Jump to content

hvilken kartplotter


Gringol

Recommended Posts

takk alle sammen for hjelp, strålende forum......

etter det jeg har lest og søkt meg frem til så kan det kjøpes kartbrikker med de kartene som man vil ha ,ikke sant? så slipper jeg utlegget til en cd med kart på også da....

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

takk alle sammen for hjelp, strålende forum......

etter det jeg har lest og søkt meg frem til så kan det kjøpes kartbrikker med de kartene som man vil ha ,ikke sant? så slipper jeg utlegget til en cd med kart på også da....

MVH

Gringol

<{POST_SNAPBACK}>

Strålende forum: helt enig. vanskelig å ikke bli hekta

 

kartbrikker: skal vi se - kjøper du Bluecahrt og du bor i Sørlige del av Norge har du to valg:

MEU041R Bluechart Oslo-Haugesund-Strømstad

Bilde

MEU042R Bluechart Oslo-Arendal-Malmø

Bilde

 

koster rett over 2000 kroner for en kartbrikke. Kart velges normalt ut ifra hvilket farvann man ferdes mest.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mer interessant enn hvor stort område brikken dekker, er hvor mye informasjon som finnes i cella. Hvor mange havnekart, spesialkart, innseilingskart o.s.v. Jeg har ei A-celle som dekker hele verden, men den kan ikke brukes til noe som helst.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte i fjor vår en Raymarine 435i som jeg har vært meget fornøyd med. Dette etter at jeg hadde lest div. tester, forhørt meg hos div. forhandlere, og hentet tips her på Baatplassen.

Enkelt å montere selv, også å koble sammen med VHF-radioen.

Meget brukervennlig. Enkelt og logisk tastatur og oversiktelige og brukervennlige menyer. Prosessor som oppdateres rakst, ingen problemer i forhold til stor fart.

Bruker Navionics kart, hvor man ved kjøp av XL3 brikkene får svært mye kart for pengene sammenlignet med konkurrentene - dekker et svært stort område. Oversiktigelige og brukervennlige kart.

Det er enkelt å zoome raskt ut og inn, for først å skaffe seg oversikt og peile ut kursen, deretter zoome inn for å få deltajer vedr. staker, lykter, holmer og skjær.

Bl.a. gikk jeg i fjor sommer for første gang fra Hordaland til Sørlandet. Jeg hadde utstyrt meg med papirkart for hele strekningen som en "bacup-løsning", men hadde vel knapt papirkartene framme.

Det er penger å spare ved å sjekke ulike leverandører. Seatronics var billigst da jeg handlet i fjor.

Lykke til!

 

jrs

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kjøpte min første plotter i fjor, en Interphase V6i hos Seatronic. Jeg er godt fornøyd med skjerm og funksjoner. Og den har ingen problemer med å håndtere 35 knop. Det og skjermstørrelsen var de viktigste argumentene for valget. Den har en relativ stor ulempe. Interphase har valgt å bruk en joystick og den er alt for følbar. At gjentatte trykk på ”page-knappen” ikke lar deg bla gjennom de forskjellige skjermoppsettene (full, splitt osv) er også litt irriterende. Menn ellers så er jeg godt fornøy. Den interne antenna fungere fin under kalesjen.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Ville bare si i fra at jeg ringte med Malfix i oslo og han var lite imponert over garmins 192, da den var dårlig å se på fra siden, han mente at 182 var en bedre kartplotter enn 192c.

Han hadde sett den på lillestrøm og leverandøren garmin hadde sagt at dette var en prototype, men han gikk ikke helt på den.

Det hadde vært artig å hørt om noen som har den i bruk.

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Ville bare si i fra at jeg ringte med Malfix i oslo og han var lite imponert over garmins 192, da den var dårlig å se på fra siden, han mente at 182 var en bedre kartplotter enn 192c.

Han hadde sett den på lillestrøm og leverandøren garmin hadde sagt at dette var en prototype, men han gikk ikke helt på den.

Det hadde vært artig å hørt om noen som har den i bruk.

