Jump to content

Erfaring med våtdrakt og skrogrensing om sommeren


roaldbj

Recommended Posts

BB trimplafs var helt fin. Men: SB trimplafs var sterkt tilgrodd av rur, særlig under. Dette forstår jeg ikke.

"Det jeg imidlertid skal titte nærmere på utover våren, Hulda skal på land i mai, er groing på propellen. Jeg skal finne ut hvorvidt propellen er ladet, og hvor mye. På en eller annen måte skal jeg passivere propellen, det gror for mye."

Kanskje du har for god effekt av sinkanoden på SB flaps. Har også lest andre steder at sinkanode på propell gir mer rur enn uten sink.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glem alt som har med ekperimentering å gjøre når det gjelder å gå under vann.

Bruk heller ikke pressluftapparater uten å ha gått kurs.

Gå til en anerkjent dykkerforretning å kjøp en skikkelig drakt + hansker, sokker, blybelte og maske.

Har selv en 6mm semidry drakt, myk og fleksibel helårsdrakt.

Ok sier du, hva med pris? Vel, den er selvfølgelig priset høyere enn en "Europris" drakt, men du har da en drakt som du ikke trenger å stille spørsmål ang. - vanntemperatur? etc. og drakten overlever deg. En engangsinvestering.

 

SL

Link to post
Share on other sites

Kanskje du har for god effekt av sinkanoden på SB flaps. Har også lest andre steder at sinkanode på propell gir mer rur enn uten sink.

 

Det er mulig at anodeeffekten er for "god" eller i alle fall virker anderledes på SB flaps. Jeg observerte ganske tidlig etter sjøsetting at noe av bunnstoffet slapp "taket" på dette flapset, mens alt bunnstoff sitter på det andre flapset. Snodig - for begge ble behandlet likt. Det har vært noe vanskelig å få primer og bunnstoff til å sitte på flapsene (Lenco).

 

Jeg har mutteranoder på begge propellene, her er det ikke antydning til rur. På akslingene er det litt rur helt inne nær akselgjennomføringen.

Link to post
Share on other sites

Gå til en anerkjent dykkerforretning å kjøp en skikkelig drakt + hansker, sokker, blybelte og maske. Har selv en 6mm semidry drakt, myk og fleksibel helårsdrakt.

 

Kjøpte maske og snorkel på XXL. Så at dette varehuset også hadde stort utvalg av våtdrater - det må vel være bra nok?

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Driver nå og dykker litt fra tid til annen, og har litt synspunkter på endel av det som er sagt/skrevet her. Mener det er misforstått å hevde at man skal kjøpe våtdrakt i dykkerbutikk for å ligge i overflaten.

 

Våtdrakter i dykkerbutikk er gjerne fra 6-12 mm, og er beregnet på større dyp der temperaturen (når vi snakker våt/semi) kanskje kan komme ned mot 4 grader. En tykk drakt er slett ikke noe mer komfortabel å jobbe i.

 

Ønsker du å investere i litt kvalitet - sats på en surferdrakt - 5mm torso -3mm armer og bein, men med Europris skjer det ikke noe annet galt enn at du evt fryser litt. Hette er anbefalt, men da snakker vi et i såfall et stykke utpå høsten. Nå er det 18-20 i vannet i allefall i Vestfold. Vær oppmerksom på at det er litt teknikk å få maska tett når du bruker hette. Hette legges utenpå maskekanten som ligger inntil ansiktet.

 

Blybelte er nok greitt, men påse på at det ikke er for tungt, og sørg for at det kan utløses med ett håndgrep, og at du vet hvordan det gjøres. Antall kg bestemes av kroppens oppdift, og tykkelsen på drakta.

 

Ikke tukle med forlengelse av snorkel - det er mye teori om dette, og jeg har hørt flere forklaringer, selv om jeg tror Ingar sin er grei nok.

 

Bruk svømmeføtter.

 

Ja - du kommer til å bli sliten, og du greier neppe å ta hele båten på en gang. Jeg tror jeg likegodt hadde tatt opp båten, selv om jeg har 12000ltr trykkluft på flasker i garasjen -om vi da ikke snakker om et lite og spesifikkt område.

 

 

-koh :diving:

Link to post
Share on other sites

Logget 12.5 grader på ekkoloddet i begynnelsen av forrige uke.

Hev meg uti med europrisdrakten og det var kaldt i begynnelsen. Etter en liten stund der jeg bare lå rolig var det ikke noe problem med tempen. Tok på meg masken og begynte å svømme litt. Ble veldig kaldt i ansiktet og på hendene, men det gikk seg litt til etterhvert.

Lå og snorklet i tre kvarter uten at det var ubehagelig kaldt andre steder enn på hendene. Kjenner at drakten "lekker" litt da jeg får noen kalde gufs om jeg gjør store bråe bevegelser. Regner med at en unngår dette med drakter av bedre kvalitet.

Min grense for bruk av drakten går omtrent på den tempen det var denne dagen.

Noe under 12 grader vil jeg ikke bruke drakten - i alle fall ikke uten at det er veldig nødvendig, og da helst med hansker og hette.

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis drakten kun skal brukes til skroginspeksjon og litt rengjøring av skroget så holder det lenge med en drakt av "Europris" kvalitet.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en våtdrakt av "open cell" utførelse. Dette er en fridykkerdrakt som blant annet benyttes av undrevanns jegere. Jegerne på vestlandet er gjerne i vannet i opptill 4 timer, selv midtvinters. Kjøper du en slik drakt har du det du trenger for å kunne starte med en fantastisk hobby.

