Jump to content

Avgiftsfri Bensin For Fly = Yes - Boat = NO. Why?


slettet

Recommended Posts

7.4 MPIen leverer jo som kjent 740nm ved 3800 o/min.

Var nå innom og kikket litt på siden til MD... Det er jo greit om et slikt "seriøst" firma bruker korrekte data nå de skal sammenligne effekten på disse to motorene Hammerhead og D6 310.... i følge Marine diesel sin side er det oppgitt at deres effekt er i Hp... mens for D6 har dem oppgitt i kw... stygg sak for et firma som vil fremheve sitt produkt.... som ikke er så bra... :nono:

 

Det er greit å sammenligen epler og epler... og jeg håper kvalitetskontrollen til MD er bedre på motorene enn den er på reklamen..

 

Data for D6-310 er hentet fra Volvo sin Hjemmeside

 

Setter vi inn effekten i hp for D6-310 så blir det nok noget anneldes og det er ikke lenger så rosenrødt for MD..

 

Det man kan merke seg er at monetet ligg over i hele området og effekten ligger også over fra 2200 o/min og oppover.... så hvordan blir det da med mulitiplikasjonen ....?

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

en får jo tro at marinediesel sine tall er fra reell bremset test ellers ville det jo bare være å spille ballen rett i henda på andre leverandører.

 

det MDen taper på dreiemoment tar den igjen i godt monn i overlegen kraft der men trenger den mest.

fort & gæli uten aksereferanser men:

 

Bilde

 

serie 3: VP dreiemoment.

serie 1: MD dreiemoment

serie 2: MD Power

serie 4: VP power

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

marginalt, men jeg skrev dreiemoment OG ytelse.

Dette eksperimentet er verken motorteknisk riktig eller riktig på annen måte: Dreiemoment multiplisert med omdreininger samt passende konverteringsfaktor for aktuelle enheter gir effekt (hk/kW). Dersom Volvoen har høyere dreiemoment på alle turtall har den følgelig også høyere effekt/ytelse på alle turtall (Noe kurvene ser ut til å vise).
Link to post
Share on other sites

Hvis du får tak i diesel i dag til under 5 kroner literen

Kjøp "lett fyringsolje".... det får du på tilbud nå på sommeren. Ren og fin avgiftsfri disel det....Tror du kommer i nærheten av en 5.- nå. Fyllte selv "oljetaknken" med 4000 liter for 5,20 nå. :drink:

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Kjøp "lett fyringsolje".... det får du på tilbud nå på sommeren. Ren og fin avgiftsfri disel det....Tror du kommer i nærheten av en 5.- nå. Fyllte selv "oljetaknken" med 4000 liter for 5,20 nå. :drink:

Lett fyringsolje=Marin gassolje= Soter som fén

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lett fyringsolje=Marin gassolje= Soter som fén

Løses ikke det enkelt og greit med "HammreNed" vidundermiddelet da.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Løses ikke det enkelt og greit med "HammreNed" vidundermiddelet da.. :lol:

Hammerdown hjelper mot det meste. Dog, mot soting fra lett fyringsolje/marin gassolje må selv Hammerdown gi tapt. Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Løses ikke det enkelt og greit med "HammreNed" vidundermiddelet da.. :lol:

Snakket med leverandøren av fyringsoljen om dette for noen dager siden. Han hevdet at det var helt ordinær pumpedisel med farge som de leverte som fyringsolje.

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Snakket med leverandøren av fyringsoljen om dette for noen dager siden. Han hevdet at det var helt ordinær pumpedisel med farge som de leverte som fyringsolje.

 

MVH

Chaos

I know... dette har vært hevdet fra flere med inngående kjennskap til dette både fra tankbilverden og tankfarmverden på raffineriene...

 

Men jeg bare måtte "Hammre litt ned" på vidundermiddel som fjerner alt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bare det ikke fjerner motoren så!!! :crazy::cryin::eek::diving:

Det er vel ingen som har hevdet det så langt, men man kan jo aldri vite... men det er vel nesten hevdet at det fjerner slitasjen i motoren i allefall.... vel nok om denne avsporingen fra min side..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ordinær pumpedisel med farge

MVH

Chaos

Ordinær pumpedisel er det samme som Marin gassolje, som definitivty ikke er det samme som Autodiesel, som du får på utvalgte marinaer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

sammenheng mellom effekt og dreiemoment:

http://vettenet.org/torquehp.html

siden dreiemomentet er tilnærmet konstant i den viktigste første 1/2 del av turtallsområdet med et minimalt steg foran for volvoen blir effekten avgjørende og der er MDen totalt overlegen der det teller om man har planende båt - i den nedre delen av registret og volvoen peaker først ut rett ved max turtall.

