Jump to content

Anbefaling av kartplotter


Bergen dørk

Recommended Posts

Artikkelnr Produktbeskrivelse Veil. pris

CF-08TX2CX12 Toughbook CF-08 - Trådløs skjerm 14 925

Tilbehør

CF-AA1623AG 3-pins AC-Adapter, Jordet Strømkabel 566

CF-AAV1601AU Biladapter 12V 1 155

CF-LND8024FD Bil/Fly Adapter 12-32V 1 580

CF-VEB081U Dokkingstasjon for bord 1 634

CF-VZSU44U Internt Li-ION Batteri, 7,4V 5200mAh 975

CF-VNC001W Tørkeduk for LCD, inneholder 10st. duker 1 199

CF-VNP009U Penn for Wireless Display, inneholder 10st. Penner 975

CF-VPF02U Beskyttelsesfilm LCD 10,4" 550

CF-VNT001U Spiral kabel (mellom enhet och Penn), inneholder 10st 675

 

 

14925 + adapter 1155 + ekstra batteri 975 = 17.055 NOK

Link to post
Share on other sites

Her er det jo veldig fokus på hardvaren.

 

Jeg har Laptop og kan kjøpe en enkel GPS mottaker. Hva av software funker? Hva må til at jeg få Hordalands kyst i båtsportkartkvalitet på laptopen min samt en liten pil på skjermen som viser hvor båten min står?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Her er det jo veldig fokus på hardvaren.
Jepp, du finner en hel haug med softwareløsninger i Emneoversikten, Elektroniske kartsystemer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Eneste ulempen med systemet, er at man ikke får frem bilde på labtop skjermen og toughbokk'en samtidig .... :headbang: ...men trenger man det ? :confused:
Trenger og trenger, jeg synes i alle fall det er en helt hysterisk tåpelig begrensing at bildet ikke skal kunne vise på begge skjermene samtidig. Om du leter på nett så vil du kunne finne en DLL og noe annet småknask som "tilbakefører" Remote Desktop til en tidligere versjon (til før M$ leste sine egne lisensregler :lol: ) der du har bilde på begge skjermene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg fulgte en annen interesant debatt og tråd her inne på forumet som omhandlet USB og RS232.

Jeg fant i den tråden en link til mye interesant informasjon om disse overføringsstandardene. Men da jeg rotet litt rundt på siden fant jeg ut at samme bedrift også leverte skjermer som gikk på 12V, var lesbare i sollys, og som var sprutsikre.

Jeg skal ta en tlf i morgen å forhøre meg litt om pris. Det synes som om de bare selger til industribedrifter, men de skyter meg neppe om jeg ringer :yesnod:

Sprutsikker 12V skjerm for sollys

 

 

Ringte dette firma idag og synes det hørtes spennende ut, selv om det sikkert finnes rimeligere skjermer.

De kommer med noen helt nye produkter med distribusjonen blir ikke avklart før til neste uke. Men da kommer de med skjerm for 12V DC (11-18V), full dimming, lesbarhet i sollys, sprutsikker, 4 signalinnganger (synes han sa 2 x PC som kan kobble til kartplotter og/eller 2 x PC samtidig) inkl kamera og ekstern TV, og veksle bildene. Forventet pris var i ca 10-11.000,- for 15".

Link to post
Share on other sites

Siden jeg startet denne tråden kan jeg jo komme med min svært beskjedne, men positive erfaring sålangt med valgt løsning som ble slik:

 

- setter opp en bærbar PC (som jeg har)

- kjøper en inverter, transformer fra 12 V til 230 V (kr 498,- på Biltema)

- kobler til en USB-basert GPS (598,- på Claes Ohlson) God attest på forumet.

- har bestilt et Maptech BSB-kart som også har et helt enkelt kartleserprogram, Offshore Navigator Lite (fra Nautisk forlag, ca kr 1000,-)

 

Hvis dette er noenlunde bra vil jeg vurdere å utvide med Tiki Pro fra Nautisk forlag (kr 1470,-) eller Maptech Chart Navigator standard (kr 900,-).

 

_______

 

Installasjon av GPS, kart og Offshore Navigator Lite gikk helt smertefritt. Når jeg åpnet kartet i navigasjonsprogrammet var båten (posisjonen) på plass allerede. Litt knapp plass til min bærbare PC i cockpit på min Nidelv 24, men det går bra. Stor og god kartvisning med en oppløsning på 1400*1050. Sålangt ser posisjonsbestemmelse i kart (prøvde å seile langs noen staker og under en bro) meget nøyaktig ut.

