Jump to content

Cutlesslager-bytte


Arvid_A

Recommended Posts

Ja, da har også jeg meldt meg inn i "propellakselklubben"! :flag:

Etter at jeg tok båten på land sist høst, har jeg hatt en ekkel følelse av at propellakslingen ikke gikk så lett rundt som den burde. Etter å ha "lest meg opp" på det som finnes av tråder om pakkbokser, akslinger, hylser og stevnlager her på forumet, samt fått utmerket inspirasjon av "multikunstner" Lars H.'s beskrivelse av sin ”operasjon pakkboksoverhaling”, skred jeg i går til verket. Propellanlegget er et vanlig Sleipner-anlegg med oljefylt pakkboks, montert i år 2000.

Sleipner_aksling.jpg

 

På grunn av jomfruelig erfaringsnivå med slike operasjoner, ble det en forsiktig start. Utgangspunktet mitt var at tregheten enten kunne komme av at akslingen sto i bend, dvs. skyldes skjevheter mellom motor og aksling, eller av at cutless-lageret i akterstevnen knep rundt akslingen. Først ble derfor flensen mellom aksling og gir løsnet, slik at jeg kunne få dratt akslingen litt tilbake og sjekke eventuelle skjevheter mellom de to delene av flensen. Propellen ble låst av med en plankebit og de fire boltene som holdt flensen sammen lot seg løsne relativt lett. Etter litt kakking og lirking slapp de to flensdelene taket i hverandre, nok til at jeg fikk et 0,5mm søkerblad i mellom. Resultat: Avstanden mellom flensdelene var helt lik hele veien rundt. Første kontroll var vellykket! 1-0 til meg!

 

Vel, vel - da var det bare å gå videre. Nå var det unbrako-boltene i klemflensen som skulle til pers. Med Lars H.’s beretning om gjenstridige bolter i friskt minne, gjøv jeg på med bange anelser, unbrakobits og skralle. Hah – dette var da ingen sak! Boltene løsnet nesten som om de skulle stått i smør. Overraskende hvor lite de var dratt til! Må nok sjekke opp med Sleipner om det virkelig skal være så ”slapt”! Så var det tid for ”OLPI-metoden”, dvs. sette ei lita metallskive i sprekkene på klemflensen, slik at man kunne ”åpne” flensen litt ved å skru boltene inn fra motsatt side. Metallskive, ja – her kom en gammel småskjev vinkelhake og en velbrukt limsparkel til heder og verdighet (”kjekt å ha”)! Med denne løsningen slapp flensen taket i akslingen med en gang.

Klemhylsa_loesnes.JPG

 

Akslingen gikk imidlertid akkurat like tregt rundt fremdeles – altså måtte synderen ligge i foringen til stevnlageret (cutlesslageret), hvilket betydde at akslingen måtte ut.

 

Roret ble først tatt av (3 bolter i beslag i overkant av roret og 3 tilsvarende nede). Ved finstudier av ytterkanten av cutlesslageret, så jeg nå også årsaken til tregheten: Flere av ”gummilamellene” var løsnet i vulkaniseringen mot messinghylsa utenfor, slik at de vred seg og knep rundt akslingen når denne gikk rundt.

 

Så var det pakkboksens tur. Godt plassert helt nede i kjølen innimellom vann- og dieseltank, var den ikke akkurat lett tilgjengelig. Men ved hjelp av noen ledd som jeg ikke visste at jeg hadde i armene, måtte nå slangeklemmene rundt ”gummislangen” bak pakkboksen til slutt gi seg. Akslingen kunne dras helt ut, og den oljefylte pakkboksen kunne skilles fra ”gummislangen” bak. (Skal ikke nevne at propellen ”butta” i bakken før akslingen var helt ute, slik at det måtte graves ei ”propellgrop” i plenen for å få akslingen helt ut …. :wink: )

 

Pakkboks_ovenfra.JPG

Aksling_nesten_ute.JPG

 

Med akslingen ute kunne jeg plukke ut ”gummilamellene” i cutlesslageret bit for bit! Den store utfordringen nå er å få ut siste del av lageret, dvs den 2-3mm tykkveggede messinghylsa som sitter igjen inne i stevnbeslaget. Det spørs nok om ikke tiden nå er kommet for at investering i en bajonettsag kan forsvares….

Cutless_i_opploesning.JPG

Cutless_i_biter.JPG

 

 

Etter litt rensing og pirking gikk det også greit å få løs settskruene som låser cutlesslageret, (en på hver side av stevnbeslaget).

