Jump to content

Nye Bavaria-modeller


bjoris

Recommended Posts

Tja, vet ikke men denne båten har nå mere seil en Jeanneau 42 som er den nærmeste turbåten å sammenligne med hos jeanneau (Jeanneau har hele 81m2 mot Bavaria sine bare 94m2... er klar over at dette er alt for lite om de store kritikerne skal være nøgd....... den har forøvrig samme vannkapasitet som Oceanis 43 og SO42i... seilaralet der er oppgitt til hele 89m2 som etter min oppfatnigne er noe mindre enn de 94 som Bavarien har... men dette rekker nok ikke heller for de store kritikerne..

 

Men slik fakta er neppe særlig relevante i denne diskusjonen siden det ikke er bra nok uansett hva Bavaria leverer..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis du har Bavaria, eller har hatt, eller har hatt hatt eller har hatt og er ekspert eller sågar "ekspert", ja da er man i gang igjen, og igjen til solen går ned, og vel så det, men det er etter min mening!

 

Bon voyage!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser at de som lite eller ingenting har å bidra med gjerne tar personen og ikke saken, dette er vel kjennetegnet når man ikke har noe å bidra med i debatten men ønsker seg litt oppmerksomhet vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Akkurat , men er ikke 360liter utrolig lite på en så stor båt med så stort vannforbruk , kanskje de fleste velger ekstra vanntank fra ekstrautstyrslista da

Nå hadde ikke jeg så stor båt, men hadde samme antall dasser og køyer.... men det rekker vel ikke det vil jeg tro... Vet ikke om vannforbuket øker proporsjonalt med båtlengde og antall dasser, men det er meget mulig...

 

Men 360 liter er ikke mye vann, for oss så holdt det ikke mere enn en drøy uke, men da var vi bare 5 personer ombord, hvor to tennårignsjenter var flittig bruker av dusjen... Men er enig i at det burde være mere vann...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er naturlig at det er mer vann i en båt med 2dasser/dusjer som er laget for å huse 6 personer med sengeplass enn en mindre båt.

 

Dette med vannforbruk er jo litt forskjellig fra bruker til bruker men vi bruker opp 150liter fra fredag til søndag (2voksne personer) så om vi fyller opp maximalt så holder det ca 4dager.

HR43 har jo 650liter og den har vel ikke 6sengeplasser og kun 1 do/dusj

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akkurat , men er ikke 360liter utrolig lite på en så stor båt med så stort vannforbruk , kanskje de fleste velger ekstra vanntank fra ekstrautstyrslista da

 

Endelig en seilbåtdiskusjon igjen :smiley:

 

Jeg tror ikke det er mulig å velge en ekstra vanntank på båten. De større bavariaene blir levert med med en tank foran og en tank bak. Denne båten er sikkert ikke noe unntak.

Link to post
Share on other sites

Det blir jo ikke noe morsomt for kritikerne å sammenligne Bavaria med Jeanneau og Beneteau... siden Bavaria 43 har betydelig større seilareal, større eller lik vanntank, høyere kjølvekt osv.... Så da blir det jo mere naturlig å sammenligne med betydelig dyrere båter fra Orsut for å få frem forskjeller...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, vet ikke men denne båten har nå mere seil en Jeanneau 42 som er den nærmeste turbåten å sammenligne med hos jeanneau (Jeanneau har hele 81m2 mot Bavaria sine bare 94m2... er klar over at dette er alt for lite om de store kritikerne skal være nøgd....... den har forøvrig samme vannkapasitet som Oceanis 43 og SO42i... seilaralet der er oppgitt til hele 89m2 som etter min oppfatnigne er noe mindre enn de 94 som Bavarien har... men dette rekker nok ikke heller for de store kritikerne..

 

Men slik fakta er neppe særlig relevante i denne diskusjonen siden det ikke er bra nok uansett hva Bavaria leverer..

