Jump to content

Hummerfiske snart i gang


Sydvesten

Recommended Posts

I skjærgården hjemme er det største problemet at teinene aldri får stå i fred. Det er en masse tjueri, av både teiner og fangst.

Det tryggeste er å sette blindt, dvs. et synke tau inn til skjæret som en legger under en stein i fjæra!

 

Vi har det samme problemet her i skjærgården på Hvaler og i Skjeberg,

her tar de krabber og alt som er jæ#¤%"! :headbang::boxing:

Link to post
Share on other sites

1. Har også høyrt at agnet bør saltest ei stund før ein lar det ligge og godgjer seg. Dette for at det skal bli surt.

 

2. dersom det er krabbe i teina går ikkje hummeren inn.

1. Saltet man ikke kjøtt i gamledager for å unngå at det skulle bli surt?

 

2. Mener å ha hørt at hummeren spiser krabber jeg?

Sitat fra Vi menn båt nr 5/06

 

"Hummer er målet, men bifangsten er større, iform av mange krabber i riktig størrelse.

Det er god mat som vi putter i egen fangstkasse. Krabber og hummer er nemlig ikke spesielt gode venner, Hummeren er egentlig ikke venner med noen, selv ikke sine egne artsfrender; der i gården er kanniballisme fullt ut akseptert, så klørne må bindes dersom du har fått mer enn én."

 

Dette tolket jeg som at hummeren spiser krabber...

Link to post
Share on other sites

Ikke alle får fisket hummer i år :smiley:

 

Totalfreder hummer

 

http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID...9260324/1088/AT

Det er svakt av Tønsberg Blad å ikke gi nærmere beskrivelse av fredningsområdene, men her er koordinatene bl.a. for Bolærne.

 

Hadde byråkratene med ansvar for denne forskriften tatt en titt i f.eks. Efs'ene fra Statens Kartverk Sjø, ville nok de angitte koordinater vært oppgitt i et mer plottevennlig format, dvs. med desimalminutter. Men det var dette med koordinering etatene imellom da............

 

For øvrig bør det være i vår felles interesse at alle respekterer disse fredningsområdene.

Link to post
Share on other sites

Blir litt overasket over sprik i oppfatning/regler her...? Linken nevnt her hevder vitterlig å refere til regler for inneværende år - 2006. Men de ser ikke ut til å være særlig oppdaterte(!).... om det ikke er jeg som har bommet på noe da?

 

"Regelverk for fiske med hummerteiner 2006" : her henvises det til ulike fredningsperioder for ulike landsdeler.

 

Hos fiskeridirektoratet finner man imidlertid at reglene ble endret 1. mai 2005 med LIK fredningstid for hele kysten (1.januar til 1.oktober) : http://www.fiskeridirektoratet.no/fiskerid...verk_for_hummer

 

Videre hevdes det under : "Regelverk for fiske med krabbeteiner 2006" at det her er ulike krav om minstedybde av hensyn til hummer i dens fredningsperiode.

 

I linken til de nye reglene hos fiskeridirektoratet kan man imidlertid lese: "Ved iverksettelsen av det nye regelverket bortfaller en del begrensninger som indirekte var ment å verne om hummeren. Det gjelder først og fremst forbud mot å sette teiner eller annen redskap til fangst av krabbe på grunt vann i hummerfredningstiden, og bruk av torskeruser om sommeren."

Link to post
Share on other sites

...om det ikke er jeg som har bommet på noe da?...

Reglene som ble innført 1. mai 2005 om felles minstemål, ingen dybdebegrensning for teinefiske i fredningstiden osv, ble opphevet allerede tre uker senere. Artikkelen du henviser til hos Fiskeridepratementet er en gammel artikkel som ble skrevet før regelen fra 1.5.05 ble opphevet. Således var artikkelen korrekt på tidspunktet den ble skrevet. (Forøvrig et velkjent problem når man søker på internett - at det man leser både kan være feil, eller ha gått ut på dato.)

 

Mer om opphevingen finner du her.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reglene som ble innført 1. mai 2005 om felles minstemål, ingen dybdebegrensning for teinefiske i fredningstiden osv, ble opphevet allerede tre uker senere. Artikkelen du henviser til hos Fiskeridepratementet er en gammel artikkel som ble skrevet før regelen fra 1.5.05 ble opphevet. Således var artikkelen korrekt på tidspunktet den ble skrevet. (Forøvrig et velkjent problem når man søker på internett - at det man leser både kan være feil, eller ha gått ut på dato.)

