Jump to content

Anbefaling av kartplotter


Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg er ny både med båt og her på forumet. Mye interessante å lære her og mye kyndige, erfarne folk!

 

Prøvde meg tidligere på et spørsmål vedr en konkret kartplotter, men vil nå heller spørre om noen har anbefalinger basert på bruk en tid. Jeg ønsker en rimelig kartplotter i 4-5-6000 kroners klassen og kunne tenkte meg råd om modell og hvor en kan gjøre et rimeligst og tryggest mulig kjøp(vet jo at dette siste ikke alltid er lett å forene - ofte er vel en forhandler, båtbutikk det beste valget, kanskje) :sailing:

 

mvh Svein

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det finnes så mange forskjellige plottere på markedet, at det nesten blir litt vanskelig å komme med noen klar anbefaling. Selv har jeg erfaring med Garmin, Magellan og nå sist Raymarine. Av disse syntes jeg Garmin har vært den mest brukervennlige. Ser at Eagle har rimelige plottere, men jeg aner ikke noe brukervennlighet eller kvalitet.

 

Forøvrig er dette temaet diskutert her på forumet tidligere. Sjekk i emneregisteret.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har erfaring med Eagel og Garmin. Begge plotterne kostet 6-7000,- og hadde gode kart. Holder en knapp på Garmin da den er mere brukervennlig. En feil med karttypen Garmin bruker er att ledens rettning ikke vises. Så hvis man skal gå etter lykter blir man nødt til å bruke papirkart i tilleg. Ellers er det en test av kartplottere i nyeste Båtliv. Der testes tre plottere i 10-15000,- klassen.

Er selv faktisk i innkjøp av ny plotter, og valget falt da på Raymarine A65 som er en rimelig og god plotter (i følge testen) som kan kombineres med ekkolodd hvis man ønsker det. Plotteren koster 10-15000,- avhengig av hvor man kjøper den. Så sjekk priser hos ulike forhandlere. Prisene varierer mye!

Lykke til med kjøpet og la oss få høre hva det blir til.

 

Marius

Link to post
Share on other sites

Jeg også ute etter ny kartplotter, og har kikket litt på Lowrance 8200c den kommer i april, ser at den er en del billigere en de andre plotterene, vet ikke om den er så mye dårligere. Har en Garmin 276c fra før og er veldig fornøyd med den, veldig brukervennlig, mendet er vel litt sånn at har man begynnt med et merke så liker man ofte det, for det kjenner man igjen menyene på

Har ikke sjekket priser på mindre Lowranse, men de ligger på nettet www.seawave.no

Link to post
Share on other sites

Sjekk netshop, der får du garmin plotter med kart til den prisen du antyder. Det står at det er USA modell, hvanå det måtte bety. Funker gjør det sikkert, og alle plottere i dag er jo bra. At der er forskjeller mellom type plottere er klart, men skal man se litt på pris så.......

 

Liten vits i å sponse lokal båtbutikk, på en plotter så kan de ikke fikse selv likevel

Link to post
Share on other sites

Dersom du går inn på www.boatersland.com og blar deg ned på siden så finner du en Northstar (Navmann) Explorer 550 til 410 dollar som tilsvarer 2500 kroner. Med moms blir det 3125 + frakt så er du oppe i ca. 3500 ferdig levert på døra. Dersom du bestiller så har du den hjemme om ca. en uke.

Samme plotter koster her i Norge (Navman Tracker 5505) ca.7500,- hos billigste detaljist.

Denne kjører C-map Max. som er meget bra kart. Du får da en plotter som er meget bra til en pris som ligger under det du antyder å ville betale.

Ville nok anbefale å legge på enda noen dollar og kjøpe en 557 til $489 som skulle bli ca. kr.4500,- ferdig levert. Da får du en plotter med AIS mulighet og en fantastisk VGA skjerm med 640X480 pixler som er en oppløsning like god som mange av de "voksne" plotterne har men fortsatt til en pris som du bare kunne drømme om for et par år siden og fortsatt i nedre del av "din" prisklasse. Denne koster ca. kr.10.000,- i Norge. Har akkurat fått den samme selv fra Boatersland. Funker helt kjempe.

 

En helt annen ting er jo diskusjonen om kjøp i Norge kontra utlandet, Norsk forbrukergaranti støtte av Norske forhandlere etc. Men det er en diskusjon som jeg ikke hadde tenkt å ta opp her og nå :wink:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Synes dette etterhvert ble veldig bra med flere gode tips. Følger med videre hvis noen andre også hiver seg på her, men har fått gode råd her.