 

i tillegg veier VPen 200-250 kg mer enn MDen.

 

 

begge produsenter drømmer jo om lage motorer med like mye "grunt" som de store bensinv8erene jfr reklamen - disse når i tillegg sitt maksimale dreiemoment først ved 3500 - 3800 o/min.

 

740 nm for 7,4en og vel tilsvarende høyere for 8.1 literen med 375 gamp.

 

 

UPDATE:

fra volvos web:

 

8.1 DP: Gasoline big block

 

Nothing beats a V-8 gasoline big block for true operating pleasure! The 8.1/DP is a modern engine with electronic fuel injection and electronic control for faster engine response and safe starting in all weather. A truly robust design and an advanced monitoring system ensures high reliability. The Duoprop drive with twin counter-rotating propellers delivers unbeatable acceleration and handling under all operating conditions. Power steering and trim are standard.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Scrutinizer: Sjekk formelen du linket til, så ser du at dersom du sammenligner 2 motorer, der den ene har høyere dreiemoment over hele turtallsspekteret, så vil den også ha høyere effekt over hele turtallsspekteret.

 

(Noen av kurvene som vises her er åpenbart feil, dvs. de som viser at en motor har høyere dreiemoment men lavere effekt enn en annen, ved samme turtall.)

Link to post
Share on other sites

en får jo tro at marinediesel sine tall er fra reell bremset test ellers ville det jo bare være å spille ballen rett i henda på andre leverandører.

 

det MDen taper på dreiemoment tar den igjen i godt monn i overlegen kraft der men trenger den mest.

fort & gæli uten aksereferanser men:

 

Bilde

 

serie 3: VP dreiemoment.

serie 1: MD dreiemoment

serie 2: MD Power

serie 4: VP power

 

sammenheng mellom effekt og dreiemoment:

http://vettenet.org/torquehp.html

siden dreiemomentet er tilnærmet konstant i den viktigste første 1/2 del av turtallsområdet med et minimalt steg foran for volvoen blir effekten avgjørende og der er MDen totalt overlegen der det teller om man har planende båt - i den nedre delen av registret og volvoen peaker først ut rett ved max turtall.

Hva er det egentlig du prøver å forklare her ?...

 

Hva mener du med at volvoen peaker ut ved max turtal ? Hva mener du med dette..

 

Jeg skjønner heller ikke hva du mener med setningen under..

"siden dreiemomentet er tilnærmet konstant i den viktigste første 1/2 del av turtallsområdet med et minimalt steg foran for volvoen blir effekten avgjørende og der er MDen totalt overlegen"

 

Kan du utdype dette litt slik at en enkel person som meg skjønner hva du mener.... vi snakker om motorer siden vi her operer med motoreffekten og ikke propellakseleffektkurven.. så det er helt avklart... så da trenger en ikke blande inn båter eller biler for den saks skyld.

 

Det eneste jeg er enig med deg her er påstanden om diagrammet med moment og effekt er satt opp fort og i allefall gæli, der er vi helt enig..

 

Jeg kikket litt på den linken til Vettnetsom du henviste til... og den viser jeg helt klart at det du sa tidligere i linken om at om en mulitpliserer Driemoment med effekt så sier dette noe om forkjellen... Det rette er at dette sier deg ebsolutt ingenting om dette er rett og slett ren svada...

 

Sammenhengen mellom effekt og moment er gitt Hp=M*rpm/n, hvor n er konstant som er avhengig av turtall og enheten på momentet.. så det å mulitplisere disse to gir kun svada ut... men det kommer vel ikke som noen overraskelse på noen..

 

Videre ser jeg at du fortsatt tviholder på effekten til Vovloien fra MD sine sider om jeg skjønner diagrammet ditt rett..

 

Med andre ord så er det en selvmotsigelse fra din side her...... Jeg tok nemelig moment verdiene fra MD sine sider og satte inn i formelen som du selv har linket til og sikkert går god for.... Denne viser det jeg tidliger sa at MD fører folk bak lyset med sine oppføringer.... Det er rett og slett en stor bløff om effekten som er oppført for Volvo D6-310 på disse sidene...

 

Da har jeg kun benyttet verdier fra dine kilder som du selvsagt går god for..., men for ordens skyld så er sammenligningen fremdeles der med Volvo Penta..

