler'n og vippa opp mot rødt hele tiden. Det var utrolig mye brunt groms som kom ut ved de par første gjennomkjøringene. syvers Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Det virker som om systemrens gjør bra nytte, men: Angriper den omtalte systemrens'en slangene i kjølesystemene? Jeg tenker her på slangene til varmeren, varmtvann og de på saltvann-siden dersom man også renser denne "ytre" siden. Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 25.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Da har du vel fortsatt en 15-16 år igjen før noe skjer med toppen...Dette var musikk i mine ører! min har jo også ny topp. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Virker som disse direktekjølte QM motorene fra Yanmar går i ca. 20 år, og så sprekker toppen. Har hørt om mange eksempler på dette. Men GLED deg - det virker som om det kun er dette som svikter på motorene. Men toppen må vel ikke gå i stykker ??? Det må jo være fornuftig å forebygge ved å skru den av f.eks. hvert 5 år for full rengjøring.?? Så vidt jeg har skjønt så ligger problemet i at toppen tetter seg i kjølekanalene, med dertil overoppheting. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 25.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Det har du helt rett i! det var derfor jeg spurte om hvordan rense? takk for mange gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Hva med å bygge om til ferskvannskjøling etter en grundig innvendig opprensking ? Etter min mening er saltvannskjøling av det onde. Dersom saktegående båt er utvendig kjølerør en meget god løsning som krever minimalt med vedlikehold. Går du for å bygge om til ferskvann er det alltid lurt å montere inn en "strainer" for å kunne fange opp rustflak etc. som henger igjen fra saltvannskjølingen. Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 26.Februar.2004 Del på Facebook Svart 26.Februar.2004 Det virker som om systemrens gjør bra nytte, men: Angriper den omtalte systemrens'en slangene i kjølesystemene? Jeg tenker her på slangene til varmeren, varmtvann og de på saltvann-siden dersom man også renser denne "ytre" siden. I følge firmaet som selger Systemrens angripes ikke gummipakninger o.l. syvers Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 26.Februar.2004 Del på Facebook Svart 26.Februar.2004 Hanto! Hvis du har en motor som er i god stand, synes jeg du burde bygge om til ferskvannskjøling så snart som mulig. Saltvannskjøling vil ta knekken på motoren før eller siden. Med ferskvannskjøling vil motoren, dersom du steller pent med den, holde uendelig mye lenger. Jeg bygget om til ferskvannskjøling på min Volvo 2003 da den var ca. 5 år gammel med originalkit fra Volvo. Men det finnes alternativer til originalutstyr som jeg tror fungerer minst like bra. Fra Volvo Penta på Kolbotn fikk jeg råd om å rense motorens kjølekanaler med oxalsyre i forbindelse med ombygging. Jeg fikk også anbefalt et annet kjemikalium som jeg ikke husker navnet på for å bruke til gjennomskylling etter oxalsyrebehandlingen. Kanskje det fremdeles er noen hos Volvo Penta som vet hva som skal brukes. Begge deler kjøpte jeg på mitt lokale apotek. Det måtte riktignok bestilles, men det var ikke dyrt. Jeg mener å huske at grunnen til etterbehandlingen var at oxalsyre er veldig korrosivt. Det virket i allefall som det var ganske effektivt. Lykke til! Hilsen Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 27.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2004 Hva med å bygge om til ferskvannskjøling etter en grundig innvendig opprensking ?Jeg har vurdert det, men jeg har båtplass i ferskvann slik at når jeg legger den fra meg så har den gått 10 min i dette. Jeg har heller ikke planer om å ha denne båten i mer enn 2-3 år til, så jeg vil begrense påkostingen. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 28.Februar.2004 Del på Facebook Svart 28.Februar.2004 Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor Tok endelig mot til meg, i dag, og satt i gang. Båten min ligger på vannet, så det måtte en del "rigging" til med diverse slanger, nippler, osv. Demonterte først kjølevanns(ut)slangen som går fra termostatet og ut i eksosbendet. - En midlertidig slange ble satt på termostatet og går til Systemrensblanding (gul) i den røde bakken.- En midlertidig slange ble koblet til en T-kobling på sjøvannsinntaket (blå) - sjøvannsventilen stengt.- En midlertidig slange fra en 25lt beholder som går til eksosbend for avkjøling (tyrkis)T-kobling hvor Systemrensblandingen går inn i kjølevannskretsen - bunnventilen er stengt. Denne T-en, med kuleventil, brukes også for å kjøre GLYKOLBLANDING inn i motoren ved langvarig, streng kulde.Etter 15 min. sirkulasjon - motoren går på ca 1500 rpm - ser Systemrensblandingen mørkebrun ut......Etter at motoren har blitt kjørt varm, stoppes motoren og Systemrensblanding står over natten i motoren, for (forhåpentligvis) å løsne skitt, rust og salt. Det blir spennende å se i morgen, eller overimorgen - Systemrensbruksanvisning foreskriver 2 døgn i sytemet - om det kommer mye "guffe" ut og om jeg merker noe forskjell på kjølingen.Må legge til at før selve Systemrens ble kjørt inn i motoren, kjørte jeg en god del rent ferskvann gjennom for å skylle ut saltvannet som hele tiden står i blokka.Bare for å ha nevnt det, jeg har ingen økonomisk interesse i Systemrensmiddelet. Tvert i mot, så synes jeg at kr. 217,- for 1 liter "guffe" er landeveisrøveri!!!! Det er jo så typisk. Selvkostprisen på denne "syren" er antageligvis kr. 5,- per liter, som vi "båtidioter" betaler 217,- for God helg, allesammen! Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.