 

Et spørsmål vedr Garmin på Netshop: Hva betyr dette med USA-modell, som de presiserer for alle sine Garmin-modeller; er det noe annet du vil få hos i en båtbutikk f.eks. i Bergen?

 

Spørsmål til Leading Edge:

Hvor kjøper du kartbrikke til den du har bestilt fra USA? (ser bra ut det du nevner; bortsett fra hvis det skulle nå være noe galt med den du mottar da....)

 

mvh Svein

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Garmin har forskjellig standard fra hvor den er beregnet for bruk. det er usa og europa forskjellen er hvist plugger og kontakter. Noen modeller har også forskjellig hardware/software. Men begge skal hvist fungere uansett hvor du er så lenge du ikke skal koble til noe annet.

Var i hvertfall det han på messa fortelte...

Link to post
Share on other sites

Kjøper du Lowrance eller Eagle er det ingen forskjell på USA og Europa Utgaver. Eagle plotterene er tilnærmet identiske med Lowrance men mangler NMEA 2000 og har som regel en litt dårligere skjerm. Ikke nødvendigvis oppløsning, men ofte litt mindre skarphet.

 

Jeg liker Lowrance veldig godt fordi den har mulighet til å skalere størrelsen på vinduer og voldsom fleksibilitet nå det gjelder hva slags numerisk informasjon som skal vises og størrelsen på den. Nye Lowrance modeller som er oppgradert med raskere prosessorer og bedre skjermer blir leveringsklare i disse dager.

 

En GlobalMap 7200C med 7" skjerm og 640x480 oppløsning vil koste deg godt under 6000 levert i Norge hvis du kjøper i fra boatersland.com. Bruk jetcarrier.no til å ordne frakt og fortolling. 7200C har også NMEA 2000 og kan vise motordata fra nyere Suzuki, Evinrude og Yamaha. 7200c kan også utvides med radar om det er ønskelig. På 7" og større Lowrance er skjermen så stor og har et slikt format at det er praktisk å ha 2 kartutsnitt oppe samtidig, et for å få oversikt og et for å finnavigere. Det finnes også en 5200C med mindre skjerm som er billigere, men jeg ville ha gått for den med 7" skjerm.

 

De nye Navionics XL9 kartene til 2500kr dekker store områder, så du vil sikkert klare deg med et kart.

 

Hvis du vil handle i Norge kan en av 5" modellene fra Eagle eller Lowrance være et bra valg. Eksempelvis Eagle Intellimap 640C eller Intellimap 642C iGPS avhengig om du har lukket eller åpen båt. (640C har ekstern GPS antenne.)

 

Her finnes begge til samme pris:

 

Onlinebutikken

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Lowrance plotterne offset funskjon? Dvs at du kan plassere egen båt i nederste del av skjermen?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har også vurdert denne fra Garmin, som også har kart som passer meg bra. Kartene koster fra ca 1700-2100, avhengig av hvor en kjøper de. Den var best i test i sin klasse i en eller annen test det henvises til fra 2005, men det er jo en god stund siden. På samme tid er sikkert produktet på vei ut og muligheten for et godt kjøp kan være til stede?!

 

Tipsene vedr Eagle skal sjekkes ut. Bra tips!

 

Noen nevner også Geonav som et bra merke. Noen som kjenner denne? GEONAV 6 Sunshine? Av de kartplotterne som vurderes som aktuell for meg både med tanke på bruk og pris (bør koste under kr 7000), har denne 5,7" skjerm (noe mer enn de andre i denne klassen).

 

Takk forøvrig for gode tips sålangt! :smiley:

 

mvh Svein

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til Leading Edge:

Hvor kjøper du kartbrikke til den du har bestilt fra USA? (ser bra ut det du nevner; bortsett fra hvis det skulle nå være noe galt med den du mottar da....)

mvh Svein

Det er standard C-Map brikke som du kan kjøpe hvor som helst. F.eks hos seatronic. Der får du hele Norge med Svalbard + Danmark + Sveriges vestkyst for ca.3100,-

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det i dag er svært vanskelig å gi råd om kjøp av kartplotter ombord i båt.

 

Dette skyldes at brukerne har svært varierte interesser når det gjelder hvordan plotteren skal brukes.

 

Noen - kanskje de fleste - vil ha en plotter som virker slik at når den skrues på, så vises aktuell posisjon i kartet. Videre vises forflytninger som posisjonsendringer i kartet.

 

Dersom dette er interessen kan det være lurt å ringe til flere leverandører i Norge, som Belanor, Belamarin, Seatronic o.a. Alle er dyktige til å gi råd i forhold til båttype (hastighet), seilingsområde og kartoppdateringsbehov.

