Jump to content

Prosjekt: Mykt akterspeil.


jadal

Recommended Posts

Ja,, jeg må nesten fortelle om at jeg har prøvd 2komponent\fryser-trikset. Med biltema 2komp primer i fryseren stoppet herdingen helt. Tok den ut og brukte litt til etter to dager føre resten gikk i fryseren i to nye dager. Det var bare og legge en klomp på der jeg skulle male og vente til den blei litt tynnere\tint, 2-3min. Men med topcoat blei det værre, tynneren i den lagde lukt i fryseren så alle matvarer som ikke var godt nok pakket (var bare et pat baguetter+litt grønsaker) måtte kastes. Plastkåppen det var i gikk det hull i men de fire posene rundt holdt på topcoaten men ikke tynnerlukta da. Den blei også tykk og ubruklig.. 1-1 er vell rektig dømt da..

Link to post
Share on other sites

Med korthåret rulle (Jordan, ikke Biltema) blir det ganske greit. Sprøyting blir ennå bedre, om du har taket på det. Men den må tynnes godt ut, ellers blir det seende ut som et middels appelsinskall...

 

Legg først et tynt støvaktig lag, og gi det noen minutter til å sette seg. Deretter er det bare å fortsette med tynne strøk vått i vått, vekselvis venstre-høyre og opp-ned. Og når du først er i gang sprøyter du sikkert resten av båten også?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle dra til en av de lokale sveiseværkstedene og prøve å få kjøpt sjøvannbestandig aluminiumsplater som kunne brukes mellom motor og skråg og mellom bolt og skråg så det skulle minimere risikoen for å få klemt flatt distangsematrialet i hekken. Men da sa min bror at han hadde ei nylonplate jeg kunne bruke. Og det har jeg jo sett at noen bruker så det takket jeg ja til.

 

Den var 2x80x150cm.

 

p150509_16.44.jpg

 

Tydelig ei kjøkkenbenkplate. Er nok ifra et storkjøkken.

 

Kappet til noen biter som jeg håper gjør jobben.

 

p150509_19.04.jpg

 

Dekker nesten like mye på innersiden også.

 

Samlet tykkelse på 10cm. Trenger gjengestenger får å nå gjennom her.

 

p150509_19.0401.jpg

 

Og da noen grove skiver så skulle dette holde (håper jeg).

 

p150509_19.06.jpg

 

Da er det bare å legge en slagplan så jeg får festet beiste på hekken.. Trenger vell litt sikafleks og noen bolter med øyer i som jeg skal løfte motoren i.. Vist det er sånn en løfter påhenger da??

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte 13mm bor og har 12mm bolter.

 

Jeg forstår det slik at det er Divinycell kjerne.

13 mm er alldeles for lite. Du må bore med en hullsag fra innsiden inn til det yttre laminatet, plukke ut kjernen og fylle hullet med Büfa Oldopal eller lignende. Deretter lamineres det over.

 

Den beste løsningen er å bore tilsvarende med hullsag, lage 20 mm. radius i bunnen og på toppen og så laminere slik at det blir enkeltlaminat der boltene står. Divinycell kjerne skal aldri kompresjonsbelastes slik. Du får ikke spent boltene til det momentet de skal ha uten å trykke hele greia sammen.

Link to post
Share on other sites

Så etter på DIAB sine sider med tanke på kompresjonsbelastning. Kvitteringen min viser at jeg har HCP 50. http://www.diabgroup.com/europe/products/e...nycell_hcp.html

om dere tar dere tid til å lest Data Sheet så kommer det fram at plata jeg har brukt ikke skal komprimeres mere en 5% ved minst 50 bar trykk. Og når jeg da bruker 20mm nylon plater som også sprer presset. Hvor hardt skal jeg trekke til? 12mm bolter, 100Nm feks? hvor mange bar trykk det tilsvarer veit ikke jeg..

