Jump to content

Prosjekt: Skorgenes tresnekke


skibsplast ohoi

Recommended Posts

I sommer overtok jeg og kona mine svigerforeldres hytte. Med på "kjøpet" fulgte det med en ca 1960 mod skorgenes tresnekke. Den har ligget i naustet de siste 15 årene uten å komme på sjøen.

 

Den var etter sigende en gang et smykke på sjøen(mine barns oldefar stelte vist nok minst like godt båten som med kona)

 

 

Jeg har en drøm om å bringe båten tilbake i den stand den en gang var,men utfordringene er mange. Har lest de fleste av trådene som omhandler resturering av trebåt, og en fellenevner for det fleste er at tar betydelig mere tid enn først beregnet. Tidsbruket blir første utfordring for meg, siden hytta, og båten ligger 4 timer unna der jeg bor. Dermed blir det enkelte helger, og ferier som kan benyttes.

 

 

Så til de båtfaglige utfordringene:

 

 

Eneste synlige sprekk:

Posted Image

For meg ser det ut som at båten er godt lagret.

 

 

 

Gammel bunnsmurning:

Posted Image

Går ut fra at jeg bør skrape av all gammel bunnsmurning eller?

Bunnsmurningen har en del mørke felter er det grunningen som skinner gjennom eller er det feks diesel søl?

 

 

Tak og dollbord er malt og tettet med et slags plaststoff. Dette har sprukket opp på enkelte plasser med følgende resultater.

Sprekker i overflaten:

 

 

resultat av sprekkene:

Posted Image

 

Posted Image

 

 

 

Motoren som står i tror jeg er en sabb 22hk. den har opprinnelig stått i en sjark og er nok i største laget for båten.

Posted Image

 

 

Innvendig

Posted Image

her er det nok å ta tak i, men jeg aner hvordan det kan bli.

Er det noen som har et forslag på en bedre styre overføring enn vaiere?

 

Utvendig lakkflassing:

Posted Image

 

Som dere ser er det nok å ta tak i. For en som kun har erfaring med plastbåt, virker det nesten uoverkommelig, men lysten er der, og så for tiden vise om evnene strekker til.

 

Er det noen av dere som kan gi noen konkrete råd om hvor jeg bør begynne?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Ja, her er det bare å stå på. Dette kan bli veldig bra.

Som du ser har jeg også en Skorgenes.

 

Jeg har wirestyring som går framover på babord side, oppunder dekk på en måte, og frem til styrestolen der rattet er (eller, der ditt ikke er). Jeg har ingen dårlig erfaring med dette systemet. Eller, forresten: i fjor byttet vi til syrefast wire, klarte å tre den feil så den dro seg løs på prøveturen, med det resultat at vi mistet styringen :lol: . Jeg kastet meg inn i akterkabinen, tok tak i selve rorkulten, og styrte etter skipperns tommeltott-pekinger. :crazy: . og slik fikk vi båten pent på plass i båsen igjen. Litt spenning skal det da være. :cool:

 

Uten å kunne se så veldig godt på bildene, så minner de mørke flekkene i bunnen om linolje/terpentin som har trukket gjennom skroget. Det kan også være diesel- eller oljesøl som du foreslår. Jeg tror i så fall at det ikke har noe å si.

 

Du bør uansett ta bunnen helt ned, så du får sett ordentlig hvordan det står til der.

 

Hvordan er det med lekkasje i vindskjermen? Sjekk grundig i hver ende av "dæsjbordet". Min båt hadde faktisk råtnet i hver ende der.

 

Ellers er det bare å skrape og pusse overbygget helt ned. Hvis du orker bør du pusse helt til det gule er vekk. Deretter tar du mahognybeis på alt, før du lakker opp igjen. Minst sju strøk som grunning. :lol:

 

Sprekker kan du utvide, og felle inn nytt med epoxy. Prøv å få så store flater du kan til limet.

 

Jeg skal prøve å få til bilde av min.

 

Dette skal gå bra.

Link to post
Share on other sites

. Minst sju strøk som grunning. :lol:

 

 

:cryin::cryin:

 

Vakker båt du har! har du flere bilder? :fishing: så kan jeg henge dem opp i naustet som inspirasjon.

