Jump to content

Anbefaling av kartplotter


Bergen dørk

Recommended Posts

Sats på PC baserte løsninger. Det er fremtiden !

 

Kjøp deg evt. en vanntett skjerm til å ha ute i tillegg til Labtop'en som kan stå inne.

 

Har du noen gode forslag til opplegg som beskrevet og med en kostnadsramme på 4-6000 kroner som jeg forstår er trådstarters ramme?

 

Husk at alle har ikke giftet seg til penger! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En laptop er ikke beregnet for båtbruk, i hvertfall ikke til navigasjon. Er du blitt vant til å bruke et elektronisk navigasjonssystem, blir du veldig avhengig av det. Min anbefaling er å gå for spesialproduktene fra anerkjente leverandører. Dette er produkter med en helt annen kapsligsgrad en laptopene. Dessuten er de mer robuste mot strømforsyning og vibrasjoner.

 

 

Du snakker som du selger kartplottere. :wink:

Garmin eller Raymarine er ikke eksperter på prossessorer eller minne-håndtering. ( Men det er Dell, Hp og IBM !! )

Det skjønner man jo når man trykker litt på E-serien til Raymarine, eller andre bokser.... Performance på en spesial-plotter er helt elendig i forhold til en Labtop, og leser du spec'en, så skjønner man fort hvor avlegs disse apparatene er.( Jeg har eid noen kartplottere opp igjennom )

 

Raymarine, Garmin, etc er tydeligvis livredde for å lage apparater som kan motta data fra en PC. Den dagen de gjør det, så vil de bli spilt ut over sidelinjen. Da kommer Microsoft og overtar markedet. :wink:

Isteden lager de bokser, hvor man kan gå motsatt vei. Fra plotteren og få data'ene ut på PC'en.... :puke:

 

En vanntett skjerm er alt du trenger, i tillegg til Labtop med kart og gps. Kan anbefale IBM Thinkpad, som er robuste, og har en ekstern strømforsyning, slik Gunga Din forklarte. Min Labtop er alltid med i båten, og har overlevd nå i mange år.

Link to post
Share on other sites

Du snakker som du selger kartplottere. :wink:

He, he det kan nok leses slik ja, med det gjør jeg ikke. :smiley:

 

Jeg også har laptopen med meg i båten på overnattingsturer, med det er for å se TV og komme inn på internet. Hadde aldri satset på den som kartplotter til det er den for skjør. Vet selvfølgelig at mange har hatt gode erfaringer med dette i mange år.

 

Til helårsbruk vinter som sommer er laptop ikke noe navigasjonsintrument jeg ville stolt på. Den er rett og slett ikke konstruert for denne bruken.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvor tror du f.eks Telko hendvender seg når de skal bygge sammen en PC for Telchart ? ( Tipper de handler fra komplett.no ? )

 

Tror du komponentene er mer syrefaste i Telko sine PC'er, enn en IBM Thinkpad , Les: "Bærbar" , som er designet for å bli bært rundt ?

IBM har f.eks spesialkonstruert Thinkpad'en med "Active Protection", slik at harddisken alltid er sikker....

( Min fløy gjennom lufta fra kartbordet , og traff dørken i fjor sommer.... Den fungerte helt greit etterpå ....)

Link to post
Share on other sites

Garmin eller Raymarine er ikke eksperter på prossessorer eller minne-håndtering. ( Men det er Dell, Hp og IBM !! )

Hva Dell, HP og IBM kan om minnehåndtering er ikke relevant, det er Microsoft som lager den delen av programvaren (og det kan diskuteres hvor gode de er til slikt som minnehåndtering).

 

Først og fremst er du totalt på jordet med hensyn til pris. Er du på jakt etter en plotter til maks seks tusen er ikke en IBM Thinkpad, en GPS-mottager, kartprogram og kart noe som du får presset inn på dette budsjettet. Du får heller ikke noen vanntett skjerm til den prisen. Dersom du allerede har en laptop som tåler miljøet i båten får du kanskje GPS, kart og billigste sort kartprogram for seks tusen.

 

For seks tusen får du en enkel, liten plotter som tåler en uværsdag. Ikke noe fikling, ikke noen fare for blåskjerm, ikke noe problem om du eller båten er søkkvåt når du skal bruke utstyret.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst er du totalt på jordet med hensyn til pris. ....Dersom du allerede har en laptop som tåler miljøet i båten får du kanskje GPS, kart og billigste sort kartprogram for seks tusen.
Har du allerede en oppegående laptop, kanskje 3-4 år gammel og vel så det, så har du datakraft som langt overstiger dagens plottere. En god GPS, kartprogram og C-Map kartpakke som dekker 1/3 av Norge får du til kr 3.000.-.

