Jump to content

Hvordan rense kjølesystem?


Hanto

Recommended Posts

Walter_S skrev On 2.3.2004 at 17.42:

Fortsettelse: Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor - dag 3

 

Etter 48 timer med Systemrensemiddelet i motoren, med sirkulasjon og oppvarming innimellom, og flere filtreringer av rensemediet, kom dagen da kjølekanalene skal skylles gjennom. Det kom mindre og mindre slam / guffe ut etterhvert, for så å avta helt. Kanalene ble skyllt grundig, en 4 - 5 ganger, helt til ferskvannet var klar. Og det var det - som Rolf Wesenlund pleier å si......

 

Siden jeg hadde rigget opp alle slangene, tenkte jeg å prøve ut noe annet, før jeg gir meg.

 

Gikk til innkjøp av 250 gr. sitronsyrepulver og en flaske med 35% eddikessens, bladet dette godt i 6-8 lt med ferskvann og kjørte gjennom systemet. Allerede etter et kvartérs sirkulasjon, begynnte vesken, som opprinnelig var helt blankt, å bli gulere og gulere......

 

Dette var interessant! Fortsatte med pumping og hvile, tilsatt vesken 1/4 liter med 30% saltsyreløsning, for så å la denne syreløsningen stå i motoren over natten. Neste morgen (i dag tidlig) fortsatte sirkulasjon og vesken ble helt svart!!! Filtrerte ut slam 2 ganger underveis.

 

I dag ble det grundig skylling med fersk- og til slutt saltvann.

 

Sitronsyre, eddikessens og litt 30% saltsyre:

show_image_stream.php?bid=9286894&dx=527&dy=293

 

Det virker som om, enten Systemrens allene er ikke nok for å få ut all dritten, eller så var de siste 12 timer med sitron- / eddik- og saltsyre med på å fjerne / løse opp noe som Systemrens ikke tar?

Tar opp denne gamle tråden da jeg har en VP MD2030 som trenger en innvendig rens på både ferskvannsside og sjøvannsside. Grunnen til dette er at da jeg kjøpte båten var røret i varmeveksleren feilmontert, slik at det kom saltvann inn i ferskvanssiden.

Walter_S hadde god erfaring av en blanding bestående av 6-8 liter vann, 250gram sitronsyrepulver, en flaske 35% eddikessens (500ml ?) samt 1/4 liter med 30% saltsyreløsning.

Hans erfaring var at dette var langt mer effektivt enn Systemrens.

Noen som vet om denne løsningen kan skade motoren min? Er det noe lettmetallskomponenter i kjølesystemet på en MD2030 som kan ta skade av dette?

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Walter_S skrev On 2.3.2004 at 17.42:

Fortsettelse: Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor - dag 3

 

Etter 48 timer med Systemrensemiddelet i motoren, med sirkulasjon og oppvarming innimellom, og flere filtreringer av rensemediet, kom dagen da kjølekanalene skal skylles gjennom. Det kom mindre og mindre slam / guffe ut etterhvert, for så å avta helt. Kanalene ble skyllt grundig, en 4 - 5 ganger, helt til ferskvannet var klar. Og det var det - som Rolf Wesenlund pleier å si......

 

Siden jeg hadde rigget opp alle slangene, tenkte jeg å prøve ut noe annet, før jeg gir meg.

 

Gikk til innkjøp av 250 gr. sitronsyrepulver og en flaske med 35% eddikessens, bladet dette godt i 6-8 lt med ferskvann og kjørte gjennom systemet. Allerede etter et kvartérs sirkulasjon, begynnte vesken, som opprinnelig var helt blankt, å bli gulere og gulere......

 

Dette var interessant! Fortsatte med pumping og hvile, tilsatt vesken 1/4 liter med 30% saltsyreløsning, for så å la denne syreløsningen stå i motoren over natten. Neste morgen (i dag tidlig) fortsatte sirkulasjon og vesken ble helt svart!!! Filtrerte ut slam 2 ganger underveis.

 

I dag ble det grundig skylling med fersk- og til slutt saltvann.

 

Sitronsyre, eddikessens og litt 30% saltsyre:

http://www.minebilder.no/show_image_stream.php?bid=9286894&dx=527&dy=293

 

Det virker som om, enten Systemrens allene er ikke nok for å få ut all dritten, eller så var de siste 12 timer med sitron- / eddik- og saltsyre med på å fjerne / løse opp noe som Systemrens ikke tar?

Hei walter. Gammelt men nyttig innlegg dette! Husker du oppsettet for filtrering osv ? Om ikke du lot alt gå i lukket system ? Sliter litt med å finne ut hvor jeg skal kjøre inn og ut vannet grunnet jeg har både salt og ferskvannskjøling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...