Jump to content

Hvordan rense kjølesystem?


Hanto

Recommended Posts

Har lest meg til et eller annet sted at man også kunne ha brukt en lensepumpe til å sirkulere systemrensen.Bruke ei bøtte eller lignende som du har gjort,bare huske på å fjerne impelleren

Da slipper man at motoren står og går.Da kan jo dette sirkulere i time etter time,bare man har strøm på batteriet.

tengte jeg skulle prøve dette når det blir litt varmere.

mvh

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

Jo, tenkte på det samme. Det hadde vært det enkleste hvis jeg hadde tilgang på strøm ved brygga mi, men det har jeg desverre ikke. Så da er sirkulasjon med motoren i gang det eneste alternativ. :cheers:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hadde problemer med temperaturen på en Volvo TAMD40B, og prøvde systemrens. Kjørte litt ferskvann før jeg "slurpet" inn en blanding av vann og systemrens som jeg lot stå i motoren i 2 døgn før jeg startet opp med normalt kjølevann (saltvann). Skuffelsen var stor da jeg ikke kunne se noe "grums" komme ut, men temperaturen sank til normalt nivå etterpå, selv ved maksbelastning over tid. :cheers:

 

Mvh Cato

Link to post
Share on other sites

Walter S :

 

Bare for å ha nevnt det, jeg har ingen økonomisk interesse i Systemrensmiddelet. Tvert i mot, så synes jeg at kr. 217,- for 1 liter "guffe" er landeveisrøveri!!!! :yesnod: Det er jo så typisk. Selvkostprisen på denne "syren" er antageligvis kr. 5,- per liter, som vi "båtidioter" betaler 217,- for

 

 

 

 

Systemrens har sitt opphav hos fa. TermoRens As     http://www.termorens.no/    

 

Det er ikke utenkelig at man kan kjøpe direkte hos disse i en annen emballasje ex. 5 liter eller 20 liter til en helt annen pris.

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse: Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor

 

Etter 12 timer med Systemrens i motoren, med en del sirkulasjon (motor) tok jeg og silte rensemediet gjennom et filter for å se virkningen hittil. Ikke så mye som jeg trodde, men tydelig en del slam. Det merkeligste var at jeg fant en liten fjær (antageligvis fra en måke) i vesken. Stort mysteriet hvordan den kom seg gjennom systemet???? https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/confused.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":confused:" border="0" alt="confused.gif" /> I tillegg fant jeg noen udefinerbare små "klumper" som har felt seg ut i bunnen av bøtta. Etter filtreringen så Systemrens ut som "Juleøl" i farge og helt blankt ellers.

 

:yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kunne det være lurt å sile/filtrere rensevæska kontinuerlig slik at kun filtrert væske går inn på motoren ?

Kunne sikkert la seg ordne, men det krever en del "mikk" - kjølevannet sirkulerer ganske fort rundt - 5-6 lt er ikke mye - og fin-filtrering tar meeeget lang tid.....

:diving

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Demonterte først kjølevanns(ut)slangen som går fra termostatet og ut i eksosbendet.

Dette har jeg ikke mye greie på, men er ikke en av hensiktene med å kjøre kjølevannet ut sammen med eksosen å kjøle ned eksos-systemet? Blir ikke eksosbendet veldig varmt når du kjører uten kjøling?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg ikke mye greie på, men er ikke en av hensiktene med å kjøre kjølevannet ut sammen med eksosen å kjøle ned eksos-systemet? Blir ikke eksosbendet veldig varmt når du kjører uten kjøling?.....

Hei Brigg!  :flag:

Det med at eksosbendet skulle bli varm, var også et av mine antagelser, derfor rigget jeg til en 25 lt vindunk (som du ser øverst i det første bildet), fylt med vann (og noen rester av glykol jeg hadde stående i båten...), for å gi kjøling under motorkjøring.

 

Men, det viste seg at jeg kunne kjøre motoren i ca 10 min. før bendet ble så varm at jeg ikke kunne legge hånden på det. Dette forundret meg ganske stort. Og når bendet ble for varmt, så skulle det ikke mye vann til for å kjøle det ned igjen. Bare åpnet kranen litt (ca 1/2 lt av gangen) og temperaturen gikk fort ned igjen.

 

Etterhvert fant jeg ut at motorens kjølesløyfe også er innom eksosmanifolden og dermed antageligvis kjøler ned eksosen tilsvarende, før den går ut gjennom bendet.

 

Jeg tror faktisk nå at hensikten med å kjøre kjølevannet ut sammen med eksosen er 3-delt.

- kjøle ned eksosbendet, -slangen og -potten.

- bli kvitt kjølevannet, rett og slett. Altså transport av kjølevannet ut av båten.

