Jump to content

Erfaring med våtdrakt og skrogrensing om sommeren


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har tidligere aldri opplevd så kaldt vann omkring båten i juli som i år. Jeg vil kjøpe våtdrakt for å inspisere båten under vann. Jeg har flere spørsmål:

1) Vil våtdrakt gi bedre arbeidsforhold under vann i forhold til ikke-våtdrakt?

2) Hvilke våtdrakter anbefales til arbeid ned til 1 meter under vannlinjen og ned til 10 grader celsius vanntemperatur.

3) Hvor lenge kan jeg arbeide under vann?

4) Hva trenger jeg i tillegg til våtdreakt?

5) andre råd - jeg må under båten med det første.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en enkel våtdrakt med korte armer og bein til vannsport om sommeren. Den er kjøpt for 3-400 spenn, og er vel av den simple sorten. Husker ikke om den er 2 eller 3 mm tjukk.

 

Første økta på vannski i år gikk i 11 grader varmt (kaldt?) vann. Det opplevde jeg som kaldt i et lite minutt, så begynte det å bli greit. Jeg er ikke akkurat noen isbjørn, så drakta gjør nok sitt. Ser diverse (jalla)butikker reklamerer for drakter ned mot 200 kroner nå. Tror først og fremst der er sømmene som er dårligere og ikke så tette på de billige, så en enkel variant holder sikkert til ditt bruk. Skyll, tørk og oppbevar utenfor sollys så varer den nok lenge.

 

Det som slår meg er at når man driver vannsport hjelper nok blodpumpa til en del, men du skal kanskje ta i litt du også?

 

Jeg tror absolutt en drakt av simpel sort, type lange armer og bein gjør susen til bruksområdet du beskriver. Pass bare på at du kjøper en størrelse som sitter godt inntil kroppen. Hadde kanskje vært greit med neopren hansker også siden du skal jobbe under vann.

Link to post
Share on other sites

Ei drakt fra Europris er helt ok, men ikke av de beste. Koster vel 3-400,- . Jeg har selv brukt slik mye i sommer og snorklet med barna og vi har vært uti over en time i vann som holder 15 grader.

 

Når du bader med våtdrakt virker det grusomt kaldt med en gang men det er bare til kroppen har varmet opp det lille vannet som er i drakta.

 

I tillegg for holde seg kontrollert under vann må du ha ett blybelte. Vil anta at rundt 3kg holder men prøv deg fram på grunt vann. Du skal synke sakte og kontrollert og også holde deg flytende uten mye anstrengelse. :crazy: Greit å henge fast i f.eks kjølen med en hand og skrubbe med den andre. Også må du jo ha dykkermaske da.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Du får ganske mye ekstra oppdrift av våtdrakten Roald - så et blybelte hadde nok vært bra å ha for å bli nøytral i vannet. God maske, snorkel og gode svømmeføtter gjør det hele enklere også.

 

Husk signalflagg når du dykker

Du får komme deg hjem Roald - fint vær her i dag. I morges var det vindstille og skyfritt. Dagens badetemperaturer

Larkollen 19,4

Nes Camping 18,5

Sjøhaug 17,6

Sjøbadet 17,0

 

Ellers kan du kikke på vanntemperaturmåleren min neste gang du bader. Den sitter i motorrommet - og den viser alltid 4-5 grader for mye. Så da tror man i det minste at det er varmt i vannet :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv ei drakt på Lidl ifjor, faktisk god kvalitet på denne. Dykket aktivt før, men nå er det bare "fridykking", altså uten medbragt luft. Må som nevnt ha bly, maske, snorkel svømmeføtter og ikke minst en god kniv. Denne festes gjerne på underarmen eller innsiden av leggen. Viktig dersom du skulle vikle deg inn i noe teine-tau eller annet. Eller om det store sjø-uhyret dukker opp, selvfølgelig :lol:

Har også hansker/ hette/ sokker, men dette er ikke nødvendig dersom det er grei temp. "Proffe" svømmeføtter krever sokker, men ikke alle liker disse føttene.

 

Fridykking er en fin aktivitet på ellers late dager. En svømmetur rundt holmer og skjær kan være en fin naturopplevelse, og ikke minst god trim. Blir plass til masse grillmat etter en tur!