 

Ser også på innlegg nr15 at jeg har spurt Diab om dette.. Krysser bein og fingrere på at dette går bra..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Og der var det jammen motor på båten igjen.. Tok noen år det...

 

p300509_18.0001.jpg

 

Alt av kabler og wire blir nest skritt. Og benzin.

Jeg vil ha muligheten til å bytte mellom to tanker.

Er det noen metaller som reagerer negativt på benzin?

Eller kan kuleventiler og y-ledd være av vilken som helst metal?

Eller veit noen om "vendere" som er ferdig til det formålet?

Link to post
Share on other sites

Hva med denne?

 

tankvender.jpg

Koster et par hundrelapper og fås hos Watski og Båtutstyrern forhandlerne.

 

Jeg mener den jeg har er for hurtigkoblinger også i endene.

 

Redigert:

Fant den ikke hos Watski men her er i allefall Båtutstyreren sine utgaver:

 

OMC

Yamaha

Brakett

 

Ser den har blitt litt dyrere også...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Den enheten til å koble sammen tankene var vist ikke brukfor, siden jeg har fast metalltank som hovedtank måtte jeg ha vannutskiller. Og der var det jo plass til å koble begge tankene. Satte på kuleventiler så jeg får kontroll over hvor suppa blir brukt ifra..

 

p170609_20.58.jpg

 

Ikke helt ferdig her. MEN i den forbindelsen lurer jeg litt på det snakket om å jorde tilkoblinga. Det blir jo gummislange ifra aluminiums bensinlokket og ned til tanken. Er det her jeg skal koble sammen med ledning eller er det ifra påfyllinga og til minus på batteriet? Eller er det alle tre punktene (påfyllingstuss/tank/batt) som skal kobles i sammen??

 

Har også støpt igjen noen av alle de hullene som var til instrumenter. Får heller ta hull når jeg trenger.

 

p170609_20.5801.jpg

 

Sparkle ei runde til så holder det høy nok standar til det som blir en av de raskeste (håper i det minste at det blir litt fart) vrak:-) Måtte å øke litt på hulle til rattbosset.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

YES!!! Idag har båten fått seg en tur i sitt rette element.. Og der trives den jammen godt.. Motoren gikk som ei klokke.. Tok bensin ifra hovedtanken og resservetanken som planlagt.. Hadde 2%blanding i res og 1% i hovedtanken og et merke på oljetanken.. Nå etter den lille turen hadde nivået synki i oljetanken så da blir det bare og tynne ut det som er i tankene og bruke rein bensin heretter..

 

Kjørte litt ved siden av en med 250hk og åpen båt og spurte han om vilken fart det ca var vi lå i etter på...... 48knop tippet han men da seig han ifra så om han ikke skrønet så kan det jo være rundt 45knop jeg får med ca 300kg flesk og kjøtt ombord..

 

Hadde ca 5300rmp når vi kjørte side om side. prøvde litt på tilten etterpå og fikk 5500rpm men om det gjør noe med farten veit ikke jeg..

På proppelen står det ei lang rekke med tall og blir avsluttet med 19P og det er vell stigning.. Jeg skulle jo hatt et par tre hundre omdreininger til vil jeg tru når vi ikke var flere i båten.. Det kan jo fort bli det dobbelte med folk og fe ombord..

 

Men nå er gps`n på lading å krysser bein og fingre med ønske om pent vær i morra.. Jeg må jo få kontrollmålt farten..

 

Morro

 

Må takke for hjelpen jeg har fått her inne.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var endelig båten en tur til på vannet. Målt den til 43knop men det var motstrøms. Den var ikke glad i bølger i den farta.

 

Når det var litt bølger i Drammensfjorden begynte båten og vippe/slå ifra siden til side ved ca 40knop?? Måtte tilte motoren helt inn og da kjøre med bauen litt ned i vannet og da klarte den ikke mere en 38knop.

