Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Artig at dem som diskuterer som friskest her kan tillate seg å skape en egen form for humor, strekke strikken, vise manglende folkeskikk og komme med personangrep i denne tråden. Her er forumets regler satt til side og det de mest ivrige debattantene lager sine egne regler. Tråden har på en måte fått sine egne moderatorer.

Fint at ingen blir såret og vonbrotne.

 

Men hvorfor tror dere at tonen her inne kan leve sitt eget liv og ikke sprees utover resten av forumet? Eller mener dere at tonen her inne er ønskelig i resten av forumet også?

Dette er en tråd som har levd øverst på førstesiden i lang tid nå og veldig mange leser den.

Link to post
Share on other sites

Det er bra og se at både krimart og surprise vet hva de snakker om i denne saken, meget gode utregninger og ikke minst kommentarer rundt det man poster i tråden... selv er jeg akkurat tilbake fra et fortreffelg døgn på sjøen i en fantastisk båt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det pussige i denne saken var at skroget var så uskadet som det var.

 

Jeg er enig.

 

Det burde oppstå store sprekker i laminatet rundt innfesting av kjølboltene og i fraqm og bakkant av kjølen. - jeg antar at det er tilfellet ved nærmere inspeksjon - det er ikke alltid like lett ved bare å se på utsiden.

 

Ja, det kan jo være en teori.

En annen teori kan være at det var noe galt med kjølboltene (og/eller "superlimet" mellom kjøl og skutebunn, som jeg skjønner er en viktig komponent i Bavarias styrkeberegninger).

En tredje teori kan være at det rett og slett ikke er lagt inn nok sikkerhetsmargin i disse beregningene. (Altså: For tynne bolter, for få bolter eller bolter med for dårlige spesifikasjoner)

 

En liten advarsel helt på tampen, Krimart:

Du bør være litt mer varsom med hvordan du ordlegger deg når du skal omtale "rocket science" utregninger som er foreatt her.

m.a.o. skulle retardasjonen være på ca. 0,03 sek
Huff og huff og huff...;-)
Link to post
Share on other sites

Nettopp. leser du artikkelen ser du at det var skader på propell og ror.

 

Følgende er sakset fra Bavariklubbens sider angående "grebbestad saken". Dette er deler av et svar fra Lunde Båt's Servicesjef:

 

"

Kreftene grunnstøtingen utløste klippet alle untatt den aktre kjølbolten rett av. Båten fikk delamineringer i bunstokk systemet og delaminering gjennom huden på båten aktenfor kjølbolten. Noe vann trengte inn i båten. Båten fikk skader på propellen og drevet samt noe skader høyt oppe på roret. Det gikk med ca 150 timer med plastarbeider for å reparere båten. De gjennværende delene av kjølboltene ble undersøkt av et tysk laboratorium som konkluderte med at boltene hadde større styrke enn påkrevd for slike bolter.

"

 

Er usikker på om det har blitt referert til tidligere i denne tråden.......for mye å lese igjennom. Uansett synes jeg fortsatt at denne saken er litt merkelig - Det må ha vært det perfekte treff.....

Link to post
Share on other sites

En annen teori kan være at det var noe galt med kjølboltene

 

Hmmmm. Ja vel ??

 

(og/eller "superlimet" mellom kjøl og skutebunn, som jeg skjønner er en viktig komponent i Bavarias styrkeberegninger).

 

:crazy:

 

En tredje teori kan være at det rett og slett ikke er lagt inn nok sikkerhetsmargin i disse beregningene. (Altså: For tynne bolter, for få bolter eller bolter med for dårlige spesifikasjoner)

 

Ja..dah...

 

Beklager, men jeg tror ikke vi blir noe klokere. Det blir fortsatt synsing og spekulasjon. Om at og om at og........

