Jump to content

stålbåt klubb


Guest roar

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har leita etter det samme i flere år uten å finne noen, i hvertfall ikke på nettet i Norge. Det eneste jeg har finni er noen gode hjemmesider. Kunne vært morro å dra i gang noe, men arbeidssituasjonen er litt for stram for tida for meg. Finner du fram til noe vil jeg gjerne ha informasjon. Hilsen Stålbåtfamilie på Vestfoldsida.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei

 

Det hadde vore kjekt med ein "samlingstad" for dei med intersse for stålbåtar. Så langt eg kjenner til finst det ikkje nokon stålbåtklubb her i Norge.

Eg har ei heimeside om min båt så du er velkomen innom der. Det kan vere at der er noko å finna av interesse.

 

Eit forslag  ifrå mi side var at her på baatplassen.no kunne vere eit underforum om stålbåtar.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen, kjøpt 32 for stålbåt i dag. Den er fra 1990 ser bra ut men jeg reagerte på at det ikke er fler enn 1 anode på den og den står på akslingen.

 

Tar meg den frihet å spørre om tips her for dette er vel plassen når det gjelder stålbåt, så jeg foreslår at vi har en tråd gående med stålbåt i navnet. Om vi ikke har en klubb kan vi jo snakkes her.

 

Hvor mange anoder skal det være på stålbåter, er det noen regel for det?

Link to post
Share on other sites

Hei Steel32

 

grattulerer med ny båt :smiley:

 

Jeg har en 36" stålbåt, og jeg bruker en på hver side av roret, samt tre langs kjølen på hver side, altså 8 annoder totalt.

Tror det var 2 kg's annoder jeg brukte.

 

Har du bilder av båten din?

Hvor stort maskineri, og hvilken fart gjør du på mars/fullt?

 

Harald

Link to post
Share on other sites

Neida, farten er ikke så nøye for meg heller, da jeg luffer rundt med 7-8 mil, så noe fartsfantom er jeg da ikke.

Men tror det er denne farten båter av typen som jeg har ligger på. Jeg bruker ca. 3/4 maskinkraft på marsjafart, speeder jeg opp på fult bruker jeg nesten dobbelt så mye olje, og farten stiger med 1 mil, og turtallet går i fra 1650-2300 rpm. Så blir det en masse vibrasjoner og støy.

 

Man kan ikke ha dårlig tid når man kjører stålbåt :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

*kremt* vil gjerne åpne denne lenken igjen siden jeg da har kjøpt stålbåt.  alle dere som vil at vi skal samle noen tips og lenker osv. om stålbåter kan jo sende meg en Im så ser vi om vi kan få noe nyttige erfaringer sammen  :confused:

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Vi er vel fler med båter av jønn så jeg tok fram denne tråden igjen.

 

Er det dumt å bruke bunnstoff som er kobberbasert når en har stålbåt og zinkanoder.

Mener å ha hørt noe slikt.

Mener også å ha hørt noe slikt, uten at jeg skal være bastant. Jeg bruker bunnstoff type

Internasjonal Ecoloflaxs for store båter. Har ikke groe i det hele tatt.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Er denne tråden tillatt for seilbåter av jern også? Jeg har skrevet noe om anoder og plassering av disse tidligere på "baatplassen". Hulda er ca. 13 m lang, 4 m bred, stikker 2 m. Marsjfart for motor ser ut il å ligge på 6,5- til 7 knop på ca. 1750 rpm, da yter Dyret 80,4 hk.

 

Bunnstoff med kobber skal man absolutt unngå. Driver og skriver om korrosjon etc. til et eget prosjekt her på "baatplassen".

Link to post
Share on other sites

Javel det var det jeg trodde, niks mere kobberstoff.

 

Kan det være derfor at anodene mine er mye tært? Biltema bunnstoff i fjor.

 

Et firma skulle gi meg et tilbud på å sandblåse og male hele båten så jeg er spent på prisen.

Skal høre om de kan gjøre det rilum.

La oss høre hvilken pris du får etterpå da.  Slike opplysninger er meget interesante for alle med stålbåter..

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Fikk priser i dag 4000,- kr for maling til båten 10L x 3 forskjellige lag.

Et malimgssystem består vist av 3 lag med forskjellige typer.

 

Et prisoverslag på 12000 ink mva for å blåse og sprøytemale båten, er usikker på om dette er inklusiv maling. Dette er et proffesjonelt firma som driver med industrimaling.

 

Hadde trodd at det hadde vært dyrere, så jeg ble positivt overrasket. Og når det er ink. mva så er det jo også garanti hvis det ikke skulle bli bra.

 

Men problemet nå er vel å flytte denne langs veien. Må vel leie en svanehenger da.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hallo alle stålklumper  :cheers:

 

Har ett spørsmål.

Har litt rust rett i vannlinja, det meste ligger under vann. Er vel kankje mest naturlig siden det kommer luft til her.

Noen som har behandlet dette med noe før???

Lurte litt på noe stoff som jeg ikke husker navnet på, fås i bitte små kanner, noen få hundre ml. melkeaktig ved påføring og reagerer på rust, blir så blått og går over til svart. Da er dette overmalbart.

Kan dette være noe????

 

Har hørt forsvaret bruker dette på sine båter.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Hei Johnny,

 

Det finnes et rikt utvalg av små flasker med diverse vidundermiddel. Noen omdanner rusten til det ene, og noen omdanner rusten til det andre. Det som alle har felles er at småflaskene er svindyre og det neste de har felles er trolig at de virker best på lommeboken til selgeren.

 

Jeg går ganske enkelt ut fra: Der finnes så uendelig mange rundt i verden som sliter med korrosjonsproblemer, at hvis der kom ett eneste "vidundermiddel" så ville det straks bli alment kjent og mottatt med åpne armer.

 

I påvente av denne "åpenbaringen" har vi nok bare "the hard way": Fjerne mest mulig av løs rust og behandle med et anerkjent stoff, som f.eks Jotamastic eller tilsvarende fra andre leverandører.

 

Lykke til i krigen mot rusten!

 

mvh

Poseidon

"70 tonn med rust og råte"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...