Jump to content

Nye Bavaria-modeller


bjoris

Recommended Posts

Leser ett innlegg på Bav.klubben om at det allerede kommer nye modeller av 30, 33, 37 og 39 det kommende året. Først ut skal 30 bli som nå blir 31, tilsvarende går 33 opp til 34, 37 blir 38 og 38 blir 40 fot

 

Noen som vet mer, har linker til info på nettet?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Forklaringen på det er jo enkel, konkurransen er knallhard og de fleste ønsker mest mulig plass (ellers hadde ikke Bavaria vært så populær)... Dermed blir det jo et hardtslående salgsargument at en allerede prisgunstig båt på 33 fot e.x har blitt 34 fot til samme pris...

 

Det blir jo spennende å se om Bavaria tar etter en del av de andre som har valgt tildels betydelig mer sofistikerte produksjonsmetoder som injection (Harmony, Jeanneau, mfl) eller Epoxy som du får i Hanse mot pristillegg... Bavariane er ikke akkurat lette båter og siden mye av vekten er overflødig polyester er det ikke sterkere enn lettere båter bygd etter moderne prinsipper... Time will show. Jeg syns nesten det må være problematisk at det byttes modeller så ofte mtp bruktprisene, men det ser jo langt fra slik ut til nå... Jeg tror mye av dette ligger i at det fortsatt er for få bruktbåter til salgs, noen tror sikkert jeg er tullete når jeg sier det, men det er iallefall min oppfatning etter at jeg har studert bruktmarkedet de siste 2-3 mnd svært nøye i forbindelse med noen venner som nå skal kjøpe nyere seilbåt i 600-700`klassen... Videre er det også åpenbart at Bavaria har gitt mye båt for pengene hele veien og derfor vil båtene stå seg godt mot tilsvarende konkurrent som det ofte er betydelig dyrer samtidig som plassen ofte er mindre...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt.

 

Tror at bavaria har oppdaget at de ikke lenger har noen vesentlig prisfordel i forhold til konkurrenter som beneteau, jeanneau og harmony. Derfor er det på tide å ta et grep. Blir interessant å se hva de legger vekt på ved de nye båtene.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har studert den nye 30 foteren ganske nøye, ja. Fin båt, men den har etter min vurdering en stor svakhet: De har ødelagt den flotte uteplassen fra 29 sport med ei diger solseng bak! Sikkert et salgsframstøt i middelhavet men ikke på våre trakter vil jeg tippe. Men bevares (for ikke å si Bavares :lol: ), det gjør sikkert bare våre 29 sport enda mer etterspurt i markedet det :wink: I allefalle vet jeg om ganske mange som reagerer akkurat likt på 30 foteren.

 

Størrelsen på Bavaria er også interessant. Nå har jeg et godt sammenligningsgrunnlag med Nor Star 290 som kaller sin for en 29 foter. I skroglengde er den vel ca 27 1/2 fot, mens Bavaria som også kaller sin en 29 foter faktisk er 30 1/2 fot. Det merker jeg faktisk godt på plassen.

Link to post
Share on other sites

Størrelsen på Bavaria er også interessant. Nå har jeg et godt sammenligningsgrunnlag med Nor Star 290 som kaller sin for en 29 foter. I skroglengde er den vel ca 27 1/2 fot, mens Bavaria som også kaller sin en 29 foter faktisk er 30 1/2 fot. Det merker jeg faktisk godt på plassen.

Et godt poeng. F.eks. er Bavaria 35 både lengre og bredere enn Windy 37. Det betyr mer volum og mere plass. Og mye båt for pengene. Riktignok er det detaljer og finish en kunne mene mye om når en sammenligner. Men spm er hva som er godt nok. Og til hvilken pris.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Et godt poeng. F.eks. er Bavaria 35 både lengre og bredere enn Windy 37. Det betyr mer volum og mere plass. Og mye båt for pengene. Riktignok er det detaljer og finish en kunne mene mye om når en sammenligner. Men spm er hva som er godt nok. Og til hvilken pris.

Helt riktig. Dette perspektivet blir ofte helt borte i disse diskusjonene. Med en mill. i prisforskjell MÅ det jo være noe du betaler for. Hadde noen stilt disse to foran meg og sagt velg, er det jo ingen tvil, men slik er nå ikke en gang virkeligheten. Hadde noen derimot stilt opp en 35 sport + en spell ny BMW X5 mot Windyen derimot ville nå jeg hatt to leketøy framfor ett.... og det er jo slik det faktiske valget er. Men når det er sagt kommer jeg aldri til å kritisere noen som velger motsatt. Redigert av rem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Et godt poeng. F.eks. er Bavaria 35 både lengre og bredere enn Windy 37. Det betyr mer volum og mere plass. Og mye båt for pengene. Riktignok er det detaljer og finish en kunne mene mye om når en sammenligner. Men spm er hva som er godt nok. Og til hvilken pris.

