Jump to content

Passende søndagssyssel ( sy litt her og der.. )


Suzuki

Recommended Posts

som de fleste har fått med seg, eksprimenterer jeg litt med SYMASKIN

 

Her er et lite prosjekt, jeg mekka sammen i full fart i dag. Fordi jeg hadde litt passende stoff, og litt tid til overs.

 

Først brettes en passende stoffbit,sånn at man bare behøver sy 2 sider.

Bilde

Sy med relativt korte, rette sting. Ikke sikk-sakk, disse synes når man "vrenger posen" til slutt. ( tabbe no; 1 .. )

 

Beregn en av sidene så lang, at den kan benyttes som "klaff" på toppen.

 

Sy deretter på borrelås, både på "klaffen" og på selve "trekket". Bruk rette, tette sting.

Bilde

 

Bilde

Jammen passer ikke "klaffen" til "trekket".

 

Da kan trekket tas i bruk, men jeg ville ha bærehåndtak. Dette består av to røyremser, sydd i sammen med sikksak sting, og montert på ene langsiden. ( dette var tabbe no 2, Jeg burde montert disse FØR jeg "lukket" posen..

 

FerdigBilde

 

Et "fint" ( OK, ikke finn, men funksjonelt trekk til mitt Lagunbord, som frister tilværelsen sammen med fendere, og annet skrammel i et stuerom. På dette viset, skades det forhåpenligvis ikke mer en høyst nødvendig..

 

Bilde

 

Clouet med dette trekket er at man syr på "innsiden" så man kan mekke og øve seg, uten at resultatet blir en "prøvelapp" eller seende helt jævlig ut. .. De to nødvendige sømmer som synes på hver borrelåsm er helt rette. Dessuten fixeres borrelåsen på forhånd med lim, da den er selvklebende..

 

Materialliste;

litt tiloversbliven kalesjeduk ( heldigvis er det tomt for denne nå, et helvete å sy akkurat denne typen.. )

Sytråd, type Grizzly, ekstra sterk

Jeansnåler til symaskin

Velcro / borrelåsbånd 25mm fra Biltema

 

 

 

Tålmodighet...

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tålmodighet...

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Har fått beskjed av kapteinen at dette måtte jeg kommentere og

dette ble da riktig så bra Suzuki og ..... er helt enig at det trengs en god del tålmodighet.

Men det trengs også en god del planlegging hvis det er et stort prosjekt som skal gjøres, snakker naturligvis :wink: av erfaring her.

Har ikke tall på alle de gangene jeg ikke har planlagt eller har hatt tålmodighet nok og har måttet ta opp igjen sømmer. :headbang:

 

Rederinnen Gudrun.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Hva slags symaskin har du? Trodde man må ha stor "proff" modell for å sy i kalesjeduk?? :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Neida, har man en maskin som omtalt i DENNE tråden, går det greit. Vanlig Marklux E37 er ganske heftig for vanlige hjemmemaskiner, men den typen vi nå har en rull av ( Markilux Light ) bør man kunne sy med en vanlig hjemmemaskin og jeansnåler. Problemene dukker ofte opp når man kommer opp i mange lag stoff, hjørner, borrelåser, kantbånd, skinnforsterkning osv.

Janome` n freser imidlertid gjennom det meste. Iallefall det jeg har testet så langt ( inklusive Genua`n til Geir..)

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så er min nye Suzuki topp montert.

Nesten for galt at dette skal bli toalett for måkene men......sånn er livet

Takk for en flott jobb og en hyggelig samtale i skuta.

Tar gjenbruk av denne tråden, men vet at teksten på den kanskje ikke passer :wink:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

dette inlegget ga meg en ide!

Lurer på å sy et trekk som dekker frontvinduene.

Det er et problem med at det blir så himla varmt på dashbordet i båten min som er svart og i cockpiten forøvrig.

Skulle vel ikke være så vanskelig detta?

Også feste et par strikke på hver side.

Det er vel like greit å ha et stoff som ikke er vanntett, så det ikke holder på fuktigheten når det tørker opp, i og med at det vil renne vann under da jeg ikke har hardtop med "gangstercap".

Synspunkter?

Mvh

Link to post
Share on other sites

Lurer på å sy et trekk som dekker frontvinduene.Skulle vel ikke være så vanskelig detta?

Også feste et par strikke på hver side.

Det er vel like greit å ha et stoff som ikke er vanntett, så det ikke holder på fuktigheten når det tørker opp, i og med at det vil renne vann under da jeg ikke har hardtop med "gangstercap".

Etpar inspill.

Bruk stoff som tåler sola godt. Sol+salt+refleksjon fra sjøen, tar knekken på den flotteste farge.

Bruk stoff som er solid. Skal ikke mye bevegelse til, før det slites i fillebiter.

Bruk kantbånd. Amorøsa har valgt å montere trekket opp-ned ( ! ) men bånd av kunstskinn, finnes som metervare. Å klippe til selv, er mulig, men en helvetes jobb... ( belive me, jeg har prøvd.. )

Sy på begge sider av maljer. Du trenger det ikke umiddelbart, men når stoffet har strekt seg, og maljene løsner, er det for seint.

 

Kalesjeduk er bra. Mugger lite, er solid, og ikke for dyr. Ikke blir den "våt" i ordets rette forstand, ikke blir den for bleket av sola, og ikke krymper / strekker den seg. Markilux 037, Markilux light, eller annen duk er bra.