Knut,

 

Du sammenligner med andre "mainstream awb" båter som jeg ikke forholder meg til. Jeg fant meg heller en nesten utrangert båt som veier det samme, har 2 til 4 lugarer, 2 dasser, vinkelbysse, 400 liter vann og 117 kvm seil på kryss... Eneste som er dumt med den er at vi må reve seilene hele tida når vi seiler sammen med våre bavaria-venner. De som vil gjøre bra båtkjøp nå velger noe brukt. Ingen reelle forbedringer på nye billigbåter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det blir jo ikke noe morsomt for kritikerne å sammenligne Bavaria med Jeanneau og Beneteau... siden Bavaria 43 har betydelig større seilareal, større eller lik vanntank, høyere kjølvekt osv.... Så da blir det jo mere naturlig å sammenligne med betydelig dyrere båter fra Orsut for å få frem forskjeller...

Her tar du feil. Jeanneau 42 har 1,25 i lys. Det er omtrent det samme som bav 42 cr som i følge deg har mere seil. Den nye 43 vil også få omtrent det. Er det bavarias uøkonomiske bulldoseraktige skrog som gjør at båten trenger mere seil for å holde følge?

 

I tillegg gleder jeg meg til annonsen fra lunde båt som vil si at seilegenskapene er bedre enn noen gang til tross for at bavaria 41 fra 1999 seiler bedre.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvis du har Bavaria, eller har ikke hatt, eller har ikke hatt ikke hatt eller har ikke hatt og ikke er ekspert eller ikke sågar "ekspert",

 

Bon voyage!

 

:sailing:

sitatet er ikke veldig manipulert av undertegnende.

godt å se adrenalinet til seilbåtekspertene ( ja alle sammen ) bruse igjen :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med bulldoseraktig, vi seilte faktisk fletta av mange båter som på papiret skulle seile fortere en oss på Skagen Race. Mine gamle slitte orginale dacronseil parkerte nye glinsende laminatseil. På korrigert tid så slo vi en SF 43 med en time...

Link to post
Share on other sites

Her tar du feil. Jeanneau 42 har 1,25 i lys. Det er omtrent det samme som bav 42 cr som i følge deg har mere seil. Den nye 43 vil også få omtrent det. Er det bavarias uøkonomiske bulldoseraktige skrog som gjør at båten trenger mere seil for å holde følge?

Sun flyer, trodde du alltid mente at det var mannskapet ikke båten so avgjorde

 

Hva mener du med bulldoseraktig, vi seilte faktisk fletta av mange båter som på papiret skulle seile fortere en oss på Skagen Race. Mine gamle slitte orginale dacronseil parkerte nye glinsende laminatseil. På korrigert tid så slo vi en SF 43 med en time...

 

jo nå er det nok mannskapet som avgjorde...

Link to post
Share on other sites

Det blir jo ikke noe morsomt for kritikerne å sammenligne Bavaria med Jeanneau og Beneteau... siden Bavaria 43 har betydelig større seilareal, større eller lik vanntank, høyere kjølvekt osv.... Så da blir det jo mere naturlig å sammenligne med betydelig dyrere båter fra Orsut for å få frem forskjeller...

Nå vet ikke jeg om du peker på meg som en kritiker , jeg nevnte jo flere båter og lurte på dette med vann , at jeg tok fram en HR var bare naturlig for meg siden jeg vet de gjør ting på en annen måte enn bav,jeanneau,dufour,beneteau osv.

 

Synes bare det er litt rart at de bygger båter som ser ut til å romme en storfamilie og så setter de inne vanntanker som gjør at man må ligge i havnt hverannen dag , og dette gjelder vel da de fleste båtene i denne klassen. De bruker jo uansett billige plasttanker i disse båtene så det hadde vel ikke skadet å legge inn en 200liters i hver sofa så kunne de fått litt vekt på rett plass i båten med på kjøpet

Link to post
Share on other sites

Vi har Bavaria 42, har prøvd å se forskjeller. Båten er ca 10 cm lengre en vår 42 cm. 2 kvm mere seil, endringer som fjerning av overskap, og heller legge vekten lengre ned

i benker ved salongen. Litt mere kantet i utforming.

