Jump to content

Jenter som har båt..?


Ingar

Recommended Posts

Tok en titt på hvor mange postinger som har kommet fra jenter her på forumet.

 

Var selvsagt klar over at det tradisjonelt er en "gutte-greie", men at jentene står for bare 1/2 promille av postingene var mindre enn ventet.

 

Ut fra dette må vel det å eie båt være den mest mannsdominerte fritidsaktivitet man kan tenke seg??

Link to post
Share on other sites

Ganske artig statistikk Ingar,

 

Som et apropos kan nevnes at jeg vanligvis har noen jenter med på båtførerkursene mine. I ungdomsskolene kan de være opp mot 50%. Blant voksne er det nok betydelig lavere, men 10-20% kan være et brukbart guesstimate.

 

Det mest påfallende er imidlertid at jentene vanligvis forholder seg temmelig rolige, man hører dem aldri si "egentlig kan jeg alt dette fra før....", de skryter aldri av sine bragder på sjøen,  og når det kommer til eksamen   -   så leverer de de suverent beste besvarelsene, omtrent uten unntak.

 

De har nemlig "nedverdiget seg til å arbeide med stoffet hjemme" som min gamle lærer på styrmannsskolen pleide å si.....

 

Uansett; vi skulle gjerne hatt langt flere jenter her på baatplassen også!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tok en titt på hvor mange postinger som har kommet fra jenter her på forumet.

 

Var selvsagt klar over at det tradisjonelt er en "gutte-greie", men at jentene står for bare 1/2 promille av postingene var mindre enn ventet.

Kjenner personlig bare to jenter eller rettere sagt damer som har egen båt,

men uansett så er det vel vi mannfolk som har tilranet oss styringen over de båtrelaterte ting, det er akkurat som med grillingen, vi tror vi er best der også, men de ler vel bak ryggen vår tenker jeg. Skal det bli noe "årnings" her må vi tørre å slippe dem til mer.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Hr. Redaktør! Du manifesterer status ved å skrive om *navlen sett fra navlen*! :eek:

 

Til orientering: Vi har felleseie, også når det gjelder båt! Kona kan føre båten alene under seil, om nødvendig. Hun er skikkelig tøff på fordekket, og går mange jevnaldrende mannfolk en høy gang.

 

Så hva er forskjellen? Vel, hun har aldri postet på baatplassen.no! :eek:

Link to post
Share on other sites

Heisann

alle som tror det er nesten bare menn som leser her.

 

Hos oss så er det admiralen som eier båten, kapteinen eier jolla.  :eek:

 

Nå har det seg vel slik at mye av det som blir tatt opp her på baatplassen har med tekniske ting å gjøre og der melder jeg pass,med jeg er nok blitt like avhengig av dette nettstedet jeg som kapteinen. :seeya:

Kanskje er det slik i andre familier også?   :nonod:

 

Det er veldig lærerikt å følge med på diskusjoner, spesielt på de tingene som jeg er med på å utføre i og med båten, f.eks vasking, polering, stoffing o.s.v. o.s.v

 

Med båtlivet, som er et herlig liv og avkobling fra hverdagens mas, så følger det også med mye arbeid for at det skal være trygt  å ferdes i båt. Hvis ikke begge to hadde vært like intressert og "båtgale" hadde ikke vi kunnet hatt båt.

 

Jeg tror det er mange jenter som er innpå og leser her uten at den bedre halvdel vet det. :smash:

 

Admiralen :eek:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

En ting er om jenter eier båt. En annen ting er om de deltar på et forum som dette.

 

La oss se det i øynene gutter - vi er nerder. Båtnerder.

 

Nerdevirksomhet er mer utbredt blant gutter enn blant jenter.

 

Med nerd mener jeg at man blir 'hekta' på en ting i så stor grad at det går (mer eller mindre) utover andre normale sosiale og faglige ferdigheter.