- noe lyddemping. Det viser seg at det på den tiden jeg kjører med "tørr" eksos, høres motorbrummet mye bedre, og lyden bærer lengre enn når det er vann i eksosen. Det blir en annen lyd, liksom.

Hilsen,

Walter

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse: Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor - dag 3

 

Etter 48 timer med Systemrensemiddelet i motoren, med sirkulasjon og oppvarming innimellom, og flere filtreringer av rensemediet, kom dagen da kjølekanalene skal skylles gjennom. Det kom mindre og mindre slam / guffe ut etterhvert, for så å avta helt. Kanalene ble skyllt grundig, en 4 - 5 ganger, helt til ferskvannet var klar. Og det var det - som Rolf Wesenlund pleier å si......

 

Siden jeg hadde rigget opp alle slangene, tenkte jeg å prøve ut noe annet, før jeg gir meg.

 

Gikk til innkjøp av 250 gr. sitronsyrepulver og en flaske med 35% eddikessens, bladet dette godt i 6-8 lt med ferskvann og kjørte gjennom systemet. Allerede etter et kvartérs sirkulasjon, begynnte vesken, som opprinnelig var helt blankt, å bli gulere og gulere......

 

Dette var interessant! Fortsatte med pumping og hvile, tilsatt vesken 1/4 liter med 30% saltsyreløsning, for så å la denne syreløsningen stå i motoren over natten. Neste morgen (i dag tidlig) fortsatte sirkulasjon og vesken ble helt svart!!! Filtrerte ut slam 2 ganger underveis.

 

I dag ble det grundig skylling med fersk- og til slutt saltvann.

 

Sitronsyre, eddikessens og litt 30% saltsyre:

show_image_stream.php?bid=9286894&dx=527&dy=293

 

Det virker som om, enten Systemrens allene er ikke nok for å få ut all dritten, eller så var de siste 12 timer med sitron- / eddik- og saltsyre med på å fjerne / løse opp noe som Systemrens ikke tar?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du var ikke redd for at det skulle skje noe skummelt når du blandet disse syrene? Det ser iallefall ut til å funke bra! Hilsen Hanto.

Hva da f. eks.?

Vi har en støpejernsklump (motor), gummi (impeller og slanger), kobber (rør) og syrefritt metall (skjøtenipler og lyddemper)......

 

Såvidt jeg husker skal alle disse komponentene tåle noe så enkelt som sitronsyre og eddik - som jo er organiske elementer - og 1/4 liter med 30% saltsyre blandet ut i 8-10 liter vann er da ikke farlig?

 

Tåler komponentene Systemrens så tåler det også resten......

 

Hvis du tenker på kemiske reaksjoner, svidd nesetipp og øyebryn så brukes jo sitronsyre i matlaging, det samme med eddik (mange salatdressinger inneholder sitron og eddik). Saltsyre er ikke farlig sålenge du heller saltsyre i vann - og ikke omvendt!! Hell aldri vann i en syre!!!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

hei :-)

 

i og med at det vel nå er fastslått at hverken systemrens eller sitronsyre/eddik påvirker gummi, hvorfor kjørte du ikke like godt hele sulamitten igjennom fra vannintaket, gjennom impeller og vannpumpe og rundt i maskineriet og ut over manifolden ned i bøtta--- og rundt igjen?

 

Anbefales det å gå veien utenom impelleren?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg fikk som råd å bruke vanlig salt syre (Kjøpes på jernvare forettngene og kalles da 30% Salt syre)...La dette sirkulere i en times tid fra en blikk boks eller lignende. Kjør derretter gjennom vanlig vann..Dette nøytraliserer salt syren..

 

MVH

Norship 29 :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Fikk et tips for noen år tilbake.

 

Kjøp såpetabletter for oppvaskmaskin (sterke saker). Legg en tablett i sjøvannsfilteret. Dette sterke stoffet vil da løse seg sakte opp gå gjennom saltvannssystemet og løsne ting som har grodd fast. Jeg gjør dette fra tid til annen uten å kunne dokumentere effekten da jeg aldri har hatt problemer med kjøling. Jeg har imidlertid sett effekten på et kaffekrus som ikke har vært vasket på en stund.

Link to post
Share on other sites

Fikk et tips for noen år tilbake.

Kjøp såpetabletter for oppvaskmaskin (sterke saker). Legg en tablett i sjøvannsfilteret.

 

Jeg prøvde dette tipset, oppnådde null effekt på dette forsøket, mulig at jeg ikke fikk fordelt såpen på alle rørene siden jeg ikke har sjøvannsfilter men i stedet la tabletten i forkant av varmeveksler.

 

Men ved å ta ut varmeveksler å legge denne 2 døgn i 15-20% Systemrens ga meg ca 8 graders reduksjon på temperaturen ved marsjfart. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...