 

Så du hadde malt båten hvit. hva slags maling har du brukt, og hvilke erfaringer har du med den?

 

Skal forsøke å følge opp med bilder etterhvert. Hadde planlagt å få gjort en del skraping i sommer, men turte ikke å ta båten ut av naustet pga det utrolig fine været. Og jeg hedde liten lyst til å gå løs bunnstoffet inne i naustet.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Takk for det. :cheers: Det er alltid gøy å høre. Bare vent :flag:

 

Båten var hvit når vi kjøpte den på Nøtterøy i 2000. Skippern prøvde å skrape av all malingen for å få frem treverket, men malingen hadde trukket for godt inn. Derfor må den males.

 

Det er Shipolin, fargen heter lys antikkhvit. Hvitt var for hvitt, rett og slett. Den krakelerer litt i vannlinja i løpet av sesongen, og males opp hvert år. Samme som for lakkert skrog.

Taket har International enkomponent lakk over glassfiber med farge Gelcoatgrå.

Jeg skal prøve å ta noen bilder av båten innvendig.

Jeg synes allikevel at trehvitt er penest, da. Hvis din er pen nok i skroget, så i hvert fall tenk over det før du maler.

 

Du sier ikke hvor stor båten din er, men siden du mener at 22 hk er for mye, regner jeg med at den er under 30 fot. Har motoren vært ute? Jeg ser det ligger bladsøkere på motoren.

Uansett er det vel ikke i år at motoren skal testes. :nonod:

Jeg har mange rare erfaringer fra motoren vår. :crazy: Kanskje mine erfaringer kan være til nytte. (Om ikke annet for å vise hvordan enkle ting kan gjøres dyrt og komplisert. :wink: )

 

På overbygg og innvendig kan du bruke varmepistol og skrape og god tid. Det som er trikset med å pusse opp slitent treverk, er å kose seg. Det du ikke rekker i dag, kan du rekke i morgen, eller dagen deretter. Eller, rett og slett neste år. Helt sant.

 

Vi har revet ut køyene i hytta og skippern bygde dobbeltseng der i fjor. :wink: Vi har foreløpig (fjerde året nå) all mat, service og bestikk i aluminiumskasser. Klærne er i bagger. Vi vasker opp i balje på motorkassa i eggevannet fra frokosten. Vi har ennå ikke innlagt noe lys, utenom lanterner.

Allikevel har vi vært tre uker sammenhengende på båtferie, kun tilbrakt i uthavner, og vi var bare glade!

 

Det jeg prøver å si er at båten må ikke være ferdig for at den skal brukes.

 

Red: Dette er fra skippern; Rederinnen glemmer å fortrelle at ny benk er snekkret slik at service faktisk ikke er i alum.kasser :yesnod:

Redigert av Skorgenes 1964 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg har som målsetning å få båten på vannet i sommer. Har justert de opprinnelige planene en god del. Har nok insett de tre T ene i prosjektet ( Ting Tar Tid)

Motoren som er satt inn er en SABB 2G fra 1959

motor-sabb-22.jpg

Har jobbet litt med den de siste dagen, men jeg trenger litt hjelp fra dere

 

!

1. Er det noe vesentlig forskjell på min Sabb G2 fra 1959 og den som feks er avbildet i instuksjonsboken som ligger her på båtplassen

2. Det er lagt opp en utvendig kjølesløyfe. Slik jeg tolker instuksjonsboken skal det være et vannventilhus for motorkjøling på babord side av koblingshuset, men den mangler jeg, jeg mangler også peilepinnen for motoroljen, røret kommer opp fra bunnpannen, men i enden er det bare en flens og en mutter

3. Stemmer det at pumpen på styrbord side er beregnet for eksoskjøling? I så fall trenfer jeg et nytt eksosbend med nippel for kjølevannet.

4. Som dere ser, mangler jeg noe på sveivomstyringen. Det sitter et ledd på enden, så jeg går ut fra at det går en å få flyttet betjeningen noe lengre fram mot styreposisjonen, men da trenger jeg et lite ratt, eller ei sveiv, en aksling eller lignende. Noan som her noe forslag?