Er det noen som vet om det er en kant innerst i stevnbeslaget, som cutlesslageret ligger an mot? I så fall er det vel litt risikabelt å gå løs med sag her (fare for å sage spor også denne kanten?) Var dette noen problemstilling i tilfellet ditt, Lars H.?

 

Jeg er litt overrasket over at cutlesslageret har gått i oppløsning allerede etter 6 sesonger, og lurer litt på hva som kan være årsaken til dette. Jeg ser at det er to små forovervendte åpninger - en på hver side i stevnbeslaget (se bilde nedenfor). Disse ser for meg ut som inntakshull for vann til kjøling/smøring av cutlesslageret. I disse åpningene var det mye "rur" og annet rusk, så kanskje forklaringen kan være at gummilageret har fått for lite kjøling/smøring, og dermed har gått varmt, med det resultat at vulkaniseringen mellom gummi- og messingdelen av lageret har løsnet? (Bildet skulle vært dreid 90 grader mot venstre...)

Vanninntak_i_stevnlager-.JPG

 

Fortsettelse følger!

 

- Men nå skinner sola i de dype skoger og det er på tide å komme seg ut til skuta i hagen igjen. Kanskje går presenningen i dag...(?)

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint du fant feilen og at arbeidene går bra. :smiley:

 

..... Boltene løsnet nesten som om de skulle stått i smør. Overraskende hvor lite de var dratt til! ..........

Så små bolter skal trekkes til relativt lett. Tester med "feelingen" til øvete montører viser at små bolter får for stort tiltrekkingsmoment og store bolter for lite.

Derfor: Bruk momentnøkkel når du monterer. Ha fett på gjenger og under bolthoder. Sjekk tiltrekkingen igjen etter noen driftstimer.

 

Lykke til videre! Vi følger med. :wink:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja, da er det tid for neste episode.

 

Etter et par dagers konsolidering av stillingen, tankefull skuling på stevnbeslaget med "cutlesshylsa" godt fastgrodd, og et par rundhåndede dusjerunder med 5-56 i vanninntakshullene på stevnbeslaget, ble det kjøpt bajonettsag og nytt cutlesslager på tirsdag ettermiddag. På kvelden skred jeg til verket og sagde 4 splitter innover i messinghylsa. Sagbladet var imidlertid ikke så langt at det rakk helt inn til innerste del av hylsa, så det ble stående igjen ca 3 cm innerst som jeg ikke fikk splittet. Så angrep jeg ytterkanten av hylsa med en nyinnkjøpt og skarp liten meisel, og klarte å få løsnet 4 "tunger" av hylsa fra kanten og fikk bøyd dem litt innover. I hver av disse boret jeg et 6mm hull. Men hva så...? "Heldigvis" begynte det å mørkne slik at man kunne avslutte for dagen....

 

Funderingene over mulige avtrekker-/ters-løsninger fortsatte og en plan begynte å ta form. Etter en tur til "Clas'ern" i ettermiddag inneholdt handleposen bl.a. 4 stk små karabinkroker. På garasjehemsen hadde det i en halv mannsalder ligget noen svære strekkfisker, tatt vare på i et "kjekt-å-ha"-anfall for mange år siden. Med en av disse, en vaier-rest med 2 stk klemmer og husets spett vandret jeg målbevisst og olm i blikket mot skuta i hagen. Spettet ble satt skikkelig ned i plenen rett bak båten, slik at øverdelen av det fikk støtte mot bakkanten av det faste trimplanet på båten. Det ene øyet på strekkfisken ble tredd ned på spettet. To av karabinkrokene ble lirket igjennom to av de 4 hullene i "hylsetungene" og ble strammet opp mot strekkfisken og spettet med vaieren. Det var tid for det avgjørende slaget - ufaglært og fersk båtmekaniker mot erfaren og ondsinnet cutlesshylse!

 

Hylse-uttrekker-1.jpg

 

Etter noen runder på strekkfisken ble vaieren farlig stram, og spettet viste klare antydninger til å ville bøye seg. Her var det tydeligvis krefter i sving! Noen forsiktige slag med hammeren rundt stevnbeslaget, og plutselig ga hylsa opp motstanden og kom ca en centimeter ut.

 

Hylse-uttrekker-3.jpg

 

Hylse-uttrekker-4.jpg

 

Det er vel unødvendig å fortelle at dette ga en god følelse - for ikke å ta langt sterkere uttrykk i bruk! Strekkfisken ble på ny strammet opp, ny kakking på stevnbeslaget og ny bonus i form av utsikt til ytterligere et par centimeter cutlesshylse. Slik fortsatte prosessen helt til hylsa var ute.