 

Har også tatt krabber nattestid ved å fridykke, men da sammen med andre. Ellers blir det for skummelt! Du må ha ei god lykt og fangstnett. Følgebåt er en fordel. Krabbene slipper garantert ikke unna når du er i "deres" element. Dette er kjempegøy, og resulterer i mye hyling i snorkelen :lol:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

4) Hva trenger jeg i tillegg til våtdreakt?

 

Et par dykkerhansker av neopren vil jeg virkelig anbefale. De fåes både med 2 og 5 fingre alt etter hvor mye man vil begrense varmetapet. Jeg dykker vanligvis med tørrdrakt, men det er på hendene man først virkelig merker varmetapet.

 

Rimelige hansker

Redigert av Hank (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du en 3mm drakt er sikker 3 kg. bly nok. Har du 6mm neopren drakt bør du nok ha 5-6 kg. bly. Kjøp en billig brun plast sparkel skrape til 15 kr. slik at du kan skrape rur i samme slengen når du er nede. Min båt hadde etter å ha lagt ute i vinter og ikke vært brukt på 8-9 mnd. et fint lag med rur over absolutt hele undervannsskroget. Skulle vel ha tatt opp båten og høytrykkspylt den, men jeg klarte etter 2-3 timers jobbing og skrape reint hele skroget og 2m dyp kjøl. Men det var jaggu slitsomt- hadde bare maske og snorkel, drakt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig kjøpt og prøvd en 3 mm neopren fra Bauhaus. Oppdriften var stor så dette med blybelte er nødvendig for å jobbe under vann.

Men det er flere her som sier de bruker maske og snorkel når de har jobbet under vann. For meg var snorkel bare i veien siden jeg er dypere enn høyden på snorkelen.

Er det noen som har prøvd å skjøte snorkelen med en slange. Tanken min var å blåse lufta ut av munnene og ikke ut gjennom slangen for da blir det vel gammel luft som pustes inn igjenn.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har prøvd å skjøte snorkelen med en slange.

Hadde det vært mulig hadde vi nok sett mer at det. Pga vanntrykket mot lungene er det umulig å suge luft hvis man befinner seg litt under overflaten. mener den absolutte grensen går på 80cm. Men også grunnere enn dette vil man bli for sliten til at man vil kunne gjøre noe arbeid.

Dette er en av de tingene Leonardo Da Vinci oppfant som aldri kunne fungert i praksis.

 

foto04.jpg

Link to post
Share on other sites

Problemet med for lang snorkel er at det ikke kommer frisk luft inn i den - så man puster inn egen gammel luft omigjen og omigjen. er man heldig merker ma at man blir sløv - er man ikke heldig bare sovner man inn.

 

Dette har det vært flere tilfeller av tidligere, og er livsfarlig! Som bitteliten skriver merker men ingenting, bare sovner inn av oksygenmangel. Puster bare i samme lufta som om man har en plastpose over hodet. Må ikke prøves :nono:

 

Om det er mye reingjøring som må gjøres går det jo an å spørre den lokale dykkerklubben om det er noen der som kan tenke seg å kan gjøre det. Jeg og andre medlemmer har gjordt reint under flere større båter og da blir det jo også noen kroner i klubbkassa.

Link to post
Share on other sites

Om det er mye reingjøring som må gjøres går det jo an å spørre den lokale dykkerklubben om det er noen der som kan tenke seg å kan gjøre det.

 

Jeg ser absolutt dette poengert. Men det er greit å kunne kontrollere/inspisere forhold under vannlinja selv også. Dette er vel første sommren på noen år at det har vært så pass kaldt i vannet i juli - derfor kunne jeg godt tenke meg våtdrakt og gjøre det samme som jeg tidligere har gjort med bedre varme i vannet. Flotte kommentarer så langt. Oppgaven blir nå å finne en passende våtdrakt.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten og Gismo, jeg sa jo at gammel luft ikke skulle pustes ut gjennom lang snorkel, men ut gjennom munnen. Skjønner ikke hvorfor dere henger dere opp i dette som ikke var hensikten, siden jeg altid får ny luft. Dette har jeg testet og funket ok.

 

Etter det Ingar sier så er det problem å trekke pusten dersom mann er mer enn 80 cm under. Dette er et argument jeg kan skjønne og som sikkert er grunnen til at dette ikke bennyttes. For å jobbe med min propell så er 50 cm under vann + lange armer nok for å komme til. Kanskje jeg kjøper en slangebit og prøver 50 cm under vann. Det å ligge 30 cm under vann som er helt på grensa til snorkelen er ikke en behagelig arbeidform, det har jeg erfart.

