Jump to content

Avgiftsfri Bensin For Fly = Yes - Boat = NO. Why?


slettet

Recommended Posts

i et leserinnlegg i en herværende avis hvor et microfly omtales opplyses det at man til fly får kjøpt avgiftsfri bensin til ca 6kr/l.

 

det står ikke noe om det gjelder alle typer fly/eierforhold.

 

så, hvorfor skal eierene av 58 foterene bunkre diesel til 4 kr/l eller gratis fra eget anlegg og eiere av fly bunkre bensin til 6 kr/l mens vi andre betaler full avgift + 1kr for vår bensin?

 

svar: det er fler av oss (mer skatteint) og vi har ikke en tjans til å fylle på eget bunkersanlegg osv.

 

 

er vel mer miljøvennelig å spre skiten i lufta over hodene våre og ned i sjøen enn direkte i sjøen da?

 

det vel forskjell på "Skipper Salomo og Dekksgutt Jørgen" likevel da.

 

"den rødgröna roran" klarer jo ikke engang å holde orden på seg selv og helt sikkert ikke ordne opp i dette.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er sannynligvis snakk om bensinkvalitet 100 oktan lavbly. Denne leveres kun til lufthavner og kun for salg til bevingede fartøyer.

 

En stor del mikrofly bruker Rotax motorer, og disse kan gå på "vanlig" bensin, men den er ikke avgiftsfri. 100LL er ikke lett å få tak i på en del av de mindre, regionale lufthavnene. Statoil synes volumet er for lite i forhold til utgiftene med å holde anlegget på lufthavnen i forskriftsmessig stand og har derfor lagt ned salget.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er så lurt å ta opp dette spørsmålet :nono: Den typen politikere som sitter ved makta i dag har ikke evnen til å redusere skatter&avgifter. Resultatet er gitt; "båtdiesel" ilegges avgifter på lik linje med "vanlig diesel" og dette går jo ikke ført og fremst ut over han som har 58-foteren...

 

P.S! Hvor får man tak i diesel til 4 kr/l ???

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

bensinkvaliteten er 95 blyfri i hht innlegget.

 

politikere vs avgifter - ja, faren for at de heiser dieselprisen er nok desverre større enn at de tar vekk bensinavgiften men tror ikke dette innlegget gjør store forskjellen annet kanskje litt før enn senere.

 

diesel til 4 kr/l.

regner med at det går noen tusen liter fuel på store båter og da kommer jo i verste fall tankbilen til kaia dit og fyller.

da ber man om tilbud fra flere leverandører og pris under 5 kr burde ikke være noe problem.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at det føles litt meningsløst å betale "veiskatt" på kjøp av bensin/diesel til båt, men ikke glem at det vel ikke finnes en enste skatt vi betaler, uansett hvor fint og edelt navn den måtte ha, som går til et spesifikt/øremerket formål!

 

Men er det så mange andre land i vår del av verden som har avgiftsfri diesel til bruk på båter? :rolleyes:

 

Tror det hadde vært en fordel om man sluttet med alle disse "fine" navnene; folketrygsdavgift, veiskatt, miljøavgift osv osv og rett og slett bare kalte det for "skatt" for det er det det er!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

......men tror ikke dette innlegget gjør store forskjellen annet kanskje litt før enn senere.

:yesnod: Ingenting av det som skrives her på BP gjør vel den store forskjellen i den store sammenhengen, selv om noen later til å tro annet. Ref. diskusjonen omkring skjeggete turbankledde menn for en tid tilbake her på Båtplassen.no :wink:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder skatter og avgifter bør man ikke lete etter logikken. Den finnes som regel ikke! :crazy:

 

Det eneste som er sikkert er at skatter og avgifter vil øke. Det er nok bare et tidsspørsmål om når vi må betale full pris for båtdiesel også. :headbang:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For å snu det hele litt på hodet: Jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt hvorfor fritidsbåtflåten får kjøpe avgiftsfri diesel.

Avgiftsfri diesel??? Hvor har du det fra?

Fritidsbåtflåten får ikke kjøpt avgiftsfri diesel. Med ett unntak betales alle avgiftene også for båtdiesel. Unntaket gjelder den sk. veiavgiften som ble innført for biler på landeveien. Denne betales ikke for båtdiesel. Urimelig? Nei, jeg synes ikke det.

 

Ellers er å si at med jevne mellomrom dukker denne diskusjonen opp, gjerne initiert av frustrerte båteiere med bensinmotor. Mitt tips: Isteden for å beklage seg og bruke energi på at naboen får kjøpt relativt billig diesel i forhold til en selv som har bensinmotor. Bikk bensindyret på sjøen og innstaller dieselmotor. Du har jo allerede fått kjøpt båten vesentlig billigere enn tilfelle ville ha vært om den var utstyrt med dieselmotor. Diesel får du til bortimot halv pris av bensin, og forbruket er også nær det halve.

Utgiftene for innkjøp av ny dieselmotor får du igjen den dagen du skal selge. Ingen som er ute etter båt på 30 fot og derover vil ha bensinmotor.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder skatter og avgifter bør man ikke lete etter logikken. Den finnes som regel ikke!

