Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Hvor solid båten er bygget har selvsagt innvirkning på skadeomfang ved grunnstøting. Er det dokumentert at Bavaria'er er dårligere konstruert enn andre båter det er naturlig å sammenligne med? Jeg har ikke sett noen slik dokumenasjon. Det jeg kjenner til og som delvis er dokumentert er problemene som var med enkelte båter i match serien.

 

Så vidt jeg vet finnes det ingen slik dokumentasjon. I mangel av dok hadde det vært veldig fint om vi delte erfaringer med andre om seilbåter som setter liv i fare ved grunnstøtningen eller ved vanlig seiling. Hvilke andre standard produserte seilbåter har mistet kjølen ved grunn-støtning eller ved seiling ? Dette burde være relevant for de fleste da vi ikke ønsker å sette familien eller venner i fare ved seiling samt at spesiellt grunnstøtning er noe alle kommer til å oppleve i en eller annen form.

Link to post
Share on other sites

..I mangel av dok hadde det vært veldig fint om vi delte erfaringer med andre om seilbåter som setter liv i fare ved grunnstøtningen eller ved vanlig seiling. Hvilke andre standard produserte seilbåter har mistet kjølen ved grunn-støtning eller ved seiling ? Dette burde være relevant for de fleste da vi ikke ønsker å sette familien eller venner i fare ved seiling samt at spesiellt grunnstøtning er noe alle kommer til å oppleve i en eller annen form.

 

Sånn i det siste så er det en Sweden Yachts 42 (fra Yachting Monthly), en Swan 46 (Havna.com) og en dansk aluminiumsbåt (fra SeilMagasinet) - vet ikke om det er en alubat eller en one-off, og en Scanmar 35 (fra SeilMagasinet) gikk også ned.

Scanmaren og Swan'en traff noe - så (antakelig) ikke et kjølproblem, men det spilte nok ikke stor rolle der og da.

 

I siste nr av Yachting world var det for det meste one-off båter som var beskrevet. Bavaria 42 Match historien var nevnt, og en Fast 42 (produsert i Sør-Afrika og ikke så veldig aktuell i Norge. Tror det kun går ett eksemplar her i landet).

Av disse hadde Sweden Yachts'en og Fast 42'en trøbbel med kjølen. De andre vet jeg ikke nok om.

 

Det tok meg 3 min å finne disse eksemplene - søk på nettet, Havna.com og SeilMagasinet på 'kjølproblemer, sank, sunket', samt et google søk.

 

Aner ikke om disse er nevnt tidligere, siden jeg datt av tråden at par uker før jul.

 

Men skal bli spennende å se om vi får hundrevis av postinger som følger opp f.eks. Sweden Yachts nå da?

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Men skal bli spennende å se om vi får hundrevis av postinger som følger opp f.eks. Sweden Yachts nå da?

Det gjør nok ikke det, forsøkte meg på det tidligere og det ble tiet ihjel...... og heldivis ble det vinklet tilbake til Bavaria slik at de lærde kunnne forstette med det de kan.....

 

Kunne forøvrig ikke finne Hooligan i din oppsummering Surprise..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har du mange gode eksempler på at Lundebåt ikke ordner opp....? så kom gjerne med dem og aller helst dokumenterbare da... slik at vi slipper ennå flere rykter

At Lunde båt ikke har ordnet opp for kundene sine, det har jeg aldri hørt faktisk. Noen ganger synes jeg det er litt utrolig hvilke bagateller de akspterer som reklamasjon uten diskusjon.

Link to post
Share on other sites

skal bli spennende å se om vi får hundrevis av postinger som følger opp f.eks. Sweden Yachts nå da?

 

Her kommer i alle fall en fra meg. Og den gjelder kun SY, da de andre eksemplene dine ikke gjelder svikt i kjølinnfestingen. (Ovni har ikke ballastkjøl).

 

 

 

Det tok meg 3 min å finne disse eksemplene - søk på nettet

 

Det er ganske imponerende raskt, Surprise. Men nå er jo ikke du en "stakkar" som "vier hele livet ditt til slik søking etter feil på andres seilbåter".

