Jump to content

Hjelp lukt fra septiktank


jutul

Recommended Posts

Jeg har en 3 år gammel båt med 140 liter septik, når jeg bruker toalettet stinker det voldsomt fra luftinga som er fremme på babord side. Når vi sitter bak og noen er på toalettet merker man det.

 

Jeg har helt på rensemiddel, jeg tømmer på søndager etter helge tur og skyller et par ganger, tilslutt heller jeg i litt sanitærvæske og der står det hele uka, men det lukter like fordømt neste helg.

 

HVA ER PROBLEMET OG HVA KAN JEG GJØRE

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

Sjekk også at luftingen virker. Har tanken gått full en gang kan det sitte "ting" i luftestussen i tanken. Bordgjennomføringen sjekkes. Lufteslange i klem. Da vil det bli trykk i tanken når du pumper fra toalettet. Trykket siver ut diverse steder og skaper lukt.

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Sjekk også slangene til/fra. Benytt kun Semperitt eller tilsvarende hvite sanitærslanger. Allt annet går raskt ut på dato. Om mulig, øk luftinga til 3/4" eller aller best 1"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tilsvarende problem - i to ulike tidsfaser.

 

Første gang var det - som tidligere nevnt her i tråden - luftingen som var for tett. Den vanligste(?) ventilen som sitter ytterst på gjennomføringen (utenfor skutesiden) har gjerne to hull (noen ett). I dette hullet står ofte originalt montert en liten netting-rist som har tendens til å gro igjen. Hvis du har dette, så fjern hele risten! Den har ingen praktisk funksjon, men skaper altså ofte problemer.

 

Noen år senere fikk jeg lukt-problemet igjen. Denne gang var ikke løsningen like enkel. Hva er tanken din laget av? Min var aliminium (fra ca 1981), og etter ca 12-13 år hadde syre og andre "sterke stoffer" tæret hull. Dette er dessverre ikke uvanlig. Tanken var vanskelig tilgjengelig, og det var derfor vanskelig å oppdage at problemet var lekkasje - var vel egentlig ikke helt sikker før tanken var nesten helt ute. Denne gang måtte jeg til pers og skifte hele tanken. Etter det - 0 problemer (dette ble gjort for ca. 8-10 år siden nå). Merk at selv om det var lekkasje så var det kun etter toalettbesøk problemet var merkbart - altså som hos deg. Men siden båten din er såpass ny som 3 år, så er det neppe her problemet ligger for din del.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem i fjor høst. Jeg tok av innspeksjonsluka, spylte tanken skikkelig, fylte dunk med vann og klorin ( ca 30 liter) å kjørte det gjennom hele systemet og tømte alt tilslutt. Når jeg begynte å bruke båten igjen var jeg nøye med doseringen på sanitærvesken og i sommer har båten vært luktfri. Lukta hang igjen i båten til langt ut på våren enda alt var gullende reint.

Link to post
Share on other sites

Lukta kommer jo fra luftinga, kan den være tett da???? Det er ikke lukt fra toalettet eller inne i båten.

Problemet er ikke tett slange, men for liten dimensjon. Bakteriene som skaper vond lukt trives i miljøer med lite oksygen (omtalt i andre tråder). Om mulig gå opp til større dimmensjon. Skroggjennomføring hvor man kan spyle ferskvann inn for å fjerne evt. "propper" er å anbefale.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Dersom du kan øk dimensjonen på luftingen.Kjøp et kullfilter og og monter på lufteslangen dette tar det meste av lukta,Du kan også la tanken få en omgang med systemrens fyll opp tanken med rent vann å la den stå et par døgn før du skyller godt ut .Dette tar også knekken på eventuell urinstein i systemet.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Lukta kommer jo fra luftinga, kan den være tett da???? Det er ikke lukt fra toalettet eller inne i båten.

Poenget er at luftinga kan være nesten tett. Så tett at den ikke lufter jevt og trutt hele tiden, men i stedet kun slipper ut "konsentret" luft når overtrykket (etter nedskyll) er så stort at tilsvarerende det som kom inn rett og slett må presses ut.
Link to post
Share on other sites

Lukta kommer jo fra luftinga, kan den være tett da???? Det er ikke lukt fra toalettet eller inne i båten.

Er det så sikkert at det er noe galt? Det er vel ikke så unaturlig at det lukter septik fra en septiktank?