 

Som en liten kurositet, så nevnte jeg for min far, som er gammel fisker, at jeg kunne tenke meg noe enklere enn å måtte sveive 3,5 tørn, men da fikk jeg svar:

På gamle Svanen hadde vi 15 tørn fra full fart forut, til full fart akter. Og den styrte jeg fra den dagen jeg kunne se ut når jeg sto på siri Så det var ikke mye trøst å få den nei. :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

bilde-fra-brosjyre-sabbg2.jpg

 

Her er bildet fra brosjyren som viser hva jeg mangler

Deler til Sabb 2G 1959 mod 18 hk m sveivomstyring 3,5 tørn

Nr 3 Mangler reguleringssveiv for sveivomstyring 3,5 tørn, eventuelt fjernstyring av omstyring med vire og ratt.

Nr 16 peilepinne motorolje

Nr 20 eksosrør m slengenippel for kjølevann

Nr 30 Lensepumpe (ikke nødvendig, men kjekt å ha

Nr 33 vannventilhus

Nr 34 vannpumpe avtapping

Nr 36 låseskrue for omstyring

 

Er det noen som kan hjelpe :fishing:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg at det har løst seg angående motordeler. Troll 20 har mailet meg delekatalogen, og Mekkaren har gitt meg mobilnr sitt så jeg kan ringe når jeg står fast.

Båtplassen er rett og slett et fantastisk hjelpemiddel for en som lurer på det meste :flag:

For å toppe det hele ringte en kjennig meg i går og fortalte at han hadde trolig skaffet meg en delemotor. En Gammel Sabb 22hk med hull i blokka, eller komplett.

Er litt i tvil om hva jeg skal gjøre med tetting av kabintaket. Orginalt er det tettet med maling og seilduk. Problemet er at dette ikke lengre er tett. Litt usikker her, vil det holde om jeg smører på med ny maling, eller må jeg skrape av det gamle og legge nytt.

Ellers så ser jeg at alle vinduer må ut, og ny pakning må skaffes. Vinduene er forsøkt tettet med en eller annen klissen guffe som så har rent nedover glasset. Er det noen som har anbefalinger å komme med angående vinduspakning?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Nytt strøk med maling på taket vil nok ikke tette av betydning. Her ville jeg nok revet duken av og lagt ny duk. Slip ned treverket i taket, og olje det godt. Så legges et godt lag med jernmønje/sinkmønje eller lignende. Stram så duken oppå dette og saus godt inn med kokt linolje. Når duken tørker vil den stramme seg fint. Så males det flere strøk med den maling du vil bruke...Shipolin er en god type her. Høres kanskje mye ut, men du legger ny duk i løpet av en helg i godt vær.

 

Om du skal ut med alle ruter, ville jeg kjøpt nye gummilister til rutene. Jeg gjorde dette og der la jeg en stripe med sort sikaflex i overkanten og på sidene, slik at det ble helt tett. Om du kjøper samme gummilist som er der nå, vil jo de samme rutene kunne brukes etter rengjøring.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. Tok et søk på Jærnmønje og fant denne oppskriften. Merkelig nok var det stort sett danske sider som gav treff.

Får jeg kjøpt det jeg trenger i en vanlig fargehandel?

 

Opskrift på jernmønje til brug under vandlinien

 

200 g koldpresset linolie og 800 g inoliefernis (kogt linolie). Det er ikke nødvendigt at bruge tilsat fungicid, da der senere skal males giftig bundmalingen uden på jernmønjen.

 

Evt. 2-3 % sikkativ.

 

1 kg Hæmatit pigment.

 

Blandingsforhold: 1 kg oliebladning til 1 kg pigment.

 

Bland linoliefernis med sikkativ (pas på, at der ikke allerede er tilsat sikkativ til linolien). Det er ikke nødvendigt at bruge sikkativ.

 

Hæld den koldpressede linolie op i din røreskål. Sæt røremaskinen i gang på langsom hastighed, og tilsæt lidt efter lidt pigmentet.

 

Når pigment og den koldpressede olie har dannet en tyk farvepasta tilsætter du linolifernis med sikkativ.

