Jump to content

Nye Bavaria-modeller


bjoris

Recommended Posts

Jeg er enig i mye av det Jenneau skriver, jeg personlig synes planløsningen i 38 ac er bedre, selv om jeg er innhabil.

bav38.jpg

 

Ser også at seilarealet er oppgitt til 69m² mot 38AC som har 84m² med omtrent samme vekt. 15m² duk har vel litt å si på farten skulle en tro.

Link to post
Share on other sites

Ser også at seilarealet er oppgitt til 69m² mot 38AC som har 84m² med omtrent samme vekt. 15m² duk har vel litt å si på farten skulle en tro.

 

Du er sikker på at sammenlikningsgrunnlaget er riktig. F.eks at 69m² er med 100 prosent fokk, mens 84m² vel er med genoa 1?

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen link direkte til specen eller inforamsjon om den nye 38C..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kom inn i går etter 4 ukers båtferie ganske likt fordelt mellom våre to naboland, Kattegat og siste uke i fortøyning nedenfor hytta på Sørlandet,- for så å surfe sakte hjemover under skyfri himmel på stille havdønninger fra Lyngør til hjemmehavna i går formiddag.

 

Etter å ha tilbragt de fleste inn- og uthavner alene som motorbåt, river det litt i systemet etter seilbåt igjen, og da vi fikk en omvisning i årets Bavaria 42 hos "naboen" i Skagen havn, gjorde jo ikke det saken særlig bedre :rolleyes:

At det vanket "noen blanke" i cokpit`en før omvisningen, farget antagelig inntrykket tilsvarende, men dette var bærre lækkert... Blant annet var løsningen med det store utfellbare bordet ute elegant.

 

Jo, eieren bekreftet at det var oppdaget noen småfeil etter levering, men det hadde blitt raskt og effektivt fikset av Lunde. En ting jeg dyrkjøpt har lært, er at pris, feil og evne til å rette opp har lite med hverandre hverandre å gjøre. De dyreste bilkjøpene har på ingen måte vært de beste driftmessig sett, men derimot de absolutt mest plundrete å få reparert og samme gjelder tidligere båtkjøp.

Har leverandøren imidlertid evne til å rydde opp raskt, er dette en bedre attest for meg enn å levere nesten feilfritt,- hvis "nesten" ikke blir tatt tak i. Og hvem garanterer en ny båt uten feil ?

 

Rivieraen var fabrikkny i fjor, og er det en båt jeg er fornøyd med så er det den... :yesnod:

men denne sommeren er altså lysten på seil tilbake .. +/- 40 fot ... :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

jeg personlig synes planløsningen i 38 ac er bedre, selv om jeg er innhabil.

bav38.jpg

 

Enig men denne er da best :wink:

oversikt.jpg

 

Og la oss sammenligne litt:

 

Ny bav 38:

Loa 11,72m

Bredd 3,90m

Djup 1,95m

Depl 7200kg

Ballast 2100kg

Segelyta 69kvm

Vatten 210l

Diesel 150l

Motor Volvo D1-30

Lys:?

 

Bavaria 37c

Total lengde 11,35 m

Skroglengde 11,20 m

Vannlinjelengde 9,82 m

Bredde 3,80 m

Dyptgående I - 1,95 m / II - 1,60 m

Vekt i tonn 6.900 kg

Kjølvekt i tonn 2.000 kg

Motor D1-30 27 hk

Vanntank 210 l

Dieseltank 150 l

Mastehøyde over vannlinje 15,45 m

Totalt seilareal 67,4 kvm.