Link to post
Share on other sites

Etter det Ingar sier så er det problem å trekke pusten dersom mann er mer enn 80 cm under. Dette er et argument jeg kan skjønne og som sikkert er grunnen til at dette ikke bennyttes. For å jobbe med min propell så er 50 cm under vann + lange armer nok for å komme til. Kanskje jeg kjøper en slangebit og prøver 50 cm under vann.

Jeg mener å ha hørt at dette kan være helseskadelig selv om du greier å trekke pusten (noe som sikkert vil være ganske tungt dersom du er 50 cm under vann). Det som skjer når du trekker pusten, er at innsiden av lungene vil ha lavere trykk en utsiden. Dette kan føre til at kroppsvæske blir presset inn i lungene, i ekstreme tilfelle kan du faktisk drukne i din egen kroppsvæske. Jeg er ikke sikker på hvor dypt du må gå før dette begynner å gjøre seg gjeldende, det er sikkert noen av de aktive dykkerne her på forumet som kan svare på det.

Link to post
Share on other sites

merker men ingenting, bare sovner inn av oksygenmangel. Puster bare i samme lufta som om man har en plastpose over hodet.

Dette stemmer nok ikke, puster man inn samme luft vil man få følelsen av å bli kvalt før man besvimer.

Det er karbondioksyd (CO2) innholdet i blodet som regulerer pustefunksjonen, ikke oksygeninnholdet. (O2)

Pga dette kan det være farlig å hyperventilere, altså puste tungt å lenge før man dykker for å kunne holde pusten lenger. Dette vasker ut mer CO2 enn det øker O2 opptaket.

Det som da kan skje er at man bruker opp oksygenet før CO2 innholdet blir så høyt at man føler trang til å puste.

Da vil man kunne besvime uten forvarsel. Kombinert med trykkfall øker sjansen, derfor er det ikke uvanlig at fridykkere besvimer idet de nærmer seg overflaten. (Trykket faller raskere jo nærmere overflaten man kommer)

 

Så man skal ikke overanstrenge seg når båten skal vaskes under. En slik sugekopp som glassmestere bruker er fin å holde seg fast i når man skal vaske i vannlinja.

Link to post
Share on other sites

Så man skal ikke overanstrenge seg når båten skal vaskes under. En slik sugekopp som glassmestere bruker er fin å holde seg fast i når man skal vaske i vannlinja.

 

Og av den grunnen er heller ikke de små flasken (1/2 - 1 liter) noe å vurdere. Faktisk så er den faligste dybden fra 0 til 10 meter pga trykket er størst må minst lengde. Dvs det skal lite bevegelse i den ene eller den andre rettningen før det kan gå galt.

Stress og vann hører ikke sammen! :smash:

Link to post
Share on other sites

Et par dykkerhansker av neopren vil jeg virkelig anbefale. De fåes både med 2 og 5 fingre alt etter hvor mye man vil begrense varmetapet. Jeg dykker vanligvis med tørrdrakt, men det er på hendene man først virkelig merker varmetapet.

 

Rimelige hansker

 

Burde vel legge til at en neoprenhette også kan være på sin plass for å holde på varmen. De er ofte laget slik at du selv må justere åpningen ved å skjære/klippe slik at den passer ansiktet ditt.

Link to post
Share on other sites

Innerdrakt til våtdrakt har jeg ikke hørt om før. En slik drakt får jo varme ved at vannet som ligger inn mot kroppen blir varmet opp og ikke sirkulerer fortere enn at man holder seg rimelig varm. De første minuttene er altså de kaldeste! :smiley: Til tørrdrakter brukes ofte noe innenfor drakten, f.eks vanlig superundertøy, eller en bobledress som kalles "vams". Til ditt formål vil jeg tro at du kunne klart deg med noe langt rimeligere, f.eks slike våtdrakter som selges i sportsforretninger eller europris for den saks skyld. En slik "billigdrakt" pluss et par skikkelige hansker og en hette (fåes i dykkerforretning) burde holde fint. Økonomi/komfort/design osv. er jo subjektive forhold, så jeg håper uansett du finner et utstyr som passer nettopp deg og dine behov.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...