Jump to content

Irr/tæring på ILAS vinsj


Alvito

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en 2 sesonger gammel ILAS captain 1000 vinsj bak på båten. Denne bærer preg av irr og tendens til tæring. Det samme gjelder opphenget til ankeret som har rustflekker. Trodde dette skulle være syrefast da det ligger i sakens natur at produktene er utsatt for saltvann, eksos etc. Andre som har lignende opplevelser??

Link to post
Share on other sites

Ser litt antydninger til rust på plata på utsiden av kabularet på min 1 år gamle vinsj også.

Skal sjekke det nærmere.

 

Hvis man ser nøye på pulpit`er og push pit`er så er det ofte litt trust nederst ved feste. Har det et par steder på min båt, men har også sett det på nesten nye av andre merker (Riviera, nidelv...) Hva det kommer av er jeg usikker på. Kan være brukt rustrfri(ikke syrefast) skive eller mutter under som ruster litt?

Dårlig syrevasking etter sveising (kapping, gjening) kan visstnok også være årsak iflg en sveiser jeg snakket med.

 

At det ikke er syrefsat materiale har jeg ingen tro på. Da ville jo alt rustet.

Link to post
Share on other sites

Dere har så rett så, alle sammen:

 

Syrefast kan ruste: Tildekkingskorrosjon, Spenningskorrosjon, Groptæring

Maskinering: Avsett fra verktøy, kutteskiver som inneholder silisium carbid etc

Annet: Sprut i lokalet/ forurensing fra annen jern-produksjon

 

Det er m.a.o. mange muligheter. Løsningen på disse problemene er enten å vaske med oskalsyre (Hempel Gelcoat Cleaner inneholder dette stoffet, bland med vann og smør på en tynn grøt som holdes fuktig i 20 min. ved 20 grader C, og rusten er borte), eller poler det vekk.

 

Det som er mer alvorlig er hvis winchen og/eller opplegget er konstruert på en slik måte at det blir galvanisk korrosjon. Det er ikke sikkert at det er winchen som har skylda, men et eller annet rundt denne.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en 2 sesonger gammel ILAS captain 1000 vinsj bak på båten.  Denne bærer preg av irr og tendens til tæring.  Det samme gjelder opphenget til ankeret som har rustflekker. Trodde dette skulle være syrefast da det ligger i sakens natur at produktene er utsatt for saltvann, eksos etc.  Andre som har lignende opplevelser??

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har kikket på en del ankersystemer, og rust på opphengen er ikke uvanlig på "rustfrie" deler. Det er som regel der ankeret berører opphenget. Da er det snnsynligvis tidekningskorrosjon som Hulda nevner. I tilfelle er det som regel ikke farlig på rustfritt/syrefast stål og kan pusses av (du vil ofte finne det samme på kjøkkenbenken hjemme, der noe har ligget på det rustfrie beslaget). Noen ganger ruster det også i sveiseskjøtene, av samme grunn som Hulda nevner. Jeg synes ikke det er reklamasjonsgrunn dersom det kan pusses av uten å etterlate spor eller groper.

 

Irr og tendens til tæring på vinsjen høres mer ubehagelig ut. Hva slags materiale snakker vi om her? Bronse, forniklet overflate? Alumunium? Rustfritt stål? En ser ofte stygge overflater på vinsjer med aluminiumsdeler. Skulle gjerne sett et bilde.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Oppdaget tæring på bege polene som sitter nederst på min IL-vinsj (Inside) i fjor. Ringte IL og der i gården var det bare å sende den inn så skulle de se. Tror du ikke de ringte etter to dager og fortale at jeg skulle få ny (4 år gammel). To dager deretter lå det ny på postkontoret. Det var en svakhet at sjøvann renner nedover vinsjmotoren og gjør at det tærer. På den nye er det montert en gummikåpe som beskytter motoren bedre. Snakk om god service!!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Swande. Kjempe service, gratulerer.

