Jump to content

hvilken kartplotter


Gringol

Recommended Posts

hallo

Har en fjord weekender 24 , og i den her jeg ekkolodd Garmin Fishfinder 240, nå har jeg tenkt å invistere i en kartplotter og her er jeg helt grønn på hva jeg skal velge er det noen som har noen formening om hva jeg bør satse på, skal jo bare brukes som hjelpemiddel her på sørlandet.

Har sett på garmins nye 192c men er litt usikker på dette med bluechart og så leser jeg om noen som er "sømnløse" , og c-map er jo en annen type??så en test av Navman tracker 5500 så jo veldig bra ut ,men hadde tenkt å holde meg under 8000 kr...

Håper på hjelp

Og på forhånd takk

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

har netopp vært igjennom samme prosses som deg. Mitt valg endte på en Garmin 192c. Tror nok at de fleste plottere i dag er gode, men Garmin scorer meget bra i alle tester. Se link til vimenn test. Bare skjermem skjemmer sier de, og på den nye 192 er skjermen utbedret (de har testet 182) Lykke til i en verden full av forskjellige meninger, noen liker moren andre dattera.... :confused:

http://www.vimenn.com/?article_id=22197&th...ase=kartplotter

Link to post
Share on other sites

å en test av Navman tracker 5500 så jo veldig bra ut ,men hadde tenkt å holde meg under 8000 kr...

I forbindelse med at to kollegaer av meg kjøpte seg nye båter med toppfart 30 knop+ fikk vi et svært klart råd om at Navmann 5500 ikke har rask nok prosessor til å håndtere "kurs opp " i fart over 20 knop. Oppdatering av kartene ved zoom ble for dårlig. Klar anbefaling fra "vår" leverandør var Garmin 192C eller Raymarine 435i.

 

Garmin 192C har samme "innmat" som 182C men ny og bedre skjerm. Jeg har kjørt med 182C og jeg var veldig godt fornøyd. Opplevde også kartene som bra, så jeg hadde ikke problemer med å anbefale de Garmin/Bluechart. Og ettersom jeg jobber sammen med de stort sett hver dag har jeg ikke noe særlig interesse i at de er misfornøyde :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

¨takk for alle tipsene :flag:

jeg har sett mye på den Garmin 192c og tror det er den jeg kommer til å gå for, men et spørsmål burde jeg kjøpe den med intern antenne eller ekstern??

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

"Du får aldri nok antenne" så jeg ville satset på ekstern. Viktig at denne står plassert best mulig, dvs. så høyt og fritt som det går an. Med innebygget antenne blir det fort deler av båten som skjuler for signalene, og da kan du oppleve at du helt mister posisjonen eller at du får feilvisning. Pluss masse irritasjon når plotteren ikke virker.

 

Dette skrevet på generelt grunnlag, uten å kjenne den aktuelle plotteren (men med slike erfaringer fra Garmin GPSer)..

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

så en test av Navman tracker 5500 så jo veldig bra ut ,

<{POST_SNAPBACK}>

Navman er ikke rask nok i oppdateringen ved "høye" hastigheter etter min mening. De er også for trege i oppdatteringen av skjermbildet når du zoomer inn / ut. Og zooming er en funksjon som ofte blir brukt. Men ellers har Navman mange finesser og funksjoner som andre leverandører ikke har mener jeg å huske.

 

"Du får aldri nok antenne" så jeg ville satset på ekstern. Viktig at denne står plassert best mulig, dvs. så høyt og fritt som det går an. Med innebygget antenne blir det fort deler av båten som skjuler for signalene, og da kan du oppleve at du helt mister posisjonen eller at du får feilvisning. Pluss masse irritasjon når plotteren ikke virker.

<{POST_SNAPBACK}>

I en båt med kalesje over GPS med intern antenne tror jeg ikke det blir noe særlig tap av signalstyrke.

 

Har tøffet rundt med en 176C med intern antenne i flere år nå. Hadde gode signaler hele tiden. Plotteren sto da plassert på "dashbordet" forann roret i Polaren jeg hadde.

 

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

"Du får aldri nok antenne" så jeg ville satset på ekstern. Viktig at denne står plassert best mulig, dvs. så høyt og fritt som det går an. Med innebygget antenne blir det fort deler av båten som skjuler for signalene, og da kan du oppleve at du helt mister posisjonen eller at du får feilvisning. Pluss masse irritasjon når plotteren ikke virker.

 

Dette skrevet på generelt grunnlag, uten å kjenne den aktuelle plotteren (men med slike erfaringer fra Garmin GPSer)..