 

 

Sånn i det siste så er det en Sweden Yachts 42 (fra Yachting Monthly)

 

Dette er en type alvorlig svikt som plasserer SY i samme kvalitetsklasse som båtfabrikanten som er utsatt for minst 3 tilfeller av at kjølen detter av. Det var også en SY som brakk kjølen da den veltet i krybba i en vinterstorm i Mandal. I motsetning til da f.eks. en Hanse 371 mistet roret i UK, har vi ikke sett at disse alvorlige episodene har blitt gjenstand for etterforskning og kvalitetssikringsprosesser med aktiv bistand fra båtfabrikanten. Dette er helt uakseptabelt.

Link to post
Share on other sites

Det gjør nok ikke det, forsøkte meg på det tidligere og det ble tiet ihjel......

 

Huff da, Sydvesten. Da skjønner jeg godt at du er vonbroten. For slik oppførsel (å tie noen i hjel) er ikke særlig greit!

 

Men min samvittighet er i alle fall ren. For jeg har forgjeves forsøkt å søke etter dine innlegg om SY forliset i ARC i 2005. Jeg hadde ikke hørt om det før Surprise postet link til Yachting Montly nå i dag. Kan du legge ut linken til alle innleggene dine som er blitt tiet i hjel? Så skal jeg i alle fall gjøre mitt for å bøte på skaden.

 

Når det gjelder både Hooligan og svensken som veltet i Mandal, så var det undertegnede som først var på banen og postet nyhetslinker til disse episodene her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Det er ganske imponerende raskt, Surprise. Men nå er jo ikke du en "stakkar" som "vier hele livet ditt til slik søking etter feil på andres seilbåter".

 

Bruker du andres sitater til å latterliggjøre mitt innlegg?

Eller er dette en personkarakteristikk tatt rett fra ditt eget hode?

Hva prøver du å oppnå med dritslengingen din?

 

Jeg forlanger et svar!

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Den tyske SY som fikk problemer i ARC 2005 gikk ikke ned.

Det var en liten lekkasje rundt en kjølbolt, og de fikk hetta og forlot skuta , den drev avgårde og ble tatt på slep utav en slepebåt som gikk ut fra kapp verde øyene, Personell fra SY reiste ned til båten da den kom i havn.

Den kolliderte med et eller annet.

Men det var en annen stor SY som hadde problemer helt i staten og måtte returnere til havna for rep. den hadde (hvis jeg husker rett) store sprekker rundt kjøinfestingen. Men her er jeg lkitt usikker, Det stod endel om dette inne på ARC sine sider da det pågikk.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Bruker du andres sitater til å latterliggjøre mitt innlegg?

Eller er dette en personkarakteristikk tatt rett fra ditt eget hode?

Hva prøver du å oppnå med dritslengingen din?

 

Jeg forlanger et svar!

Ærlig talt Surprise, du hadde vel ikke ventet noe annet.... det er derfor jeg har ignorert dette medlemmet siden medlemmet etter min oppfatning går på personen og ikke saken når det butter litt imot....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ganske imponerende raskt, Surprise. Men nå er jo ikke du en "stakkar" som "vier hele livet ditt til slik søking etter feil på andres seilbåter".

 

 

Nå blir det mye sytring her. Litt barnslig at det forlanges at allle som mener noe negativt om kjøl, byggemetoder osv. skal måtte kunne dokumentere for alle sine meninger.

Er man så hårsåre.

 

Se det øverste sitatet. Hvor kommer "kjøl byggemetoder osv." inn i bildet?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hvor solid båten er bygget har selvsagt innvirkning på skadeomfang ved grunnstøting.

 

OK, Bliss X, da er vi kanskje langt på veg enige allikevel.

Men jeg får ikke det til å stemme med følgende sitat:

 

Med så mange bav'er ute på sjøen tipper jeg at de går på grunn i bøtter og spann, og at skadene som oppstår er akkurat de samme som på andre båter som grunnstøter dvs alt fra "ingenting" til "ganske mye", avhengig av omstendighetene.
(Understreking foretatt av meg).

 

Jeg vil påstå at skadene på en Dehler 44 vil bli mindre enn skadene på en tilsvarende stor Bavaria, under ellers like grunnstøtingsforhold. (Min påstand er imidlertid ikke basert på vitenskaplig dokumentasjon, se nedenfor)

 

 

Er det dokumentert at Bavaria'er er dårligere konstruert enn andre båter det er naturlig å sammenligne med? Jeg har ikke sett noen slik dokumenasjon.

