Jump to content

impregnere kalesje


froesak

Recommended Posts

Har du ikke så stor kalesje så går det grei å bruke f.eks den som de selger på Biltema http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=93483 det er en fordel om kalesjen er vasket ren først,

impregnering bruker man pga. at regnet ikke skal trenge igjennom stoffet vist det var det du lurte på :smiley:

Redigert av Espen C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Impregnering er det lettest å påføre med malerrulle og pensel. Bløtlegging er et dårlig alternativ, da man må unngå å få impregnering på vinduene. Ellers så anbefaler de fleste impregnering uten silikon, da dette er best for duken.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har personlig erfaring, har selv kun brukt fargeløs, så er det blitt meg fortalt at en ikke bør bruke impregnering tilsatt farge. Fargestoffene skal visst gjøre at kalesjen blir stivere.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle år brukt Blåtind. Den sprayer jeg på med en dusjpumpe. Kan brukes selv på vått stoff. Ødlegger ikke vinduene og så holder den tett. I fjor ble jeg lurt til å bruke Acapella eller noe lignende. Kalesjen ble som stiv papp og var ubrukelig å legge sammen. Duken ble også misfarget. Aldri mer! I år har jeg ny kalesje.

Link to post
Share on other sites

For å svare på spørsmålet ditt da.....

 

Jeg spurte meg omkring om hvilken impregnering som ble regnet som best. Selvfølgelig mange svar, men impregneringeg som ble solgt gjennom Jens Sagen gikk igjen. Jeg ringte derfor Sagen om å få kjøpe deres utmerkede produkt. En hyggelig dame fortalte meg der at deres produkter lå høyt i pris i fohold til mange andre, men at det høye innholdet av silikon gjorde at produktet kunne anbefales også i forhold til prisen.

 

Jeg kjøpte, rullet på med liten malerulle, og var storfornøyd hele sommeren. Vannet snudde i luften bare ved synet av impregneringen... :eek:

 

Kan anbefales. :yesnod:

 

Ben Sin.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Grunnen til at noen sier at en ikke skal bruke impregnering med silikon, skal være følgende:

 

Første gangs bruk av silikon gir meget godt resultat, men etter en tid må en selv med denne impregneringen impregnere igjen. Og da skal visstnok problemet oppstå. Ny silikon skal da ha store problemer med å feste seg på gammel silikon har jeg hørt fra flere hold. Jeg har holdt meg unna silikonholdig impregnering (så vidt jeg vet), og har derfor ikke egen erfaring å bygge på. Men kanskje andre har slik erfaring?

 

Men jeg hadde noen silkonfuger på badet hjemme som var blitt skadet, og hadde problemer med å få ny silikon til å sitte på skadestedet. Så jeg fjernet alt gammelt og la på helt ny fuge. Om dette kan overføres direkte til det å reimpregnere en kalesje, kan jeg imidlertid ikke dokumentere.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er tempraturen viktig når man impregnerer eller kan dette gjøres i minus grader og

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vannet snudde i luften bare ved synet av impregneringen... :eek:

 

Kan anbefales. :yesnod:

 

Støtter dette :yesnod:

 

Kjøpte 1 l flaske kr 263,- fra Jens Sagen....holdt akkurat. Påførte denne og tørket i romtemperatur, etter vask i Biotex. Og ja lukter en del, fikk noen antydninger fra regjeringen om det....

 

Samme erfaring mht stoooore vanndråper på kalesjen sesongen gjennom.

 

Synes det er fornuftig å benytte produsentens produkter, en kalesje koster tross alt noen store lapper.

 

Se også Jens Sagen's sin hjemmeside med bl.a vaskeanvisning.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Låner denne tråden litt..

 

Kjøpte Biltemas kalsejeimpregnering i år, etter å ha lest her på forumet at den fungerte greit (nok). Pluss at den var billig..

Så for snart 14 dager siden spylte jeg kalesjen, soltørket den , og satte den inn med Biltemas impregnering. Og alt så bra ut.

I går kom det regn , og jeg kunne sjekke om vidundermiddelet funket som det skulle. Det viste seg da at ett par felt på toppen av kalsejen trakk vann som bare det. Og det dryppet regnvann ned i båten... :diving: Jeg er sikker på at jeg har fått på impregnering på HELE kalesjen, så hvorfor dukker det opp 2-3 felt på 6-7 cm i diameter som lekker?