 

For å få det største overblikkket må en ta båten nærmere i øyesyn. Synes båten ser bra ut, og de løsningene jeg ikke har likt på den nye 40 er fjernet på 43, som f eks lave

karmer icockpit.

 

Ellers Enzo, 360 l vann holder for oss 4. Nå ligger ikke jeg ute i utehavn lengre enn noen dager, for generator er det dårlig med. Toalettene blir brukt også, og Bav har 130 l

septik. Så det første er vel ikke kap på vanntantken.

 

Tror dette blir en best-selger. :cool: Helt objektivt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Her tar du feil. Jeanneau 42 har 1,25 i lys. Det er omtrent det samme som bav 42 cr som i følge deg har mere seil. Den nye 43 vil også få omtrent det. Er det bavarias uøkonomiske bulldoseraktige skrog som gjør at båten trenger mere seil for å holde følge?

 

Det er bra du er tilbake Sun FLower. Trodde ikke du hadde kommet i mål i Bergen ennå :lol: . LYS-tall er en ting, en annen er å seile opp mot det :wink:

 

Men det er vanskelig å lese hvordan Bav 42 seiler mot en J S0 42, fordi det er ikke mange av dem i regattaer. Dette til tross at de solgte flere i fjor en det Lunde gjorde.

Men den som lever for se.

 

Ellers er det ikke økning av kjølprosent på ny kontra gammel. Begge ligger på overkant av ca 30%.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Men det er vanskelig å lese hvordan Bav 42 seiler mot en J S0 42, fordi det er ikke mange av dem i regattaer. Dette til tross at de solgte flere i fjor en det Lunde gjorde.

Et par Bav 42 i Onsdagsregattaene i Stavanger. Seiler i klasse 1 (uten spinnaker) så sammenlikningsgrunnlaget er ikke det beste.

http://www.gandsfjord-seil.org/New/Resultater/Onsdag_Vaar/3/

(Ikke sammenlikn korrigert tid med R klasser, X-35 eller Express, da disse seiler en annen bane)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med bulldoseraktig, vi seilte faktisk fletta av mange båter som på papiret skulle seile fortere en oss på Skagen Race. Mine gamle slitte orginale dacronseil parkerte nye glinsende laminatseil. På korrigert tid så slo vi en SF 43 med en time...

Det må være kun flaks at den gikk såpass på skagen racet'. I følge lunde's reklame har jo din båt mye dårligere seilegenskaper enn de nye bav'ene. Stemmer vel det? :crazy: .

 

Har du vurdert å kalle deg "gammelbavarist"? :lol:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Et par Bav 42 i Onsdagsregattaene i Stavanger. Seiler i klasse 1 (uten spinnaker) så sammenlikningsgrunnlaget er ikke det beste.

http://www.gandsfjord-seil.org/New/Resultater/Onsdag_Vaar/3/

(Ikke sammenlikn korrigert tid med R klasser, X-35 eller Express, da disse seiler en annen bane)

 

 

Bavene er under kontroll men Jeanneau 42 har ikke jeg sett så mange av i regatta.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Et par Bav 42 i Onsdagsregattaene i Stavanger. Seiler i klasse 1 (uten spinnaker) så sammenlikningsgrunnlaget er ikke det beste.

http://www.gandsfjord-seil.org/New/Resultater/Onsdag_Vaar/3/

(Ikke sammenlikn korrigert tid med R klasser, X-35 eller Express, da disse seiler en annen bane)

Som man ser av linken din seiler bavaria 41 "ny vind" best. Dette er en steinalderbavaria. Hvor er fremskrittet? Kjøp brukt!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...