Bitteliten Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 (redigert) Jeg vil tro at det koster et sted mellom 7000 og 10000 . Mener at Nidelvs priser ligger på rudnt 8000 om jeg husker rett. Løsningen Nord Star skisserer høres ut som en standard løsning som mange bruker. Vær obs på at defrosteren tar ganske stor plass i motorrommet. Jeg hadde ikke defroster på min N300 - men hadde et utblås fra varmeapparatet på toppen av dashbordet - men effekten av det var etter min mening ikke bra nok Redigert 18.November.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein H Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 (redigert) Og i tillegg til å ha varmluft fra defroster ved vinduene er det lurt å legge ei dyse ut på gulvet ved sitteplass el lign, slik at man på en regntung dag kan få varmet opp under kalsjen. Denne kan stenges ved behov, men en 10 kW defoster klarer dette uten problem ! Redigert 18.November.2005 av Svein H (see edit history) Sitér dette innlegget Svein H Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Og i tillegg til å ha varmluft fra defroster ved vinduene er det lurt å legge ei dyse ut på gulvet ved sitteplass el lign, slik at man på en regntug dag kan få varmet opp under kalsjen. Denne kan stenges ved behov, men en 10 kW defoster klarer dette uten problem !Helt enig - Windy har dette som std løsning. Har hørt at det er veldig deilig å ha varme på beina når været er guffent Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 De lager et opplegg mye likt det man finner i biler, med vifte og radiator i motorrom og slange med to stk rister til frontvinduet. Alså basert på motorens kjølevann.Jeg ville ikke hatt vifte og radiator i motorrommet. Viften stjeler luft beregnet til motoren, i tillegg kan du få "motorlukt" i cockpit når vifta går. Det er mye bedre å plassere enheten i et rom under dørken ved siden av motorrommet, (hvis det er plass da) og sørge for luftinntak helst utenfra. Da får du bedre klima i båten. I tilleg kan jeg bekrefte at det er behagelig å få varmluft på beina ved førerplassen, ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein H Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Spiller i og for seg ingen rolle hvor defroster står, så lenge man tar inn luft fra en annen plass. Sitér dette innlegget Svein H Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Spiller i og for seg ingen rolle hvor defroster står, så lenge man tar inn luft fra en annen plass.Neida, forsåvidt helt ok det. Men da får man jo enda flere slanger som tar opp plass i motorrommet. I tillegg skal jo alle luftslangene dras gjennom kanskje hele rommet. Disse tar mye plass, og blir lengre enn nødvendig. Det er tross alt lettere å legge to tynne vannslanger et stykke utenfor enn flere store luftslanger. Bedre effekt får en også med kortere luftslanger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morty Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Nor Star følger et opplegg de har benyttet en del ganger tidligere. Jeg får stole på at de velger en fornuftig løsning. alt tatt i betraktning. - Men det virker jo fornuftig å tappe lufta fra andre steder enn i motor-rommet. Litt diesel søl, så... Som Bitteliten, snart veldig stor??, nevner er det kjekt med fotvarme også. Det legges inn ei dyse nede ved beina også, som kan stenges ved behov. (Stenges kan sikkert de ved vinduet også,...) Ja, da er det vel ingen unnskyldninger for ikke å sett kursen rett il havs. Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post Share on other sites More sharing options...