 

Mitt spørsmål blir så: Skal jeg smøre på mer av Biltema-impregneringen , og satse på at det holder? (og at jeg har slurva sist?). ((Kan det forresten ha noe å si at jeg vasket litt av innsiden av kalesjen med sitronsaft (etter råd fra S.Worse) for å fjerne jordslag?))

 

Alternativet er å kjøpe en annen type impregnering som jeg er sikker på at holder, og ha på denne. Men da kommer spørsmål 2: Kan jeg ha på annen type impregnering "over" Biltema-typen , eller må jeg vaske den av først? Og har noen erfaring med å "blande" forskjellige impregneringstyper?

Link to post
Share on other sites

I går kom det regn , og jeg kunne sjekke om vidundermiddelet funket som det skulle. Det viste seg da at ett par felt på toppen av kalsejen trakk vann som bare det. Og det dryppet regnvann ned i båten...

 

Har en kompis som opplever akkurat det samme: Vannet regner gjennom en nyimpregnert kalesje (Ikke Biltema).

Noen som har et godt forslag til hva grunnen kan være???

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg tar opp denne tråden da jeg har et spørsmål vedrørende resultatet av kalesjeimpregnering.

 

Etter å ha studert tidligere innlegg la jeg kalesjen i bløt i BioTex natten over. Etter grundig skylling gikk jeg over med Biltema (BT) kalesjerens. Denne fungerte fint til fjerning av grønske og etter skylling med rent vann så den fin ut. Kalesjen ble montert og etter tørking sprayet jeg over med rikelige mengder av BT kalesjeimpregnering.

 

Første regnsværsdag var jeg spent og måtte bortom for å sjekke resultatet. Kalesjen var tett, men jeg hadde forventet at vannet skulle perle av. Slik var det ikke, det ser ut som om kalesjen er våt, vannet renner av, men ikke gjennom.

 

1 - Er det noen som har tilsvarende erfaringer med BT kalesjeimpregnering?

2 - Evt. er det andre midler som får vannet til å perle av?

3 - Har dette noe med innhold av silikon å gjøre?

Link to post
Share on other sites

1 - Er det noen som har tilsvarende erfaringer med BT kalesjeimpregnering?

2 - Evt. er det andre midler som får vannet til å perle av?

3 - Har dette noe med innhold av silikon å gjøre?

 

 

--- 1- Har samme erfaring , ja. Se mitt innlegg før i denne tråden (14). For å svare på mitt eget spørsmål der, så plasket jeg på med mere Biltema-impregnering , og kalesjen holdt tett i hele fjor-sesongen (med MYE regn). Men den "perler" ikke, så det ser ikke så "fint" ut som andre typer imp...

Ønsker fortsatt innspill på om det er OK å "blande" denne med andre typer impregnering.

Redigert av pontus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det er områder som ikke holder tett skyldes nok det at dette feltet ikke ville ta imot imregneringen på skikkelig måte. Gtunn kan være at det ikke har vært tilstrekkelig rengjort eller at da disse feltene har blitt utsatt for urenheter som eks- solkrem-olje-sprayremedier eller annet hva vet jeg.

 

Men flere av kalesjeleverandører sier jo at man skal imregnere på baksiden så hvorfor dere ikke gjør det er jo merkelig.

Link to post
Share on other sites

*snip*

Men flere av kalesjeleverandører sier jo at man skal imregnere på baksiden så hvorfor dere ikke gjør det er jo merkelig.

Noen med erfaring på dette? smøring på utsiden vs smøring på innsiden..

Link to post
Share on other sites

Ønsker fortsatt innspill på om det er OK å "blande" denne med andre typer impregnering.

 

Jeg tok en telefon til Jens Sagen for å sjekke hva som anbefales ved overgang fra BT-produkt til Jens Sagen Kalesjeimpregnering. Svaret jeg fikk var at de ikke kjenner til innholdet i BT-impregnering. Derfor anbefaler de bløtlegging over natten i BioTex før deres impregnering påføres. Dette var vel kanskje et svar som forventet, slik at man kan være sikrere å få et godt resultat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...