Jump to content

Hummerfiske snart i gang


Sydvesten

Recommended Posts

Skal ikke si det sikkert, men mener det var sånn min onkel fikk det forklart av de på Flekkerøy notbøtteri(litt usikker på navnet). Men det sikreste er vel uanssett bare å ta en tlf en av de to så får en nok et helt klart svar.

Terje Halsteinsen, Reguleringsseksjonen, telefon: 468 18 565

Mannskapet på «Munin», telefon 916 15 504

Link to post
Share on other sites

Angående agn.. Ta opp makrellen nå, kutt den i to med et spor i hver ende (til å knytte agntåd), legg den i en dunk/bøtte og ha på med grovt salt og la det stå tl du skal bruke det..

 

Biltema teiner ville jeg ikke tenkt på å kjøpe! De er veldig lette, og vil dermed bli tatt av strømmen ut på dypt vann veldig lett. De er dårlig konstruert og blir dermed fort ødelagte og fanger lite hummer. Nota som er brukt for å lage dem er av dårlig kvalitet, så hummer og krabber kommer seg lett ut. I tilleg, så åpner låsen på teina seg fort, dermed klapper teina sammen og fisker omtrent like bra som en plastpose, altså meget dårlig :wink:

 

Spør heller noen fiskere om du kan få kjøpt et par gammle teiner. Vil tippe du kan greier å få dem til omtrent samme pris som biltema teinene hvis du er heldig. Men husk å lage rømmningshull! (2 stk på 60mm i diameter per fangstkammer!)

 

Selv så skal jeg fiske med "Vestlandsteiner" og hjemmelaga runde teiner i not.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var hummerfisket i gang.

 

Jeg fikk 3 hummer på første trekket, i dag fikk jeg ikke annet enn 4 kilo torsk og 60-70 krabber. Jeg fisker med 10 teiner.

Det som kjennetegner årets sesong er lite småhummer og MYE krabbe. I flere teiner fikk jeg over 30 krabber, da blir det tungt å dra opp fangsten når bare teina i seg selv veier over 20 kilo :sweat:

 

Jeg har også funnet ut at jeg må få meg ny båt. 8 HK Sabb er litt for lite når man får bølger på opptil 2 meter rett imot.

 

Hvordan er fangsten for dere andre? :smiley:

Redigert av Toby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var hummerfisket i gang.

 

Jeg fikk 3 hummer på første trekket, i dag fikk jeg ikke annet enn 4 kilo torsk og 60-70 krabber. Jeg fisker med 10 teiner.

Det som kjennetegner årets sesong er lite småhummer og MYE krabbe. I flere teiner fikk jeg over 30 krabber, da blir det tungt å dra opp fangsten når bare teina i seg selv veier over 20 kilo :sweat:

 

Jeg har også funnet ut at jeg må få meg ny båt. 8 HK Sabb er litt for lite når man får bølger på opptil 2 meter rett imot.

 

Hvordan er fangsten for dere andre? :smiley:

 

 

her i ryfylket har vi fått 3 noe for små hummere på 2 dager i seks teiner...en del krabbe.hummeren hva mellom 15-20 cm..satser på at di kommer igjen neste år:-) rusene trekkes i morgen..har da ligget ute siden onsdag.

]

Link to post
Share on other sites

Har tenkt og prøve meg på hummeren i år og lurer litt på dette med agn. Har en god del makrell liggende i fryseren som jeg fikk i sommer. Hvor lenge skal dette ligge og bli surt? Ligger det for lenge blir det kanskje for surt? :crazy:

 

Har tenkt og prøve meg med fem hummerteiner fra biltema og en eller to treteiner.

jo værre det lukter jo bedre fisker det:P har hørt at elgkjøtt er det beste agnet, men det er jo et dyrt alternativ til selvfisket makrell:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Biltema teiner ville jeg ikke tenkt på å kjøpe! De er veldig lette, og vil dermed bli tatt av strømmen ut på dypt vann veldig lett. De er dårlig konstruert og blir dermed fort ødelagte og fanger lite hummer. Nota som er brukt for å lage dem er av dårlig kvalitet, så hummer og krabber kommer seg lett ut. I tilleg, så åpner låsen på teina seg fort, dermed klapper teina sammen og fisker omtrent like bra som en plastpose, altså meget dårlig :wink:

 

 

Er delte meininger om det kystblogg

 

 

Er mange som klager over ulovlige teiner, her kan du gjøre noe med det Naturvenforbundet

Redigert av sotra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

her i ryfylket har vi fått 3 noe for små hummere på 2 dager i seks teiner...en del krabbe.hummeren hva mellom 15-20 cm..satser på at di kommer igjen neste år:-) rusene trekkes i morgen..har da ligget ute siden onsdag.

 

Jeg håper ikke du fisker hummer med ruser?

 

Det er kun lov å fiske hummer med teiner!

Link to post
Share on other sites

Norge er som vanlig ikke mottakelig fra impulser fra hvordan andre land har løst problemene.

New Zealand hadde en stadig minkende hummerbestand inntil de fant ut at problemet var at det er kun de store og gamle hummerene som virkelig er produktive for å øke bestanden. De la derfor om til et maksimal mål for hummerens lengde i stedet for et minste mål som Norge bruker. Etter noen år med dette systemet, så tok hummerbestanden seg opp der "down under". Enkelte havforskere her i landet ønsker et slikt system her også, men kjemper mot gamle fordommer.

 

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Ikke alt er like logisk når det gjelder de nye reglene, synes jeg. Ved siden av at hummerteienr skal ha to fluktåpninger, hver på 60mm i diameter, så skal krabbeteiner ha én fluktåpning på 80mm. Så langt greit - dette har en viss logikk i forhold til at de minste krypene skal slippe unna.

 

Men så kommer det jeg stusser på: Dersom man er yrkesfisker, så slipper man fluktåpning for krabbeteinene! Hvorfor? Er det fordi fiskere er mer til å stole på en menig mann? Eller er det rett og slett for å spare fiskere for masse ekstraarbeid?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har med att yrkesfiskare som är ute efter krabbe setter burarna mycket djupare en hummern går .

Detta för att det är bättre kvalitet på krabben på djupet.

 

Heldre krabbe en hummer:)

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Sist jeg satte teiner var det på rundt 10 m. og da var det kun hokrabber å få. Teiene jeg dro idag var satt på litt forskjellig dyp, men merket at det fortsatt var mest hokrabber på grunna lengst mot land og mer hannkrabber lenger ute, på dypere vann. Noen som har en god marinbiologisk forklaring på det?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...