Jump to content

Klemflens til aksling, 2 muttere har bare falt av.


Tutti Frutti

Recommended Posts

Klemflens til aksling, 2 muttere har bare falt av.

Ja, en falt av på sommerfeien 2006. Jeg tenkte at det var ikke så farlig.

I dag sprayet jeg med CRC på den ødelagte bolten, før jeg skulle trekke den ut med "grisepikk".

Da måtte jeg dreie på akslingen og vips så datt det enda et bolt (hode) på klemfensen.

 

Jeg syntes dette var skremmende.

 

Hva kan det skyldes; tæring eller matrialtretthet?

Motoren og propell er 5 år gammel, men akslingen og klemflens vet jeg ikke alder på. (Selve båten er fra 1990).

 

Er dette naturlig?

 

Det er vel best å bytte ut alle boltene. Klemflensen er i VolvoPenta, ser ut som stål.

Skal jeg benytte stålbolter eller rustfrie/syrefaste?

Boltene skal vist skrues til med moment, hvor stor moment?

 

;)Sverre

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at det er boltene til klemkoblingen du snakker om?

Hvis du vet det er VP så ring og snakk med et VP verksted om moment på tiltrekning. Momentet er forskjellig avhengig av boltdiamter. Du bør selvsagt bytte boltene slik at klemflensen sitter godt og ikke løsner. Det er vanligvis ikke syrefaste bolter.

Vet du om det er bare klemkobling eller om det også er kilespor/kile?

 

Hvis det er boltene til å feste flensene mot hverandre (gearflens og aksleflens) så skal det være låsemutter på disse boltene. Uansett sjekk oppretting!

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er boltene til klemflensen det er snakk om.

Jeg skal sjekke at flatene er parallelle mellom gear- og aksel-flens, når jeg først baler med dette.

Det var interessant å høre at andre også har opplevd dette.

Jeg vet ikke om det er kilesspor, hvordan finner man ut det. Har det noe betydning?

 

:)Sverre

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, jeg hadde en Scand Baltic fra 1986. På denne var det splint gjennom selve klemflensen og akslingen.

Dette fikk jeg smertelig erfare etter at vi hadde jobbet en times tid med å få ut akslingen av klemflensen uten at den rikket seg en millimeter. Selv etter kontakt med representant fra produsenten fikk vi opplysninger om denne splinten.

Det kan være at første eier selv hadde laget hull for splint, men hullet var så regulært at det virket som fabrikk-produsert.

På min nåværende på er det kilespor på selve klemflensen og koning på akslingen.

Klemflensen sitter fakstisk lite fast til akslingen som propellen og må tas av med avtager.

Link to post
Share on other sites

Har du bilde av forholdene ombord? Det kan være verdifult å se bilde for å kunne gi gode råd om fremgangsmåten.

Det første rådet er å påføre godt med rustløsende middel som gjentas flere ganger. Du har tidligere nevt at du har brukt CRC - jeg er ikke sikker på at dette er det mest effektive stoffet. Du har også i innelgg # 1 nevnt å bruke "grisepikk" - betyr dette at du har god tilgjengelighet til klemflensen? Det er ikke lett å få borret opp hull for bruk av "grisepikk" - men med god tid, små, skarpe bor, og etterhvert større borr pleier det å gå.

Link to post
Share on other sites

Hei Roaldbj, det er vel ikke klemflens du har der, eller er jeg helt på vidda?? Trodde klemflensen nettopp klemte rundt akselen, istedet for kile slik du har?

Er iallefall sånn hos meg, har 2-delt flens som "klemmer" rundt akselen, istedet for kile...

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Nor-dan omtaler et punkt som kan være viktig. Når vi snakker om oppretting av motor er nok det i første rekke for å motvirke uønskede vibrasjoner ombord. De som har ført båt med mangelfullt oppretting av motoren vet hvilke vibrasjoner dette kan fremkalle ombord under forskjellige turtall på motoren. Jeg har eksempelvis vært ombord i båt hvor hele rekka har vibrert ved ulike turtall som følge av feilstilt motor.

Det er mulig at båtførere som ikke er tilstrekkelig oppmerksomme på disse vibrasjonene over tid kan få en uheldige virkining på klemflensen ved at boltene blir utsatt for stadige kraftvirkninger - som igjen kan medføre boltebrudd.

Jeg "tror" mer på denne forklaringen enn at momentet for tiltrekning er for stort.

Men "tro" er ikke viktig i forhold til eksakt viten.