 

Dette er et godt poeng, også for oss som ikk har IL-vinsj. Jeg skal sjekke hos meg at lignende ikke kan skje, og eventuelt ta forholdsregler.

 

Takk for tipset!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Oppdaget tæring på bege polene som sitter nederst på min IL-vinsj (Inside) i fjor. ...På den nye er det montert en gummikåpe som beskytter motoren bedre. Snakk om god service!!

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

kan bare bekrefte at dette kan skje - og at det er en nyttig sjekk å foreta. Vinsjen min har ingen synlige tegn på hverken tæring eller rust noe sted utvendig. Men ved sjøsetting i vår så "jukset" det ved første utslipp, og like etter var det dødt uansett vei jeg jeg forsøkte å kjøre vinsjen. Motor ut av dreggekassa, og ganske riktig - to av de tre polene var brukket - tæret i stykker! Også jeg antok årsaken til å være vannsprut fra dregg under opptrekk. Heretter blir disse polene et fast årlig sjekkpunkt! (Det hører med til historien at utstyret nok er 7-8 år gammelt, og forøvrig ikke IL).

 

 

Forøvrig helt enig - IL sin service overfor Swande var meget bra!! I mitt tilfellet (hvor jeg pga. alder ikke tenkte garanti el.l.) så ble det et elektroverksted som fikset opp i dette.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

to av de tre polene var brukket - tæret i stykker! Også jeg antok årsaken til å være vannsprut fra dregg under opptrekk.

Nøyaktig det samme som skjedde hos meg. Var først litt i tvil om det kunne være noen form for galvanisk tæring, men ILAS mente det skyldes saltvannet.

 

 

En helt annen ting, mens vi er inne på vinsjer:

Har opplevd noen ganger at når jeg kommer til båten så har vinsjen løst ut og henger i sikkerhetslina. Aldri trøbbel ellers - sitter godt og slurer ikke. Hva kan dette være?? Har fjernstyring og har lurt på om det kan tenkes at det er noen i havna som har utstyr på samme frekvens og derfor løser den ut? Er dette mulig? Ander forklaringer på dette mysteriet?

Link to post
Share on other sites

hei igjen Swande ..... visst vinsjen blir utløst av andre så vil jeg tro at i så fall må det være strøm på din vinsj for ellers skal vel den ikke ha mulighet til å slippe .... :blush:

eller er de laget så de kan løses ut med fjernkontrollen selv om strøm er avslått :confused:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har opplevd noen ganger at når jeg kommer til båten så har vinsjen løst ut og henger i sikkerhetslina. Aldri trøbbel ellers - sitter godt og slurer ikke. Hva kan dette være?? Har fjernstyring og har lurt på om det kan tenkes at det er noen i havna som har utstyr på samme frekvens og derfor løser den ut? Er dette mulig? Ander forklaringer på dette mysteriet?

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde en litt "scary" opplevelse i sommer. Satte på hovedstrømmen og testet baugthrusteren (hadde sugd ei tangklase med stein gjennom thrusteren....uken før..) Når jeg skulle teste til den ene siden så raste kjettingen ut på vinsjen. Det var ingen mulighet til å stoppe det og 50 m kjetting forsvant ut (bruker ikke sikkerhetslenke nei...). Heldigvis var jeg godt fortøyd på båtplassen min. Plutselig gikk releet til vinsjen rebelsk og ting begynte å bli utrivelig. Etterhvert som hovedstrømmen var slått av og på noen ganger så roet ting seg ned men thrusteren gikk bare til en side. Hele seansen var forårsaket av et rele i baugthrusteren som var defekt. Mitt poeng her er at det kan være andre årsaker til ditt problem en selve vinsjen.

Link to post
Share on other sites

hei igjen Swande ..... visst vinsjen blir utløst av andre så vil jeg tro at i så fall må det være strøm på din vinsj for ellers skal vel den ikke ha mulighet til å slippe .... :blush:

eller er de laget så de kan løses ut med fjernkontrollen selv om strøm er avslått  :confused:

Jeg skrur ikke av hovedstrømbryter, om det var det du tenkte på (p.gr.a lensepumpe). Det er jo ellers ingen bryter for å slå av og på vinsjen. Det jeg tenkte på er om noen har trådløst utstyr som kan utløse vinsjen.