 

Lad blandingen stå og køre et stykke tid i røremaskinen, altid på laveste hastighed for ikke at få slået luft ind i malingen.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha hyttetaket tett engang for altid, ville jeg ha brukt glassfiberduk og epoxy.

Da blir taket tett og du trenger ikke tenke på det noe mere.

Men bruker du epoxy må du huske å vaske det med vanelig såpe etter herding, dette for at det kommer et vokslag etter herdeprosessen.

Epoxy må også beskyttes mot uv stråler, dette kan gjøres med maling eller lakk.

Denne metoden har vært diskutert i andre tråder her på forumet.

 

Det kan også med fordel forsegle vinduskarmene innforbi lista med epoxy, da er du 100% på at det ikke begynner å råtne innforbi lista, enda bedre vis du bruker forslaget til Vikers med sika i lista ved montering.

Epoxy har den egenskapen at det i tørt og rent treverk kan trekke inn så mye som 3mm, og da har man en 3mm tykk membran mot vannintrengning

 

Forøvrig skal det bli morsomt å følge prosjektet ditt.

Link to post
Share on other sites

Har allerede merket de tre T ene i prosjektet, men har håp om et skippertak i påsken. Dette med epoxy virket interessant.

Sikkert et dumt spørsmål, men vil den vere gjennomsiktig eller får den farge. Helst ville jag at treverket skal vises, men jeg er jo litt spent på hva jeg finner under alle malingen/duken. Som det vises på bildene jeg la inn når jeg startet denne tråden må jeg nok bytte noen bord.

Noen som vet om Skorgenes brukte Oregon pine eller vanlig Norsk furu?

På bildene ser bordene relativt lyse ut, så er det norsk furu er vel kjerneveden sortert ut.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Hva slag tre Skorgenes brukte vet jeg ikke, men om du velger duk og epoxy, så vil dette fortsatt være gjennomsiktig. Duken blir helt klar etter at du har mettet den med epoxy. Husk at du også må/bør bruke en klarlakk med uv-beskyttelse til slutt.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. Jeg har en liten utfordring. Naustet som båten har stått i, er under totalrenovering. Vaggene er snart ferdig, men før tak kan ferdigstilles må det gamle naustet rives.

Derfor må båten ut i sommer.

 

Har derfor forsøkt å sette opp en prioreteringsliste over hva som gjøres før utsett

 

1. Skaffe og montere de motordeler som mangler og som er nødvendig for at motor kan prøvekjøres.

2. Skrape av gammelt bunnstoff og legge nytt. ( er litt i tvil her om jeg skal ta ned til bunn, eller om jeg skal stole på at alt er greit under grunningen, tror det er BW e.l.)

3. Fjerne gammel maling/seilduk/mønje på overbygg osv. (litt usikker her, men er jeg helt på seiltur om jeg mener at det er bedre at det er fjernet, enn at det ligger å er utett).

4. Montere ny el lensepumpe og sette inn ekstra batteri til denne ( kall meg gjerne en forsiktig optimist :smiley: )

5. Noen forslag til hva som ellers må gjøres før første prøveutsett?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Heisan,

Jeg ville nok prioritert å pusse rent under vannlinjen, slik at du ser klart hvilken tilstand det er der. Kanskje ligger det noe gammelt tetningsstoff av ymse slag som har hardnet og noe er borte...og vips så har du en lekasje som ikke trutner. Jeg brukte en maling/rustfjerner-rondell som jeg satt på vinkelsliper, og det fungerer som fy (husk god maske og lange hansker :lol: ). Skrap godt i bordganger og fjern all gammel gugge som du ser ikke er intakt. På større sprekker (opptil 5 mm.) kan du legge inn Farm 100, og ser du at det spriker i bordgangene under vannlinjen, så dytter du inn Farm der også. Så ville jeg mettet skroget med olje (vått i vått til det ikke suger mer - viktigst under vannlinje), og bunnstoffet (regner med at du bare skal olje over vannlinjen?).

 

Rett før du setter ut båten burde du legge godt med margarin i bordgangene under vannlinje...det hjelper godt til å holde båten tett frem til treverket har trutnet til...i og med at båten har ligget så lenge på land, og sikkert er veldig tørr.