Vel, skatter og avgifter betales for at samfunnet skal løse felles oppgaver; skoler, veier, sykehus, pensjoner, forsvar osv - la oss ikke gjøre det verre(vanskeligere) enn det er!

 

Skatter og avgifter øker - ja, på samme måte som pensjoner og lønninger og det er vel greit? At det blir så mange nye, og større, båter på sjøen er vel et tegn på at folk flest får bedre råd?

 

Å klage på skatt og politikere er en ren "folkesport" og samtidig klager vi på dårlige veier og sykehuskøer - ser vi ikke en sammenheng?

 

Mitt råd er alltid: Hvis man er misfornøyd med noe så gjelder det å delta i samfunnsdebaten og gjerne engasjere seg politisk i tillegg!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

jeg startet denne saken fordi fly tilsynelatende får kjøpe avgiftsfri bensin mens båter ikke får det.

 

når det kommer til bensinmotor i båt skal ingen 10 ville hester få meg til å bytte til diesel.

 

da jeg installerte bensin V8eren i båten sparte jeg nær 200 000 kr på å kjøpe en brukt 7.4 MPI med 180 timer på klokka.

 

jeg har med andre ord nær 200 000 å kjøre for og eller om fornuftig plassert - jeg kan kjøre det meste av sommeren på avkastningen.

 

kjører jeg veldig mye i løpet av sommeren er jeg fortsatt langt unna en billig sydenferie på vintertid for 4 i bensinkostnader.

 

legg til det kostbare vedlikeholdet på dieselmotorer (5x bensin), støy og vibrasjoner....

= komfortfaktor - begynn å kalkuler.

 

samt, at om en fremtidig kjøper på død og liv ønsker seg en diesel er det bare å smette en v8 diesel på mellom 170 og 400 gamp rett i når jeg skal selge båten.

plugg ut plugg inn.

 

så ingen diesel på meg takk.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, skatter og avgifter betales for at samfunnet skal løse felles oppgaver; skoler, veier, sykehus, pensjoner, forsvar osv - la oss ikke gjøre det verre(vanskeligere) enn det er!

Hadde det enda vært bare slik!

 

Likevel skal du ikke tro at jeg er av dem som klager mest.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hadde det enda vært bare slik!

Alle kan sikkert finne eksempler på ting man ikke er fornøyd med, mener er uviktig, feil bruk av midler osv, men i det store og det hele så er det vel sånn det er?

 

At vi "alle" synes at vi betaler for mye og får for lite, ja det er bare sånn det er!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

at om en fremtidig kjøper på død og liv ønsker seg en diesel er det bare å smette en v8 diesel på mellom 170 og 400 gamp rett i når jeg skal selge båten.

plugg ut plugg inn.

V8 diesel? Nei takk. Har du ikke plass til en rekke 6ér kan du like godt beholde den gamle. Dieselmotorer skal være rekke 6ére.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

V8 diesel? Nei takk. Har du ikke plass til en rekke 6ér kan du like godt beholde den gamle. Dieselmotorer skal være rekke 6ére.

vel, her kan du se hva du ikke får med sekseren din. legg merke til den enorme forskjellen i ytelse og dreiemoment på lavere turtall.

http://www.marinediesel.nu/downloads/tech_info.htm

Volvo D6 310 vs Hammerhead

 

samt at vedlikeholdet på disse motoren er mye enklere og rimeligere enn for din/e 6er/e ;-)

 

dessuten er v8eren bare å droppe rett nedi uten en eneste tilpassning.

bla 1 multikontakt for alle elektriske forbilndelser til båt utenom hovedstrøm osv

Link to post
Share on other sites

marginalt, men jeg skrev dreiemoment OG ytelse.

 

fremdrift er som kjent avhengig av begge.

 

dette er ikke motorteknisk riktig men du kan gjøre et eksperiment:

 

gang tallet for dreiemoment med antall hk for hvert turtall over hele turtallsregistret så ser du forskjellen, men i ren avlevert ytelse kW er jo V8eren totalt overlegen helt opp til maks ytelse og den bruker vi jo som kjent aldri.

 

7.4 MPIen leverer jo som kjent 740nm ved 3800 o/min.

Link to post
Share on other sites

et tips kan være å kontakte steder som bunkrer skip av egnet størrelse og driftsoffbehov.

etter sigende skal prisene der være betydlig lavere enn på marinaene osv men kan ikke verifisere dette her og nå.

 

må vel ha med deg en pram til 10m3 tanken din tenker jeg.

 

noen leverendører av fyringplje går det kanskje å sette opp mot hverandre og,

 

om ikke annet - når det gjelder fyringsolje - hvis dette kan overføres til dieselleveranser - har statoil tilbud som ikke vipper prisen under 5.0 men de gir deg laaaaannnggg kreditt uten tillegg i prisen - enten som et engangsoppgjør etter 6 mng eller i 6 rater.

 

kjekt for å fordele kostander over tid i allefall.

 

regner med at prisen faller en del på 10 000l om det er det du går for.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...