 

Hylsa_ute.jpg

 

En glad og lettet hobbymekaniker kunne avslutte dagen med et tilfreds glis og en bekymring mindre. Begivenheten ble behørig feiret med et lite glass med brunt, fransk drikke til kveldskaffen. :drink:

 

I morgen er det rengjøring av akselhylse og stevnbeslag (dra whitespirit-filler igjennom for å rense ut sagspon og annet rusk) før det nye lageret skal presses på plass. Jeg tror sannelig dette skal gå bra!

 

Er det forresten noen som vet hvordan man får rettet ut et bøyd spett? :lol:

 

Fortsettelse følger!

Link to post
Share on other sites

Jeg er like imponert hver gang folk kommer opp med sånne måter å få løst utfordringer på. Jeg hadde tatt av hele f**nskapen, satt stevnhylsa i stikka, skrudd av hylsa og dunka det ut den veien.. Jeg har en tendens til å velge noe som tilsynelatende er vanskeligste veien, i håp om at jeg har den "riktige"..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

At cutlesslageret ikke har holdt lenger skyldes nok som du selv sier varmegang pga for dårlig vanngjennomstrømning.

Viktig å sjekke at åpninger ikke gror igjen.

Du har jo oljemsmurt pakkboks så det er vel ikke mye fett i hylserøret? Kan vaskes med vann og Zalo også så slipper du kline med whitesprite.

 

Sjekk simringene (3) i pakkboksen din også.

 

Husk å lufte hylsen etter hver sjøsetting (men det vet du vel). Du har jo egen lufteskrue på din pakkboks

Link to post
Share on other sites

Du har jo oljemsmurt pakkboks så det er vel ikke mye fett i hylserøret? Kan vaskes med vann og Zalo også så slipper du kline med whitesprite.

 

Sjekk simringene (3) i pakkboksen din også.

 

Husk å lufte hylsen etter hver sjøsetting (men det vet du vel). Du har jo egen lufteskrue på din pakkboks

 

Det var tørt og fint i hylserøret, så jeg tror simmerringene er OK. De ser også helt fine ut. Det var heller ikke noen slitespor i akslingen etter simmerringene, kun ekstra blanke partier.

 

Når det gjelder lufting av hylserøret, så vet jeg ikke hva som har vært praktisert tidligere. Jeg overtok båten sist høst.

Lufteskruen er imidlertid lokalisert og vil bli benyttet ved sjølsetting nå i vår :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg brukt tre-fire dager på å orientere meg i jungelen av tips når det gjelder overforbruk av olje på pakkboksen.

Kjøpte min båt (scand Classic 25 -81mod) sent sent i høst og rakk bare to miniatyrturer med den etter å ha kjørt den fra Larvik og hjem til Oslo.

Jeg tok opp båten i november og noe av det siste jeg gjorde var å fylle på olje i beholderen til pakkboksen, men når jeg krøp inn under presenningen og inn i båten forrige helg for å snuse inn lukten av båtliv var mangelen på olje total i nevnte beholder. Selv slangen ned fra beholderen er tom og kjølsvinet avslører hvor oljen har gjort av seg.

 

For å prøve å bli klok på hva og hvordan dette kan fikses, ser jeg for meg å gjøre samme jobb som er beskrevet i denne tråden. Første sommer med egen båt skal ikke bestå av å måtte ta båten på land rett før ferien og skifte cutlesslager, så jeg gjør det likegodt mens madammen polerer og vasker....

 

Jeg har forsøkt å sjekke om cutlesslageret ser slitt ut eller ikke, men det er stoffet over så mange ganger der nede, at jeg vel ikke ser så mye i det heletatt. Etter å ha lest det jeg finner av tråder ang pakkbokser, akslinger og cutlesslagre har jeg bestemt meg for å skifte simringer og cutlesslager like godt først som sist.

 

Denne tråden har vært en fryd å lese og jeg har sittet å humret av skrekkblandet fryd underveis i prosessen beskrevet over.

 

Jeg har vel skrevet langt mer enn nødvendig allerede, så jeg skal komme til påenget. (Første innlegg i forumet, ny som medlem, fersk eier av egen båt.. det blir fort mange ord av slikt.)

 

 

1. Jeg har kjøpt inn simringer til pakkboksen under, men hvordan lufter man denne ved sjøsetting?

pakkboks_4web.jpg

 

 

2. Her er et bilde av Stevnelageret (om jeg har gjort dette rett da..). Er det noen som vet dimensjonene på cutlesslageret som skal inn her? Sleipner har et som passer med 30mm aksling og den er 1-3/4" utvendig. Er det andre som selger cutlesslagre nærmere oslo? Jeg håper på å bli ferdig med dette i påsken, så jeg trenger å rekke mest mulig i løpet av helgen, slik at jeg i det minste har cutlesslageret innkjøpt før forhandlere stenger for påsken.