 

Når det pumpes inn mer veske/masse i tanken, så må dette fortrenge tilsvarende volum luft. Og dette kommer selvfølgelig ut luftingen, slik det skal...

Link to post
Share on other sites

Neida, sikkert ikke noe galt, men som BEG sier; Liten diameter på luftinga gir dårlig prosess på tanken og jævlig lukt når en pumper. Større diameter gir mer luft og bedre prosess på tanken som igjen gir mindre lukt. Det ideelle hadde vært gjennomtrekk. Det skal jeg lage meg når jeg får tid!

Link to post
Share on other sites

Det ideelle hadde vært gjennomtrekk. Det skal jeg lage meg når jeg får tid!

Det trodde jeg og. Har tenkt på det i mange år og omsider laget det. Har en ca 15mm slange til ene siden av båten og en 20mm til andre siden. Det jeg har merket meg er at der ofte kommer litt septiklukt når toalettet ikke er i bruk. Ikke mye lukt og langt fra så intens som når luftingen er nesten tett (den er virkelig ille :puke: ). Begge lufteslangene går fra hver sin nippel på tanken men jeg regner med det hadde vært bedre om jeg setter en T i tanken og kobler slangene på T-en.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Gjennomtrekk hørtes ut til å være en god ide, men hvordan kan du fåtil det dersom du setter slagene på en T ?

Så vil jeg gjerne sende ut en "warning" ang. den svært vanlige sorte plast setikktanker i handlen. Stussene er gjenget inn i plasten. Når stive saniterslager moteres på disse blir det lett sidebelastning på stussen og de begynner å lekke pga for svakt gjengeområde. Plastypen er også vaskelig å tette med selv de mest avanserte guggestoffer (f.eks Tek7). Ligg unna disse - min er deponert på svært dypt vann.

Link to post
Share on other sites

Gjennomtrekk hørtes ut til å være en god ide, men hvordan kan du fåtil det dersom du setter slagene på en T ?

T-en er for å få god lufting uten gjennomtrekk. Virker som om det er gjennomtrekken som lager litt lukt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tanken med T er at da blir der gjennomtrekk i lufteslangen (=frisk luft alltid tilgjengelig for tanken) men ikke ned i tanken. De bakteriene som lager lukt liker ikke oksygen mens de som bryter ned dritten trenger oksygen. Uansett hvurdan en snur og vender på det vil der alltid bli noe lukt i tanken men poenget er å minimalisere lukten vha. lufting og ikke slippe ut mer enn nødvendig ved å unngå gjennomtrekk.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Valg av sanitærvæske er også viktig. Jeg har testet ut forskjellige og kommet til at Thetfords Campa Green er den beste.

 

Biltemas blå gugge var den desidert dårligste.

 

Ellers virker det som om at sjøvann som råtner også lager en grusom lukt.

 

Se etter symptomer. Dersom det bobler i toalett etter at man har spylt ned, er luftingen tett.

Dersom det lukter dritt mens man pumper ut, evt like etterpå, bør man stoppe maskinen mens man pumper. Dritt i kjølingen lukter ille.... :puke:

 

Støtter meg ellers på de andre svarene som er gitt.

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

jeg regner med det hadde vært bedre om jeg setter en T i tanken og kobler slangene på T-en.

Jeg tror du tar feil her, SveinHa. Poenget er å gi dritten mest mulig luft. Da er det best å ha to separate luftinger med avstand mellom, gjerne med slange til hver sin side av båten for å få god gjennomtrekk. Se artiklene til Peggy Hall, hun anfører denne metoden som den eneste saliggjørende.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du tar feil her, SveinHa.

Det er mulig det men etter jeg laget til to separate luftinget merker jeg litt lukt som jeg ikke hadde forventet. Mulig det går seg til etterhvert...

 

Da jeg la opp den andre luftingen midt i ferien var det pga. at første slangen lå med en ørliten vannlås og det ble det rikelig med lukt av. Fjernet vannlåsen samtidig...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Montering av 25 mm Ø lufteslage fra septiktanken. Luktproblem? Noen som har tips om plassering av skroggjennomføringen? Har mulighet til å lufte ut gjennom skrogsiden (0,5 m slange), eller akter i "speilet" med 3 m slange. Tror det siste må være gunstigst i fht. lukt utenfor båten. Synspunkter?

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...