 

Konklusjon: For oss med litt beskjedne krav kan dette fungere bra. Vil sannsynligvis oppgradere til Tiki Pro, for å få tilgang til mange flere funksjoner i bruk av kartet, turplanlegging mv, men dette holder faktisk som en god begynnelse. Har en PC-en fra før er investeringen på ca kr 2000.

 

Mange av forslagene til kjøp av utstyr her på forumet - også i denne tråden - er hinsides mitt budsjett. Synes derfor det er greit å få fram fra en "enkel lekmann" på området at dette er en enkel og rimelig løsning; iallefall for en nybegynner.

 

mvh Bergen Dørk

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne løsningen må være helt grei.

 

Selv bruker jeg ofte Maptech Chart Navigator standard ombord.

 

Dette beror bl.a. på at jeg har kjøpt de 4 båtsportkartseriene (Sportschiffahrtskarten Serie 1 -4) hvor det leveres kombinert papirkart og tilsvarende på CD-plate.

 

Sakser fra katalogen til Nautisk Forlag:

 

Kombipakke med både båsportkart i papir og tilsvarende i BSB format til bruk i elektroniske kartsystemer. Kartene kan brukes i alle BSB kompatible programmer. Maptech's navigasjonsprogram "Cruising Navigator Light" ligger også med i pakken. Dette er en litt enklere versjon av "Maptech Offshore Navigator".

 

Har videre kart for vestkysten av Sverige og videre opp til Haugesund.

 

Jeg stoler faktisk mer på disse kartene enn på Navionics Platinum 15 G brikken min.

Link to post
Share on other sites

Du har E serien til Raymarine , roaldbj ??

Er du fornøyd ?

 

Stemmer det at hovedforskjellen på C serien og E serien, er at E har video-innganger, og litt mer nettverksmuligheter ?

( Kan jeg kjøre kartprogram på PC'en, og vise dette på en E120 hvis jeg vil ? )

 

Jeg har alltid hatt Cmap, og er derfor betenkt med å gå over på Navionics .... :confused:

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange av forslagene til kjøp av utstyr her på forumet - også i denne tråden - er hinsides mitt budsjett. Synes derfor det er greit å få fram fra en "enkel lekmann" på området at dette er en enkel og rimelig løsning; iallefall for en nybegynner.

 

mvh Bergen Dørk

 

Interessant og flott at det gikk så godt. Budsjettet til Hulda er heller ingen Sareptas Krukke. Jeg har en lapptop, bedre utgave egentilg, men det er ingen ulempe. CO har en omformer slik at jeg kan lade PC, kamera og div uten å gå opp til 220 V. Jeg har en gammel Garmin 152, som ikke har kartmuligheter, men gir NMEA. Her om dagen impulskjøpte jeg kart over 'Skagerrak-basenget' (Bluechart 8.5 eller noe slikt) for SEK 1900. Jeg håper at det vil funke, har ikke koblet det opp enda.

 

Så hadde jeg sønnen min ombord i går, som brannvakt, jeg skulle sveise i dekket. Han så Garmin'en og sto og fiklet med den. Jeg fortalt om mine planer. 'Jada' sa pjokken, 'hvis du bruker (ditt eller datt) protokoll, så kjører dette bra. Det blir jo ikke så bra nøyaktighet, men allikevel'. 'Hva mener du?' 'Innenfor et par meter, det jeg jobber med til daglig er innenfor 10 centimeter. Jeg jobber jo ikke med dette, men landstasjonene, kompisen min jobber på båter med dette her, litt mer avansert'. Så der har jeg altså en sønn som fikser slikt sammen med en kompis, topp kompetanse. Jeg skal ikke lodde en ledning. Det er lov å ha flaks noen ganger, som regel tryner jeg flere ganger på veien til suksess.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg startet denne tråden kan jeg jo komme med min svært beskjedne, men positive erfaring sålangt med valgt løsning som ble slik:

 

- setter opp en bærbar PC (som jeg har)

- kjøper en inverter, transformer fra 12 V til 230 V (kr 498,- på Biltema)

- kobler til en USB-basert GPS (598,- på Claes Ohlson) God attest på forumet.