Båten er som sagt en Scand Classic 25' med en 36hk Buck.

Stevnelager_4web.jpg

 

 

Nå har jeg allerede skrevet alt for mye og jeg kommer ikke på mer å spørre om i farta, så dette får holde.

 

RSL

 

(Håper forresten å slippe å grave hull, da det er mye "pukk" der båten står... men på en annen side... jeg skal jo ha med spett til denne oppgaven)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Da jeg skulle kjøpe cuttleslager hadde jeg en anelse om at det var West Mekan som hadde levert akslingopplegget til min båt. Jeg ringte derfor til dem, og fikk dimmensjonen. Så var det rett til nærmeste båtsjappe (AktivMarin Lillestrøm), og de skaffet lageret fra Sleipner på to dager. Hva med en telefon til Scand, eller til Sleipner og fortell dem hva slags båt du har?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var imponerende ingeniørkunst for å få løscutlesslageret. Jeg har brukt en litt mindre imponerende metode men med stort hell. Baugfilblad av god kvalitet med håndtak(evt. tape rundtbladet). Sag ut hylsa som lagereterlimt i. Ett eller to snitt gjør susen så erdet bareå pille ut lageret/hylsa. Tar ikke mange minuttene med et nytt Bacho blad el. (Pass på å ikke sag i den yttre hylsa).

Link to post
Share on other sites

Siste episode i føljetongen utspant seg i kveld.

 

Hylserøret ble renset omhyggelig ved at flere filler fuktet med først white spirit, så sterkt zalovann ble dratt igjennom hylserøret. Deretter et par runder med tørre, rene filler, før det nye cutlesslageret ble slått pent og andektig på plass (plankebit og gummiklubbe). Da jeg kjøpte lageret fikk jeg det råd hos Fuglevik Båtservice, at lageret ikke skulle slås helt inn, men at man skulle la det stå igjen ca en cm utenfor stevnbeslaget. Hensikten med dette var to-delt. For det første skulle det sikre at ikke den innerste delen av lageret stengte for inntakskanalene for vann i stevnbeslaget. Videre ville det være lettere å få tak på enden av lageret neste gang det skulle byttes. Jeg syntes dette var logiske og fornuftige forklaringer og gjorde som ekspertisen befalte!

 

Etter en god dusj med vann (dusjekanne) inn i lageret, ble propellakslingen, som nå var pusset blank og fin, dyttet inn i hylserøret. Underveis ga jeg 2-3 innsprøytninger med vann inn gjennom vanninntakene i stevnbeslaget, og akslingen gled på plass så det var en sann fornøyelse! Olje-pakkboksen ble tredd forsiktig inn på akslingen for ikke å ødelegge simmerringene, og dyttet på plass inn i "gummihylsa" i forkant av hylserøret. Akslingen ble så skjøvet på plass inn i klemflensen (denne hang løselig fast på girkassen). Klemflensen ble skrudd til midlertidig. Den skal i flg. Sleipner dras til med et moment på 75Nm, men pga. mangel på momentnøkkel må den endelige strammingen vente. Flensen mot girkassen ble montert og skruene godt dratt til. Til slutt ble slangeklemmene rundt gummihylsa mellom hylserør og pakkboks dratt til. Akslingen "snurrer" nå rundt så lett som bare det! Det som nå gjenstår er kun å montere "oljedunken" og slangene for pakkbokssmøringen, samt roret, så er jobben fullført! Pga. kveldsmørket ble imidlertid dette utsatt til i morgen.

 

En nybakt "storbåt"-eier har kommet et nyttig skritt videre på erfaringskurven. Jeg er glad for å ha oppdaget problemet og fått gjort noe med det i tide, slik at det ikke fikk utvikle seg videre, og man kanske hadde endt opp med varmgang og knip i "bakstussen" i en situasjon hvor det absolutt ikke hadde passet! Takk for nyttige kommentarer, gode råd og beskrivelser fra dere som har vært igjennom tilsvarende runder før! Baatplassen.no er et fantastisk oppslagsverk!

 

Ha en god påske, en hyggelig båtpuss og en fin og problemfri båtsesong, alle sammen! :flag:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer,

 

dette var etter mitt skjønn godt maritimt håndverk på en fritidsbåt.

 

Har du flere bilder fra den avsluttende prosessen?

