Jump to content

Prosjekt: Mykt akterspeil.


jadal

Recommended Posts

Jada. Overdelen er festet. Mattet ned der det blei kontakt og penslet på polyester, tenkte det ville gi litt limene effekt. Tredde på overdelen og poppet ca hver 15cm.

 

Popnagglene er i aluminium med hjemmelagde stopskiver. Skivene lagde jeg av popnagler. Slå ut teinen og boret et hull som var 0.2mm større en naglen. Så et slag med kjørner og et med hammeren pga grader. Siste post var to drag med ei fil til motorsagkjede.

 

Overdelen var tilpasset på forhånd og ga maks 2mm glippe bak. Der har jeg sparklet overganger og rundet kantene med microfiber og polyester føre jeg slipte over.. Måtte ta to runder føre jeg blei fornøyd..

 

dsc00644.jpg

 

Har et par timer med sliping til føre jeg skal legge på de to siste lagene med fiber. Slipingen tar jeg i dag håper jeg.. Når jeg får støpt veit jeg ikke.. Tenkte jeg skulle pensle på biltemas primer og så lakkere med topcoat.. Trenger jeg noe gelcoat?? Jeg tenkte også topcoat under vannlinja også siden båten ligger max i helg i vannet om slengen, oftes bare noen timer. Og kan det primes på begge sider av fiberen?? Tenkte innvendig etter jeg har støpt opp noen avstivere der.. Så det ser greit ut der og?

Link to post
Share on other sites

Begynner å se ut som en båt :sailing:

Jeg har aldri brukt biltemaprimeren selv men har hørt og sett at finshen kan være vanskelig å få til med den. Jeg har derimot grei erfaring med hempel light primer med biltema topcoat på.

Ligger litt om dette på hjemmesiden min. Forøvrig kan jeg anbefale hempel epoxysparkel.... den FESTER rått og sprekker ikke!

 

http://home.online.no/~mkje/mekking.cfm

Link to post
Share on other sites

Det er lurt å sikre dette med å sette inn bolter , fx 8mm syrefast mutterskruer , med nedsenket hode slik at de freses ned så di ikke stikker ut på usiden og dekkes deretter med poliester og duk eller tocoat etc

På innsiden må også mutterne bakes inn / skjules av poliester og duk , da blir båten omtrent like sterk som den var ny.

 

 

 

 

 

dsc00639.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er jeg akkurat ferdig med å slipe ned utsiden.Så der blir det to lag 900gr dobbelvevd mere en da den var ny..

 

Jeg trur ikke det trengs å bolte noe. Jeg har 25cm overlapp ca12cm på første, og det utvendige skroget er jo helt. Fra føra var det bare 10cm overlapp og med mye tynnere glassfiber.

 

I morra håper jeg at jeg får lagd maler til dukene og vist jeg rekker klippe de ut. Og blåse litt støv ut av garasjen.

 

Epoxy sparkel?? Blir det brukt på glassfiberen føre topcoat? Prime mellom da? Jeg lurte på å latt glassfiberen være med det mønstre som er i dobbelvevd, bare male på??

 

Jeg mener, er drit lei av å slipe. Og det er føre jeg skal lakke hele båten. sukk....

Link to post
Share on other sites

Greit å bruke litt sparkel for finsh utvendig men innvengid er det vel bare å lakkere!

Epoxy over vannlinjen trenger ikke primes i alle fall, men det er anbefalt å bruke lightprimer undervannlinjen

Prime epoxy (hempel light)primer over epoxy og legg første lakkstrøk i nesten tørr epoxyprimer for beste vedheft (sprøyte)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg jammen fått støpt litt mere på båten.

dsc00648.jpg

 

Et til to lag med 900gr dobbeltvevd. Må slipe ned et to øverste hjørnene og det nede til høyre å legge på en liten lapp på de stedene. Neste skritt på veien til ferdigstilling er da et par støtter invendig og nedsliping av mønsteret utvendig. Håper jeg rekker 2009 sesongen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Når lykken er bedre en forstanden. Den passer idag. Når jeg delte båten tok jeg en svarvei å skar av overdelen ved "hytta". Har nå slipt og sparklet med poly/fiber blanding.

 

dsc00649.jpg

 

Men tempraturen var bare 13gr. Sikkert litt hysteri tenkte jeg. Etter et par timer var jeg ute å sjekket. Det var herdet. Men når jeg gikk ut i dag fikk jeg se det glasset jeg hadde blandet i.

 

dsc00650.jpg

 

Det blå er ikke herdet. Satte det ut i sola bare for å se om varmen kunne gjøre noe, men nei. Har ikke herdet noe i dag.

 

Spørsmålet jeg har da er: Var det tempraturen eller dårlig blandet?? Det på båten var bra.

 

dsc00652.jpg

 

Har nå støpt på litt. Både på skjøten og de tre nevnte stedene bak. Har kjøpt inn sparkel og primer. Snart ferdig nå. hehe.. Trukke det..