 

Mer om opphevingen finner du her.

 

Lærte noe i dag også - med betydning for krabbe- og hummerfiske i alle fall :lol: At det dessverre er mye utdatert og uriktig på nettet derimot, se DET er intet nytt. Må likevel innrømme at det overasker meg litt at ikke engang instanser som fiskeridirektoratet oppdaterer sine nettdokumenter bedre :confused:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Må likevel innrømme at det overasker meg litt at ikke engang instanser som fiskeridirektoratet oppdaterer sine nettdokumenter bedre :confused:...

For å forsvare dem litt: På Fiskeridirektorates hjemmesider finner du flere steder korrekte opplysninger om reglene for fiske. Imidlertid har du søkt fram til en artikkel skrevet i mars 2005. Tror jeg vil påstå at det ikke er vanlig å endre artikler skrevet månedsvis tidligere fordi innholdet i artikkelen ikke lenger er sant (ref. f.eks. aviser).

En liten analogi: Nå var det en artikkel du fant, men det kunne f.eks. like gjerne ha vært en pressmelding (som isolert sett kunne ha vært like forvirrende). Burde i så fall også den ha vært endret? Jeg mener nei - pressemeldingen bør for all framtid være slik den var da den ble sendt ut, i motsatt fall vil det skape en annen type forvirring ("hva var det som ble sagt den-gang-da" osv.).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

____________

 

Forøvrig er det nytt av året (tror jeg) at man innfører områder med totalforbud mot hummerfiske hele året. Områdene er Risør havn, Flødevigen ved Arendal, Bolærne v/Nøtterøy og Kvernskjær v/Hvaler. Ronald

 

Er dette helt sikkert? vi sitter å planlegger tur til Bolærne til helgen...Regner med at det ikke er lov å hive ut krabbeteiner heller da...Fryktelig vanskelig å se forskjell på krabbe og hummer når det er mørkt :cool:

Link to post
Share on other sites

Er dette helt sikkert? vi sitter å planlegger tur til Bolærne til helgen...Regner med at det ikke er lov å hive ut krabbeteiner heller da...Fryktelig vanskelig å se forskjell på krabbe og hummer når det er mørkt :cool:

Hiv uti så mange teiner du vil du. Men setter du de grunnere enn 25m så kan du få ett problem!

Link to post
Share on other sites

Hiv uti så mange teiner du vil du. Men setter du de grunnere enn 25m så kan du få ett problem!

 

Nei, i frednings området må du ikke hive ut noen teiner. Det er ikke tillatt å fiske med annet enn snøre i værneområdet rundt Vestre Bolærne.

 

Fiskeri- og kystdepartementet har etablert fire fredningsområder for hummer på Skagerrakkysten. Innenfor disse områdene er det totalforbud mot alt fiske med unntak av fiske med dorg og håndsnøre.
Link to post
Share on other sites

For å forsvare dem litt: På Fiskeridirektorates hjemmesider finner du flere steder korrekte opplysninger om reglene for fiske. Imidlertid har du søkt fram til en artikkel skrevet i mars 2005.

Jada - jeg er klar over det. MEN denne artikkelen er allerede redigert minst en gang kan du lese i bunnen av artikkelen. Jeg tenkte heller ikke nødvendigvis på en ny redigering av artikkelen, men mer på at det hadde vært fornuftig med en tydelig link til informasjonen/nyhetene om at reglene var endret tilbake.

 

Tror jeg vil påstå at det ikke er vanlig å endre artikler skrevet månedsvis tidligere fordi innholdet i artikkelen ikke lenger er sant (ref. f.eks. aviser).

Jeg synes ikke dette skal sammenlignes direkte med nyheter og med nettaviser som VG og Dagbladet. Når et direktorat, departement osv skriver artikler på nett er det ofte om lovendringer, forskriftsendringer osv de skriver og dette syens jeg for min del har en helt annen grad av behov for at de følger opp med henvisninger og kommentarer mht betydelige endringer i lovtekst/forskrift! Men det var nå bare mitt syn på saken og kanskje ikke så enkelt å følge i praksis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...