MVH

Gringol

<{POST_SNAPBACK}>

Dette stemmer dårlig med den info som jeg har fått fra min leverandør. Det jeg har fått høre er at 182 har en dårlig skjerm når solen skinner rett på den, og at dette problemet er løst på 192. Det er vel ikke så mange som har fått prøvd denne ennå da den er ny for året. At den på Lillestrøm var en prototype skal du ikke se bort i fra, jeg vet at min leverandør ikke har motatt sendingene med den nye Garmin 192 ennå. (kan være at Malfix har lyst å kvitte seg med en utgått modell??, uten at jeg skal si dette sikkert), men for meg virker det usansynlig at en leverandør som Garmin skal levere en utbedret modell som er dårliger enn forgjengeren...

Min mening :smash:

Redigert av bella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det kan jo hende at de sitter på en del 182 plottere, han nevnte faktisk at han hadde noen på lager.

Det at plottere er vanskelig å se på fra siden er vel et kjent problem.

Er det slik at det går å justere på brakett for å få den rett frem i sikt?altså justerbar brakett.

utenom det så ser det ut til at det ikke er så mange som har fått tak i den nye 192 plotteren, malfix hadde ikke fått den ennå.

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

nå ser jeg at axel-brun også selger den 1000 kr billigere enn i forrige uke 7065kr

http://www.bruun.no/

 

er det noen formening om man burde gå for å kjøpe CD program til eller bare kartbrikke med 1 område på?

og er det no internminne i 192?

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

det kan jo hende at de sitter på en del 182 plottere, han nevnte faktisk at han hadde noen på lager.

Det at plottere er vanskelig å se på fra siden er vel et kjent problem.

Er det slik at det går å justere på brakett for å få den rett frem i sikt?altså justerbar brakett.

utenom det så ser det ut til at det ikke er så mange som har fått tak i den nye 192 plotteren, malfix hadde ikke fått den ennå.

 

MVH

Gringol

For det første tror jeg ikke et øyeblikk at Wattum hos Malfix ville sagt noe slikt for å bli kvitt det han hadde på lager. Jeg kjenner Wattum som driver den butikken, og han er absolutt til å stole 100% på :smiley: Han har holdt på i bransjen siden 1975, har masse erfaring og bruker mye tid på å sette seg inn i nye produkter på godt og vondt.

 

Når det gjelder skjermen på 192 ifht 182, så har jeg forstått det slik at 192 skal være bedre når det gjelder direkte sollys. Kan det tenkes at denne forbedringen har gått på bekostning av andre egenskaper som mulighet til å se bildet litt fra siden ? Ikke vet jeg. Ville ventet til 192 var ute hos forhandlerene, og så sammenlignet selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også snakket med Malfix på tlf om skjermen på 192c, 182c og 172c

 

Han (Wattum?) oppgav først kategorisk at 192c har "dårligere" skjerm enn 182c, men etter noen detaljerte spørsmål kokte det ned til at det var betraktningsvinkelen det gjalt ("5 mann i bredden kontra 1 mann...").

 

Har ikke sett en 192c "live" selv, men jeg har sammenlignet en 182C og en 172C (med ny skjermteknologi) side ved side og er ikke i tvil om at 172C er bedre i sollys, og at 182C har en større betraktningsvinkel...

 

Det er derfor vanskelig å si hva som er best, det kommer litt ann på hvilke behov og forhold du har ombord...

 

//Hymer

 

PS Malfix oppgav å ha hamstret 180C plottere....

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer dårlig med den info som jeg har fått fra min leverandør. Det jeg har fått høre er at 182 har en dårlig skjerm når solen skinner rett på den, og at dette problemet er løst på 192. Det er vel ikke så mange som har fått prøvd denne ennå da den er ny for året.

Jeg vet ikke om det er et motsetningsforhold mellom hvor lesbar skjermen er i direkte sollys og hvilken vinkel fra siden man kan se skjermen.

 

Min erfaring er et par år med 182Ci i en åpen båt - Nidelv 690 Sport. I direkte sollys - gjerne når jeg hadde solen i nakken - var det helt umulig å lese skjermen på min 182Ci. Med bakgrunn i dette vil jeg ikke anbefale 182Ci til åpen båt. I lukket båt elle runder kalesje kan den være fin.

 

Jeg har sett på 172C, og den synes jeg er litt for liten - men har bra kontrast på skjermen. 192C har visstnok samme skjermteknologi. Hvor viktig det er å kunne betrakte en så liten kartplotter som 192C fra siden er jeg litt usikker på. Plotteren er såpass liten at den er relativt enkel å få plassert i nærheten av "rett foran føreren" i brakett. Det er dog mulig at det kan være vanskelig å få god nok vinkel ved innfelling.