Trodde også det var slik du beskriver KOB og var veldig i tvil da jeg skulle kjøpe plotter. Lot meg overtale av selger til å gå for intern antenne. Det har fungert veldig bra. Har så langt aldri opplevd antydning til dårlige signaler eller andre rariteter i skikkelig ruskevær. Jeg tror (vet ikke men tror) at det er stor forsjell på antennene i forsjellige modeller.

 

Hadde tidligere en G76 plassert omtrent på samme sted som der jeg nå har plotteren (182C)

På G76'en merket jeg tydlig at den ble svakere når den sto i holderen ifh når jeg holdt den i friluft.

 

Gjorde samme test med 182C før jeg skrudde fast holderen, men merket ingen forsjell av betydning.

Link to post
Share on other sites

Det kan godt være du har rett, Lasse. Mine erfaringer baserte seg på Garmin 35 og senere litt Garmin 76. Dessuten en Simrad CE 30 som stod i vår Nidelv 750. Men denne installasjonen var litt spesiell - det var ekstern antenne, men den var skjult i hyttetaket (vet ikke hvorfor det ble gjort sånn, men uten targabøyle var det kanskje ikke så mange steder å feste den).

 

Uansett - særlig på CE30 og tildels på G35 har jeg opplevd å miste signaler, også over lengre perioder (dvs. 10-talls minutter).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

"Du får aldri nok antenne" så jeg ville satset på ekstern.

Dette kommer an på hva slags båt plotteren skal monteres i. I min Nidelv 690 hadde jeg Garmin 182Ci - dvs. med intern antenne. Opplevde aldri noe problem med signalene. Pappa har en RAychart 435i - også med intern antenne- montert i en HR 31. Plotteren står på bøyle rett på innsiden av vindruta. Ikke noe problem med signalene. Så lenge båten er åpen og du ikke monterer plotteren rett under metallramma på vindskjermen tror jeg det holder lenge med intern antenne. Dessuten får du enklere montering samt at det blir enklere å ta plotteren opp og ned når den ikke er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Monterte min 182C i min Saga 27 nå i påsken. Denne ble montert under HT`n i båten. Før montering sjekket jeg sattelittsignalene der den ble plassert samt at jeg sjekket ute i friluft, så ingen forskjell på signalene.

Ser ut som du har en Ci - dvs. med integrert antenne. Stemmer ?
Link to post
Share on other sites

mye bra diskusjon her ....men med ekstern antenne på 192c så går det vel ann å skru denne av når man skal ta den med?? og det er ikke så mye i tilegg i pris....,og så er den vanskelig å finne noen som selger den ennå

MVH

Erling

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

mye bra diskusjon her ....men med ekstern antenne på 192c så går det vel ann å skru denne av når man skal ta den med?? og det er ikke så mye i tilegg i pris....,og  så er den vanskelig å finne noen som selger den ennå

MVH

Erling

<{POST_SNAPBACK}>

Den eksterne antenna skrus fast i skroget med en brakett el. Det trekkes kabel fra plotter til antenna. Dvs. at antenna er fastmontert.

 

Sjekk Gemotech Tror han skaffer 192Ci til en OK pris.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes flere "HR varianter". Pappa har satt sin Raychart 435 på en slik brakett. HR anbefalte denne løsningen til oss

Bilde

Enkel og bra løsning bitteliten. Ikke mye arbeid å lage en slik brakett. Må måle og produsere litt her snart ser jeg.

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

spørsmål: kommer det med kartbrikke til garmin 192c eller må det kjøpes seperat??

Den må kjøpes i tilegg.

 

Selv kjøpte jeg en minnebrikke på 250 mb uten kart på. Dette har vel mest med at blueshart ikke finnes for Mjøsa men må bruke vanlige topokart der, og de finnes kun på cd.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

spørsmål: kommer det med kartbrikke til garmin 192c eller må det kjøpes seperat??

fant den billigste på http://www.bruun.no/  ca 7100,-

Man må kanskje kjøpe ledning fra PC til plotteren også?

 

MVH

Gringol

<{POST_SNAPBACK}>

Kartbrikke må kjøpe separat. Koster et par tusen. Ledning følger med.

Her er info fra prislisten til Garmin i Norge

GPSMAP 192C intern, UPC: 753759049577 8 312,50 (veil inkl mva)

5" FSTN skjerm med 234x320 punkter.

Leveres med antenne, spenningskabel,

monteringsbrakett og norsk bruksanvisning.

Plass til 1 x BlueChart kartkassett.

(se www.garmin.no)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...