Jump to content

Kule eller sluse ventiler?


Ingar

Recommended Posts

Har tre sjøvannsinntak på Saowanee. Det blir litt mye styr å stenge disse hver gang jeg forlater båten. Den største risikoen for uventet brudd i en gjennomføring, når en ser bort fra frost, tror jeg ligger i avsinking av messingstussen. Og det hjelper vel ikke mye med stengt ventil dersom den ryker. Men jeg har kun maritim sjøvannsbestandig bronse under vannlinjen og stoler på det. Dessuten har jeg tre rimelig store lensepumper som ekstra sikring, spesielt når jeg ligger med landstøm.

 

For ekstra gardering mot frostsprengning når båten ligger på vannet bruker jeg å la frostvæskeblending renne ut i sjøen gjennom ventilene samtidig som jeg åpner og lukker et par ganger, og så stenger for godt for vinteren. På den måten får jeg frostvæskeblanding i det innestengte volumet i kula. Ventilen min på kjølevannsintaket har dessuten ekstra plugg for drenering av dette volumet, men jeg regner det som unødvendig å gjøre når den er frostsikret.

 

Frostsprengning av kuleventiler er absolutt en mulig realitet. Har ikke opplevd det på båten, men i huset! Jeg glemte en gang å sette på varme i boden før jeg dro på juleferie. Fant en kuleventil med sprukket hus i boden og isblokk på flere kubikkmeter under huset da jeg kom hjem.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

elektrisk styrt er vel tingen:-)

http://www.discount-marine.co.nz/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=333_263&products_id=4587

 

Kjøpte vanlige tru design fra detter firmaet, tok nesten 14 dager så var de i postkassen:-)

 

billigere enn i norge og:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Noen nettreferanse til ventilene dine, Poseidon? Hadde vært fint å se/lese mer om typen.

 

Jeg har ingen eksakt nettreferanse til de som er her ombord, men et lite søk på nettet fremskaffet denne tegningen. Den varianten som er avbildet til høyre er temmelig lik mine. Du ser den nedre flensen, som er montert ned mot skutebunn. Du ser også hvordan den delen som inneholder spindel og tetningsplate lett kan demonteres for inspeksjon uten å måtte demontere hele ventilen, med tilhørende arbeid....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Joda, i løpet av de 30 årene jeg har hatt båt i Son og Strömstad, så kan jeg med hånden på hjertet rapportere om en frostsprengt kuleventil. Og jeg har jobbet i båtbransjen noen år. Dog kan jeg rapportere om flere tilfeller av plastslanger som har blitt trykket av slangestusser som følge av at vannet i slangen har frosset til is.

 

Tror ikke man skal dramatisere for mye. I hvertfall ikke så lenge vannet er flytende der gjennomføringen går gjennom skroget.

Link to post
Share on other sites

At kuleventiler kan frostsprenges, ser jeg hver vår i havnen. Dersom det har blitt stående vann i kranene om høsten og at kulden kom før vannet ble stengt og kranene åpnet, sprenges de og om våren når vannet settes på og står det hvert år fontener av vann fra flere vannposter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg stenger også alle bunnventiler når jeg forlater båten. Har sett nabobåten gikk ned å ble hengende

i fortøyningene pga problemer med kjølevannslangen og ikke stengt ventil. Hva da med forsikringsoppgjøret

når forsikringselskapet finner ut at bunnventilene stod åpne?

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er riktig Lars H, men det ville også skjedd med andre kraner. Det er ikke noe ukjent fenomen at rør og kraner som det står vann i sprekker i kulda. Poenget er at om en kran ligger en halvmeter under vannlinjen, og isen ikke kryper så langt ned, så skal det svært mye til at kranen sprekker i kulden. Båter som står på land om vinteren er et annet scenario.

 

SoBo: Det må du sjekke i forsikringsbetingelsene. Er du forsikret i if..., så ligger du tynt an.

Link to post
Share on other sites

Poenget er at om en kran ligger en halvmeter under vannlinjen, og isen ikke kryper så langt ned, så skal det svært mye til at kranen sprekker i kulden.

 

Selv om kranene står under vannlinjen, står det jo kald luft rundt dem i båten. Siden båten fungerer som kuldegrop, vil vel kulda rundt krana kunne få vannet inni til å fryse?

 

I utslagene er det ikke noe problem å helle i frostvæske for å motvirke, men i inntakene står det jo rent saltvann dersom man bruker båten også gjennom vinteren (er for stor sjau å skru av og helle i frosvæske hver gang).