 

Ny lensepumpe og batteri er nok lurt, men jeg ville nok gardert meg med et par kraftige 220 volt pumper...det er utrolig hvor mye vann som kan komme inn, men det trutner som oftest fort til, og blir tett (forhåpentligvis :wink: ).

 

Om motor er montert inn og det kun er å mortere noen deler på denne, så kan du jo også gjøre dette mens båten ligger på vannet? Du skal helst ikke starte opp motoren før båten har trutnet til (vibrasjonene vanskeliggjør trutningen).

 

På fordekket er det vel ikke lekk hele veien, så om du ikke skal legge ny duk eller epoxy nå, så ville jeg nok latt det gamle være. Da er i allefall det meste av treverket tørt når du skal legge nytt.

 

Dette ville jeg gjort...noen timers arbeid er det jo, men heldigvis blir dagene lengre og lengre. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok prioritert å pusse rent under vannlinjen, slik at du ser klart hvilken tilstand det er der. Kanskje ligger det noe gammelt tetningsstoff av ymse slag som har hardnet og noe er borte...og vips så har du en lekasje som ikke trutner.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å stole på at den var fin under bunnstoffet, så opprinnelig plan var å bare skrape av gammelt bunnstoff men ikke den innerste grunningen (BW) men jeg får gå på og se hvordan de ser ut innerst. Med tanke på alle de stoffene den er satt inn med, må jeg si at dette arbeidet er det jeg gleder meg minst til

 

(regner med at du bare skal olje over vannlinjen?).

Har kjøpt 10 liter Owatrol, men regner ikke med at det holder på hele båten.

 

Ny lensepumpe og batteri er nok lurt, men jeg ville nok gardert meg med et par kraftige 220 volt pumper...det er utrolig hvor mye vann som kan komme inn, men det trutner som oftest fort til, og blir tett (forhåpentligvis :wink: ).

Takk for det tipset. Båten skal ligge på svai. Tåler vanlig gummikabel i ligge i sjøvann noen døgn.

 

Om motor er montert inn og det kun er å mortere noen deler på denne, så kan du jo også gjøre dette mens båten ligger på vannet? Du skal helst ikke starte opp motoren før båten har trutnet til (vibrasjonene vanskeliggjør trutningen).

Jeg viste at motor ikke skal startes på land, men at den ikke skal startes før etter trutning, har jeg ikke tenkt på

 

På fordekket er det vel ikke lekk hele veien, så om du ikke skal legge ny duk eller epoxy nå, så ville jeg nok latt det gamle være. Da er i allefall det meste av treverket tørt når du skal legge nytt.

Er litt i tvil på hva jeg skal gjøre. Har veldig lyst til å flå av den gamle tekkingen for å se hvordan det ser ut. Det ser ikke ut som om furu bordene i taket er skadet vesentlig på innsiden. Regner med jeg kan bruke trebleik e.l. for å fjerne missfarging. Spørsmålet er om det er skadet såpass på oversiden at jeg må bytte det, eller om jeg bare kan smøre inn taket med epoxy etter å ha pusset det.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Motor var montert i båten da vi overtok båten. Men som nevnt tidligere, manglet det noen deler.

Bilder kommer etter påske. Regner med å bruke en del av påsken til dette. Hvor mye, kommer vel ann på arbeidslyst og resten av familien.

Hadde tenkt å fiske litt også, har lagd et kveitevad som jeg gleder meg til å teste.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Når deet gjelder kabel i vannet kan du jo skru av kontakten og trekke den gjennom hageslangen. Har du ikke trekkfjær så bruk ulltråd med litt plast knyttet fast som du suger igjenom slangen med støvsugeren. Dra etter en kraftigere hyssing og trekk kabel igjenom med denne.

 

Det er jo greit med kveivaet men det er vel hailet som er det viktigste

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg hang med frem til etter hageslangetrikset, men jeg mistet helt tråden på kveitavad, kabellengder og angler med sild på...og når det i tillet kommer et hail, så fortsto jeg at det aldri vil kunne bli fisker av meg. :crazy: :crazy:

 

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...