Jump to content

Erfaring med våtdrakt og skrogrensing om sommeren


roaldbj

Recommended Posts

Jeg kjøpte min hos Seatronic. Her er informasjon fra en annen produsent:

Snodanna Balaklava produsert i fleece stoff. Balaklavaen beskytter ansiktet og nakke meget bra på kalde dager. Balaklavaen har ventilasjon og borrelås for

enkelt å kunne ta av og på. Farge: Marineblå. "Passer nesten alle". Pris: Kr.129.00

 

Seatronic kalte den for balaklava - det var virkelig slitsom å få den på og av. Den er så trang i halsen at jeg nesten ikke får den over mitt tjukke hode. Har inntrykk av at den er laget av neopren, men vet ikke sikkert.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg tatt meg en tur til et område hvor sjøen skulle være noenlunde klar - her hvor jeg ligger i Sonskilen renner elva Såna like forbi og den tar med seg svært mye jord, humus og slam grunnet de store nedbørsmengdene, så her er sikten maks 30 cm (ser nesten ikke trimflapsene engang). Fikk på meg våtdrakten - dette gikk atskillig bedre enn hjemme i stua (som jeg ble forberedt på). Deretter støvler, balaklava og tettsittende maske med snorkel. Vannet viste en temperatur på ca 15 grader Celsius. Jeg hoppet uti og kjente umiddelbart en kortvarig kuldevirkning som var noe ubestemmelig men i alle fall mye mindre enn hva jeg var forberedt på. Etter mindre enn 1/2 minutt forsvant denne og oppholdet i vannet var helt ubesværlig. Jeg hadde med skrape og gikk først over trimflapsene. Her var det ikke mer groe siden forrige inspeksjon. Deretter gikk jeg over anodene. Noe mer tæring på den største anoden på akterspeilet, likeledes mer tæring på SB propellmutteranode, anoden på BB propellmutter var borte (bolten var borte), trimflaposanodene var ok, anoden på baugprolellen var også bra. Det mest positive var at våtdrakten fungerte så bra. Jeg kommer til å drøfte i en annen tråd om jeg bør sette på ny propellmutteranode på BB side. Det bekymrer meg at jeg ikke får satt bolten inn med gjengelim (som vel forsvinner i saltvannet ved mkontering). Konklusjon: anbefaler andre å anskaffe våtdrakt og foreta inspeksjon av båten under vannlinjen før høstforholdene blir for barske.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Det er en skomaker/alt mulig mann midt i gågata i Moss som skifter glidlåser på det meste. Han heter Skomaker Samuel. En trivelig kar fra Tyrkia som snakker svensk :smiley: Har hjulpet oss et par ganger og det har gått bra - hans forhold til tid er litt annerledes - i morgen kl 2 er ikke alltid samme i morgen som vi tenker på :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har et par våtdrakter (5 mm) ombord hvor glidelåsen på ryggen har tatt kvelden. Er det noen som kan gi råd om hvor det er mulig å få tak i nye glidelåser?

Håper å finne noen nær Son som kan sy på de nye glidelåsene. Greit å ha i reserve ombord.

 

Glidelåser i dykkerdrakter bør smøres jevnlig med voks, og selvfølgelig skylles godt med ferskvann etter bruk sammen med resten av drakten. Silikongrease o.l bør man ikke bruke da det kan tiltrekke seg rusk som setter seg fast i låsen. Voksbiter til glidelåsen selges i dykkerbutikker. Selv har jeg tørrdrakt, og jevnlig voksing av glidelåsen i den er en billig forsikring mot å bytte ut låsen - noe som koster flesk.

Redigert av Hank (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...