 

Link to post
Share on other sites

Hulda ligger ute hele vinteren. Det man vil oppdage, er at temperaturen nede i båten blir oppvarmet som følge av kontakt med sjøen. Altså, varmen som stiger opp vil konkurrere med kaldraset ovenfra. Det blir ingen kuldegrop. Jeg har en ventil som ligger helt åpent grunnet manglende innredning. Denne slenger jeg en dyne over, og det holder i massevis. Selv midtvinters når det er opp til 30 cm is rundt båten. Så lenge båten ikke er frosset inne, så er det for mitt vedkommende heller ikke noe problem med kranene. Skal jeg være lenge borte, jeg har jobbturer som varer både 2 og 3 uker, så stenger jeg uansett ventilene, selv midt på sommeren. Akkurat nå er de åpne, og det er 7 kalde ute.

Link to post
Share on other sites

Selv om kranene står under vannlinjen, står det jo kald luft rundt dem i båten. Siden båten fungerer som kuldegrop, vil vel kulda rundt krana kunne få vannet inni til å fryse?

 

Kraner er laget av metall som er svært gode varmeledere, og vann har mye større varmekapasitet enn luft. Derfor er det svært lite sannsynlig at en kran som står i vann på ene siden kan bli så kald inni at innestengt vann i kranen kan fryse. Blir det så kaldt i lufta at kranen fryser, så har nok vannet som båten ligger i også frosset.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg har målt kuldegrader i motorromet mens båten ligger i boblehavn (lukket båt med motor under kabinen). Har også opplevd at ferskvann i bunnen av båten har frosset, men har ikke hatt problemer med frostsprengning i ventiler eller skroggjennomføringer.

 

Tror Sjøtunga har et godt poeng mhp. varmeledningsevnen i metall. Kan det være (enda) et argument mot bruk av plastdeler i kraner og gjennomføringer?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kraner er laget av metall som er svært gode varmeledere, og vann har mye større varmekapasitet enn luft. Derfor er det svært lite sannsynlig at en kran som står i vann på ene siden kan bli så kald inni at innestengt vann i kranen kan fryse. Blir det så kaldt i lufta at kranen fryser, så har nok vannet som båten ligger i også frosset.

 

I følge alarmen har jeg nå +1 på dørken i salong og +8 i metallet på gjennomføring for vann til do. Blir mer spennende om vi får en ordentlig periode med langvarig kratig kulde i ytre Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Blir det så kaldt i lufta at kranen fryser, så har nok vannet som båten ligger i også frosset.

 

En liten modifikasjon til ovenstående: jeg forutsatte at det er samme sort vann i det innestengte volumet i kranen som utenfor båten. Siden ferskvann fryser ved 0 grader og sjøvann fryser ved ca -2 grader, så kan man (iallfall teoretisk) oppleve frostsprengning i kranen om det er ferskvann som er innestengt og båten ligger i sjøvann som ikke har frosset.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Dette mefd forsikring: mitt selskap - Gjensidige - har noe i sine vilkår med at ventilene skal være stengt i vinter-delen av året. De har vel videre noe om at skader som følge av tæring ikke dekkes. Så husker jeg ikke om det er Gjensidige eller mitt forrige selskap som også stilte krav til maks alder på gjennomføringer og ventiler. Litt teit, kanskje, for det var ikke oppstilt noen forskjell på matierialkvaliteten.

Link to post
Share on other sites

Jobben min er ventiler. Og det er masse som blir betegnet som rustfritt som ikkje er det. Skillet mellom rustfritt og syrefast er og mange som roter sammen. En kule med f.eks 50my chrome belegg er ikkje å regne som rustfri. Men det blir solgt som det. Komplett syrefast ventil med 12v aktuator hadde nok vært god løsning. Kanskje eg skal sette sammen en slik på jobb å teste.

Redigert av skhauge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komplett syrefast ventil med 12v aktuator hadde nok vært god løsning. Kanskje eg skal sette sammen en slik på jobb å teste.

Som er kobblet til en vannintrenger sensor, som stenger ventilen hvis lakkasjer oppstår.

++ div alarmer osv.

Mange muligheter.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Mine gjennomføringer er av plast/kompositt og dyttes ned for å stenge. Når de er igjen ligger de helt flatt mot dkrog og skaper null vannmotstand.

Som disse http://x-yachts.com/x-catalogue/shopexd.asp?id=273

Virker greie de, blir litt harde hvis de står mye oppe pga groe.

 

Det sank en båt i havna i sommer fordi slangen løsnet fra en åpen gjennomføring.

Link to post
Share on other sites

Ventiler har forskjellig kvalitet og dermed pris. Jeg var med på bygging av en 50 fots Katamaran i Alu, med Veritas godkjenning og der kostet bare ventilene for kjølevannsinntakene den nette sum av 12000 for 7-8 år siden.. dette er bare småmotorer å rekne, MTU V8

På sikt lønner det seg å kjøpe kvalitetsvarer for slike komponenter, likevel er jo vedlikehold viktig. Kuleventiler brukes jo for alle typer medium og dem er vel ikke noe dårligere enn andre typer ventiler. For alle mekaniske komponenter er det kvaliteten på produktet som er viktig samt at meterialvalg er tilpasset miljø og området det skal opereres i!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...