 

Eks. på sviktende sosial ferdighet:

Hvem her kan med hånden på hjertet si at de ikke har dominert et hyggelig lag med å prate båt med en annen båtnerd tvers over bordet, mens ingen av de andre tilstedeværende var nevneverdig interessert, bare for høflige til å be båtpraterne holde kjeft  :eek:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Fruen trøster seg med at eg umulig kan ha tid til å springe etter andre kvinnfolk :lol:

 

Hi hi hi,,,  det samme skulle jeg si,, men, jeg vet at kona er her inne titt og ofte og leser, Hos oss er det kona som holder på å lese til kystskipper`n, men som med mange andre er det jeg som er styrmann. Har prøvd å få henne til å ta styringen slik at hun kan det i tillfelle ting skulle skje. og det ønsker hun selv også, men med vår 9 mnd Teodor så blir det ikke ro nok for henne til å lære noe nytt. På den forrige båten derimot var hun titt og ofte og tok i roret  :lol:

Men jeg savner også flere damer her inne. I mitt tillfelle er kona mest på en tilsvarende prateside bare med babyer ( dinbaby.com) så jeg titter innom der og hun her...

Ja vi er nerder,,, hehhee  baby og båt nerder......

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Heh... Båtnerd har jeg aldri sett på meg som. Men ved nærmere ettertanke, er det vel ingen tvil om det. Det går jo i båt i mer eller mindre alle sammenhenger. Både i hjemmet, på jobben, hos venner, og på butikken. Og det til og med uten at jeg selv innleder situasjonen med å begynne å snakke om båt.

 

Det er kanskje med båtnerder som med vanlige nerder - alle andre er klar over det uten at man vet det selv? Sukk... Så er man sikkert båtnerd da... :lol: Lurer på om det medfører noen skattefordel å være dokumentert båtnerd?

Link to post
Share on other sites

Nerd o nerd............

 

 

Det er iallafall ett veldi bra tillhåll det her forumet, för likesinnet, vi kan ju faktiskt tillåta

oss o diskutera impellrar,galvanisk täring, ankare, segelmakare, motorer,diesel-

hygiene........... etc etc så länge vi orker utan att någon lägger sig i   Det gillar jag !  :lol:

 

 

Men för att komma tillbaks på sporet !  

 

Vad gör man för att få jenter o ta mer aktiv del i båtlivet?

 

När man leser inleggen ovan så skriver några, min kan styra, min kan ta ner segel

etc ..........om det är nödvändigt !!!! dvs leser man mellan raderna eller

eller ställer sig o betraktar dom som kommer in i hamnen så är det

gubbarna som står o styr till 99%

 

Jag skulle vilja att min kunde 'ta över' hela ansvaret där uppe, jag vill ha möjligheten

att kunna gå ner o kojja nattetid, o kunna sova like tryggt som jag gör när jag er

ute o seglar med mine seglarkompisar på natten!

 

Är detta en utopi, finns det någon her som har en kone som bär hela anvaret

om så krävs, kom med lite tips till oss andra!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Är detta en utopi, finns det någon her som har en kone som bär hela anvaret

om så krävs, kom med lite tips till oss andra!

Kona kan ta hele ansvaret. Når vi seiler natten igjennom, sover en av oss. Ellers avløser vi hverandre om dagen, men hun har gjerne byssetjenesten om dagen - og da blir det mere å være rormann for meg. Båten er også utrustet slik at hun skal makte det rent fysisk å håndtere båten alene, uansett vær vi kommer ut i.

 

For mange år siden arrangerte seilforeningen *dameseilas*. En gang i uka tok en av gutta damene med på seilas, hensikten var at de i hovedsak skulle håndtere båten selv, med en kyndig instruktør tilstede når det gjaldt. Etterhvert seilte damene alene. Vi hadde dengangen en HR-26, og kona tok etterhvert med barna og seilte på fjorden om dagen når det passet.

 

Da vi fikk første båten, hadde kona aldri vært i en seilbåt. Jeg gjorde hva jeg kunne for at hun og barna ikke skulle bli redde når været kanskje ble for tøfft. Pleide å snakke med dem hva vi sto overfor på dagens seilas, hva som kunne være skje - og hva jeg hadde i bakhånd hvis det ble for mye for oss. Dette opplegget holdt hele veien, og kona ble fort glad i å seile.

 

Kunnskap - sikkerhet - trygghet er vel stikkord.

Link to post
Share on other sites

Til Oda vil jeg bare si at det er Rederinnen som eier både båten og jolla. Jeg er bare mønstret på som grillkyndig styrmann. Men jeg eier Rederinnen. Tror jeg iallefall.

 

KAT

Jeg synest at det er greit at han eier jolla jeg, ikke eier han hus og heim, ikke eier han bilen, ikke hytta, ikke båten og heller ikke meg  :lol: da er det grei fordeling med jolle og forretningen.