hos Svart 19.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2005 Takk for alle gode og nyttige innspill. Skal si diskusjonen begynte å ta av da den gikk over fra erfaringer med Nidelv 300 Sport til defrostere for Nor Star 290 Akkurat som deg, "HOS", var vi for kort tid siden på jakt etter en 30 foter med noenlunde de samme prioriteringer du skisserer. Viktig for oss var en midtkabin med god takhøyde og lett adkomst. Vi var lenge fasinert av Bavaria 29 Sport. Her var det suveren takhøyde ved hodedel av køya og omtrent ståhøyde ved inngangen, som hadde egen dør! Men, man fikk en del andre mindre gunstige forhold med på kjøpet så vi droppet dette alternativet. Vi kom vel fram til, etterhvert at vi også ville ha en Norsk båt. Det var interessant. Vi hadde også sett oss ut Bavaria 29 Sport. Romslig midtkabin med egen dør, "avkledningsbenk", mye skapplass og gode sovemuligheter var viktig i denne sammenheng. Enda mer overbevist ble jeg da jeg et par uker før høstens "Båter i Sjøen" fikk et meget godt tilbud på båten fra Lunde Båt motor. Ny brosjyre fulgte med, og der gikk det fram at noen viktige forbedringer var gjort på 2006-modellene; klarere glass i vindskjermen (ikke de vanlige sotede glassene de til nå har benyttet), større toalettrom og en tøffere targabøyle (samme stil som de bruker i BMB 35 Sport). Båten har helt sikkert mange gode kvaliteter, men i likhet med dere fant vi etter nærmere undersøkelser ut at det var en god del løsninger/detaljer ved båten vi ikke likte (bl.a. kun en vindusvisker, ikke mulighet for (fabrikkmontert) defroster, ingen/dårlig støyisolering, dårlig innfesting av bord, svært få lett tilgjengelige stuverom, litt trang cockpit), så vi droppet den. Vi kikket da videre på tilsvarende norske båter. Etter noen runder stod vi igjen med Marex 290, Nor Star 290 og Nidelv 300 Sport. Førstnevnte virker som en grei båt (den er vel også rimelig populær), men den er relativt "steril" innvendig, mangler dollbord akterut og har en litt liten badeplattform. I tillegg fikk jeg høre fra Aalrud (er det ikke det han heter) hos Marex at båten bygges i Litauen (eller et annet baltisk land), og det er jeg i utgangspunktet litt skeptisk til selv om båten blir omkring 100.000,- rimerligere av den grunn. Så var det Nor Star 290 - en fin og praktisk båt. Jeg kontaktet Thom Torgersen og fikk raskt et godt tilbud med høstrabatt på den båten. Jeg likte mange av løsningene på båten, ikke minst midtkabinen og mye lunt treverk innvendig. I tillegg er den relativt rimelig. Men jeg falt likevel ikke helt for den - hvis jeg hadde gjort det, hadde det blitt bestilling av ny båt og salg av den gamle nå i høst. Noe av "problemet" var at jeg i løpet av båtmessen ble litt "forelsket" i Nidelv 300 Sport. På bakgrunn av testen i BM (der den fikk mye ros for det meste, men litt kritikk for takhøyden på toalettet, litt lite pantry og ikke for mye skapplass), ble jeg svært positivt overrasket. Toalettet var overraskende stort, skapplass, hyller og lett tilgjengelige stuverom er det nok av og pantryet er absolutt til å leve med. I tillegg opplevde førerposisjonen med L-sofa vis-a-vis og usofaen akterut som glimrende, og design, materialvalg, kvalitetsfølelse o.l er svært bra. Men så var det prisen da, og den ligger en del høyere enn for de andre aktuelle båtene Etter nøye vurdering fant vi ut at den ble litt for dyr for oss i år, så vi bestemte oss for å utsette båtkjøpet (minst) et år Drømmen lever videre, og i og med at jeg ikke har praktisk erfaring med båten tenkte jeg at det kunne være greit å høre om erfaringen evnt. eiere her på Baatplassen har med den, og det jeg har hørt til nå, bidrar ikke til at drømmen blir mer fjern. Hei hos, skal ikke favorisere hverken den ene eller andre båten, da dette er ividuellt for enhver av oss. Jeg var gjennom samme prosessen i fjor sommer jeg også, byttet den gamle skarpnesen min ut med en planende båt, ca. 30 fort og skulle minst marsje på 25 knop. Nidelven er kjempefin, men dyr i forhold til mue annet, Nor Star er jo egentlig ikke sååå stor da. Plattform og