Link to post
Share on other sites

Har lært mye her jeg og er enda mer overbevist om at mitt båtkjøp av Bavaria var korrekt og at det er en bra båt,

disse spekulasjonene som man knapt kan kalle det koker gang på gang bort i kålen , man får en mer fyldig suppe av å koke suppe på en spiker en det som har kommet fram her.

 

Jeg syntes fremdeles det er merkeligt at ikke det er mer slakting i pressen av bavaria?

 

Flere av av kritikerne tørker plutselig bort når man spør etter litt dokumentasjon da tolker jeg det slik at dokumentasjon ikke finnes - og det er lekfolk som drier en form for trolling.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig.

 

 

Ja, det kan jo være en teori.

En annen teori kan være at det var noe galt med kjølboltene (og/eller "superlimet" mellom kjøl og skutebunn, som jeg skjønner er en viktig komponent i Bavarias styrkeberegninger).

En tredje teori kan være at det rett og slett ikke er lagt inn nok sikkerhetsmargin i disse beregningene. (Altså: For tynne bolter, for få bolter eller bolter med for dårlige spesifikasjoner)

 

En liten advarsel helt på tampen, Krimart:

Du bør være litt mer varsom med hvordan du ordlegger deg når du skal omtale "rocket science" utregninger som er foreatt her.

 

Galt med kjølboltene?? Dette er standard komponeter som det svært lite sannsynlig det er noe galt med, og ihvertfall ikke alle 13. Kan aldri tenke meg at det skulle være noe speiselt med Bavaria kjølbolter, det er genrelt sett rimelig og standard komponenter som har meget høy kvaltet.

 

Jeg tar ikke advarselen - dette er dessuten svært langt fra "rocket science" helt ordinære mekanikk-beregninger.

 

Det finnes massevis av eksempler på at seilbåter har gått på grunn. Gjør man det med stor fart må man regne med store skader - spesielt på moderene kortkjølede båter. Noen synker, noen får store skader på innredning og skrog - slik er det. Det beste rådet er å la vær å gå på grunn. Herved avslutter jeg min argumentasjon i denne tråden - det blir for useriøst.

Link to post
Share on other sites

(og/eller "superlimet" mellom kjøl og skutebunn, som jeg skjønner er en viktig komponent i Bavarias styrkeberegninger).

Da ligger jeg dårlig an.

Etter min grunnstøting (omtalt i denne tråden og tidligere tråder) ble kjølen tatt av for å sjekke for delaminering o.l. - standard prosedyre.

Verkstedet (ØMI Stavanger) brukte ikke samme type superlim da kjølen ble satt på igjen, men samme type Sika(?) som 'vanligvis' brukes for montering av kjøl.

Så da tror jeg nok båten bare får bli stående på land (har den oppe i år, første vinteren på 4 år at den blir lagret på land). :sad:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Om så standardene er gode nok er en annen sak. Standarder blir gjerne til som en "minste felles multiplum" mellom standardorganene i flere land der industrien selv som regel er den mest aktive part.

 

Godt poeng.

 

Men forbrukerne har også makt. Og dersom produsentene får en forståelse av at sikkerhet og kvalitet er viktig for forbrukerne, så vil de garantert begynne å konkurrere om å kunne tilby mest mulig sikkerhet og best mulig kvalitet, utover hva som følger av minimumsstandardene.

Det har vi sett i bil-verdenen. Skal en ny modell bli en bestseller, er det i dag et krav om at den får fem stjerner i Euro NCAP.

 

 

Ellers litt artig med FEM-bildet, det ser jo til forveksling likt Bavaria sin bunn-ramme: http://2bavaria-yachtbau.com/index.php?id=749&L=1

 

Jeg tror du misforstår Krimart.

FEM-bildet fra Dehler44 var en illustrasjon fra dette verftets brosjyre, hvor Dehler forsøker å markedsføre sitt produkt med at dette verftet har foretatt stressanalyser for å beregne et forsvarlig kvalitetsnivå når båten konstrueres.

 

Bildene på linken din til Bavaria-verftet, viser jo kun produksjonsprosessen.

