Jump to content

Prosjekt: Skorgenes tresnekke


skibsplast ohoi

Recommended Posts

Takk for tipset med hageslange, utfordringen ligger i om jeg har lang nok ledning siden båten skal ligge på svai.

Ferskt haill er nødvendig ja... ellers blir det bare ufisk :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg hang med frem til etter hageslangetrikset, men jeg mistet helt tråden på kveitavad, kabellengder og angler med sild på...og når det i tillet kommer et hail, så fortsto jeg at det aldri vil kunne bli fisker av meg. :crazy: :crazy:

 

:lol:

 

Ja har du ikke fått deg hail før fesketuren så har ihvertfall ikke du noenganger fått storfangst. Men det kan jo hende at tilfeldigheter har spilt inn slik at du allikevel har tryffet rett :wink::lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha hyttetaket tett engang for altid, ville jeg ha brukt glassfiberduk og epoxy.

 

Hei, låner tråden litt, håper det er i orden for trådstarter.

 

Hva slags maling anbefales oppå glassfiberduk ?

 

Har det noe betydning at glassfiberduken er gammel ?

 

Må underlaget behandles spesielt før påføring av maling ?

 

Jeg antar epoxyen er noe slitt enkelte plasser, da glassfiber kan irritere bar hud (herdet epoxy gjør vel ikke det ?). Må det gjøres noe før maling dersom det viser seg å være noe bare flekker ?

Link to post
Share on other sites

Kan jo prøve å svare på hva jeg ville gjort.

 

Slip lett over dekket og vask det godt med lynol eller rødsprit. Rull på noen strøk med ufortykkey epoksy. Hvis ikke dette blir jevnt så sliper du lett til det er slik du vil ha det før du vasker påny med zalo først og så rødsprit eller lynol før du maler med den malingen du ellers bruker utvendig på båten.

 

Jeg la selv epoksy og duk på hyttetaket på båten min ifjor og malte dette med oljemaling beregnet for innvendig bruk (lady) Dette ser like bra ut etter vinteren.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Helt i orden at du låner tråden Perlen, dette er jo en aktuell problemstilling for meg også. Jeg tenkte faktisk på samme alternativet selv.

I stedet for å fjerne den gamle taktekkingen, så tenkte jeg å legge epoxy oppå den gamle med seilduk og maling.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Tror isåfall at du bør fjerne seilduk og maling

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Helt i orden at du låner tråden Perlen, dette er jo en aktuell problemstilling for meg også. Jeg tenkte faktisk på samme alternativet selv.

I stedet for å fjerne den gamle taktekkingen, så tenkte jeg å legge epoxy oppå den gamle med seilduk og maling.

Fjern det gamle så bart tre kommer frem.

Så sauser du inn treverket med epoxy, da kan epoxyen trekke ned så mye som 3mm i tørt treverk.

Er det gjort nøye så er omtrent hytte taket vanttet i den opperasjonen.

Når taket er sauset in så legges duken på, den mettes forsiktig med epoxy, her gjelder det å mette akkurat passe.

Blir det for mye epoxy kan duken begynne å flyte opp, dra epoxyen rundt med en myk sparkelspade. da får man mettet duken, og det blir ikke for mye epoxy.

Når epoxyen har begynt å herde ( Klissete ) smører man på et nytt lag.

Skal man ha på et lag på herdet epoxy, vask godt med såpe før pussing og påføring av nytt lag.

 

Når det gjelder duk så må man ikke bruke duk som er beregnet til glassfiber, fordi den er satt inn med en voks som holder fibrene sammen. Den voksen løser seg opp i polyester men ikke i epoxy.

Link to post
Share on other sites

Innlegg #34 omtaler å legge duk etter at det er sauset inn med epoksy.

 

Må det legges duk også?

 

Jeg håpet jeg kunne "male" med epoxy for deretter å påføre eksempelvis shipolinmaling?

 

Min intensjon er kun at det skal bli tett på overbygg-taket. Jeg skal etterhvert legge teaktak her, men rekker det ikke i år.

 

Har Biltema slik epoxy?/hvis ikke, hvor bør dette handles ? Maritim har dette selvsagt, men jeg så bare store forpakninger. Jeg skal kun dekke et areale på 1x1.5 meter.

 

Forslag ?

Link to post
Share on other sites

Fjern det gamle så bart tre kommer frem.

Så sauser du inn treverket med epoxy, da kan epoxyen trekke ned så mye som 3mm i tørt treverk.

Er det gjort nøye så er omtrent hytte taket vanttet i den opperasjonen.

 

Dette hørtes lovende ut, satt og leste i brosjyren til West system i påsken, og der mener jeg det sto at man skulle legge epoxy på underlag som var dødt. Derfor tenkte jeg at seilduk og maling ville være et mere stabilt underlag enn bart treverk. Men jeg er ikke i tvil om at bart treverk blir penere.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder fra det jeg fikk gjort i påsken, Med det været vi hadde, er jeg glad jeg hadde et naust å stå i, og ikke bare en presenning.