Lys tall 1,18

Skrovlängd:

11,20 m

 

02-05 Bavaria 38 AC

 

Tekniske spesifikasjoner

Total lengde 12,30 m

Skroglengde 11,83 m

Vannlinjelengde 10,25 m

Bredde 3,87 m

Dyptgående I - 1,70 m II - 2,00 m

Vekt i tonn 7,00

Kjølvekt i tonn 2,10

Motor MD 2030 21 kW / 29 hk

Vanntank 300 l

Dieseltank 150 l

 

Seil

Rullestorseil 32,10 m²

Spilet storseil 37,60 m²

Genoa 45,80 m²

 

Lys 1,20

 

 

Sun fast 40 performance:

 

Total lengde 12,20

Skroglengde: 11,75

lvl: 10,17

Bredde: 3,95

djupg: 2,4

Vekt: 7400kg

Kjølvekt: 2620kg

Stor+genoa: 94,5 kvm

Motor: yanmar 55hk

Diesel: 136l

Vann: 320l

 

Lys: 1,29

 

Hvilken er den beste turbåten? Går egentlig verden fremover? Ja, jeg er innhabil... :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke litt søkt å sammenligne en Criuser med en Fast performance båt... vi bør vel sammmenligen "epler og epler" Sammenlign gjerne med Oceanis eller noe annet fransk som også er cruisere...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forskjellen til sun odyssey 40 er:

 

Seilareal 77 kvm

dybde 1,95 eller 1,60

kjølvekt 2400kg eller 2500 kg (hvis dyp=1,60)

 

Forøvrig lik båt.

Lys tallet blir da 1,24.

 

Dermed gjorde jeg med 3 setninger en båt som er totalt usamenlignbar helt sammenlignbar.

Epler meg her og pærer meg der. En båt blir da ikke en dårlig turbåt av å seile godt?

 

mvh

Viggo

Båtboer

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

"J Sun Fast 40.3

Lengde: 11,75 mBredde: 3,95 mDypgang: 2,10 mVekt: 8190 kgBallast: 2505 kgAntall HK: 59 HKKonstruktør: Daniel AndrieuProduksjonsland: FrankrikeProdusent: Jeanneau, FRA

Pris ny båt:

1 435 000 NOK (2005)"

 

For å ikke glemme ca. 1/2 mill i prisforskjell

Link to post
Share on other sites

Sun fast 40,3 er en annen nyere modell som ikke trenger blandes inn her. Husk loven om epler og pærer... Prisforskjellen er mye mindre enn du tror. Spørs hvilken av båtene du sammenligner med men ikke vesentlig over 100 000,- (bare motoren er jo verdt 50000,- mer) Men det er hyggelig at du syns båten min er verdt mye penger. :smiley:

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

En interessant ting er vindusmoten. Hanse, Elan, Grand Soleil, Dehler, Jeanneau m.fl bruker plexiglassvinduer uten rammer på de nye modellene sine. Bavaria bruker fortsatt "runde" vinduer/ventiler i ramme. Dette har jo gått littt i bølgedaler gjennom årene. Vil Bavaria følge de andre eller kjører de sitt eget løp i årene som kommer?

 

Ellers har vel også Hanse 350 doen i baugen. Min teori er at mange foretrekker forpiggen som owners cabin, fordi det er mer behagelig å sove her. Dermed har man flyttet doen dit eierne er. Bruksmønsteret for mange av disse båtene er vel ikke flere døgn i sjøen sammenhengende, men snarere kortere dagsetapper mellom havner i middelhavet. Dermed er det ikke så nøye at det er mindre bekvemt å bruke toalettet her fremme. På større båter hvor det vil være flere overnattende chartergjester, vil man vel fortsatt ha to bad.

 

Positivt er det at de lar rormann kunne kontrollere storseilet, og at benkene i cockpiten er lengre. Synd er det derimot at de skal ha runde benker. Plassen med ryggen mot skottet under sprayhooden blir mindre god å sitte på, og dette er etter min mening kanskje den beste sitteplassen i cockpiten.

 

Performance-cruiser-markedet har vel Bavaria overlatt til andre. De tjener vel bedre på å rendyrke cruiser-nisjen sin.

Link to post
Share on other sites

Spennende er vel ikke riktige ordet, markedtilpasset er vel et mer aktuelt begrep. Og på dette området er Bavaria særdeles dyktig, det treffer midt i blinken i til den konservative delen av båtfolkene som utgjør det store flertall, og hyggelig pris forsterker salgstallene.

Link to post
Share on other sites

Det går rykter om at den nye 30 foteren av motorbåtserien (Bavaria 30 sport) kommer i en versjon uten den store solsenga bak, men med samme løsningen som 29 sport med en større u-salong helt akter.

