Jump to content

Hummerfiske snart i gang


Sydvesten

Recommended Posts

Dette var en artikkel og ble derfor ikke utgitt i flere versjoner (borsett fra at den ble endret en gang etter et par dager.

Direktoratet kunne hengt på en hale som opplyste om at reglene var endret etter dette.

 

Så for øvrig de to første hummerene i båthavna for et par timer siden. De er blåsvarte i år også. :lol:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det er en gylden regel at dokumenter som blir oppdatert skal merkes med dato/versjon....

Enig. Slik var det også her.

...Da bør oppdatering være kurant..

Kanskje kurant, kanskje ikke - det avhenger jo av arkivsystemet på baksiden. Vel så viktig som selve datostempelet er jo at man faktisk kan finne frem til alle tidligere artikler som innholdsmessig berøres av nyere meldinger/artikler. Det er ikke nødvendigvis alltid like kurant.

 

Hvis det var kurant, så ville ganske sikkert alle aviser på nettet ha lagt seg på en slik praksis. Det har de ikke gjort. Det er det nok en grunn til.

 

Forøvrig er det viktig å få med seg at det hele tiden har ligget korrekt ajourført informasjon hos både Fiskeridirektorat og -departement. Problemet her var altså at man fant fram en gammel artikkel (og ikke stedet hvor gjeldene lover og regler ligger).

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant om noen melder om fangster, ( behøver ikke å avsløre hemmelige go'plasser for det!)

mvh

JanS

 

Satte 4 teiner+ 1 biltema teine i går med fersk makrell som agn, dro dem idag, men fikk kun høvring/taskekrabbe og en merkelig fisk i biltema teinen...

 

Bilde av fisken:

http://bildr.no/view/13202

 

Noen som vet hvilke fisk dette er?

 

Har satt 8 teiner idag, med en noe illeluktende makrell som agn, håper på bedre hell i morgen. :cheers:

 

Men får ikke brukt favorittplassene mine, pga alt for mye blåser fra før der :headbang:

Satser på det roer seg ned like fort som det pleier :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Satte 4 teiner+ 1 biltema teine i går med fersk makrell som agn, dro dem idag, men fikk kun høvring/taskekrabbe og en merkelig fisk i biltema teinen...

 

Bilde av fisken:

http://bildr.no/view/13202

 

Noen som vet hvilke fisk dette er?

 

Har satt 8 teiner idag, med en noe illeluktende makrell som agn, håper på bedre hell i morgen. :cheers:

 

Men får ikke brukt favorittplassene mine, pga alt for mye blåser fra før der :headbang:

Satser på det roer seg ned like fort som det pleier :rolleyes:

 

Ingenting idag heller :nonod::nonod:

Dette må være den verste starten jeg har hatt :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Satte 3 trollgarn her om dagen som fikk stå fra ca 18:00 til ca 10:00 neste dag. Fikk bare 6 fisk :nonod: (står i stil med det dårlige fisket jeg har erfart i 2006) og 4 av disse var nesten oppspist da det var nesten 50 krabber og 3 store hummer i garnene. For en jobb å gre garn :headbang: men for et festmåltid om kvelden :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå var det liksom ikke lov å fiske hummer med annet enn teiner da, Helge. Så festmåltidet bestod vel bare av krabber? :eek:

 

mvh tuffff

 

Så hvis man får hummer i garn så skal den uti igjen, også i hummerfiskesesongen?

Hva er reglene for garn i fred og "krigstid"? Er det regler for hvor grunt man kan sette garn? Skiller reglene på f.eks torskegarn og krabbegarn?

Link to post
Share on other sites

Var med og "dro hummertener" i dag ombord i sjarken til en kompis i båtforeningen. Spennede slit, vil jeg kalle det. 18 tener ble dratt, og utbytte var - ved siden av 23 til dels store krabber - 3 hummer som holdt mål. Ikke mye belønning for en hel dags jobb.

 

Legg merke til kloen's størrelse på denne hummeren i forhold til fiskerens neve - og han har ikke akkurat "damehender":

BP_StorHummer_03.jpg

 

Forresten, han viste meg et unik eksemplar av en "blåmann" - en stor hummer som ikke var svart men nesten "glødende" mørke-kobolt-blå. Et merkelig syn - noen som har forklaring på "blåmennene"?

Link to post
Share on other sites

Ok. det var dårlig med mat i dem? Ofte er det de middels store som det er mest mat i også, men klør er godt det også. Vi har heldigvis en god del ferdigrensa krabbe (bergenskrabbe) i frysren`n. Tok vel med hjem innholdet fra ca 50 krabber sist vi var på Austevoll. Det smaker faktisk som fersk krabbe når man tiner det.

 

Ellers - nå er båten på land og sesongen slutt for min del. Skuffa vel broder`n litt at jeg tok opp båten, hadde tenkt å ligge ute. Når helsa ikke er på topp så valgte jeg heller å ta den opp.

 

"Skitt fiske!" til deg som skal ligge ute. Kan hende jeg stikker utom deg på brygga en tur en dag.

Link to post
Share on other sites

..... Kan hende jeg stikker utom deg på brygga en tur en dag.

Velkommen skal du være, OLPI - det er nå ikke lenge til jeg flytter båten til min faste vinterplass et stykke lenger opp i Kjøkøysundet, til Søndre Kråkerøy Båtforening (tvers over for Kjøkøysund Marina). Der har jeg tilgang på strøm og vann, noe jeg ikke har på Tangen.

 

I båtforeningen skal jeg ligge på "losbrygga" - brygge C - som er krembrygga, forbeholdt dem som er gærn nok til å holder ut om vinteren. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...