Link to post
Share on other sites

Det kan like godt være for lite tiltrekkte bolter som er årsaken. Bolter av hardere kvaliteter enn 8.8 har lett for å briste ved for lite tiltrekkningsmoment. Dette er fordi boltene er beregnet for strekkbelastninger og ikke klippbelastninger. Er koblingsflensene for slappt tiltrekkt kan boltene bli utsatt for klipp, med det mener jeg at boltene opptar belastningen i stedet for friksjonen mellom flensene. Dårlig oppretting sammen med for lite moment på boltene vil være drepen for en slik akselskjøt.

 

Når det gjelder oppretting er det en ting folk lett glemmer eller rett og slett ikke er klar over. En maskin som står på dempede labber løfter seg og vrir seg mot gangretning. Altså vil en venstregående maskin (sett aktenfra) løfte seg og lene seg litt med styrbord under gange. Riktig oppretting er da litt for lavt og litt mot babord. Hvor mye vi snakker om bør motorprodusenten kunne opplyse.

Dempede maskinlabber siger, det vil si at vi må komtrollere oppretting etter en hviss tid. Av samme grunn skal en maskinen hvile på nye labber i 48 timer før finoppretting kan gjøres.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt denne tråden, men er like forvirret over det som dukker opp her. Jeg trodde vi snakket om en klemflens av. f.eks. denne typen

w13101-01-90.jpg

Jeg trodde her vi snakket om selve klemflensen, som klemmer selve klemflensen til akselen og ikke flenskoblingen mot gearkassen.

 

Om jeg har skjønt det opprinnelige innlegget korrekt, så er det snakk om at et par boltenene som på bilet er av typen "umbrako" er knekt... Da er det nok boring og skikkelig utdriver som kan fungere, ikke den hersens grisepikken, det er "griseverktøy" i denne sammenheng.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror det er de boltene som fester akselflens til gearflens det er snakk om. De skal stå i hullene i flensen på bildet til Sydvesten og klemme akselflens og gearflens sammen. På disse boltene skal det være låsemuttere.

Flensene på bildet er akselflenser produsert av Sleipner Motor og som bl.a. leveres med Yanmar motorer.

Det er styrekant (hann eller hunn ) på flensene og det er viktig å sjekke mot gearflens ved bestilling for å få riktig styring (type og mål), og boltavstand slik at hullene passer mot hverandre.

Dette er rene klemflenser uten kile. Roald har en akselflens kun med kile som nevnt tidligere. Det dukker også opp av og til flenser med både klem og kile. Har også sett flenser med en låsebolt gjennom og inn i aksel.

Det finnes også klemflenser av eldre type Vetus som besto av to deler som ble skrudd i hverandre. Konisk utførelse sørget for klemkobling. Min bror hadde en slik og opplevde at den lønset.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det er de boltene som fester akselflens til gearflens det er snakk om. De skal stå i hullene i flensen på bildet til Sydvesten og klemme akselflens og gearflens sammen. På disse boltene skal det være låsemuttere.

Da har jeg misforstådt.... jeg trodde det var snakk om å borre ut en knukket bolt eller to fra klemflensen... På flensen mot gerakassen er det gjennomgående bolter med låsemutter og dermed neppe behov for å borre ut noe som helst.. Det er ikke rart jeg blir "confused" :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde her vi snakket om selve klemflensen, som klemmer selve klemflensen til akselen og ikke flenskoblingen mot gearkassen.

Om jeg har skjønt det opprinnelige innlegget korrekt, så er det snakk om at et par boltenene som på bilet er av typen "umbrako" er knekt... Da er det nok boring og skikkelig utdriver som kan fungere, ikke den hersens grisepikken, det er "griseverktøy" i denne sammenheng.

Du har rett Sydvesten. Det er slik du beskriver.

Prøvde å borre i boltene, men det var veldig vanskelig. De var harde som diamanter. Jeg har vist fått meg en ny fritidssyssel.

Men hva er en utdriver?

 

;)Sverre

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En mulighet hvis du ikke få ordnet det i båten med uttrekker:

Hvis det er vanskelig å komme til med verktøy så kan du jo skru løs alle boltene du kan få løsnet ( med hode). Deretter kappe de boltene uten hode i splitten av klemkoblingen. Da kan du får presset klemkoblingen fra hverandre og demontert den.

Link to post
Share on other sites

Klemmeflensen er av type Volvo Penta, men den ligner på Sleipner flens som Sydvesten har vist ovenfor.

Kan man virkelig presse klemmene fra hverandre. De er jo sveiset sammen, eller misforstår jeg deg?

 

Og hva er en utdriver? (Er det en skuttrekker, som skrur seg ut når man hammrer på den?)

;)Sverre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...