 

Mitt poeng her er at det kan være andre årsaker til ditt problem en selve vinsjen.

Det rare er at dette skjer ikke i forbindelse med bruk av annet utstyr ombord. Det skjer når båten ligger fortøyd uten at annet utstyr er i bruk. Det når jeg tenker meg om også skjedd en gang ute på fjorden (heldigvis har jeg alltid sikkerhetslenke på!)

Link to post
Share on other sites

Jeg skrur ikke av hovedstrømbryter, om det var det du tenkte på (p.gr.a lensepumpe). Det er jo ellers ingen bryter for å slå av og på vinsjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Da er inst. ikke etter boka.

Enten skal det være egen hovedbryter for vinsjen, eller så er det en kombinert hovedbryter/automat sikring. Sistnevnte er vanlig på alle nyere vinsjer idag.

 

 

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg koblet lensepumpen direkte på forbruksbanken utenom hovedbryter og stengt hovedbryter så vinsj er strømløs ..tenk deg at en annen kan starte din vinsj og begynne å vinsje inn :eek:

 

kipt å finne bakparten av båten ødelagt pga. en annen har kjørt vinsj i nabolaget :headbang:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg koblet lensepumpen direkte på forbruksbanken utenom hovedbryter og stengt hovedbryter så vinsj er strømløs ..tenk deg at en annen kan starte din vinsj og begynne å vinsje inn  :eek:

 

kipt å finne bakparten av båten ødelagt pga. en annen har kjørt vinsj i nabolaget  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

:lol: :lol:

Joda, kan selvsagt gjøre det, men de fleste jeg kjenner til skrur ikke av hovedbryter når båten forlates, nettopp p.gr.a utstyr som lensepume m.v. Så vidt jeg vet er ikke er det vel ikke helt "etter boka" å koble noe utenom hovedbryter. Har iallefall ikke sett det på fabrikkbygde båter.

Link to post
Share on other sites

Vil nå påstå at de som produserer båter ikke alltid tenker helt praktisk .. :nonod:

hva skal en med hovedbryter hvis strømmen skal stå tilkoblet når man forlater båten :confused:

 

jeg mener at hovedbryter bør stå avslått for å slippe at en uforsett kortsluttning skal starte en elektrisk brann etc. og at lensepumpe er tilkoblet direkte med sikring til en batteribank i "tilfelle" en lekkasje så en slipper å finne en delvis nedsunket båt fordi det har oppstått en mindre lekkasje ...

 

 

men dette er min mening så får jo andre gjøre som de selv føler for .....

 

blir kanskje et tvistespørsmål i en forsikringssak og hvis hovedbryter står tilkoblet ved en evt. el.brann/skade ...

forsikringselskapene pirker jo på alt de kan slippe utbetaling på i disse dager og brann er vel der de er mest på vakt for svindel ......... :rolleyes:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol:

Joda, kan selvsagt gjøre det, men de fleste jeg kjenner til skrur ikke av hovedbryter når båten forlates, nettopp p.gr.a utstyr som lensepume m.v. Så vidt jeg vet er ikke er det vel ikke helt "etter boka" å koble noe utenom hovedbryter. Har iallefall ikke sett det på fabrikkbygde båter.

<{POST_SNAPBACK}>

I henhold til ISO 10133 "Small Craft - Electrical systems - Extra low voltage d.c." er det "helt etter boka" å koble lensepumpene utenom hovedbryter. Det samme gjelder diverse annet utstyr som bør være i drift kontinuerlig, f.eks. lader fra solceller, alarmer, etc.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I henhold til ISO 10133 "Small Craft - Electrical systems - Extra low voltage d.c." er det "helt etter boka" å koble lensepumpene utenom hovedbryter. Det samme gjelder diverse annet utstyr som bør være i drift kontinuerlig, f.eks. lader fra solceller, alarmer, etc.