Enig med KOB, det er et indiviuelt valg. Man må også ta med restverdi i betraktningen. Sjøegenskapene bør nok også testes ut - for de som har interesse for slikt.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Da er den nye 34 foteren presentert Like flott som de andre modellene... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

flere interessante ting her.

 

Ser ut til at Bavaria har et spareprogram på gelcoat og erstatter dette med luker i stedet :lol: Mye lys under dekk er flott! Husk å bestille gardiner til lukene også slik at man får sove om natta.

 

Sitter og kikker på en litt eldre (i Bavariaverden er vel det ca 5 år gammel) 34 ved siden av her og sammenligner litt

Doble vinsjer er vel nytt? Kanskje de aktre er til storseilet så rormann har tjangs til å kontrollere båten på kryss?

Samme gjelder den nedfellbare hekken. Kjekk sak på en cruiser.

Og masta er plassert lenger frem på dekk - det liker ikke jeg da. Det pleier vel å bety dårligere seilegenskaper.

Den kan fås med to kjøler - er det nytt? Om ikke er det i hvertfall bra å ha et valg for de som er mer opptatt av liten avdrift enn å komme inn i grunne farvann (ser ut som om dyp kjøl er standard)

 

Ser ut som en flott båt. Prisen? Rundt 800.000 kanskje?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det har mer med salgsutvikling å gjøre. Mange vil nok gjerne bytte seg opp, og når innstegsmodellene blir stadig større er det greit å holde på 3 fots avstanden slik at man hele tiden har noe å strekke seg etter.

30 fotern tror jeg man kan se litt bort fra strategisk sett. Jeg tror den ble mer tatt frem som en modell for å utkonkurrere eldre, dyre bruktbåter enn å være en innstegsmodell i seg. De ville nok ta en del av det markedet også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

30 fotern ble erstattet av 31. 33 av 34 og 37 blir av 38. Har hørt at formene slites for hver produktsjon. Og etter et visst antall blir de byttet. Derfor blir de byttet nå. Og da er vel anledningen til å komm med en ny model der. Når 37 er Norges mest solgte seiler forteller det om 3-fotsyken.

 

Ellers ser jeg at du nå for 6 winscher, gennaker og lite mannskap, perfekt. Tror at fremover vil seilegenskaper settes mer i fokus. Har vel en følelse at markesavd til Bav er våkne.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Prisen på den nye 34 foteren er vet jeg ikke, men ser at 31 foteren koster 746 Euro ex. moms mere enn den gamle 30 foteren, fra Tyske forhandlere og leveres i juni i år.

 

Det er vel grunn til å anta at den nye 34 foteren blir noen kroner dyrere enn 33 foteren, men neppe så alt for mye..... Prisforskjellen på 30 og 31 foteren er vel praksis lik null siden en blant annet får med et par ekstra vinsjer på 31 foteren..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Spennende båt, da er det bare å vente den nye 40 og ikke minst 43 foteren i Cruiserserien som da vel vil dukke opp i løpet av vinteren

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Artig å se hvordan trender kommer, går og gjerne vender tilbake igjen. Som her hvor toalettet er plassert i forpiggen. Har registert også andre merker som har valgt denne løsningen nå, uten at jeg husker hvilke i farta. Selv foretrekker jeg toalettet nær nedgangen fra cockpit, men det er vel en smaksak.

 

Den langsgående byssa er også kastet over bord. Etter min mening et framskritt.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et par kommentarer til planskissen.

 

Toalett i forpiggen. Ikke min greie. De som bor i forpiggen får jo hele dogreia på rommet sitt. Kan jo bli litt ufriskt til tider.. Dessuten går det ut over skapplassen. Toalettskålen er dessuten plassert tverskips. Det gjør det vanskelig i bruke dassen under seilas. Spesielt når den er i baugen som slingrer mer enn midten av båten.

Salongen ser kjempesvær ut. ++

Jeg liker vinkelbysse. Kan denne ha mangel på avsetningsplass?

Akterlugarene ser ut som dagens båter. Dvs en liten benk foran skapet som gjør at lugaren virker rommelig. Skapet kan da bli for grunt, men her ser det ok ut.

Kartbordet ser bra ut som vanlig på Bavaria.

6 vinsjer som standard er et fremskritt.

 

Bavaria bruker lite penger på utvikling av nye modeller. Her var det ganske lite nytt. Syns den gamle 37c virker vel så smart.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Den nye 38C leveres også i tokabinersversjon, da har den ett mye større toalett bak på styrbord side. Jeg mener også at dersom en kun har ett toalett ombord er det ikke gunstig å plassere dette i forpiggen, bla. ved kryss i en del sjø blir toalettet helt ubrukelig.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at de har kommet seg bort fra det noe oppblåste inntrykket jeg syns 30, 33 og 37 har gitt... 39 og oppover syns jeg har et godt design... Synd Bav ikke er litt mer spenstige mtpå epoxy og vakumstøp mv...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...