 

Legger ved en kopi av din beregnede kurve som har noe rart i begge ender... som jeg mistenger at du har satt ikke målte verdier til 0 for både effekt om moment.... men dette kan du helt sikkert gi en god forklaring på...

 

Om en setter inne verdiene for dreiemomentet for MD og VP og regner ut effekten, plotter denne sammen med de oppgitte verdiene fra Volvo og MD så stemmer det rimelig godt... Har selvsagt korrigert formelen for Moment oppgitt i "foot pound" lb.ft og Nm...

 

Har kun plottet effektkurvene, siden momentkurvene er input til disse beregningene..

Bilde

 

Hva sier denne grafen oss da.... ser vi på den beregnede effekten(formel fra The Scrutinizer og input fra samme kilde) så ser vi at for MD ligger betydelig under i beregnet effekt enn i i oppgitt effekt opp til ca 2750 o/min Den gule er begergnet og den blå er oppgitt..

 

Ser vi på volvo så er den beregnede kurven (turkis) over den oppgitte(lilla) opp til ca. 2000 o/min, deretter følger de hverandre relativt bra..

 

Ser vi på den beregnede kurven for MD(gule) mot den Beregnede for Volvo (turkis), så ligger Volvo over hele tiden...

 

Dette er vel helt som forventet slik som jeg ser det, siden dreiemomentet til Volvo er over MD i hele turtallsområdet... eller hva The Scrutinizer ?? Matematikken lyver vel ikke.... og referansene er alle sammen fra deg..

 

Kjenner jeg deg rett så har du helt sikkert en "god" forklaring på dette også...

 

Litt oppsummering på slutten:

Hva mener du med at volvoen peaker ut ved max turtal ?

Hva mener du med at ? "siden dreiemomentet er tilnærmet konstant i den viktigste første 1/2 del av turtallsområdet med et minimalt steg foran for volvoen blir effekten avgjørende og der er MDen totalt overlegen"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Scrutinizer: Sjekk formelen du linket til, så ser du at dersom du sammenligner 2 motorer, der den ene har høyere dreiemoment over hele turtallsspekteret, så vil den også ha høyere effekt over hele turtallsspekteret.

Du skal se at han har en god forklaring på dette også.... jeg har forøvrig gjort den lille øvelsen med å vise at etter min mening er lite hold i påstanden fra Scrutinizer..

 

Om Scrutinizer innrømmer at han har tatt feil skal både han og du få en :drink: men jeg regner med at jeg slipper billig unna med den... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

marginalt, men jeg skrev dreiemoment OG ytelse.

 

fremdrift er som kjent avhengig av begge.

 

dette er ikke motorteknisk riktig men du kan gjøre et eksperiment:

 

gang tallet for dreiemoment med antall hk for hvert turtall over hele turtallsregistret så ser du forskjellen (uthevet av Motordoktoren).

Dreiemoment (Nm) ganget med ytelse (W) = Nm x W = Nm x J/s = J x J/s

Hva slags forskjell er det man skal se her, og hva er kvadratet på effekt dividert med tid? Kan the Scrutinizer utdype dette slik at jeg og andre kan forstå hvilken nyvinning han eventuelt har innført i termodynamikken? Og husk at det er ikke mindrebegavede personer som leser innleggene her!

 

en får jo tro at marinediesel sine tall er fra reell bremset test ellers ville det jo bare være å spille ballen rett i henda på andre leverandører.

 

det MDen taper på dreiemoment tar den igjen i godt monn i overlegen kraft der men trenger den mest.

fort & gæli uten aksereferanser men:

 

Bilde

 

serie 3: VP dreiemoment.

serie 1: MD dreiemoment

serie 2: MD Power

serie 4: VP power

Det gale med disse kurvene er utdypet i innlegg #40, men ikke besvart av the Scrutinizer. Jeg minner om at kurvene, som er fra hans innlegg #27, viser at ved samme turtall er dreiemomentet for VP høyere enn for MD, mens effekten ved dette turtallet er høyere for MD enn for VP. Vil the Scrutinizer forklare hvordan han er kommet frem til denne motstridende konklusjon? Og forklaringen må gjerne gis i fullstendige setninger i stedet for svada i telegramstil. Nå begynner det å bli en del løse påstander fra the Scrutinizer som flere har påvist er direkte gale, uten at han har svart. Derfor er det på tide han forklarer hvordan han er kommet frem til sine konklusjoner. Redigert av Motordoktoren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan the Scrutinizer utdype dette slik at jeg og andre kan forstå hvilken nyvinning han eventuelt har innført i termodynamikken? Og husk at det er ikke mindrebegavede personer som leser innleggene her!

