Jump to content

Anbefaling av kartplotter


Bergen dørk

Recommended Posts

Iflølge sjøveisreglene er vi forpliktet til å utnytte det systemet vi har installert ombord.

Det enkleste er derfor kanskje å seile uten kartplotter (GPS), dybdemåler, radar, VHF og annet utsyr.....

Der er du inne på noe jeg tror de fleste ikke er klar over. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke liker er at høde på broer og strekk ikke er avmerket, fyrsektorer og karakteristikker er innmari dårlig. Jeg har ikke funnet noen fiks som kan få frem dette.

Garmin har en nokså begrenset funksjonalitet, men jeg planlegger uansett seilas på store papirkart og sjekker friseilingshøyder, fyr og lykter der. For nattseilas skriver jeg gjerne en liste over lykter, sektorer/sektorgrenser, avstander og kurs. Kartplotteren er god til å vise posisjon i kartet, men om natten gir Garmin begrenset med referanser for å sjekke med peilinger. Da er huskelappen min kjekk å ha.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg riktig roladbj, så kan du f.eks velge å kjøre plotterprogram på en labtop, som igjen kan vises på E-serien. (Video inngang )

Dette kan man ikke gjøre på C-serien ? :confused:

 

Dvs: Så om 10 år til, når E120 er old-fasion, med for treg prossessor, så kan du likevel få utbytte av skjermen, mens C-serien er totalt ubrukelig, pga mangel på innganger ? :confused:

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sinus-inverter. Hvor kjøpte du den og hva koster den? Jeg snakket med en kamerat som er elektriker før jeg kjøpte en inverter, men den er helt billig fra Biltema. Vi fokuserte først og fremst på strømbehovet og hvor konstant iverteren kunne levere dette.

 

Vil jo gjerne ta best mulig vare på utstyret og hører gjerne mer om inverteren din.

 

mvh Bergen dørk

Jeg kjøpte inverteren i Bergen, husker ikke navet på forretningen og kvitteringen ser ut for å være arkivert bort. Prisen var ca 2000. Ser Sterling har de billigere i dag.

 

Modellen er Mastervolt Mass Sine 12/250 Power 250 - 500W.

 

Data: 250 VA, 200W, "kortvarig" belastning 400VA, ca 300 W. Ved bruk av bare den den høyeste belastning reduseres levetiden til 1/4.

 

Den er isolert mellom AC og DC.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Reklamasjonsretten er lovfestet i hht Forbrukerkøpsloven. Er gjenstanden ment å vare mer enn 2 år er et 5 års reklamasjonsrett. Man må ikke blande sammen garanti og reklamasjon. Garanti er noen produsenten tilbyr frivillig. Reklamasjon er noe de er lovpålagt i Norge. Bevisbyrden er annerledes ved reklamasjon og garanti. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...