<{POST_SNAPBACK}>

Rart. Har sett mange fabrikkbygde båter der hovedbryter også bryter lensepumpe m.v. Men det er mulig dette ikke da er i tråd med ISO-forskriften. Når det gjelder dette med å slå av hovedstrømsbryteren, sjekket jeg dette opp for en stund siden med et forhandler og båtverksted. De sier at det er helt vanlig å la hovedstrømsbryteren stå på. De fleste gjør det.

Men jeg har heller ingen problemer med å se betenkelighetene som du har, Laluna. Spesielt i forhold til brann. Jeg er fra tidligere vant til å slå av hovedstrømsbryter.

Link to post
Share on other sites

Rart. Har sett mange fabrikkbygde båter der hovedbryter også bryter lensepumpe m.v. Men det er mulig dette ikke da er i tråd med ISO-forskriften........................

ISO standarden sier ikke at du SKAL, men at du har lov til å la strømmen til lensepumpene gå utenom hovedbryter. Så her har båtbyggeren frihet.

 

Dessuten: det er et viktig prinsipp i den nye EU-forskriften for CE-merking at båtbyggeren ikke nødvendigvis må følge ISO standardene (med noen få unntak) dersom han følger andre anekjente regler.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte "ny" båt i høst var det montert en lensepumpe direkte koblet mot batteri. Den starter hvert kvarter eller noe sånt for å føle om det er noe vann. Veldig irriterende om natten når vi er på tur og etter min mening unødvendig om vinteren når båten står på land. Jeg fant ikke i farten ut hvor ledningene går, så jeg klippet +-lederen. Jeg får finne ut av det til våren og eventuelt sette på en bryter. Jeg liker å ha kontroll selv om det er en sikkerhet at den går direkte på batteriet.

 

Egentlig ser det ut som om dette burde vært en egen tråd.

Redigert av Nor Star (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da jeg kjøpte "ny" båt i høst var det montert en lensepumpe direkte koblet mot batteri. Den starter hvert kvarter eller noe sånt for å føle om det er noe vann. Veldig irriterende om natten når vi er på tur og etter min mening unødvendig om vinteren når båten står på land. Jeg fant ikke i farten ut hvor ledningene går, så jeg klippet +-lederen. Jeg får finne ut av det til våren og eventuelt sette på en bryter. Jeg liker å ha kontroll selv om det er en sikkerhet at den går direkte på batteriet.

 

Egentlig ser det ut som om dette burde vært en egen tråd.

Hei

Orginalt i NS290 er din omtalte lensepumpe koblet i en egen krets fra forbruk batt. utenom Hoved bryterne. På denne kretsen går kokeapp (hvis du har wallas) og varmeapp, cd-radio og lense pump. Denne kretsen slåes av med egen hoved automat sikring i motorrom. Her finns 2 hovedsikr. begge til forbruk batt. en som tilførsel til forbruk hovedbr. og en for da denne utenom kretsen. Hoved br. 2 er selvfølgelig start batt.

(anker vinsj og bau prop har egne sikr)

 

:flag:

Månestråle

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

lensepumpe direkte koblet mot batteri. Den starter hvert kvarter eller noe sånt for å føle om det er noe vann. Veldig irriterende om natten

Jeg har samme pumpen i Hangarskibet. Har forlengst slutte å legge merke til den. Men jeg kan garantere at jeg ville ha våknet om den hadde snurret mer enn de to-tre sekunder hvert kvarter!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Rule Automatic :yesnod: Alt-i-ett, ingen ekstra koblinger eller niveaubryter eller annet fiksfakseri som kan gå i stykker eller henge seg opp. Dessuten tar denne pumpen så godt som alt som måtte forekomme av flytende uhumskhet som ikke har noe på innsiden av skroget å gjøre. Med niveaubryter vil det alltid ligge mer igjen enn med den automatiske.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...