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Nå har jeg fått noe og tenkepå.. Hva er avstand på boltehullene til motor på tja 115-175hk? Høyde og bredde? Og i fra toppen av speilen å ned da. Kommer det ann på fabrikkat? Jeg skal til å lage noen stivere i båten nå ser`u. Og skulle gjerne sett at de ikke kom i veien for min fremtidige motor.

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De aller fleste motorer i den størrelsen bruker "BIA bolt pattern"

the BIA bolt pattern which is 12 7/8" on the top and 9 7/8" on the bottom holes

 

Høyden ift akterspeil tør jeg ikke gjette på.

 

Tenker du på å støpe inn 2 kneplater mellom speil og bunn..?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det blir vel to på 10 cm dybde/lengde og 4cm bredde fra bunn og opp til brønnen, ser for meg L form så tanken kan hvile 5cm fra bunn. Og da ei plate liggende, fra speilen/stivere til skrogsiden, på hver side så jeg kan feste batteriet og resservetanken på de. Lager de i sånn tynn myk divi.... og kler med glassfiber var planen.

 

Hvor langt er det fra øverste til nederste hull tru.. Er løsningen å dra innom en båthandler og måle?

 

Og sist men ikke minst, ser det ut som hekken kan tåle en motor i den størelsen??

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Føre jeg tok ferie rakk jeg å sparkle/slipe litt på båten. Sånn blei det:

 

dsc00653.jpg

 

Jeg rakk også et strøk med primer over alt bart glassfiber utvendig og to strøk under vannlinjen.

 

dsc00664.jpg

 

Jeg ser noen skriver 6-7 lag med primer, er det en annen type primer de tenker på da? Og hva med en tilhengerbåt, som maks ligger ei helg i strekk i vannet? Jeg tenkte på å bruke topcoat under båten.

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter ferien har jeg støpt på noen lapper på de stokkene i bånn siden jeg måtte klippe litt i duken der når jeg støpte fast bakplata.

 

dsc00665.jpg

 

Også blandet jeg resten av primeren og skulle slumpe på litt lengst nedi bånn. Men den var drøy, rakk over mye mere:

 

dsc00666.jpg

 

Og

 

dsc00667.jpg

 

Da er alle stedene, å mere til, dekket der det kan ligge vann. Trur jeg. Fin farge, skal jeg ha båten grå tru?

 

Det siste jeg har gjort føre helgen er å lage de platene bak. eller startet da. Vil gå opp til brønnen, der jeg håper på å få godt feste til den. skal stå der de flekkene er.

 

Merker jeg sitter og drømme meg bort.. Jeg vil på vannet..

 

men til bake til virkligheten.. har er det siste bildet:

 

dsc00670.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da var jeg så heldig at jeg fikk lånt meg en båt til Drammen elvefestival. Veit ikke typen men den fungerte på et vis..

Den tok bare ikke bølger på noen tilfredstillende måte.

 

dsc_0798.jpg

 

Også kom øvrigheta får å se om jeg kunne telle til fire. Besto den testen.

 

dsc_0839.jpg

 

Fikk i det minste vært litt på vannet, og ny giv til å få min utpå igjen.

Link to post
Share on other sites

Nå er overgangen mellom speilen og motorbrønn/overdel rundet med fiberblanding. Satte også fast de platene i den blandinga etter de fikk 1 og 1/2 runde med den 900grams fiberduken. måtte åpne posen på båndsliperen får og helle i litt slipestøv siden jeg ikke hadde nok microfiber. Håper det går bra.

Og etter en dags arbeide med å slipe ned igjen var det klart til å støpe over.

 

dsc00678.jpg

 

Her er alle elve bitene satt inn med poliester på den nærmeste. Fjærnet all duken først og mettet en og en bit føre det blei løftet på plass.

 

dsc00680.jpg

 

Her har jeg støpt litt fra motorbrønn til akter. Har da brukt opp all dobbelvevd 800/900(blei usikker nå) grams duk(9kg). resten av støpinga blir med 300gr. fra biltema. Trur jeg. Er jo ikke så langt får å hente mere duk da.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Nå som vinteren nærmer seg med stormskritt får jeg ta meg litt i nakken og kjempe videre.

 

Det blei til at jeg kjørte inn til Diab og kjøpte 800gr (det forje var 900gr, 800gr med flettet og 100gr med løst tråder som satte under) duk der. Til en brøkdel av biltemaprisen.

 

Har da lagd meg noen plater som skal festes under motorbrønnen, i akterspeilet og sidene av skroget. Altså vannrett. Der skal jeg ha batteriet på den ene og en 25liters tank på den andre som resservetank.

 

dsc00714.jpg

 

Her har jeg støpt på en duk på hver side og slipt der det skal støpes overlegg. Det har jeg også gjort i dag, altså rundet kantene med duk.