- har bestilt et Maptech BSB-kart som også har et helt enkelt kartleserprogram, Offshore Navigator Lite (fra Nautisk forlag, ca kr 1000,-)

 

Hvis dette er noenlunde bra vil jeg vurdere å utvide med Tiki Pro fra Nautisk forlag (kr 1470,-) eller Maptech Chart Navigator standard (kr 900,-).

 

mvh Bergen Dørk

Har også samme kartløsningen på pc. Har kjøpt en sinus inverter. Vet ikke om det er nødvendig, men føler meg sikrere med den. Har ikke lyst til at en dårlig inverter skal ta knekken på pc-en. Dette har nå fungert helt fint hos meg noen år.

 

Tiki er blitt veldig bra så det er mulig at jeg bytter til Tiki. Ser ut for at Tiki har flere muligheter enn Maptech Chart Navigator standard.

 

Laptopen står inne hele tiden dermed skjeneres den ikke så mye av sollyset. Fordelen med laptop er jo at skjermen er ganske stor, 14 tommer.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Sinus-inverter. Hvor kjøpte du den og hva koster den? Jeg snakket med en kamerat som er elektriker før jeg kjøpte en inverter, men den er helt billig fra Biltema. Vi fokuserte først og fremst på strømbehovet og hvor konstant iverteren kunne levere dette.

 

Vil jo gjerne ta best mulig vare på utstyret og hører gjerne mer om inverteren din.

 

mvh Bergen dørk

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Til Hulda!

 

Jeg har ikke erfaring nok til å si noe hvor nøyaktig kartvisningen er pr i dag. Forholder meg til at en GPS viser sånn innenfor 10-50 meters nøyaktighet. Og en må jo sjekke mot tilsvarende papirkart + følge med. Tror det i produktbeskrivelsen står ca 10 m, men om det er slik i virkeligheten skal jeg ikke si noe om. Passerte under en bro her om dagen og da var det samsvar mellom gps-visning ikart, båt og det fysiske terrenget.

 

Protokollen er NMEA 0183...men det var kanskje ikke det du mente?

 

mvh Bergen Dørk

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hei Nemo!

 

Hvilken funksjonalitet er det Tiki tilbyr som du ikke har i Maptech Chart Navigator Standard? Det er jo en prisforskjell her - Tiki koster ca 600 kr mer.

 

mvh Bergen dørk

 

Viser til siden fra Tiki. Det er bra utvalg av instrumenter med AIS.

 

Kanskje du har sett på denne linken og valg 2 "funksjoner".

 

Finner desverre ikke like bra oversikt på Maptech Chart Navigator Standard, men mener den er lik Offshore Navigator. Den har de funksjoner som finnes i menyene på Offshore Navigator L også de som er svak farge på. Tror det er beste måten å få oversikten.

 

En ting jeg glemte. Du kan jo bare laste ned Tiki for å prøve den. Da kan du se på menyene og valgene som er der. Du kan lese om det på siten til Tiki.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Hulda!

 

Jeg har ikke erfaring nok til å si noe hvor nøyaktig kartvisningen er pr i dag. Forholder meg til at en GPS viser sånn innenfor 10-50 meters nøyaktighet. Og en må jo sjekke mot tilsvarende papirkart + følge med. Tror det i produktbeskrivelsen står ca 10 m, men om det er slik i virkeligheten skal jeg ikke si noe om. Passerte under en bro her om dagen og da var det samsvar mellom gps-visning ikart, båt og det fysiske terrenget

 

Litt flisespikking dette her men nøyaktigheten til GPS en er sjelden problemet. Den ligger som oftest mellom 1-6 meter med bra forhold. Med det mener jeg at hvis du f.eks merker bryggeplassen din som et waypoint, vil du alltid finne igjen dette waypointet innen for en sirkel med diameter på 1-6 meter. Problemet er at koordinatene/opptegningen av kartene ikke er nøyaktig nok. Disse sjøkartene baserer seg jo som regel på landkonturene til 1:50 000 serien til statens kartverk, og en del loddinger av dybder er veldig gamle. Det kan derfor fort være et misforhold mellom GPS og kart på opp mot 50 meter på disse kartene. Derfor kan man oppleve at man kjører i et smalt led, mens kartet viser at man kjører 30 meter opp på land. Dette skyldes da at kartet er unøyaktig-ikke gps en. Resultatet er imidlertid det samme- man bør ha øynene med seg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her om dagen impulskjøpte jeg kart over 'Skagerrak-basenget' (Bluechart 8.5 eller noe slikt) for SEK 1900. Jeg håper at det vil funke, har ikke koblet det opp enda.

