Jump to content

hvilken kartplotter


Gringol

Recommended Posts

Jeg mener du bør lese denne artikkelen før du bestemmer degMy Webpage

<{POST_SNAPBACK}>

Det er sneket seg inn en liten feil her.

 

"Almanakk, altså tid, dato må settes korrekt"

 

Almanakken lastes ned fra en av satelittene. Almanakken forteller mottageren hvilken satelitt som flyr hvor og når.

 

Hvilken lokal tid og dato som settes betyr ikke det bøss for fixet.

Mottageren bruker satelittid som er nesten lik UTC.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hallo

Endelig bestemte jeg meg og det ble kjøpt inn en ny garmin 192c, fikk sett den i bruk hos forhandler og fikk satt den opp mot 182, den er bedre på sollyset og skarpere synes jeg, så kan det nok tenkes at den vat bittelit dårligere på sidetittingen, men i og med at jeg skal montere den rett forann på båten så blir jo det bra, det var litt synd at det ikke er med kabel til strømnett da det hadde vært ålreit å testa den i heimen, finnes dette?, eller må jeg få tak i 12 volts batteri og koble meg opp mot dette for å få det til.....det er det at jeg ikke har tilgang på båten før etter 17mai at jeg ville ha en slik løsning,,,,,

få trent opp madammen hadde jo vært nyttig fram mot sommeren.

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

En batterieliminator er en liten dings du setter i stikk-kontakten og får f.eks. 12 V ut fra.

Fåes på vanlig elektroforretning, bl.a. Mascot har flere modeller og størrelser. Til å forsyne en kartplotter klarer du deg godt med en enkel modell til 2-300 kr.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Nettadapter

Med omkopler for ulike utspenninger, polaritetsomkopler, automatisk avstengning ved overbelastning og ved for høy temperatur, IC-regulator, stabilisert utspenning og beskyttelse mot kortslutning. Utstyrt med 1,8 m kabel med multikontakt som passer de fleste apparater. For tilkopling til stikkontakt 230 V-50 Hz.

 

 

Art nr Pris Antall

1000 mA. Utspenning: 3–6–9 og 12 volt. Med 1,5 m ledning med flatt støpsel

 

glemte å sende med opplysningene om dingsen

mvh

Gringol :blush:

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

hallo

 

Var innom elektro butikken kjendalelektro, og der mente han at jeg burde være forsiktig med hva jeg skulle gjøre, :nono: han ville ikke selge meg en omformer som han hadde, mente heller at jeg burde gå for batteri .....er det noen som har garminplottere som har en løsning som funker...garmin 182/192??? :confused:

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

..........., det var litt synd at det ikke er med kabel til strømnett da det hadde vært ålreit å testa den i heimen, finnes dette?,

Hei. dette finnes...

Kjøpte en 182Ci på seinhøsten og kjøpte sammtidig med en ledning slik at jeg kunne sitte å trykke litt hjemme. Trengte også ledningen for å få overført kart fra cd til minnebrikken (dette kan kun gjøres med brikken i plotteren). Kjøpte denne ledningen hos Malfix sammen med plotteren...

 

Bilde

Her ser du plotter og baatplassen.no er "oppe å går" på en gang...

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

leiter rundt på nettet men finner ikke noen som har ledninger til garmin...noen tips?

<{POST_SNAPBACK}>

Et lite søk viser at den kabelen du leter etter ser slik ut på Garmins side på nettet, og slik hos Belanor.

 

Jeg fikk bestilt samme type kabel til min 178C hos Navigare i Kristiansand, og det tok ikke mange dagene før de fikk den fra Belanor.

 

- Så da har du noe å glede deg til å gjøre på mandag!

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå fått testet ut min nye 192c fra Garmin, og kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd med plotteren :flag:

Den har gitt meg og mine en ny dimensjon av båtglede. Jeg kan nå bevege meg i farvann som jeg tideligere ikke var helt trygg på. Jeg har fremdeles mine båtsportkart tilgjengelig og bruker også disse hyppig, men med plotteren blir jeg mye tryggere, noe som igjenn gjennspeiles i at hele familien koser seg mye mer i båten :cool:

Vell verdt innvesteringen! :cheers:

Redigert av bella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå fått testet ut min nye 192c fra Garmin, og kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd med plotteren  :flag:

Den har gitt meg og mine en ny dimensjon av båtglede. Jeg kan nå bevege meg i farvann som jeg tideligere ikke var helt trygg på. Jeg har fremdeles mine båtsportkart tilgjengelig og bruker også disse hyppig, men med plotteren blir jeg mye tryggere, noe som igjenn gjennspeiles i at hele familien koser seg mye mer i båten :cool:

Vell verdt innvesteringen!  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var hyggelig - og litt lettende for meg som anbefalte deg den. Hadde vel blitt et h..... om du ikke var fornøyd :wink: Husk bare at kartdataene ikke alltid stemmer med terrenget. Vi har fortsatt kart som er basert på målinger fra tidig på 1900 tallet - og på enkelte kart er det over 100 meter feil mellom hvor grunner er på karete og hvor de virkelig er. Kartplotteren er derfor bare et nyttig hjelpemiddel.

 

Men at det gir en annen båtopplevelse - det har selv min gamle far innsett etter at plotteren ble montert - og han koblet den opp på autopiloten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte min første kartplotter for 14 dager siden. Interphase 169 CSi med C-map Mega Wide kart med norskekysten fra svenskegensen til Namsos + deler av Sverige og Danmark. Ser veldig bra ut og håper på å få prøvd denne skikkelig i pinsen. Da jeg skulle montere kartplotteren kikket jeg nærmere på "skjærereiret" i dashbordet og oppdaget at mye ikke var sikret. Heiv ut det meste av ledninger og skitt og startet montering av nytt. Vi får se om jeg er ferdig til pinse.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tar fram denne igjen for å komme med en kommentar rundt spørsmålet om skjermene på Gramin 182c, 192c og 172c.

 

Har fått testet ut dette med synsvinkel idag hos Malfix ved å ha de tre plotterne stående ved siden av hverandre.

 

172c var klart dårligst. 192c var litt bedre enn 172c, mens 182c var klart best når det gjelder synsvinkel. Forsjellen var større enn hva jeg vil kalle marginalt.

Link to post
Share on other sites

Men så er det det at 172c/192c sine skjermer er mere detaljerte og fungerer bedre i sterkt sollys......

Det med mer detaljerte vet jeg ikke. Vi tok opp det samme kartbildet på 182c og 192c, og jeg klarte ikke å obeservere noen forsjell. Sollys var selvsagt ikke en del av testen som foregikk innendørs.

 

Jeg er hvertfall glad jeg har 182c.

 

For seilbåter som skal ha plotteren i cockpit under sprayhood e.l vil jeg anbefale 182c framfor de andre pga dette med sidesynet.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en 192ci i mai, som jeg bruker i en daycruiser. Plassert på brakett mellom dashbord og vindskjerm mot styrbord, fungerer kjempebra i all slags dagslys synes jeg. Har fulgt med i diskusjoner rundt 172/182/192 på nettet lenge, men det er så mange motstridende råd at det beste er å gå i butikken og se selv. Fikk god service hos Malfix.

ØR

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...