Alt står jo til hans disposisjon alikvel.  :lol: :lol: :lol:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

- *dameseilas*-

Min har varit på dameseilas en gang i uke (5-6uker), förra året, men hun tyckte ikke hun lärde sig spesiellt mycket, tycker att hun lär sig mer ombord med mig, (låter ju smickrande!)

men jag tror trots allt att det er bettre med dameseilas, när vi gubbar er med så

vet dom ju hela tiden att dom kan slappna av för 'han' kan ju 'ta över' om det krisar

sig !  Tror ikke dom tenker så om det bare er damer ombord!

Jag får nog börja med lit lobbying igen för det der med dameseilas!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det mest påfallende er imidlertid at jentene vanligvis forholder seg temmelig rolige, man hører dem aldri si "egentlig kan jeg alt dette fra før....", de skryter aldri av sine bragder på sjøen,  og når det kommer til eksamen   -   så leverer de de suverent beste besvarelsene, omtrent uten unntak.

På KNBF Båtskoles kurs har vi samme erfaring som Poseidon. Dessuten var vi den første båtskolen som arrangerte rene jentekurs med kvinnelig skipper og instruktør. Kusene er fulltegnet hver gang! Jeg fikk ikke en gang lov å være med, men det kunne til nød aksepteres at jeg tok imot fortøyningene når de kom tilbake i hjemmehavnen!

Både fra min tid i Redningsselskapet og i KNBF har jeg efart at kvinner er mer opptatt av sikkerheten enn vi mannfolk. Her har de fleste av oss mye å lære av jentene våre!

Hilsen Syvert  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Jan.

 

Nå har jeg tenkt å være riktig slem/fandenivoldsk!

På BM sitt forum er det mye tull og folk henger seg opp i alt mulig.

Har ikke tenkt å innføre slikt her, - men, "Es gibt ja grenzen!"

 

Har du lest tråden om "kvinnelige redere"?

 

Og rettskriving, - har du hørt om det? (joda, det er fort å taste feil).

Du skriver: ". . .og i KNBF har jeg efart at kvinner. . . . ". "Efart"?  :lol: :lol:

 

Men det er mye værre, mye mye værre,  mye mye mye  værre . . . . ennå værre!!

 

Du sier nemlig: " Kusene" er fulltegnet hver gang!

 

:wink: :wink: :lol:  FYYYY!  :lol: :lol: :lol:

 

Lars H.

(Damenes beskytter)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I Norge er det for tiden veldig viktig å ha politisk korrekte meninger. En av disse er myten om at kvinner på de fleste områdene er mannen overlegen. Noen hevder at mannen om noen generasjoner blir helt borte fordi kvinnene klarer seg best uten.

Det som er helt sikkert er at det meste her i samfunnet går i bølger, også hva som er politisk korrekt !

God helg!!!!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Helt greit for meg. Støtter denne myten 100%. Kvinnene kan godt overta det meste.

 

Da behøver ikke vi gutta lenger tenke på jobb kariere ansvar osv, men kan konsentrere oss om båtprosjekter, biler, modelljernbaner, vitenskaplige eksperimenter, pub- runder og andre givende aktiviteter.

 

Vi må bare sørge for at systemet blir slik at vi får nok lommepenger, ellers kan det bli litt kjedlig i lengden

:headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Selvfølgelig er det mange jenter som også er glade i båter, men vi trenger ikke å diskutere dem i hel :wink:

 

Min erfaring er at menn liker bedre å diskutere motorer, hva som er best, utveklsle erfaringer o.s.v. De liker å sammenligne båttyper, motorer, joller o.s.v. Selv er jeg ofte her inne å leser på innleggene, og det tror jeg nok det er mange andre kvinner også som er.

 

Selv har jeg vokst opp i sjøkanten og vi har alltid hatt båt så lenge jeg kan huske, og jeg har selv tenkt å skaffe meg båt en dag i fremtiden, men ofte sitter tradisjonene og gamle tanker igjen. Myten om at mannen står for alt det tekniske som bilen og båten, mens dama tar seg av ungene og lager mat.

 

Jeg er glad Ellen MacArthur viste oss en gang for alle at kvinner er i stand til å håndtere båter på samme måte som mennen :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...