 

Og en vesentlig forskjell mellom konstruksjonen til den nye Dehler-båten og konkurrerende produkter, er jo at Dehler markedsfører sin båt med at kjølkonstruksjonen er spesielt sikker og motstandsdyktig mot grunnstøting. Bl.a. ved at kjølinnfestingen er konstruert inn i en kjølkasse som går 30 cm opp i båtens bunnkonstruksjon.

 

Jeg er overbevist om at slikt fokus fra Dehler i sin markedsføring har en sammenheng med den oppmerksomheten som er rettet fra forbrukere, fra media og på internettfora som dette, etter alle kjølhavariene man desverre har opplevd i de siste årene.

Link to post
Share on other sites

Alle er vel enig i at sikkerhet er viktig. Hvilken statistikk viser at Bavaria er usikre båter? I trafikken kan man ta ut slik statistikk ganske greit, og til orientering - siden du sammenligner med kollisjosntesting av bil - så er det velkjent at det i trafikken dør flere hundre mennesker hvert år - bare i Norge.

 

Etter min mening blir dette å skyte over mål. Dersom jeg har feil - vennligst gi meg i alle fall noe som undebygger at denne slags sammenligninger er relevante.

Link to post
Share on other sites

Galt med kjølboltene?? Dette er standard komponeter som det svært lite sannsynlig det er noe galt med, og ihvertfall ikke alle 13. Kan aldri tenke meg at det skulle være noe speiselt med Bavaria kjølbolter, det er genrelt sett rimelig og standard komponenter som har meget høy kvaltet.

 

Med fare for å gjenta meg selv.. At kjøl og båt skal kunne skille lag er det siste som skal kunne skje med en seilbåt. Det at boltene som knakk var "i orden" blir etter min mening bevis nok for at dimensjonen på disse er feil. Og når Bavaria har latt være å dimensjonere denne rimelige komponenten med nok sikkerhetsmargin, får det meg til å bli skeptisk til om også andre ting (som er dyrere enn kjølbolter) er dimensjonert i underkant av det forsvarlige. Jeg respekt for at mange syns det er betryggende å vite at boltene som knakk var sterkere enn påkrevd. Men syns det er selvmotsigende. Jeg er en enkel sjel. Hvis noe ryker er det for svakt. Punktum.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Enig teoretisk sett så skal ting ikke ryke, men ting gjør det.

Det jeg tror vi kan enes om er at grebbestad ser ut til å være et enkelstående tilfelle der dette har skjedd, hvis det hadde vært en svakhet så skulle det vært langt flere hendelser.

 

Mulig dette er fremtidens måte å gjøre tingene på? Hvis vi ser på biler så er det mange år siden tanken var at alt skulle lages som en hard ramme der man satt helt beskyttet i en stålkasse.

Dette har de gått bort fra og det satses vel heller på "riktig" deformering, rattet opp, motor ned i bakken også videre, mulig at ved hardt på grunn/konteiner så er deet bedre at kjøl faller av enn at den henger fast sammen med et stort stykke av båten som rives av med da tilsvarende høl.

En tanke? - gjennomtenkt, nei ikke noe særligt

 

Uten at vi skal legge den æren på Bavaria ingeniørene i dette tilfellet for at det var planen.

Link to post
Share on other sites

Det jeg tror vi kan enes om er at grebbestad ser ut til å være et enkelstående tilfelle der dette har skjedd, hvis det hadde vært en svakhet så skulle det vært langt flere hendelser.

 

Kan dette skyldes at det ikke er flere B39 som har gått på grunn i stor fart ? Vil det skje igjen ? I så fall hva vil konsekvensen være ? Hadde jeg hatt en denne modellen hadde jeg ikke gitt meg før jeg hadde fått ett svar fra verftet. Har friskt i minne at de har tilbakeholdt viktig informasjon om svakheter tidligere.