 

Utfordringen er en vanntett og lyssterk nok skjerm for de som trenger det. Jeg har brukt utrangerte stasjonær PCer i båt i over 10 år og har aldri hatt noen problemer med det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har du allerede en oppegående laptop, kanskje 3-4 år gammel og vel så det, så har du datakraft som langt overstiger dagens plottere. En god GPS, kartprogram og C-Map kartpakke som dekker 1/3 av Norge får du til kr 3.000.-.

Om du vil bruke SOB, antagelig. Jeg skal ikke uttale meg om denne programvaren, jeg har mer enn nok skepsis til Windows. Mitt største ankepunkt mot forslaget er at en 3-4 år gammel laptop kan være veldig slitt og kan dermed være nokså ustabil. En gammel stasjonær maskin med 12V strømforsyning er nok en langt bedre løsning.

Link to post
Share on other sites

En gammel stasjonær maskin med 12V strømforsyning er nok en langt bedre løsning.
Mener du da at en PC som er laget for flyttes/bæres er dårligere å ha i båt enn en som er laget for å stå i ro på et kontor? Jeg tror nok ikke det....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mener du da at en PC som er laget for flyttes/bæres er dårligere å ha i båt enn en som er laget for å stå i ro på et kontor? Jeg tror nok ikke det....

 

SveinHa , du har skjønt det. :wink::yesnod:

 

Enig at det er syke priser på vanntette skjermer, som kan brukes i direkte sollys.... Grunnen er vel at ikke Microsoft ennå har produsert en ... :wink:

Link to post
Share on other sites

Mener du da at en PC som er laget for flyttes/bæres er dårligere å ha i båt enn en som er laget for å stå i ro på et kontor?

Her er det ikke snakk om tro, men lang erfaring. Uansett, det har en enkel forklaring. En stasjonær PC har sannsynligvis stått nokså rolig i det aller meste av sin brukstid. En laptop har vanligvis vært med på utallige turer og blitt utsatt for langt større belastninger. Når det er snakk om en 3-4 år gammel maskin så er det min erfaring at laptopen er langt mer slitt. Det er vanligvis billigere og enklere å bytte ut deler på en stasjonær maskin, for ikke å snakke om å kjøpe mer RAM. Ofte er det også enklere å bytte ut strømforsyningen til en som er laget for 12V, men det finnes selvsagt sære stasjonære.

Link to post
Share on other sites

Jeg er programmerer av yrke..... så ikke lær meg noe om dette er du snill.... :nonod:

Det var kun et generelt utsagn, og ikke ment som undervisning. Hva anonyme medlemmer på båtplassen påberoper seg av yrker og båter er egentlig uinteressant som argumenter i en diskusjon her.

Link to post
Share on other sites

Av og til tjuvlåner jeg en Panasonic Toughbook CF-08 fra jobb. Dette er en vanntett trådløs touchskjerm som er lesbar i sollys. Den er benytter WLAN og M$ Remote Desktop for å fjernstyre en annen PC. Jeg har da laptopen stående på kartbordet nede og Panasonicen ute ved styrepos. Vurderer å kjøpe meg en slik men den koster 16.000.- + MVA og når Micro$oft har snubla i egne lisensregler og ødelagt funksjonaliteten i den er jeg ikke så sikker... Lisensproblematikken består i at XP Pro kun er lovlig å bruke på 1 PC og når du da kobler deg til vha. Remote Desktop blir du kasta ut av PCen. Prøver du å logge deg på PCen igjen blir du kasta ut av "remote" PCen :headbang: :headbang: :headbang: Tror jeg prøver meg med en annen løsning...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En stasjonær PC har sannsynligvis stått nokså rolig i det aller meste av sin brukstid. En laptop har vanligvis vært med på utallige turer og blitt utsatt for langt større belastninger.

 

 

....derav navnet "Stasjonær" og "bærbar" pc.

 

Så du tror en bærbar pc ikke har godt av å bli bært ? :eek:

Link to post
Share on other sites

Så du tror en bærbar pc ikke har godt av å bli bært ? :eek:

De utsettes for mer fysisk slitasje. Ettersom dette er bruksgjenstander har de sikkert godt av å bli brukt, men levetiden er gjerne kortere. Du kan også være heldig å finne en laptop som har levd et rolig liv som stasjonær maskin på et kontor. Det er også laget laptoper som tåler mer enn de fleste, men de er dyre og ikke så vanlige.

Link to post
Share on other sites

Jeg fulgte en annen interesant debatt og tråd her inne på forumet som omhandlet USB og RS232.

Jeg fant i den tråden en link til mye interesant informasjon om disse overføringsstandardene. Men da jeg rotet litt rundt på siden fant jeg ut at samme bedrift også leverte skjermer som gikk på 12V, var lesbare i sollys, og som var sprutsikre.

