Jump to content

Erfaring med våtdrakt og skrogrensing om sommeren


roaldbj

Recommended Posts

Skjønner at du ikke har tatt av deg våtdrakt før :wink: Den suger seg fast til kroppen

 

Virker for meg som om du har bestemt deg Roald. Våtdrakt blir du fornøyd med. Husk å ha hette slik at du ikke fryser ned kroppens viktigste organ. Du får nok mye glede av en slik drakt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte Europrisdrakten tidlig i sommer og har brukt den mye. Ved vanntemperatur på 15 grader i overflaten har jeg snorklet rundt i halvannen time uten at det ble ubehagelig kaldt andre steder enn på hendene.

Supert til å kikke under båten med og til å vaske vannlinjen, men en sugekopp er et must.

Som andre har nevnt er oppdriften stor så når jeg vil ned til bunn blir det rett ned og opp igjen - umulig å svømme langs bunn.

 

Billigdraktenen holder altså til mitt bruk.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hansker, så har jeg prøvd Sølvkroken sine med stort hell, selges i Coop/sportsbutikker. Har endatil prøvd disse på "ordentlige" dykk, og om sommeren er de snadder. (tull å bruke "votter" med en europris våtdrakt...)

 

Når det gjelder hette, trengs denne sannsynligvis ikke, og om hodet er kaldt, bruk en god gammel ullhue. Funker som bare det!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en våtdrakt på Europris i sommer, har en bra dykkemaske, svømmeføtter og et par arbeidshandsker. Monterte ny sinkanode, skrapet ror og kjøl rent for skjellruer (og det var j.... mye) holdt på i timesvis uten å fryse, eneste problemet var oppdriften i drakten, så et blybelte som noen nevnte her er nok en god løsning. Varmen holder du vedlike ved alle gangene du må opp for å hente luft :smiley: . En annnen erfaring jeg gjorde er at jeg ikke hadde egnet meg til å være perledykker, ikke lenge jeg klarte å holde pusten av gangen desverre.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Hei roalbj !

 

Jeg har drevet med dykking i mange år. Det er plenty nok med en rimelig våtdrakt . Ikke la deg lure til å kjøpe noe dyre greier. Men jeg ville sørget for å ha et lite blybete og kniv. Uten belte vil du slite med og komme/holde deg under vann. Kniv er et "must " sikkerhetsmessig i tilfelle du skulle sette deg fast i tau eller garn. Ville også spandert på meg ei hette og et par våtter, samt sokker. Det er mye mer behagelig og gjør det hele til en nytelse. GODRESTSOMMER

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Nå om dagene har "plutselig" vanntemperaturen i Oslofjorden (Soon) kommet opp i litt over 21 grader. Jobber likevel med våtdraktsaken. Har nå kjøpt maske og snorkel hos XXL. Så også på våtdrakt der. Hvor nødvendig er det med hette og sko for dykk under båten i omlag 12 - 14 grader?

Link to post
Share on other sites

Er det 12-14 grader i vannet på 1 meters dyp - da er det godt og kaldt lenger nede. I de temperaturene ville jeg hatt våtdrakt og hette. største varmetapet er gjennom hodet. Kniv er også kjekt.

 

Jeg har hendene fulle av småsår i dag etter å ha tatt et rur-røsk på drevene i går. Hadde grodd mindre enn forventet. Bunnen var helt ren. Baugpropellen var helt grodd med rur - så her måtte jeg bruke kniv for å få den ren.

Link to post
Share on other sites

Helt rett. Vi lå på 4 metern på Ø siden av Bile. En perle om man vil ligge på svai. Mange bpl medlemmer som trakterer der også. Her om dagen var vi og MorMAjor der. I går var vi, KOB og Roaldbj der. Hyggelig og deilig med skikkelig sommervær :yesnod:

 

Hvordan så det ut under hos deg Roaldbj?

 

Hos oss var det lite tæring på anodene - veldig positivt faktisk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lite tæring på anodene: Jeg har en anode på hver propell, to anoder på hvert flaps (over og under) samt en 3 kg på akterspeilet.

Jeg vet at Hulda har noen kommentarer til dette - men jeg får lære mer etter hvert.

Jeg hadde ikke rur på vanninngangene (skroggjennomføringene) til motorene eller toilettene. Det var noe ror på vannutslippet til generatoren. Dynaplaten var helt som "ny". BB trimplafs var helt fin. Men: SB trimplafs var sterkt tilgrodd av rur, særlig under. Dette forstår jeg ikke. Det var litt rur i bakkant av kjølen, denne er litt dyp (ca 1.05 cm), litt seilbåtfasong (båten har jo svært mange "seilbåt"-løsninger). Ellers var det meste greit. Men jeg skal under igjen lørdag/søndag, mens vanntemperaturen enda er bra. Propellene var helt rene. Litt rur i bakkant av rorene. Glad at jeg endelig har fått inspisert "litt" under båten - det gir litt mer ro.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...