 

Går det ann og bli kvitt dette at den vipper/slår fra side til side ved i heve/senke motoren?

 

Det var også 15cm regnvann i båten pga lensepumpa slo seg litt vrang inatt. Kan det ha noe med den vinglingen å gjøre?

 

Grunnen til at lensepumpa ikke gadd var at den gikk tett av malingflak og litt støv/fiber etter all jobben jeg har gjort på båten. Finnes det noen pumper som er litt flinkere til og høgge opp gammel møkk og få pumpet det ut?? Går det ann og bruke ei septikpumpe?

 

Kan putte på et bilde av båten sånn den står i dag og da:

 

28072009007.jpg

 

Det er nok og gjøre på`n et par sommerè til. Mest elektrisk men nye puter står høyt på ønskelista. Og finnish på malinga...

 

Men på ca 3000rpm gjør den 22-25knop. er ikke mye gass jeg gir da. Det var jeg veldig fornøyd med... Trur jeg kommer langt og "billig" på ikke så lang tid da.. Og det var behaglig i de bølgene Drammensfjorden hadde idag..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Handling Chine Walk

 

 

 

Chine walk is a back-and-forth wobbling effect of the hull created when hydrodynamic forces try to balance the boat up on the primary pad and the supporting lifting strakes on each side of the pad. Each time a propeller blade enters the water and another exits, they are constantly trying to throw the boat off the pad. Now, if the prop is getting too much bite, it creates chine walking. This is typically results from improper rigging - not setting the motor at the right height.

 

 

 

Chine walk can be dangerous and can cause a wreck if it gets out of control. Do not try to drive a boat through a chine walk. Some boat drivers think if they keep trimming and adding power, the boat will stabalice itself. This kind of thinking will get you in trouble. The only way to eliminate chine walking is to reduce power and solve the problem either by adjusting the engine height and/or learning the proper way to drive your performance hull.

 

 

Oversatt til:

 

Håndtering Chine Walk

 

 

 

Chine tur er en rygg-og-frem wobbling effekten av skroget opprettet da hydrodynamiske krefter forsøker å balansere båten opp på den primære pute og støtte løfte bord på hver side av puten. Hver gang en propell blad entrer vannet og annet kommer ut, er de konstant prøver å kaste båten av puten. Nå, hvis nærheten blir for mye bite, skaper det chine walking. Dette er vanligvis et resultat av feilaktig rigg - ikke sette motoren i riktig høyde.

 

 

 

Chine spasertur kan være farlig og kan forårsake et vrak hvis det kommer ut av kontroll. Ikke prøv å kjøre båt gjennom en chine tur. Noen båt drivere tror at hvis de holder trimming og legge makt, vil båten stabalice selv. Denne typen tenkning kan du komme i trøbbel. Den eneste måten å eliminere chine gå er å redusere makten og løse problemet, enten ved å justere motoren høyde og / eller lære den rette måten å øke ytelsen skrog.

 

Er det dette jeg sliter med da båten vipper sideveis? Kan jeg ha får mye grep i proppelen? Får hver tur blir det jo på par kg mere rot under dekk og jeg klarer å tilte mere ut føre detta inntreffer men det det virker som at når det først skjer nå blir det kraftigere. Hvist dere ser på innlegg #57, ser det ut som om jeg har motoren for langt ned? Det er bare en gang jeg har fått den til å galopere, men det var bare litt på helt slett vann og tilten var kommet helt ut i det røde området på ca fult turtall, om det har noe å si.

 

Noen som har meninger rundt dette?

Link to post
Share on other sites

Ja det er Chine walking.

Dette bildet (i innlegg 57) har feil vinkel så der var det vanskelig å se om motoren står riktig egentlig.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Da prøver jeg med flere bilder så dere kan se og mene:

 

Fra siden:

 

p130909_15.5301.jpg

 

Prøvde med en planke som siktelinje.