 

Nei, og nå er du ved selve kjernen i det som jeg har framført av kritikk her. Det finnes ikke slik dokumentasjon som sammenligner forskjellige typer konstruksjoner. Det finnes ikke en gang et system som på et tillitsvekkende vis forsøker å ta lærdom av alvorlige nestenulykker og ulykker. Og da er vi legfolk overlatt til å bruke sunn fornuft når vi skal danne oss inntrykk av hvilke konstruksjoner som er forsvarlige, og hvilke som ikke er det.

 

Da kan vi bruke "sjømannsskjønn" når vi studerer dimensjoner på kjølbolter, areal anleggsfalte på kjølen og soliditet på bunnkonstruksjonen rundt kjølinnfestingen.

 

Og vi kan forsøke å danne oss et inntrykk av hvilke båter som ofte er utsatt for f.eks. kjølhavari, bl.a. ved å lese diskusjoner på Baatplassen og studere bilder som er lagt ut her...

 

Og vi kan danne oss et inntrykk i hvor stor grad de ulike båtfabrikantene har en kvalitetssikringsorientert tilnærming til ulykker, eller om de forsøker å tåkelegge og bortforklare. Her faller en stor bayersk båtprodusent etter min oppfatning totalt i gjennom.

Link to post
Share on other sites

Deilig å få bekreftet det jeg har hatt mistanke om så lenge, men baatplassens "ekspertpanel" er neppe enig.....

 

 

Jeg synes testen var rimelig grei den, og skjønner selvsagt at Bavaria kritikerne ikke finner testen bra, hadde vel ikke forventet noe annet i grunnen....

 

 

Du trenger ikke hverken lese eller poste her da, man må ikke om man er lei... men det er da vitterlig 8 andre båter med i denne testen også....

 

 

Jeg vil bare benytte anledingen til å takke så pent for komplimentet fra deg Anomyn

 

Du setter en fin standard for nivået i debatten, men jeg hadde ikke ventet noe annet fra deg i grunnen. Ha en fortreffelig og feilfri aften.

 

 

Nå er det ikke min intensjon å provosere noen andre, men .........

Det er mange andre som bruker svært mye energi på å kritisere den etter mitt syn, hvilket motiv de har skal være usagt.... At enkelte kritiserer Bavaria med den bakgrunn at de ikke for solgt sin egen båt til en brukbar pris kan jeg skjønne, men om det gagner eget slag skal jeg ikke ha noen mening om..

 

Å argumentere på en slik måte, er nok langt under min verdighet, så det tar nok andre seg av her...

 

 

Men de som testet båtene er neppe så godt informert som andre her på baatplassen...

 

 

.... men ekspertene må gjerne fortsette å sammenligne en turbåt med en racing båt siden det åpenbart gir dem et eller annet...

 

 

Nå kan jeg ike erindre at jeg har kjempet mot noen vindmøller eller snakker om Bavarias fortreffeligheter i alle sammenhenger.... når det gjelder min prat om Bavarias forteffeligheter så er det vel rimelig naturlig at jeg fremhever de siden jeg er fornøyd med båten, noe annet blir jo unaturlig.. De som er allergisk mot Bavaria bør jo ikke lese og kommentere i en tråd som omhandler Bavaria siden de åpenbart finner det vanskelig.

 

 

........men det er nok irrelevant for ekspertene vil jeg tro så lenge målet er å kritisere Bavaria.. Målet legitimerer middlene som brukes heter det..

 

 

Akkurat det har også jeg fått med meg, er i grunnen blant annet derfor jeg har meldt meg av baatplassen "reagttaen" til våren... en blir ikke skikkelig seiler med Bavaria, men mobbeobjekt... Det kan jeg ikke tillate, siden jeg har med mine barn og forsøker å lære dem opp til at mobbing ikke er pent, da kan jeg jo ikke stille meg selv til hugg på en slikt treff..

 

 

Når en ser på hva ekspretre klarer å lire av seg her så har jeg problemer med å følge med.... i alle de hypotetiske teoriene som dukker opp...

