NilsPils Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Jeg har brukt mye småventiler gjennom årene, og sverger nå til kuleventiler. Men da skal kula være av massivt syrefast stål. Forniklet eller forkrommet kule holder ikke i lengden. Mitt største argument mot slusekraner er at jeg ofte har opplevd at: - de lekker i hovedtetningen - de lekker langs spindelen - du risikerer å stå med rattet i hånda når spindelen ryker Alle ventiler, uansett type, bør beveges av og til. En gang i året ved vinterkonserveringen er litt for lite. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 3.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Her et innlegg som forteller hvorfor en kuleventil skal stå halvåpen for å unngå å fryse istykker. Likevel krever de fleste selskaper at ventiler skal være helt lukket i vinterhalvåret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Fyllt med ferskvann og lagt i fryseboksen.så fryser nok ventilen ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Mix: under skisserte forhold sprekker ventilhuset så fremt ventilen er tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Som jeg sa, denne ventilen ble fyllt med ferskvann og lagt i fryseboksen. Det kan nok Ingar bekrefte. De skisserte forhold. Jeg har lagt på sjøen året rundt i minst 30år med forskjellige båter, ofte innefrosset. Har ventilen kontakt med frittflytene sjøvann, fryser ikke ventilen. Ligger man i stillestående brakkvann blir nok saken en annen. Som man roper i skogen får man svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Det var jo det du fikk, du klager vel ikke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Det største argumetet mot kuleventiler er at de ikke tetter etter å ha vert usatt for frost, elles er nok kuleventiler av god kvalitet best egnet når de brukes mere en hver til vær vinter. .Sterke , (typebetegnelse) sjøvansbestandige sluseventiler er svært dyre, men er best der det kan oppstå frost og skjelden brukes. .Stoppekraner med sete og pakning bør ikke brukes da vannet ikke renner tilbake gjennom disse. Dreiespjeldventiler det beste valget uansett om kjølevannsintaket har stor nok dimmensjon for det. Rørlegger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Stenger alltid alle overbordventiler når båten ikke er i bruk. Relativt enkelt tilgjengelig er dette en enkel ekstra sikkerhet og ikke minst unngår man at de står fast når de skal brukes. Alt er kuleventiler og det kommer ikke på tale å bytte til noe annet. Har aldri vært plaget med kuleventiler men så mover jeg de nok oftere enn gjennomsnittet av nevnte årsaker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Bunnventiler til båt ingen over ingen ved siden http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/blakes_seacocks.htm Eller denne Tess 93780-24 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 (redigert) På større skip benyttes det en rekke ulike utførelser på bunnventiler. Både som butterfly type eller kjegleventiler. Oftest i støpejern eller bronse. Ganske vanlig at spindel/ventilblad er i rustfritt stål. Det er ikke noen fasitsvar på hva som er best eller dårligst her. Det viktigste er å sette opp et system der man unngår elektrogalvanisk korrosjon på sjøvannskretsen. Som for alt annet er vedlikehold gjennom moving grunnleggende for å opprettholde funksjon og levetid. I fritidsbåt liker jeg kuleventilen pga. enkel operasjon og en ventil som alltid tetter 100% i stengt posisjon. Her er det i hovedsak groing/skjellvekster som kan skape problemer. Noe man unngår ved regelmessig moving. På større skipsanlegg har man oftest antifouling systemer som forhindrer denne typen problemer men moving av ventiler, smøring av ventilspindeler etc. er nå generelt alltid til gagn og kan med fordel utføres jevnlig. Redigert 24.Desember.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Enig med Chefen, noe av poenget er å ha en rutine i å move ventilene, og selvfølgelig, steng alt når båten forlates. Roger viser til toppkvalitet, men som koster mer enn en 1/2liter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
atvv Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Det beste mener jeg er syrefaste kuleventiler som drenerer seg når man lukker ventilen. Da er kula tom når den er lukket, og man får ikke frostsprenging av huset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Det er riktig det. Men en slik ventil vil ha drenering av rommet som er i kula når den er i steng posisjon. Det medfører at halvparten av pakningene mellom sjø og båt er fjernet. Men det kan man jo fikse ved å sette inn en ventil/plugg for drenering av kulerommet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 og selvfølgelig, steng alt når båten forlates. Roger viser til toppkvalitet, men som koster mer enn en 1/2liter. Dyre ja, hadde alle de båtene som synker P.G.A. frostsprengte ventiler hatt de, hadde de da sunket?. En slik kik er jo åpen både ut og inn når den er stengt. Mine kiker har vel hvert frosset 2 til 5 ganger i året siden 1977 på utsiden. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.