Link to post
Share on other sites

Verftet visste om svakhetene ved match båtene lenge før dødsulykken i Kroatia skjedde, men unnlot og gå ut med denne informasjonen til eiere av denne modellen. Jeg sier ikke at dette er tilfelle med B39, men håper at det ikke skjer noen alvorlig ulykke neste gang noen går på med en B39 i stor fart.

Link to post
Share on other sites

Alle er vel enig i at sikkerhet er viktig. Hvilken statistikk viser at Bavaria er usikre båter?

Hjelp!

Mathilde:

For det første:

Jeg tror ikke jeg har hevdet at Bavaria er usikre båter.

 

Men jeg har vist til statistikk som viser at Bavaria-båter har vært utsatt for ulykker som kan tyde på at disse båtene ikke har samme konstruksjonskvalitet som andre båter har.

Og jeg har, oppriktig talt, ikke lyst til å gjenta den statistikken! Jeg har registrert at det er ganske mange awb-eiere her som får voldsomme, nærmest spastiske, reaksjoner hver gang jeg gjør det.

Jeg velger derfor å være litt forsiktig, og gir kun noen geografiske stikkord: Kroatia, Grebbestad, Karlskrona, Lista, Stockholm.

 

siden du sammenligner med kollisjosntesting av bil - så er det velkjent at det i trafikken dør flere hundre mennesker hvert år - bare i Norge.

Etter min mening blir dette å skyte over mål. Dersom jeg har feil - vennligst gi meg i alle fall noe som undebygger at denne slags sammenligninger er relevante.

Jeg tror du misforsto, Mathilde. Jeg mener ikke at det dør like mange mennesker i seilbåtulykker som det gjør i bilulykker. (Men så utføres det jo en god del mer persontransportkilometer (så du den, Sydvesten? ;-) med bil enn hva det gjøres med seilbåter hvert år).

 

Mitt poeng er at for en som skal anskaffe en havseiler, og som er opptatt av kvalitet og sikkerhet, så betyr det lite at det dør mange mennesker i trafikken. Den dagen jeg står i en messehall og skal skrive under en kontrakt, og fremsetter noe siste avklarende spørsmål om kvalitet, sikkerhet og kjølinnfesting, ja så vil det påvirke meg i negativ retning dersom selgeren sier at kvalitetstesting som er normalt i bilindustrien anses som helt uaktuelt av denne båtfabrikanten med henvisning til antall drepte i vegtrafikken.

Link to post
Share on other sites

Nå er det faktisk veldig nok!

 

Historier og hendelser er noe helt annet enn statistikk som sammenligner noe, kvantifiserer og tallfester.

Enten får man komme med statistikken, eller holde kjeft!

 

Det er ingen som benekter faktiske hendelser, men dette blir bare for uintelligent!!!

Link to post
Share on other sites

Den dagen jeg står i en messehall og skal skrive under en kontrakt, og fremsetter noe siste avklarende spørsmål om kvalitet, sikkerhet og kjølinnfesting, ja så vil det påvirke meg i negativ retning dersom selgeren sier at kvalitetstesting som er normalt i bilindustrien anses som helt uaktuelt av denne båtfabrikanten med henvisning til antall drepte i vegtrafikken.

 

Skjønner. Så da blir det vel ingen båt på deg. For hvilken båtprodusent bedriver den slags tester?????

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra du setter ned foten for denne usaklige og dustete Bavaria mobbingen Amalie 36 :headbang:

 

Før Bavaria kom for fullt var det de franske "badebåtene" Beneteau og Jeanneau som fikk gjennomgå. Dette er bare et utsalg av barnslig misunnelse! Mulig det er disse som nå benytter muligheten, og går løs på Bavaria.... :crazy:

 

Gratulerer med fantastisk flotte båter alle Bavaria eiere! :cheers:

 

Og til dere som ikke har noe bedre fore en å tyne Bavaria - finn på noe bedre å gjøre.... :nonod:

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...