Jump to content

hvilken kartplotter


Gringol

Recommended Posts

Nå høster jeg vel storm... :blush:

Synes dagens plottere er for dyre / dårlige. Holder en knapp på Telchart!! (Selvsagt, for det er jo DET jeg har...) :blush:

(PC og programvare til 4 lapper + C-map kart...)

Men: Dro ombord "trålerskjermen" på 15" og innså fort at DEN ble for STOOOR :eek:

Tok kontakt med DETTE firma og kjøpte en 8" skjerm (TFT) til et par lapper. Passer nydelig inn i "instrumenteringen".

Skal bli intr. å se virkningen! :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ingen LCD-skjermer trives med direkte sollys i lengre tid. Og siden vi har bestilt uker på uker med sol denne sommeren skulle jeg gjerne hatt en solskjerm til min 178C. :wink:

 

Det lages solblendere til en lang rekke profesjonelle TV-monitorer, men har noen sett noe som passer på en kartplotter ferdiglaget eller som med begrenset innsats kan bli det?

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Her er dataene for de diskuterte modellene.

Tallene er tatt fra Garmins sammenligningstabell ( http://www.garmin.com/products/comparison.jsp ). Utifra disse dataene skulle jeg tro at 172C er den beste utifra at den har flest farger og flest pixler pr. tomme. Men 192C har TFTskjerm og burde da være best i sollys. Jeg har ikke gjort noen sammenligning selv...

 

 

GPSMAP 172C

Skjermstørrelse i tommer 3.2 x 3.2

Farger 256 Color CSTN

Pixler 320 x 320

 

GPSMAP 182/182C

Skjermstørrelse i tommer 4.02 x 2.94

Farger 16 Color LCD

Pixler 320 x 234

 

GPSMAP 192C

Skjermstørrelse i tommer 4.02 x 2.94

Farger 16 Color TFT

Pixler 320 x 234

Link to post
Share on other sites

  ... Dro ombord "trålerskjermen" på 15" og innså fort at DEN ble for STOOOR :eek: 

Tok kontakt med  DETTE firma og kjøpte en 8" skjerm (TFT)  til et par lapper. Passer nydelig inn i "instrumenteringen". Skal bli intr. å se virkningen!  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

"Åttetommer" kom med posten i dag... Flott skjerm! Passer bedre inn i båten og er større enn de fleste navigatorene!

(I tillegg var det inngang for TV-tuner +++) Selvsagt blir ALT noe mindre, men ingen problemer med å bruke både raster- og vektorkart på denne.

Anbefales.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dæsken, det var SOL gitt :eek:

(Sitter på kontoret i kjelleren hele dagen og har dekket til vinduene for ikke å få for mye lys inn på skjermene her...)

 

Resultat: IMPONERENDE!! Selv med direkte sollys, hadde jeg ikke store vansker med å lese Vektor-kartet!! Kun når sola ble reflektert RETT I ØYET, var det vanskelig å se (naturligvis) men en liten vridning på skjermen, og bildet ble tydelig igjen, selv om sollyset sto rett på skjermen!! Hu & Hei!! :yesnod:

 

Målene i cm:

Utvendig: 20,5 bredde 16,2 høyde 4 tykkelse. Innvendig (skjermen) 16,4 x 12,3 og diagonalen 20,4 (=8")

Den ble levert med kabler, 230 VAC pwr, 12 VDC sigarettennerkabel, stillbar fot (med klebetape) osv.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Dæsken, det var SOL gitt :eek:

(Sitter på kontoret i kjelleren hele dagen og har dekket til vinduene for ikke å få for mye lys inn på skjermene her...)

 

Resultat: IMPONERENDE!! Selv med direkte sollys, hadde jeg ikke store vansker med å lese Vektor-kartet!! Kun når sola ble reflektert RETT I ØYET, var det vanskelig å se (naturligvis) men en liten vridning på skjermen, og bildet ble tydelig igjen, selv om sollyset sto rett på skjermen!! Hu & Hei!! :yesnod:

 

Målene i cm:

Utvendig: 20,5 bredde 16,2 høyde 4 tykkelse. Innvendig (skjermen) 16,4 x 12,3 og diagonalen 20,4 (=8")

Den ble levert med kabler, 230 VAC pwr, 12 VDC sigarettennerkabel, stillbar fot (med klebetape) osv.

Interessant skjerm det, men er usikker på om den kan virke liten?

Hadde vært fint med en tilbakemelding om denne skjermen nå når du brukt den i båten en sommer.

Er den bra nok m.h.t sterkt motlys/sollys (er den lyssterk nok)? Fungerer den ellers bra uten problemer. Kan den justeres til svak nok belysning ved nattseilas? Er monteringsbrakett sterk nok for bruk i båt ute i hard sjø, og kan skjermen tiltes og svinges?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne tråden igjen da jeg har erfaring med 182 plotteren og har fått noen spørsmål om 192 og 292 plotteren. Slik jeg forstår det av tråden er 182 og 192 helt identiske når det gjelder størrelse på skjerm (5 tommer). Men hva med 292? Er dette en nyere utgave av 192-plotteren?? Et siste spørsmål går på BlueChart. Noen som vet eller har erfaring med om Bellanor bytter brikker som dekker ulike utsnitt (kartet som dekker Østlandet og Sverige mot det som går til Stavanger)?

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Noen som vet eller har erfaring med om Bellanor bytter brikker som dekker ulike utsnitt (kartet som dekker Østlandet og Sverige mot det som går til Stavanger)?

Vet ikke om Bellanor bytter til andre områder, men Belamarin som forhandler Navionics kart som jeg bruker gjør det ikke.

Så mest sansynlig gjør nok ikke Bellanor det heller.

Link to post
Share on other sites

Tviler på om de bytter kart, men dekker ikke kartet fra Haugesund til et stykke nede i Sverige. Det gjør det på min, kart nr.42, ellers så er 292 på vei ut, størrelsen på plotteren er 15,7 cmmx16 cm, men det er utvendig. 520 overtar etter 292 i samme størrelse.

Link to post
Share on other sites

hallo

Har en fjord weekender 24 , og i den her jeg ekkolodd Garmin Fishfinder 240, nå har jeg tenkt å invistere i en kartplotter og her er jeg helt grønn på hva jeg skal velge er det noen som har noen formening om hva jeg bør satse på, skal jo bare brukes som hjelpemiddel her på sørlandet.

Har sett på garmins nye 192c men er litt usikker på dette med bluechart og så leser jeg om noen som er "sømnløse" , og c-map er jo en annen type??så en test av Navman tracker 5500 så jo veldig bra ut ,men hadde tenkt å holde meg under 8000 kr...

Håper på hjelp

Og på forhånd takk

MVH

Gringol

 

Navman 5605 nettbutikk USA $580. Omregnet i norske, lagt til for frakt, moms og fortolling ender du på ca NOK 5.200. Da har du penger igjen til en kartbrikke og noen forfriskninger før du er oppe i NOK 8.000.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Noen som har prøvd BlueChart på en Garmin 60CSX (eventuelt en 76).

 

Siden jeg har en slik håndholdt sak og har nokså liten båt har jeg vurdert å prøve det, men er usikker på om det blir for liten skjerm ?

 

Lagt til:

Har en bærbar PC som jeg også bruker av og til med scanede kart, men det blir mye mikk makk med en bærbar PC i en liten båt.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...