 

Nå er det lenge siden min "oppfølger" har kommentert noen av mine innlegg, kommer medlemmet ikke snart med uthevede sitater...

 

Dette er noen utklipp fra de første seks (6) sidene på dene tråden og det finnes ytterligere 29(!) sider i denne tråden med like verdifulle, saklige og oppbyggende innlegg - GRATULERER!

 

:santcheer1:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bruker du andres sitater til å latterliggjøre mitt innlegg?

Eller er dette en personkarakteristikk tatt rett fra ditt eget hode?

Hva prøver du å oppnå med dritslengingen din?

 

Jeg forlanger et svar!

 

Det var da voldsomt, Surprise!

 

Sitatet fra da Sydvesten omtalte meg som en "stakkar" tidligere her i tråden, var ikke noe drittslenging rettet mot deg. Jeg beklager hvis du oppfattet det slik.

 

Det var heller ikke noen personkarakteristikk rettet mot deg.

 

Det jeg forsøkte å oppnå, var å rette oppmerksomheten mot at man ikke behøver å "vie hele livet sitt" for å finne fram til episoder ved å søke på internett.

Link to post
Share on other sites

Nei, og nå er du ved selve kjernen i det som jeg har framført av kritikk her. Det finnes ikke slik dokumentasjon som sammenligner forskjellige typer konstruksjoner. Det finnes ikke en gang et system som på et tillitsvekkende vis forsøker å ta lærdom av alvorlige nestenulykker og ulykker. Og da er vi legfolk overlatt til å bruke sunn fornuft når vi skal danne oss inntrykk av hvilke konstruksjoner som er forsvarlige, og hvilke som ikke er det.

 

Da kan vi bruke "sjømannsskjønn" når vi studerer dimensjoner på kjølbolter, areal anleggsfalte på kjølen og soliditet på bunnkonstruksjonen rundt kjølinnfestingen.

 

Og vi kan forsøke å danne oss et inntrykk av hvilke båter som ofte er utsatt for f.eks. kjølhavari, bl.a. ved å lese diskusjoner på Baatplassen og studere bilder som er lagt ut her...

 

Og vi kan danne oss et inntrykk i hvor stor grad de ulike båtfabrikantene har en kvalitetssikringsorientert tilnærming til ulykker, eller om de forsøker å tåkelegge og bortforklare. Her faller en stor bayersk båtprodusent etter min oppfatning totalt i gjennom.

 

Etter 1040 postinger i denne tråden, er altså dette din konklusjon . Ren synsing og intet annet. Mener ikke å henge deg ut peronlig Douro, det er mer din argumentasjonstasjonstaktikk jeg ønsker å sette søkelys på. Når du i din synsingsiver isper "fakta opplysninger" som er klippet og redigert for å passe inn i denne synsingen, er det viktig for andre her på formuet å være klar over hva en står ovenfor. Jeg mener......hvor seriøst skal vi oppatte innleggene dine. Mange av dem er i alle fall mer villende enn oppklarende.

 

Igjen Douro........for all del ikke ta det personlig.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et faktum at Bavariabåter har vært utsatt for minst 3 episoder hvor kjølen har falt av.

 

Jepp, det har du nå fått frem ganske tydelig bl.a. gjennom denne tråden. Og episodene er alvolige nok, det har du rett i. Er forsåvidt også enig i at slike episoder burde vært undersøkt nærmere av uhildede personer. Uansett hvilken fabrikat. At Bavaria er mer utsatt for slikt enn seilbåter fra andre fabrikanter stiller jeg meg mer tvilende til. Det enorme produksjonstallet burde tilsi at vi hadde langt flere slike tilfeller med kjølproblemer dersom denne påstanden skulle være sann.

 

Er vi da enige i at konklusjonen må bli at resten er synsing samt smak og behag?

Link to post
Share on other sites

tror vel det var ironisk ment surprise. den stakkaren han skriver om er jo seg selv . (slik som noen andre mener han er ) ifølge ham selv. redcigert . ser at douro kom meg i forkjøpet.. dette burde du sett selv.

Jada :smiley:

Tenkte jeg skulle spille Douro's spill en stund for å se om det er moro.

Det var ikke så artig, så jeg tror jeg drar og vasker bilen isteden. :santa:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...