Jeg skal ta en tlf i morgen å forhøre meg litt om pris. Det synes som om de bare selger til industribedrifter, men de skyter meg neppe om jeg ringer :yesnod:

Sprutsikker 12V skjerm for sollys

Link to post
Share on other sites

Jeg fulgte en annen interesant debatt og tråd her inne på forumet som omhandlet USB og RS232.

Jeg fant i den tråden en link til mye interesant informasjon om disse overføringsstandardene. Men da jeg rotet litt rundt på siden fant jeg ut at samme bedrift også leverte skjermer som gikk på 12V, var lesbare i sollys, og som var sprutsikre.

Jeg skal ta en tlf i morgen å forhøre meg litt om pris. Det synes som om de bare selger til industribedrifter, men de skyter meg neppe om jeg ringer :yesnod:

Sprutsikker 12V skjerm for sollys

PC + vanntette LCD skjermer som har intensitet god nok for sollys, blir minst like dyrt som en tålig stor kartplotter med kart.

Du kan få billig skjermer for 12V, men de har ikke god nok lysintensitet og er heller ikke vanntette.

Du får en vanntett 10,4" kartplotter med C-Map brikke som dekker hele Norge for rundt 25.000.-

Så kan du bruke PC'en til andre ting ombord (TV/spill/planlegging av kurser).

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

En laptop er ikke beregnet for båtbruk, i hvertfall ikke til navigasjon.

 

Så godt som all profesjonell navigasjon foregår på PC eller PowerPC.

Kartplotterne brukes omtrent bare til hobbybruk.

Laptopene tåler mer enn mange tror. Jeg har brukt mine IBM maskiner både i gummibåter og små fiskebåter.

Link to post
Share on other sites

Jeg kontaktet Irontech i høst og ble henvist til:

Maritim Dataservice

Mellomdammen 16

3475 Sætre

v/ Ole Jo Søbye

Mob.Tlf.: 907 68 250

Har etter flere henvendelser ikke fått noe fornuftige svar fra disse men du må jo gjerne prøve...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Flashbaserte harddisker nærmer seg nå en pris som er overkommelig og med en slik er det svake leddet i en pc løsning borte. Dersom en kan plassere maskinen tørt og eventuelt bruke en vanntett skjerm i tillegg dersom den skal brukes ute har du en løsning som er mye bedre enn noen plotter.

 

Bruker selv en eldre PIII laptop med 128Mb ram og 2GB disk, denne gamle saken er raskere enn de plottere jeg har prøvd frem til nå.

 

Har en ekstra harddisk ombord som er en kopi av originalen, når denne må brukes kjøper jeg en flashbasert disk på 2-4Gb som erstatning.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Så godt som all profesjonell navigasjon foregår på PC eller PowerPC.

Kartplotterne brukes omtrent bare til hobbybruk.

Laptopene tåler mer enn mange tror. Jeg har brukt mine IBM maskiner både i gummibåter og små fiskebåter.

 

Det er riktig at profesjonell navigasjon foregår med PC, men dette er ikke vanlige PCer men robuste bokser beregnet for slik bruk.

 

Datarespons er en stor leverandør av slike.

 

http://www.datarespons.com/templates/page.aspx?id=819

 

Dette utstyret er godkjent for bruk på bro, maskinrom og lignende beskyttede plasser på et skip. Hvis det skal brukes i fuktige omgivelser er testene enda tøffere. PCer må puttes inn i vantette kabinetter for å komme igjennom godkjenningen.

 

Har sett diverse komersiellt utstyr bli testet på Veritas etter maritime spesifikasjoner. Resultatet er ikke alltid et pent syn.

 

Kartplottere er bygd for å fungere i et miljø med fuktighet og vibrasjoner og har i tilegg skjermer som er lesbare i sol, og vil for de fleste være det beste valget. Du kan jo også komme til leverandørene av en kartplotter med reklamasjon etter eksempelvis 4 års bruk i båt. Tviler på at det er mye å hente hos Dell på en laptop etter 4år i båt.

 

For de med større båter hvor PCen er mer beskyttet og skjermen ikke utsettes for direkte sollys, kan selvsagt bruk av en utrangert kontor laptop være et billig og brukbart alternativ.

Link to post
Share on other sites

Så godt som all profesjonell navigasjon foregår på PC eller PowerPC.

Har ikke benektet det jeg. PCen er utvilsomt kartplotteren overlegen i så måte, men det er ikke det som er poenget mitt.

Kartplotterne brukes omtrent bare til hobbybruk.

Nettopp, det er vel stort sett det vi her på dette forumet holder på med.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...