baugspyd er vel 3 fot ? Marexen kikket jeg ikke på, men jeg leste en test i båtmagasinet av en vestlandsbåt med Targa og kalesje. Prismessig får man vanvittig mye båt om man sammenligner med f.eks. Nidelv. Plassmessig er også båten helt topp, fart og kjøreegenskaper er også knallgode. Nå er riktig nok dette mine meninger og du må selvsagt la dine følelser styre ditt valg men jeg angrer ikke en dag. Du finner båten min i erfaringsdatabasen. Jeg har lest et par tester av denne båten også, og det er helt tydelig at det er en meget bra båt til en fornuftig pris, men jeg har "dessverre" ikke sterke nok følelser for denne til at jeg vil satse på den nå. I stedet får jeg trøste meg med at det ikke er veldig lenge til solen snur igjen, og bare snøen kommer etter hvert skal nok ventetiden til neste sesong gå fort. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 19.November.2005 Del på Facebook Svart 19.November.2005 Så lenge båten er levert av er anerkjent båtbyggeri hadde jeg hatt få negative tanker rundt at skroget er bygget i lavkostland i Baltikum. De har nok kvalitetssikret byggeprosessen sin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 19.November.2005 Del på Facebook Svart 19.November.2005 Mener å huske at det var en luring som postet bilder av defroster hvor problemet var løst med et hvitt plastrør med hull i på dashbordet. Dette pga vanskelig tilgang fra undersiden. Men jeg finner ikke tråden igjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ottokaptein Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Hei, jeg har en Nidelv 300 Sport med D-6 350 2005 mod. En oransje varsellampe blinker med ujevne mellomrom samtidig med at en firkantet, rød 'fuel' indikator lyser permanent. Har også hent at det har kommet en kraftig pipesignal og til slutt har motoren stoppet. Har hatt to kjente VP-verksteder til å se på dette uten at dette har hjulpet. Er dette en gjenganger på disse båttypene/motor? Er ellers godt fornøyd med båttypen, planløsning og ikke minst kraften på D-6'n. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Hei Ottokaptein. Lag en egen tråd med en god overskrift så får du svar. Mange med masse Volvo Penta kunnskaper her inne men de ser ikke spørsmålet ditt begravd i denne tråden. Lag en ny! ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyF Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Hei, jeg har en Nidelv 300 Sport med D-6 350 2005 mod. En oransje varsellampe blinker med ujevne mellomrom samtidig med at en firkantet, rød 'fuel' indikator lyser permanent. Har også hent at det har kommet en kraftig pipesignal og til slutt har motoren stoppet. Har hatt to kjente VP-verksteder til å se på dette uten at dette har hjulpet. Er dette en gjenganger på disse båttypene/motor? Er ellers godt fornøyd med båttypen, planløsning og ikke minst kraften på D-6'n. Har du lest ut feil koden ? Rart at VP verksted ikke klare og finne utav dette, så lenge du får feil kode opp. Sjekk manualen her: http://www.maritimsd.no/Customers/msm/documents/Dokumentasjon%20Volvo/D4_D6.pdf Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post Share on other sites More sharing options...
tnorderu Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Jeg tror de fleste eller alle feilkodene blir slettet når man skrur av tenningen. Jeg har hatt noen forskjellige på min D2-260 2006 mod der feilkodene blir slettet når motoren stoppes. I fjor hadde jeg problemer med gear-aktuatoren, men når verkstedet skulle lese av feilkoder med Vodia var det ingen feilkoder å lese ut. Nedenfor er hva manualen sier om dette. Radering av felkoder Diagnosfunktionens felkodsminne nollställs varje gångstartnyckeln vrids till läge stopp (S). For å finne ut hva som er feil er det viktig å ta seg tid til å hente ut feilkoene som beskrevet i manualen, dersom du har mulighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Fuel varsel hadde jeg tatt på alvor! Sjekk dysene. Det er en egen testprosedyre på dette. Konsekvensene av feil her kan være totalhavari Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.