Ingar Startet 27.Oktober.2002 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2002 Kule-ventiler er jo svært populære, men min erfaring er at de egner seg dårlig til skroggjennomførings-ventiler som skjelden blir "betjent". De setter seg fast til det ikke lenger er mulig å åpne/stenge dem uten at de brekker. Etter hva jeg har konstatert skyldes det at kula er av krommet messing som korroderer. Hadde bestemt meg for å gå tilbake til sluse-ventiler, men fyren i butikken påstod at de hadde noen nye ventiler med syrefast kule. (Hadde rustfritt håndtak, ikke den vanlige rørlegger varianten) Nå, etter 2 sesonger satt de fast igjen. Inspeksjon avslørte at kulen allikevel var av standard type.... Herefter blir det kun sluse-ventiler på gjennomføringene i min båt. Da slipper man også frost-problemer, selv om jeg aldri har opplevd at en kule-ventil har sprukket. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 27.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2002 Hei. Har hatt problemer med både kulekraner og slusekraner. Har lest om noen kraner fra Blakes i Practical Boatowner som skal være skikkelige, og det eneste som faktisk holder. Jeg antar at de er dyre. Prøv denne linnken: http://www.chillington-marine.co.uk/blakes...es_seacocks.htm Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 28.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 blueline: Har lest om noen kraner fra Blakes i Practical Boatowner som skal være skikkelige, og det eneste som faktisk holder. : http://www.chillington-marine.co.uk/blakes...es_seacocks.htm Det er sånne kraner ombord i FLIII. De setter seg fast de også, men kan lett løsnes ved å løsne de to boltene som holder sylinderen på plass. Vedlikehold av kranene er behøvelig (fett etc.), men etter 31 år i FLIII virker de fortsatt, selv om de er noe korrodert. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Trude III Svart 28.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 Hei, Har kjøpt en 1" kuleventil fra Maritim som er merket 316L dvs. syrefast kvalitet. Alt gods og kula skal være i syrefast. Har bare brukt den i 1 år men den har fin bevegelse. Mot frost (med båten på vannet) kan du sikre deg ved å stenge ventilen, ta av slangen og sette på en slangestump som når over vannlinja. Fyll opp slangen med frostveske og åpne ventilen litt så du ser at frostvesken i slangen synker ned. Steng ventilen. Når ventilen nå er stengt så har du frostveskeblanding inne i kula. Kanskje litt arbeid men båt krever jo litt. Fint forum forresten! Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Lars H. Svart 28.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 Hei. Ingar: Kule-ventiler er jo svært populære, men min erfaring er at de egner seg dårlig til skroggjennomførings-ventiler som skjelden blir "betjent". De setter seg fast til det ikke lenger er mulig å åpne/stenge dem uten at de brekker. Har selv 3 kuleventiler i båten. Den ene, kjølevannsinntak, har sittet der siden båten var ny i -86, de to andre, en for inntak av vann til "dassen" og en for tømming av septik er fra -88. Da måtte jeg nemlig skifte disse to som originalt var av av slusetype. De satt bom fast. Normalt står alle tre ventilene åpne, men jeg sjekker de en gang i blandt, og de går lett som bare det. Hva den til kjølevannet er laget av vet jeg ikke, men de andre to har stålkule og ble kjøpt i båtutstyrsforetning (Ilerød i Oslo). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 28.Oktober.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 Harald L: Har kjøpt en 1" kuleventil fra Maritim som er merket 316L dvs. syrefast kvalitet. Takk for tips og velkommen Harald! Hvis bildet hos maritim er korrekt er denne ventilen ikke identisk med den jeg refererte til. Takk for linken blueline, en annen fordel med de ventilene er at de har smørenippel. Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 28.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 Hadde betenkt meg veldig lenge om før jeg byttet til sluseventiler. På forrige Rhea fra 1977 var det kun sluseventiler. Da jeg byttet de ut i ca 1995 var de nesten ikke mulige å skru igjen og ingen fikk jeg til å tette helt. Tror nok heller jeg hadde satset på kuleventil eller eventuelt Blake varianten. Ellers har litt matolje ofte gjort undere med trege ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 Seatronic selger 1 1/2" kuleventiler for 160,-. De påstår at de er syrefaste. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Oktober.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 GeirKS: Seatronic selger 1 1/2" kuleventiler for 160,-. De påstår at de er syrefaste. GeirKS Akkurat, det ser ut til å være samme type jeg refererte til over, isåfall er kula forkrommet messing. Det står jo heller ikke på siden deres hva som er syrefast, kanskje bare håndtaket..... Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 Jeg har kjøpt èn, men jeg har ikke rukket å teste den ennå. Kan jo legge den i ett eller annet agressivt og se hva som skjer. Hvis jeg finner den da :-) GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 28.