Vær oppmerksom på at Bluechart inneholder en rekke overlappende kart. Ettersom jeg har forstått er zoom-nivået en viktig faktor for hva som vises på skjerm. For eksempel er kart 202 (utgitt 1929) brukt - og det har et begrenset bruksområde. (Det går an å deaktivere slike kartkilder. Poenget er at dagens kartplottere er langt fra "plug-and-play"...)

Link to post
Share on other sites

Hei Ynroenn! Nyttig presisering - var egentlig klar over det. Har jo lest disse artiklene der folk egentlig iflg elektronisk kartløsning er langt på land, når de vitterlig ennå er på sjøen...:-)

 

For min del et mindre problem med en Nidelv som holder en 6-7 knop. Jeg har god tid til å følge med på båtsportkartene også jeg.

 

Men moralen er vel - ikke: :sleep:

 

Bergen dørk

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Får en konflikter vedr bruk av porter mot bruk av GPS på PC ol?
Jepp men det kan løses med program fra Franson

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksom på at Bluechart inneholder en rekke overlappende kart. Ettersom jeg har forstått er zoom-nivået en viktig faktor for hva som vises på skjerm. For eksempel er kart 202 (utgitt 1929) brukt - og det har et begrenset bruksområde. (Det går an å deaktivere slike kartkilder. Poenget er at dagens kartplottere er langt fra "plug-and-play"...)

 

Jeg har sett det med kartene. Kan ikke si jeg er vanvittig imponert, men skal ikke slakte kartverket før jeg får sett det i praksis, nå kjører det bare på laptop'en min. Det er også en kjekk sak (i teorien) at man kan laste ned Google Global over området hvis man har internett. Funker innmari fint hvis man er i San Francisco, gode detaljer. I mitt område av verden er bildene heller av akademisk interesse. Kostersund blir som en grå/grønn masse...

 

Det jeg ikke liker er at høde på broer og strekk ikke er avmerket, fyrsektorer og karakteristikker er innmari dårlig. Jeg har ikke funnet noen fiks som kan få frem dette. I tillegg kommer kundepolitikken til Garmin, den er ikke mye kundevennlig slik jeg oppfatter det.

Link to post
Share on other sites

Du har E serien til Raymarine , roaldbj ??

Er du fornøyd ?

 

Stemmer det at hovedforskjellen på C serien og E serien, er at E har video-innganger, og litt mer nettverksmuligheter ?

( Kan jeg kjøre kartprogram på PC'en, og vise dette på en E120 hvis jeg vil ? )

 

Jeg har alltid hatt Cmap, og er derfor betenkt med å gå over på Navionics .... :confused:

 

Kommunikasjonen går fort her på BP.

 

Jeg har nå brukt Raymarine E seien og Raytech RNS 6.0 i ett år.

 

Det er store forskjeller mellom C og E serien når det gjelder kommunikasjonssystemer.

 

Det spesielle med E-serien - slik jeg har oppfattet dette - er at alle enheter i E-serien er likeverdige grunnet veldig hurtig kommunikasjonssystem mellom enhetene grunnet ethernet systemet.

 

Dette innebærer at de endringene som utføres på E120/ E80 systemet umiddelbart er tilgjengelig på tilkoblet PC, og omvendt.

 

 

Jeg finner stadig nye innstillingsmuligheter, f.eks COG og SOG for egen båt med mulighet for innstillig av vektorlengde ut fra både tid og hastihghet.

 

Når det gjelder MARPA systemet til Raymatrine, dvs Mini Automatic Radar Plotting Aid,

 

er det mulig å overvåke inntil 10 objekter og man får mye informasjon om hastighet, kurs og antatt "kollisonstidspunkt" - og andfre opplysninger.

 

Mitt poeng er at det nå gis så mangte opplysninger i navigasjonsutstyret ombord for oss småbåteiere at vi må starte med å vurdere sterkt hva vi trenger for siker seilas.

 

- I forhold til hva som er "nice to have".

 

Iflølge sjøveisreglene er vi forpliktet til å utnytte det systemet vi har installert ombord.

 

Det enkleste er derfor kanskje å seile uten kartplotter (GPS), dybdemåler, radar, VHF og annet utsyr.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...