 

2 store ulemper:

Prisen ( kalesjeduk er dyrt, kjedelig om det ikke blir bra... )

Du klarer som regel ikke sy den med hjemmesymaskina di.. :wink:

 

Vil du ha enklere tilgang på materiale, har f.eks JYSK sengetøylager mye fine dukstoffer på rull. Bla.a en slags voksduk, som koster bare noen tikroner pr meter..

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hadde for noen år siden en Draco 2100 med mørk blå kalesje. For å bli kvitt alle de hvite måkeflekkene på toppen spurte jeg min kalesjemaker om det ikke ville være lurt med en slik toppkalesje som enkelt kunne tas på/av. Han sa da at en slik kalesje ville slite mye på kalesja og at dette ikke var å anbefale.

Likte løsningen din men vet ikke om det er lurt i lengden ? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hadde for noen år siden en Draco 2100 med mørk blå kalesje.  For å bli kvitt alle de hvite måkeflekkene på toppen spurte jeg min  kalesjemaker om det ikke ville være lurt med en slik toppkalesje som enkelt kunne tas på/av. Han sa da at en slik kalesje ville slite mye på kalesja og at dette ikke var å anbefale.

Likte løsningen din men vet ikke om det er lurt i lengden ?  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, da kan man velge. Kaste kalesja, fordi måker har eti, driti og hatt "houseparties" som Lasse så treffende betegnet det , eller kaste den for at den er utslitt.

 

At dette trekket tærer så innmari på duken, tror jeg ikkenoe på. Trekket har maljer for å surres godt fast, og blafrer ikke i vilden sky. Vil man sikre seg ekstra, kan man sikkert legge etpar strikker på toppen.

 

Av og til må man velge, pest eller kolera... :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Likte løsningen din men vet ikke om det er lurt i lengden ?  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei MS Victoria.

 

Er klar over den slitasjen som det vil være,,,,,,men det som kommer fra måka sliter mere.

Ser på kalesje som en investering hvert 6-10 år.

Legger etterhvert kanskje noe over bøylen på midten bak for å få litt luft mellom lagene av kalesje.

Er jo i båten ofte så får følge utviklingen

 

 

Ja, kantbåndet skal være opp. Ikke for at det spiller for stor rolle, men maljer er faktisk beregnet for drag i en, og ikke i en annen retning. Snur du kantbåndet opp, varer maljene lenger..

 

Men - de sitter trolig en stund sånn også..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Javel sjef, men da begynner jeg å bruke den på baksiden og så snur jeg den med pensiden fram når du kommer på besøk. I tillegg blir det jo halv pris når jeg kan bruke den på begge sider. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Janome`n er stadig i aksjon, siste jobben var en sjøkøye til småen. For at han skal kunne sove rolig og godt, trengtes også en form for forheng, da 30 fotere fra tidlig 70 tall, ikke hadde noen form for akterlugar..

De fleste veit åssen en ser ut, her er åssen jeg laget den:

Først trengte jeg etpar treklosser. Ettersom mahogny er dyrt, og befinner seg langt unna, fant jeg at furu fikk duge. Etpar passende, ferdig profilerte furuklosser ble innkjøpt på MAXBO, litt mahognybeis ble rota frem ( typen der man blander pulver med varmt vann ) og etpar lag beis ble lagt.

Fant ut at jeg trengte mange lag, så dette ble løsningen ( jeg er lat ) Bilde

 

Litt tørking i stekeovnen ( varmluft må vite ) og etpar lag lakk fra Biltema, så var klossene klare. Den ene skrudde jeg i hovedskottet, Bildeden andre saget jeg en U i, etter å ha borret opp med passende trebor, til den stanga jeg ville bruke øverst på køya. ( ps - denne operasjonen, foregikk FØR overflatebehandlingen.. :smiley: )

 

Bilde

 

Jeg brukte vanlig kosteskaft til ovekanten til sjøkøya, blir det for dårlig, kan den stives opp. Tau er mest egnet til folk som frivillig ligger stille, det er ikke alltid tilfelle med 1 åringen vår :smiley:

 

Deretter ble passende mengde kalesjeduk klippet til, brettet og sydd etter alle ( grovsmedens ) gyldne regler. Undersiden av senga ( køyebunnen ) ble forsynt med borrelås, og motparten ble fastsydd på den siden av kalesjeduken som vender NED.

 

Barn trenger mørke og ro for å sove sommerstid. Derfor limte jeg fast en borrelås på undersiden av vinduet, som jeg kunne henge et mørkt, tett & støydempende forheng foran.Bilde Dette mekket til av noe gamle 70 talls cordfløyel jeg hadde liggende. Lekker farge .. :smiley:

 

Bilde

Ferdige resultatet ble sånn;

BildeBilde

 

Og småen sov som en sten..., mission accomplished.. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

PS - glemte å legge til at hele greia fjernes på 30 sek. Stanga trekkes ut av stoffet, og legges i stikkøya. Forhenget røskes forsiktig løs, og stues vekk. Letrekket stappes under madrassen. Borte !

 

Egentlig så venter jeg bare på resultatet av det du skulle lage av plexi, hulltaking i plexi etc???  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Trolig må du vente til vinderen, skal se om jeg får tilgang til en dreiebenk først..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...