 

paaske_005.jpg

Her er storparten av all gammel bunnsmøring fjernet, det som sitter igjenn siitter veldig godt. Båten er bygd meg kobberklink, men enkelte steder så det ut som om det var brukt noe annet. Fikk ikke sett hva slags for disse var drevet ca 5mm inn i treverket, og hullet som var etter stiften var dekket av noe som lignet saltutslag.

Har jeg noen grunn til bekymring, eller er dette normalt?

 

Det som er brukt som grunning på båten tidligere, er noe som kaltes Bitolakk, etter lukten å dømme, minnet det om kreosot, så det er vel noe det samme som BW eller

 

paaske_004.jpg

Den gode nyheten var at jeg ikka fant noe skader av betydning under bunnstoffet, og at ingen av bordene var sprukket eller rotten. Bordene hadde tørket litt fra hverandre, men ikke mere enn 1 mm eller 2. Er litt i tvil om jeg skal forsøke å legge Farm i alle overgangene mellom bordene før jeg grunner, eller om jeg skal satse på margarin før jeg setter ut.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Om du bare har 1-2 mm. "sprekker" i bordgangene spredt rundt om, så koster det jo ikke all verdens å presse inn litt farm i disse, for så å legge margarin langs alle bordganger rett før sjøsetting. Jo mindre vann som kommer inn - dess bedre er det jo. Om du allikevel seer at det kommer inn vann fra bordganger høyt oppe, så styr lensingen slik at du holder deg lavt i vannet en stund, slik at disse bordene blir gode og våte og trutner skikkelig før du lenser båten tom.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg var litt pesimistisk da jeg kjøpte Farm 100 i stedet for Farm 80. Bør jeg bytte, eller kan den brukes selv om sprekkene er små.

 

Har du noe tips on hva "naglene" som gir saltutslag kan være. Kan det være noe i varmgalvanisert, og i så fall, kan jeg få problemer med disse?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Farm 100 kan du bruke selv om sprekkene er små...varm gjerne opp farmen litt så er den enklere å arbeide med. Hva "saltutslaget" er for noe er vanskelig å si uten bilder, lukt og følelsen :) - men det kan kanskje være en begynnende lutråte...noe som jo ikke er så trivelig å få har jeg hørt. Litt tæring er jo naturlig om det er benyttet to forskjellige metaller i klinken. Om det kun er ved naglene og ikke som et belegg bortetter bordene så ville jeg nok bare vasket rent, og oljet godt rundt disse utslagene. Den andre løsningen er å fjerne alle "ikke kobberklinker" og erstatte disse med kobber - og da snakker vi jo litt arbeide. Avhengig av hvor mange klinker det er så går det forbausende fort om man er to og har godt verktøy... :smash: :smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Saltutslaget var kun i hullet etter stiften. Må jeg slipe vekk det blå/grønne som er igjenn før jeg oljer, eller vil oljen trekke inn i veden selv om det er rester av grunningen igjen.

Og når det gjelder Owatrol oljen, så var 10 liters spannet mitt tørket inn til ca 8 liter, og blitt litt seig da jeg åpnet det. Sansynligvis hadde ikke lokket blitt satt på ordentlig i høst. Kan jeg tynne den ut med feks terpentin?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Tynn den ut du! White spirit eller terpentin går nok greit. Hvis det er eikekjøl på båten må det visstnok brukes galvanisert søm der bordgangene festes til denne, ellers vil de krype ut igjen over tid. Dette brukes selv om det er kobberklink på resten av båten. Ikke noe å bry seg om.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var godt å høre.

Det er eik i kjøl og spant så det er nok årsaken ja.

 

Her er et skrytebilde som viser resultatet av 1 dag med skrape og varmluftspistol, feinsag og 80 slipepapir. Selv om jeg var ganske så nøye med skrapingen, gikk det ikke lenge før papiret var fult av D2. Jeg brukte stålbørste for å få av det verste, men det gikk hardt på slipepapiret.

paaske_001.jpg

Det er fortsatt noen små hakk i bordene som vises som svarte flekker. Skal jeg slipe disse vekk, vil det bli en fordypning der disse er, og det er heller ikke så pent. Tenkte jeg skulle prøve å fukte bordene der hakkene er for å se om jeg får dem til å svelle ut. Noen som har andre forslag?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lite framdrift desverre. Bor ca 20 mil unna båten så det blir ikke arbeidet på den hver helg....

Hadde planlagt et storrykk i helgen, men jeg det her hopet seg opp med arbeide, så der røyk den langhelgen :headbang:

Trøster meg med at Mai noen rød dager. Håper å få med meg noen venner, så vi kan ta et storrykk på pussingen.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Noe har jeg da fått gjort med skorgnesen siden sist

pa130094.jpg

 

Slik så den ut etter en dag med Owatrol 1. Tror jeg fikk mettet opp det meste. Båten blir sannsynligvis stående slik til påske, bør jeg da pusse for så å forsøke å mette opp med Owatrol 1 eller kan jeg gå rett på med Owatrol 2?

 

Men storparten av ferien gikk med til naustet.

pa130089.jpg

 

Ikke raskeste måte å bygge naust på dette selv med svigerfar som sjef for muringen.

De grå flatene skal kles med bak.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...