 

Bakfra:

 

p130909_15.5402.jpg

 

Under:

 

p130909_15.55.jpg

 

Se det flate område mitt under. Hva er fordeler og ulemper med det?

 

Justeringsmuligheter:

 

p130909_15.59.jpg

 

Er det noen som har tips nå??

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var mye bedre.

Jeg synes det ser ut som den står i ganske riktig høyde.

 

mulig det kan hjelpe litt å få montert den noe skjevt.

hvilken vei vet jeg ikke men antagelig motsatt av den veien propellen roterer?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Åssen får en montert motoren skjevt? Jeg har jo de hullene jeg har.

 

Tenkte litt på om det går å stramme feste/armen ifra motor til hydralikpumpa? Altså når motoren er i kjørestilling klarer jeg å vir litt på den, og svikten er på den armen ifra motoren i den enden som er inni motoren. Bra forklart??

Om det kan skape sånne bevegelser? Skal det være slerk der?

 

Ser også at jeg kan prøve å vinkle/fjerne litt på den nylonplata å.. Det skader ikke å prøve, lett er det også;-)

 

Men det ser ut som om motoren er rektig montert med tanke på høyden da, med alu-propp. Den underste plata/finnen er tørr, hvertfall fra stammen og bakover (hakke tørt å henge lenger ut så jeg ser føre stammen).

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje du bør starte en ny tråd med spørsmål om Hvordan montere motor for å bli kvitt Chinewalk og generelt oppnå mest mulig effekt.

 

Du må antagelig bore noen nye hull, men da er det kanskje greit å rådføre seg med noen som virkelig kan dette.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg får starte en ny tråd vist ikke de tankene jeg har nå hjelper.

 

Jeg så litt på den nylonplata og lurte på om det hakke/kanten som blei mellom plata og skroget kunne virke som et https://solberg-baat.secure.flexiweb.no/pro...tview/20187169/ QL Boat trim. Så jeg høvlet litt på kanten og fikk dette resultate:

 

p140909_13.2401.jpg

 

Tenkte jeg også kunne vise hvor mye jeg trimmer motoren ut når jeg får Chinewalk:

 

p140909_13.22.jpg

 

Er det mye?? Er det rett og slett førerfeil jeg sliter med?? Vist jeg ikke trimmer ut så mye mister jeg litt turtall..

 

Håper jeg får tatt meg en testtur i morra så jeg kan se om høvlinga har hjelpet noe. Vist ikke det har hjelpet blir det å prøve å heise motoren et hull. Og er det fortsatt like ille etter det blir det en ny tråd med håp om hjelp..

 

Ps; er jo lov å komme med tips og råd nå og da:-)

Link to post
Share on other sites

Ville prøvd å løfte motoren ja, du får muligens like mye turtall (og fart) uten å trimme like mye ut.

 

Et annet alternativ er å få på en stålpropell, de vil som regel også gi mer løft uten at du trenger å trimme så mye.

 

Se det flate område mitt under. Hva er fordeler og ulemper med det?

Det er en såkalt 'pad' eller ski, hensikten er at skroget skal plane og gå stabilt på denne når farta blir stor nok.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tja.. Blir vell ikke gjort noe stort mere føre våren. Har ikke prøvd den etter jeg tok av litt på nylonplata. (flaut)

 

Har finni meg en plass til båten i vinter. 3000,- i låve. Er det en grei pris?

 

Har to uker fri bare jeg får jobbet meg gjennom helga. Satser på en liten tur da.

 

Også blir det å bytte olje i undervannshuset og ta ut batteriet..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg vist meg som uverdig båteier..

Vinterstelle båten fikk var pumpe ut alt vann og fjerne batteriet.. Så kjørt den på låve. Ikke bytta olje i undervanshuset og ikke noe konservering av motor.. Men nå står den tørt i det minste..

Men mitt dårilge forsvar er at det bare var 10-12 timer (max) drifttid..

Skammermeg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...