 

Nå er det ikke mer enn ca 10 dager til en kollega får levert en åpen båt med en 198Ci - så jeg kan kanskje komme tilbake med mer praktisk erfaring etterhvert - om det er tidsnok for de som venter.

 

men for meg virker det usansynlig at en leverandør som Garmin skal levere en utbedret modell som er dårliger enn forgjengeren...

Er du helt sikker på at det er logisk? Hva om den nye skjermen gjør at modellen blir betydelig billigere å produsere, og at markedet oppfatter den som mer moderne - og dermed er villig til å betale mer enn for den gamle? :rolleyes: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

Er du helt sikker på at det er logisk? Hva om den nye skjermen gjør at modellen blir betydelig billigere å produsere, og at markedet oppfatter den som mer moderne - og dermed er villig til å betale mer enn for den gamle? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei jeg er ikke sikker på dette, men jeg tror som sagt ikke at Garmin vil ofre markedsandeler med å komme med en dårligere løsning på skjermen. Det at markedet oppfatter den som mer moderne vil vel fort bli plukket fra hverandre i evt tester? Det er jo ganske mange om beinet, og hyppige tester i båt magasiner ang disse plotterne. Men som sagt så er det synsing fra min side.. :rolleyes:

Men tror jeg blir fornøyd med valget mitt :flag:

Redigert av bella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei jeg er ikke sikker på dette, Men som sagt så er det synsing fra min side.. :rolleyes:

Men tror jeg blir fornøyd med valget mitt  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Tenkte du kjente igjen argumentasjonen min.... Billigere og bedre = dobbel lykke.

Og fornøyd tror jeg også at du blir - om ikke har vel jeg et problem ettersom jeg anbefalte 192 C til deg.

 

Jeg har blitt fortalt fra "velinformert hold" at Belanor krevde 192C pga suksessen med 182C. Egentlig var den ikke med i planen til Garmin - de mente at 172 skulle overta

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det med å se skjermen i vinkel kan også være viktigere for noen enn andre. I min båt der skjermen står under sprayhood, og jeg beveger meg rundt i cockpit'en har det stor betydning, men skulle jeg hatt den i en motobåt med plotter montert på "dash'en" rett foran meg hadde kanskje ingen betydning?

 

La oss vente å se ...

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg høres merkelig ut...... Har selv gått over fra 182c til 172c, og må bare si at forskjellen i skjermkvalitet er enorm! Jeg har ikke lagt merke til om betraktningsvinkelen på 172 c er dårligere enn 182c, men i så fall må forskjellene være marginale. Det jeg synes er den vesentlige forskjellen er at mens 182c i under en del forhold var bortimot uleselig (mye sol), og jeg måtte vri/vende på den/dekke den til for å se, er skjermen på 172 tydelig selv i sterkt sollys.

 

Slik jeg har forstått det (bla på noen amerikanske gps forum mm.) kommer 192c som et svar på at kundene ønsker den forbedrede skjermteknologien til 172c, samtidig som de ønsker å beholdee skjermstørrelsen til 182c.

 

Når det gjelder Malfix/Wattum, har jeg selv gjort mange gode handler der, og tviler ikke på at han er en ærlig og redelig mann. Men jeg tror alikevel han er nødt til å tenke fortjeneste han som alle andre i bransjen. Dersom han da sitter inne med et stort lager 182c, vil jeg tro han er interressert i å selge de så kjapt som mulig!

 

Ps. Dersom usikkerheten rundt 192c er for stor, så er det et reelt alternativ å kjøpe 172c istedenfor. Skjermen der er ikke så mye mindre! :cheers:

Link to post
Share on other sites

hallo

Har en fjord weekender 24 , og i den her jeg ekkolodd Garmin Fishfinder 240, nå har jeg tenkt å invistere i en kartplotter og her er jeg helt grønn på hva jeg skal velge er det noen som har noen formening om hva jeg bør satse på, skal jo bare brukes som hjelpemiddel her på sørlandet.

Har sett på garmins nye 192c men er litt usikker på dette med bluechart og så leser jeg om noen som er "sømnløse" , og c-map er jo en annen type??så en test av Navman tracker 5500 så jo veldig bra ut ,men hadde tenkt å holde meg under 8000 kr...

Håper på hjelp

Og på forhånd takk

MVH

Gringol

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg mener du bør lese denne artikkelen før du bestemmer degMy Webpage

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...