Jump to content

Kule eller sluse ventiler?


Ingar

Recommended Posts

Jeg har brukt mye småventiler gjennom årene, og sverger nå til kuleventiler. Men da skal kula være av massivt syrefast stål. Forniklet eller forkrommet kule holder ikke i lengden. Mitt største argument mot slusekraner er at jeg ofte har opplevd at:

- de lekker i hovedtetningen

- de lekker langs spindelen

- du risikerer å stå med rattet i hånda når spindelen ryker

 

Alle ventiler, uansett type, bør beveges av og til. En gang i året ved vinterkonserveringen er litt for lite.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Som jeg sa, denne ventilen ble fyllt med ferskvann og lagt i fryseboksen.

Det kan nok Ingar bekrefte.

De skisserte forhold.

Jeg har lagt på sjøen året rundt i minst 30år med forskjellige båter, ofte innefrosset.

Har ventilen kontakt med frittflytene sjøvann, fryser ikke ventilen.

Ligger man i stillestående brakkvann blir nok saken en annen.

 

Som man roper i skogen får man svar.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det største argumetet mot kuleventiler er at de ikke tetter etter å ha vert usatt for frost, elles er nok kuleventiler av god kvalitet best egnet når de brukes mere en hver til vær vinter.

 

.Sterke , (typebetegnelse) sjøvansbestandige sluseventiler er svært dyre, men er best der det kan oppstå frost og skjelden brukes.

 

.Stoppekraner med sete og pakning bør ikke brukes da vannet ikke renner tilbake gjennom disse.

 

Dreiespjeldventiler det beste valget uansett om kjølevannsintaket har stor nok dimmensjon for det.

 

Rørlegger.

Link to post
Share on other sites

Stenger alltid alle overbordventiler når båten ikke er i bruk. Relativt enkelt tilgjengelig er dette en enkel ekstra sikkerhet og ikke minst unngår man at de står fast når de skal brukes. Alt er kuleventiler og det kommer ikke på tale å bytte til noe annet. Har aldri vært plaget med kuleventiler men så mover jeg de nok oftere enn gjennomsnittet av nevnte årsaker.

Link to post
Share on other sites

På større skip benyttes det en rekke ulike utførelser på bunnventiler. Både som butterfly type eller kjegleventiler. Oftest i støpejern eller bronse. Ganske vanlig at spindel/ventilblad er i rustfritt stål. Det er ikke noen fasitsvar på hva som er best eller dårligst her. Det viktigste er å sette opp et system der man unngår elektrogalvanisk korrosjon på sjøvannskretsen. Som for alt annet er vedlikehold gjennom moving grunnleggende for å opprettholde funksjon og levetid. I fritidsbåt liker jeg kuleventilen pga. enkel operasjon og en ventil som alltid tetter 100% i stengt posisjon. Her er det i hovedsak groing/skjellvekster som kan skape problemer. Noe man unngår ved regelmessig moving.

På større skipsanlegg har man oftest antifouling systemer som forhindrer denne typen problemer men moving av ventiler, smøring av ventilspindeler etc. er nå generelt alltid til gagn og kan med fordel utføres jevnlig.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og selvfølgelig, steng alt når båten forlates. Roger viser til toppkvalitet, men som koster mer enn en 1/2liter.

 

Dyre ja, hadde alle de båtene som synker P.G.A. frostsprengte ventiler hatt de, hadde de da sunket?.

 

En slik kik er jo åpen både ut og inn når den er stengt.

Mine kiker har vel hvert frosset 2 til 5 ganger i året siden 1977 på utsiden.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...