 

Ingen overraskelse, spør du meg. 30 Sport opplever jeg løsningsmessig i cockpit som et tilbakeskritt i forhold til 29 Sport (neida, jeg er ikke nøytral her :lol: ). Vet mange som sier det samme og spådd at 29 Sport vil bli enda mer attraktiv på bruktmarkedet, men om ryktene om endringene på 30 Sport er riktige spørs det... :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Synes dette ser riktig sp bra ut jeg da... det at de fjerner benken er nok ikke så dumt siden det kunne være noe trangt når en står ved bysse og en annen forøker å passere (om vedkommende er av min kaliber med tanke på "body mass" så blir det trangt)

 

Ser også ut til at de har flyttet pantyret helt ut mot skrogsiden siden de har sløyfet de to skapene som var på benken...

 

Alt i alt en flott båt etter mitt syn....

 

Men det vare vel ikke lenge før de som er programmert til å komme med negative utsagn om Bavaria kommer på banen,med sine kontruktive kommentarer... :lol::lol:

 

Kunne godt tenkt meg denne båten jeg da...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Baaten er blitt billigre produkt en 42foteren. Dette ser dem som tar installasjonsjobber der om bord. Nye baater som er lansert fra disse store baatprodusentene i Tyskland og Frankrike blir billigre hvert aar og dem blir gamle veldig fort. Om 20 aar blir stor del av 20 aar gamle baater i dag ennaa i drift men dem som blir 20 aar der..... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Synes dette ser lovende ut , dinette løsning passer ikke meg men en mer moderne løsning som de muligens prøver på det tiltaler meg.

Tradisjonell hekk er også etter min smak.

 

Men en liten ting , båten er en turbåt på 43fot med et par bad og masse soveplasser men 360liter vanntank , er dette normalt ?

Nå har jeg ikke satt meg inn i båter på den størrelsen men er ikke det ufyselig magert med vannkapsitet. Vi har 10fot mindre båt med ett bad og 2lugarer og rundt 270liter vannkapasitet.

 

Hanse,beneteau,jeanneu hvordan er det med de , er det samma størrelse på tankene ?

Link to post
Share on other sites

Og nå lanseres Bavaria 43 som overtar etter Bavaria 42. Her har de gått tilbake til fast badeplattform. Kan det være at de har fått dårlig tilbakemeldinger om den nedfelbare plattformen?

Bavaria 43

Det har de sikkert. Det nye er at de faktisk har tatt hensyn til disse... :smiley: Det blir også interessant å finne ut om de (som resten av verden) har funnet ut at det er smart om setet i midten bak kan felles ned når man vil ha tilgang til badeplatformen. Foreløpig har de bare hatt det slik at du må fjerne hele setet hvis du vil ha denne tilgangen.

 

Synes dette ser riktig sp bra ut jeg da... det at de fjerner benken er nok ikke så dumt siden det kunne være noe trangt når en står ved bysse og en annen forøker å passere (om vedkommende er av min kaliber med tanke på "body mass" så blir det trangt)

På den annen side er det jo greit å ha noe å støtte seg i for kokken når man lager mat i sjøgang. Men kanskje den kundegruppen ikke er det de satser på. Kompromisset er å ha en liten benk som kan skyves under bordet når man vil ha mere dørkplass slik som jeanneau 43.

 

Men det vare vel ikke lenge før de som er programmert til å komme med negative utsagn om Bavaria kommer på banen,med sine kontruktive kommentarer... :lol::lol:

Det er vel meg du sikter til. Jeg syns båten ser helt grei ut. Ingen revolusjoner akkurat. Positivt at de har økt kjølvekten littegrann. Men passivt at de da ikke øker seilarealet også. Den har jo mindre seil enn bavaria 40 vision...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Turbaat i dag har i utgangspunktet lik skrogkonstruktsjon og regattabaatene fra samme produsentene men der er annen kjol, rigg og tingre inretninger. Naagen setter fast aksling i turbaatene sine mens andre holder kostnaden lengre nede. En baat som flyter oppe paa vannet har ikke samme plass til tanker som baater som ligger i vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...