 

Dersom interessen for kartplotter er mer spesifikk, hvor det er ønske om å integrere flere instrumenter, innhente informasjon fra AIS, jobbe interaktivt med PC i forhold til navigasjonsinstrumentene, begynner vareutvalget å bli noe mer begrenset.

 

Så vidt jeg har sett har Furuno, Simrad, Raymarine og noen "andre" tilbud om integrerte systemer.

 

Selv benytter jeg Raymarine Serie E med ethernet-tilkobling til PC med programmet Raytec RNS v 6.0.

 

Dette systemet har så mange muligheter at det krever mer enn vanlig interesse å komme inn i de forskjellige opsjonene.

 

 

Det enkleste i dag er nok å kjøpe en standard kartplotter (jeg vet at Seatronic i Moss gir gode råd).

 

 

Jeg vil tilføye at det er viktig å ta med kart og kompass ombord selv om man benytter kartplotter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Konklusjonen sålangt for min del ble:

 

- setter opp en bærbar PC (som jeg har)

- kjøper en inverter, transformer fra 12 V til 230 V (kr 498,- på Biltema) Bra nok?

- kobler til en USB-basert GPS (598,- på Claes Ohlson) God attest på forumet.

- har bestilt et Maptech BSB-kart som også har et helt enkelt kartleserprogram, Offshore Navigator Lite (fra Nautisk forlag, ca kr 1000,-)

 

Hvis dette er noenlunde bra vil jeg vurdere å utvide med Tiki Pro fra Nautisk forlag (kr 1470,-) eller Maptech Chart Navigator standard (kr 900,-).

 

Noen som har erfaringer med Maptech Chart Navigator standard?

 

Totalt sett blir dette en nokså rimelig løsning sammenlignet med en kartplotter med god nok skjerm (da blir det fort 7-10 000 kr ved kjøp i Norge), og kanskje en grei begynnelse. Ser at flere her har slike løsninger og er fornøyd med den(hvis en trekker fra det jeg selvsagt vet om bærbar PC i dagslys, nær saltvann osv)

 

mvh Bergen dørk

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Har sett mye på kombinert ekkolodd og plotter i det siste.

 

Endte opp å bestille meg en Humminbird 957c Combo med ekstra transducer for innvendig montering og Navionics Platinum kart.

Denne leveres med ekstern GPS.

 

I tillegg bestilte jeg PC planneren fra Humminbird. Dette programmet var testet i siste Vi menn og kom bra ut.

 

Bestilte pakken fra USA og kom på ca. 10.000.- NOK pluss eventuell MVA.

Her er en link til plotteren: http://www.humminbird.com/products.asp?ID=966

Link to post
Share on other sites

- setter opp en bærbar PC (som jeg har)

- kjøper en inverter, transformer fra 12 V til 230 V (kr 498,- på Biltema) Bra nok?

 

mvh Bergen dørk

 

undvik laptopp som kräver 230V endast........

 

skaffe istellet en laptop med trafon utanför, på kabeln.......

(legg undan denne kabeln m trafo)

 

les på Laptoppen vad den kräver ofte DC 12,15,19V

 

gå til Clas Ohlsson o skaffe en 'inverter' 12V --> 12,13,15,19,21V eller vad dom heter

 

en bedre lösning....drar mindre ström ur batteriet.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

En laptop er ikke beregnet for båtbruk, i hvertfall ikke til navigasjon. Er du blitt vant til å bruke et elektronisk navigasjonssystem, blir du veldig avhengig av det. Min anbefaling er å gå for spesialproduktene fra anerkjente leverandører. Dette er produkter med en helt annen kapsligsgrad en laptopene. Dessuten er de mer robuste mot strømforsyning og vibrasjoner.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Garmin USA modell... inneholder USA basiskart (som ikke kan brukes til noe i praksis).

 

Så - det er ingen forskjell når du har satt inn den kartbrikken du vil bruke. Denne koster drøyt 2000 kroner for Bluechart G2. Dette kommer i tillegg til selve GPS enheten. Sjekk med Belanor (importøren) om du er i tvil.

Link to post
Share on other sites

Laptop kan være greit nok om du sitter på en navigatørplass som er tørr, uten direkte sollys og har en båt som ikke rister, slår eller stamper for mye. Jeg foretrekker å ha en plotter som tåler en vannsprut, PC er noe jeg hovedsakelig bruker til planlegging.

 

I prisnivået under seks tusen finner du noen plottere med 4,5" skjerm. Årlig oppdatering av kart koster i underkant av en tusenlapp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...