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 Eg driv gartneri og har mange ventilar av begge typar, både i varme, vatn og gjødslingsanlegg. Etter at kuleventilen kom på 70-talet har sluseventilar kun vore installert når røyrleggaren har fått arbeide «på eiga hand». Erfaringa mi er at sluseventilen får lekkasje i tettinga ved rattet, og at dei etter ei tids bruk ikkje heldt heilt tett fordi det legg seg skit innvendig i ventilen. Også i aggressivt miljø, i kombinasjon med næringssalter, har levetida vist seg å vera lang for kuleventilar. Elles har det i forumet vore peika på syrefaste kuleventilar. Syrefaste ventilar er og tilgjengeleg frå Brødrene Dahl og dei andre røyrleggargrossistane, og røyrleggaren din kan sikkert skaffa deg desse til lågare pris enn det du får i båtutstyrsbutikken, samt at dei kan gjere greie for kva kjemikalier ventilane er sertifiserte for. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Oktober.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2002 Sjekket prisene på syrefaste kule-ventiler hos rørleggeren, 1-1/2" kr 1480, 1/2" kr 490. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2002 Hei. Lars H.: . Hva den til kjølevannet er laget av vet jeg ikke, men de andre to har stålkule Her må jeg nok korrigere meg selv. Utifra hva jeg ga for kranene, er neppe noen av dem i stål, men med vanlig forkrommet messingkule i nylonforing. Men uansett fungerer de bra fremdeles. Leste forresten et eller annet sted om rustfritt i båt at det ikke bare er lykke med det. Stålaksling inne i en tett fuktig hylse uten tilgang på oksygen ruster ikke på vanlig måte (da trenges oksygen), men kan like vel korrodere ganske skummelt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Free Lillehammer Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Er dette fremdeles et tema eller er alternativet til metallkule heller kompositt? Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Hallo. Forstår ingenting av dette, sorry, ....... ventiler som er godkjent innen offshore er ikke "aksebeltable" i en fritidsbåt ?????? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Slik blir det når noe monteres og står urørt i 10-30 år også forventes det skal fungere. De aller fleste kunne likegodt bare droppet heile ventilen Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Vel... Etter et halvt år på BP, har jeg erfart at medlemmene her er rather picky. Sitér dette innlegget Link to post
kupling Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Enig med plutonium.Kraner trenger vedlikehold(åpnes / stenges minst en gang i året). Mine messing kule kraner tetter fint etter 14 år. ( hilsen rørl. Med 35 års erfaring i bransjen) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Ser ingen grunn til å ha ventiler åpne da man ikke trenger dem? Hvis motor ikke går, er det vel heller ingen grunn til å ha bunnventiler åpne. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Free Lillehammer Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Stenger alle inntakene når jeg forlater båten. Er litt ekstra forsiktig siden vi har noen mil til havna. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Å stenge alle ventiler når de ikke trenger å være åpne? Det er sikkert greit det for de som har de lett tilgjengelig. For meg ville det vært å fjerne teppe i salongen, åpne en luke i dørken og så stenge kranen for spylevann til dassen. I uterommet måtte jeg så fjerne tepper og antisklibelegg for å komme til luken til batterirommet og så strekke armen så langt jeg kan for å få stengt kranen for septiktømming. For kjølevann måtte jeg så i tillegg til fjerning av tepper og antisklibelegg ryddet alt fra bordet slik at jeg fikk slått det ned for å åpne luken til motorrommet. Så ville det bli å krabbe halvveis ned der, strekke armen bak varmtvannstanken og stenge ventilen. Nei, det blir for mye styr. Satser på at ventilene er i god stand og ikke plutselig skulle svikte av seg selv når båten ligger rolig og alene i havnen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Jeg stenger alle ventiler hver gang jeg forlater båten i båsen. Men septik ventilene i messing er svært tråe etter 4 sesonger og blir nok skiftet igjen om jeg ikke får smurt dem. Ikke plass til kompositt, så det blir syrefast eller bronse. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Sammenliknet med Saga'n til Lars H., har vi forbausende lett tilgang til samtlige ventiler. Sitter rett innenfor skapdører. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Stenger alle inntakene når jeg forlater båten..... Samme her. Alle undervannsventiler stenges når båten forlates for mer enn noen få timer. Ventilene er forøvrig av den typen som har en lang skruspindel og en flat tetning som presses ned på et sete. Gjengespindelen får både smøring og 'moving' på denne måten og ventilene åpnes for inspeksjon ved slippsetting, ca hvert annet år. Kuleventiler under vann kan være en risikofaktor i kalde strøk. Den lille vannkolonnen som er innestengt i en stengt kuleventil kan gi en ufattelig sprengkraft - og jeg har allerede frostsprengt flere av den sorten på spyleslangen på kaien Jeg tør ikke tenke på hvis dette hadde vært bunnventiler.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Free Lillehammer Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Noen nettreferanse til ventilene dine, Poseidon? Hadde vært fint å se/lese mer om typen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.