 

Har også sett at jeg ikke får løftet tanken ifra skroget. Pleier tanken å vile på skroget? Satser på å stråppe fast tanken imot skroget så den ikke ligger og slår.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sakte men sikkert.. Litt for sakte etter være å dømme, går det framover..

 

Kan vel snart se langt etter båtliv i 2009 også.. Sukk...

 

Men jeg kjemper med tempraturen og håper i det lengste..

 

dsc00717.jpg

 

Der har jeg sattfast de to platene med lettsparkel?(Blandet glasskuler, poliester og herder.) Prøvd og runde kantene så det bare blir en rask oversliping føre det skal duk fra plata til skrog.

 

Holder øye med tempraturen og regulerer da en vifteovn og arbeidslampa så det holder ca 18gr. ute er det ca 8gr.

 

Har gitt meg 10 dager føre jeg pakker i sammen og setter båten ut i vær og vind. Skal inn en bil her som har førsterett til vinteropplag. Og jeg trurikke jeg rekker og male alt og montere det som skal til så det bare står motormonterng igjen til våren.. sukk..

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er båten lagt på is fram til varmere tider. Fikk malt litt føre det blei forvist ut i fråsten.

 

dsc00719.jpg

 

Det treverket som er boltet fast er et forsøk på å stive av dørken, det blei litt sviktene etter jeg hadde lagd plass til å fjærne tanken.

 

Med sitteplassene mer eller mindre på plass ser det sånn ut:

 

dsc00731.jpg

 

Skal da i løpet av vinteren kjøpe inn farge til de gamle putene og lakke opp de og resten av cupen..

 

En av tingene båten måtte vike for er denne "ståltheten" ca 79 mod helt orginal Tempo Panter. Reddet den ifra å bli delesykkel, motor og framdekke står. Et lite vinterprosjekt.

 

dsc00739.jpg

 

http://www.norsk-tempomuseum.com/utstillin...70_Sport-78.htm Her finnes malen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da er det klart til en ny etappe på mitt evighets prosjekt.

 

Jeg hadde noen motor spørsmål som blei besvart her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=51272

 

Og havnet da opp med denne motoren:

 

p070409_17.54.jpg

 

Og lurer da litt på hva som er vanlig når en skal ha hull til bolter i hekken får å få festet motoren med tanke på å få det tett.

Har blitt fortalt at det bare er å låne en gigg\mal som jeg skal borre etter, også bruke sicafleks? rundt i hullet også skru på plass boltene.

 

Stemmer det? Eller skal jeg borre et litt større hull som jeg kan tre et rør\en slange mellom og så prøve og tette rundt der.. Tips og råd mottas med takk..

Link to post
Share on other sites

Det vanligste er vel bare å borre og så tette med sika. Andre anbefaler å borre et større hull, for så å fylle med f.eks glassfibersparkel - og så borre opp festehullene. Da vil man få bedre tetting mot kjernematerialet.

 

Har du tenkt noe på monteringshøyde?

Tror jeg ville montert motoren med kavitasjonsplata i høyde med bunnen (med motoren trimmet sånn at den er parallell med bunnen) , og borret hullene slik at det er mulighet for å senke 1 hull og heve 2 hull.

Er også avhengig av propell, en std alu liker seg bedre på dypt vann, en god stål prop trives bedre høyere opp.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker.

 

Da blir det til å bore et et større hull og støpe igjen.

Og det Ivar sier om monteringshøyden vil bli tatt hensyn til..

 

Og må se om jeg ikke får satt den gode gamle chrysleren til salg,

Kunne jo hende den kan være med på å spleise på sånn hydralikstyring. Er det noen som har tips? På styring altså.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt Baystar hyd styring fra Teleflex, skal være helt kurrante saker. Har ikke montert enda da.

 

Har fått tips om at det ikke lønner seg å kjøpe det aller billigste. Ligger noe på Finn.no til ca 3000kr komplett, men kjøpte Baystar. Det kosta meg 5000, komplett med alt.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Det jeg har gjort på min lami, jeg har lagt på ei 10mm tjukk aluminiumsplate på utsiden, skrudd fast å senka ei bøtte med 5mm rustfriskrua, sparkla og lagt på glassfiber... godt som gull!

Di dem eller dere, skal vi spise middag oppe eller nede?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sakte men sikker skjer det noe. Her har jeg fått lånt jeg mal og borret hullene. Jeg brukte 13mm bor og har 12mm bolter. Så jeg har malt med en hobbypensel i hullene med tre lag primer og to lag med topcoat. Malt også over det området som motoren dekker og litt til.Men det blei ikke pent.

 

p110509_21.06.jpg

 

Brukte da større pensel på flatene men dette er ikke godt nok til hele båten. Hva gjør jeg? Biltema har sprøyter og beger for kontroll av malingens viskositet nesten gratis. Kompressor står her. Vil jeg klare å sprøyte bedre en det blir med rulle? Hvor tykk\tynn skal malingen være? Er det noen ABC å finne på det?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...