 

Nå begynner det å bli en del løse påstander fra the Scrutinizer som flere har påvist er direkte gale, uten at han har svart. Derfor er det på tide han forklarer hvordan han er kommet frem til sine konklusjoner.

Ja Motordoktoren.... du er ikke helt alene om å vente på svar her heller.... Det er ikke bare i denne tråden vi venter på svar...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

tja, er det noen av dere som kan gjette hvor/når denne dog sterkt nedtrimmede duppeditten har mest "skyv"?

Bilde

 

når dreiemomentet er høyest eller effekten høyest? (jadda Sydvesten det står kgf•m, kilopond har ikke vært internationalt anerkjent på 40 år.

 

en grunnleggende feil som blir gjort er å sammelikne dreiemoment ved "stall" rpm.

dette benyttes aldri i praksis da man feks aldri ville fått båter i plan.

laster man båten for hardt og den ikke orker å plane har man "touchet" eller overskredet motorens maksimale dreiemoment for det turtallet og "hit stall rpm".

 

derfor velger man naturlig nok en utveksling som gjør at man aldri er i nærheten av dette kritiske punktet, og, da kommer effekten kW "at full play".

 

det skal dog ikke legges under en stol at volvofolkene er rett så gode på å tune motor og utveksling.

Link to post
Share on other sites

(jadda Sydvesten det står kgf•m, kilopond har ikke vært internationalt anerkjent på 40 år.

Jeg har ikke sagt et eneste ord om kgfm, f er veiktig her siden den står for force.... med andre ord kg kraft fritt oversatt til norsk..., det som jeg har reagert på er bruken kg for benvnelese av en kraft.... det er jo vanlig at om en abslutt vil bruke kg for benevnelse for kraft, ja så skirver man det som kgf, da er dette utvetydig og kan ikke forveksles med et kg smør..

 

Hva som er intenationalt annerkjent eller ikke er en annen sak, men pr. i dag er det vel Nm som er standarden for de som benytter SI systemet. I det tekniske målesystmet er er enheten for kraft kp som er definert som grunnenheter, jmf. Smedby og kopbbertad tekniske regnetabeller fra 1983... som dog er noget mindre enn 40år siden, men skitt au..., det var nå annerkjent da i allefall

 

Men det var nå ikke dette jeg var mest spent på, det var nå dette med å multiplisere dreiemomentet med effekten... men siden du nå er pålogget så regner jeg med at en utreding av saken er på vei... slik at slike som meg også kan lære noe nytt i dag igjen..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

tja, er det noen av dere som kan gjette hvor/når denne dog sterkt nedtrimmede duppeditten har mest "skyv"?

Jeg inviterte ikke til gjettekonkurranse, men ba i mitt innlegg #42 The Scrutinizer om å utdype de motstridende opplysningene han har kommet med. Det er blitt for mange slike fra ham nå, og det hjelper ikke om uvitenheten kamufleres i et kaudervelsk språk og fremføres med høy sigarføring. Gale opplysninger forblir gale uansett hvordan de presenteres. Jeg vet at det er en velkjent debatteknikk å snakke om noe annet enn det man ble spurt om, men her går ikke det. Enten forklarer man hvordan man kom frem til sin konklusjon, eller så beklager at man tok feil eller så står man der som avslørt sjarlatan og humbugmaker.
Link to post
Share on other sites

....Å klage på skatt og politikere er en ren "folkesport" og samtidig klager vi på dårlige veier og sykehuskøer - ser vi ikke en sammenheng?

Mitt råd er alltid: Hvis man er misfornøyd med noe så gjelder det å delta i samfunnsdebaten og gjerne engasjere seg politisk i tillegg!

FolkeSPORT??? :eek:

Sporer av litt: Maddammen fikk en liten klem-skade i en finger i går ettermiddag; Stakk innom "Skaden" på sykehuset for å sjekke om det var brudd.... Det tok 6 TIMER å sjekke DET!! :headbang:

Hadde ikke politikeryrket hatt så lav status (i mine øyne) skulle jeg pinad@ ... :blush:

Hører med til historien at det satt ei gammel dame med brudd i skulderen og store smerter i 4-FIRE timer før hun ble tatt hånd om!!!

(Scrutinizer-en blir liksom litt ubetydelig i slike sammenhenger...)

"Kunke dy mej"

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...