Jump to content

Prosjekt: Skorgenes tresnekke


skibsplast ohoi

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve å fukte bordene der hakkene er for å se om jeg får dem til å svelle ut. Noen som har andre forslag?

 

Nå ser jeg du har oljet så da har du vel enten gjort noe med hakkene eller?

 

Uansett et godt tips for å svelle ut hakk er en våt kopp hand duk vrid opp i varmt vann, legg denne dobbelt og bruk dampstrykjernet på denne på full spiker kommer det ikke ut da så kommer det ikke ut

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk svelt ut litt på de verste hakkene, så tok jeg en runde med meg selv, og fant ut at skal jeg bli ferdig med båten, måtte jeg senke kravene litt. Dessuten, så glad som jeg er i å fiske, blir dette en bruksbåt, og da blir det nok noen nye hakk også.....

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Båten er i meget godt holdt, men som tidligere nevnt har jeg noen råteskader i mahognien på overbygget.

Som her:

pa130095.jpg

 

og her:

pa130096.jpg

 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette. Det aller mest fristende er å lukke øynene smøre på med Owatrol D1 og D2 og håpe det ikke blir alt for stygt.

 

Jeg har også en jobb å gjøre for å tette takene, men har ikke bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre dette enda.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Har vel egentlig ikke noe godt bilde av hele båten, siden den har stått inne i et naust så lenge jeg har eid den, og 14 år før det også :lol:

Ikke så lett å få tatt noe ordentlig bilde i et trangt naust.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Lite framdrift på båt prosjektet, prioriterte å få gjort med på naustet i ferien.

 

bilde_409.jpg

Ikke den raskeste måten å bygge naust på. :rolleyes:

 

Men NÅ er det skorgnesens tur, fikk forresten kjøpt meg en komplett delemotor i sommer, så noe er da på plass.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

kremt...host...hark... Båten står ihvertfall godt i et nesten ferdig naust. :blush:

Har tenkt mye, men gjort lite. Siden båten står i naustet på hytta, og jeg bor 4 timer unna, blir det til at alt arbeid legges til feriene.

Har limt noen mahogni lister som var skadet, og pusset noen detaljer. Har også begynt med båt vognen, siden den som båten står på i dag er i skrøpelig forfatning, ellers er det lite å melde.

Men jeg og guttene har neesten bestemt oss for å ikke kjøpe ny båt etter at busteren ble solgt. Tror at angsten for bli båtlaus vil være en sterk drivkraft for å få gjort ferdig det som skal til for å få sjøsatt.

Å arbeide med en flott trebåt, er som livet, du ønsker egentlig ikke bli helt ferdig

Redigert av skibsplast ohoi (see edit history)

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Altid deilig å vite at det er noe som trengs å gjøres:)

Båten står nok fint inne (min står ute stakkars).. skulle gjerne

hatt et naust i hagan (da blir kanskje naust et dårlig ord for det) :P

Jobbe med båten hele vinteren hadde vært nydelig, bare å sette

ut når snøen går:)

Link to post
Share on other sites

Det går godt å ha naust i hagen. -i hvert fall en stund (noen år..) :giggle:

Lett og rask tilgang gjør at du får utnyttet de små stundene på en mer effektiv måte.

Hadde naustet mitt i hagen i nesten to år mens jeg restaurerte en liknende trebåt.

8 takstoler på ganske bra "stenderverk, resteplater (+noe lån fra naboer..) og tykk

presenning fra Claes Ohlson. (+Bobleplast om vinteren)

 

naust_i_hagen.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ligget i dvale når det gjelder skorgenesen en stund, men fikk faktisk gjort litt sist helg.

Har fjernet alt av løst gammel taktekking, og under der fant jeg litt av hvert.

 

 

skorgenestak.jpg

 

Det jeg lurer på er om jeg kan smøre epoxy direkte på dette taket etter å ha slipt av det som er løst og vasket det med røssprit. eller må jeg fjerne all gammel tekking. Pussig nok sitter mye av det som støpt :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...