 

Observerte du akselen før du satt den tilbake for å registrere om det var merker på akselen etter de gamle simerringene, slik Lars H. har gjort i en annen tråd?

Link to post
Share on other sites

Har du flere bilder fra den avsluttende prosessen?

 

Observerte du akselen før du satt den tilbake for å registrere om det var merker på akselen etter de gamle simerringene, slik Lars H. har gjort i en annen tråd?

Monteringsprosessen gikk egentlig så kjapt og greit at det ikke "ble tid" til å ta bilder... :wink: , skjønt jeg burde vel i det minste ha tatt et bilde av plenen etter at "propellgropa" var fyllt igjen :lol:

 

Når det gjelder akslingen, så var det ingen grader i den etter simmerringene. Det eneste jeg kunne se var at den var ekstra "polert" der hvor ringene hadde sittet. Jeg sjekket også fjærene i de ytterste simmerringene, og de så blanke og fine ut. Jeg så derfor ingen grunn til å bytte simmerringene.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Låner denne tråden:

 

På min båt er det ein "stilk" forut for propellen, aktenfor og uavhengig av hylse/gjennomføring. Denne stilken inneheld eit cutlesslager som no må skiftast. Har truleg ikkje vore skifta på 27 år...

 

Men i samband med dette er det oppdaga eit par små tæringsskader på akslingen, på den delen som vil vera like innafor lageret. Dette er 2-3 (i mine auger) små ujamnheter, 1-2 mm djupe og 2-3 mm lange/breie. Bør heile akslingen skiftast som følge av dette, eller vil lageret "akseptera" desse (innovervendte) ujamnhetene? Vil evt. eit nytt cutless-lager slitast uforholdmessig fort, dersom akslingen ikkje blir skifta?

Link to post
Share on other sites

Har bare lyst til å komme med et tips til montering av cutlesslager.

Enten tar du med masse isbiter ned i båthavna, eller legger lageret i fryseboksen(om du har tilgang på en).....løp til båten og dytt lageret enkelt på plass uten bruk av hammer i det hele tatt ! Gjorde det selv på en Viksund :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har byttet cutlesslageret for 2 vintre siden og satt inn nytt tilsvarende fra sleipner i messing.

Fant ut at det var lettest å demontere hele pakka med stevnbeslag og hylserør.

Fjernet hylserøret fra stevnbeslag og måtte trykke ut cutlesslageret med fleretonns trykk i hydraulisk presse.

Men så til saken, etter opptak skulle jeg demontere propellen med avtager og dreide derfor propellen rundt en da løsnet plutselig gummiforingen i cutlesslageret fra messingrøret. Vet ikke hvordan denne er festet men går utifra at den er vulkety fast.

Noe som tydeligvis ikke er godt nok.

Har ikke presset ut cutlesslageret ennå, men ser for meg at dette er en reklamasjon.

Bestillte dette hos Maritim Slependen så får vel ta kontakt med dem når den er demontert

Mvh

Brage

22102007.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Leser med stor interesse denne tråden, er nå i gang med samme jobben selv på min Nidelv 24

 

To spørsmål som kanskje dere kan hjelpe meg med å svare på?

- Må jeg også løsne flensen på klemhylsa mot gearet ?

- Er det spines/ringer maskinert i enden på sklingen inne i klemhylsa ?

- Jeg så at det stod 75 Nm tiltrekking her i en tråd, bør vel sjekke om jeg har Sleipner jeg også, evt. sjekke tabeller for skruene hva de er laget for av moment mht. flytgrenser i stålet...

- Tips til å få løs skruene på roret ?? Sitter #¤%&/( (o;

 

Legger ved ett par bilder for å illustrere:

Drivlinja etter å ha demontert pentry og en gulvplate

bilde.jpg

 

bilde_2.jpg

 

bilde_3.jpg

 

bilde_4.jpg

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Spettet rettes enklest ved hjelp av ei hydraulisk presse.

 

Bare en liten sluttrapport for å "få ryddet" etter meg: :wink:

 

- Det litt småslitne spettet ble faktisk stående krumbøyd helt frem til i fjor høst, før jeg tok det med til den lokale smeden. Der gikk det rett i den hydrauliske pressa, og gjenoppsto rett og rankt etter et par minutter! Du hadde helt rett, "TMe" - effektive greier det der!

- Propellhylsa og pakkboksen er blitt behørig luftet ved hver sjøsetting, og fungerer helt utmerket fremdeles.

- Popellakslingen snurrer fortsatt lett og fint rundt.

 

Når man da også tar med at det til uka ser det ut til å være en optimistisk trend i værmeldingene, så ser dette i grunnen ikke så verst ut!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...