 

To store leverandører av slike drakter finner du her:

Witec

Frivannsliv

 

Hvis du vil lære litt mer om firdykking så har Norges Dykkeforbund en glimrende bok om emnet Fridykking. Mer info finner du på Norges Dykkeforbund

 

NB! Hold deg langt unna å forlenge snorkelen, det er livsfarlig

 

Hilsen

Paul

Fridykkerinstruktør

Link to post
Share on other sites

Det har tatt tid før jeg har handlet våtdrakt. Har vurdert en fra O'neill våtdrakt 07 med spesifikasjonen: Hel våtdrakt 5 millimeter tykk i kropp og 3 i armene, en alsidig drakt for hele sesongen . Er denne å anbefale. Skal forhåpentligvis bruke den noen år fremover.

Link to post
Share on other sites

Nesten hva som helst vil duge i lang tid fremover til det bruket. Regner med at du kan kjøpe mange europris drakter for prisen av en O'Neill drakt. Du skal vel ikke rense skroget så mange ganger i løpet av sesongen? Dersom du gikk med planer om å begynne med sportsdykking hadde selvfølgelig dette blitt en helt annen diskusjon.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det ble i dag en Neoco Sports Explorer 3 mm våtdrakt ( ser den forhandles av Flak, nr 38162 Våtdrakt Pro L) og Tyhoon balaklava og støvler. Har hørt at det er lurt å bruke ullsokker i støvlene. Kan noen gi råd om bruk av/ikke bruk av ullsokker i støvlene? Tenkte jeg skulle prøve det hele på lørdag. Det var litt av en jobb å få på seg stasen i stua. Lurer på hvordan det føles i vannet.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Ullsokker er noe man bruker i tørrdrakt - det som er mest vanlig sammen med våtdrakt er det jeg kaller neoprensko eller sokker som går rett over ankelen. Om du har ull i disse er det gjerne for at de er for store, eller at det er ekstremt kaldt, og at det er plass til etpar ullsokker. Imidlertid antar jeg du er klar over at det er en annen type svømmeføtter til slike sko. Tror vel du snart finner ut at du må ha både svømmetføtter og bly for å få noe særlig kontroll på bevegelsene, men det har jo vært nevn noen ganger før i tråden.

 

Lykke til !

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Skulle vi treffes utpå, kan du få prøve å skrape rur under båten din med flaskesettet mitt i tillegg (bcd + 15 liter), Roald. Da går jobben unna uten for mye mas opp-og-ned etter luft. Utstyret er ligger fast i båten, så skulle anledningen by seg, er det bare å prøve.

 

Støtter Koh i forhold til valg av utstyr. Vanlige "dykkersokker" med tilpassede svømmeføtter er langt å foretrekke

som "jobbantrekk" til dette. Sko blir for tungt og hemmer bevegelsene på så små dybder.

 

PS: Vær ekstremt forsiktig med bly. Skulle det bli for tungt (og her gjelder marginer når du ikke kan utligne med flytevest/ jakke) går du rett ned. Du kan selvfølgelig alltids bare dumpe blybeltet, men dette er en øvelse som gjerne trenger trening og automatisk motorikk for å utføre i nødsituasjoner.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt mye på bruk av bly-belte.

Jeg tror heller at jeg vil jobbe litt med å holde tak i aksling, ror, propell og trimflaps, fremfor å bruke blybelte. Jeg leter også etter holdetak jeg kan feste under båten (hvor får jeg lett tak i dette?)

Jeg ble overrasket over hvor mye jeg "jobbet" med å få på drakten, balaklavaen og skoene. Jeg har i all beskjedenhet brukbar kondisjon (halvmaraton), men jeg ble ganske "kjørt" når jeg jobbet med våtdrakten på hjemmekontoret i dag.

Jeg kommer til å legge ut flere sikkerhetstau når jeg skal under båten nå fredag/lørdag.

Jeg må få gjennomført dette prosjektet før båten tas opp om en måned eller to. Det har vært så mange verdifulle kommentarer i denne tråden at jeg ikke kan gå til vinterdvale uten å ha forsøkt bruk av våtdrakt under båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble overrasket over hvor mye jeg "jobbet" med å få på drakten, balaklavaen og skoene. Jeg har i all beskjedenhet brukbar kondisjon (halvmaraton), men jeg ble ganske "kjørt" når jeg jobbet med våtdrakten på hjemmekontoret i dag.

-------

Jeg kommer til å legge ut flere sikkerhetstau når jeg skal under båten nå fredag/lørdag.

Prøv med talkum på deg selv og inne i drakten.

Da er den mye lettere å ta på.

 

Legg 3-4 tau passe stramt på tvers under båten omtrent der hvor du skal jobbe,

bind fast på hver side i pullere, rekka, e.l.

Bruk så disse å trekke deg under samt holde deg fast.

Det minner kanskje om god gammeldags kjølhaling for tilskuerne,

men det er en praktisk måte å komme under på!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har skrapt båt i vår med 3mm våtdrakt og uten flasker. Fikk gjort det grøvste uten å slite meg helt ut. (Det går bare 2-3 Europrisdrakter på en O`Neill for tiden, i alle fall hvis man handler på XXL). Så det blir mer et spørsmål om hvor ofte man bruker slikt, eller et miljøspørsmål (bruk og kast osv).

Prøvde i vår å ta på meg en 7mm heldrakt som har ligget i kjelleren noen år. Tenkte det skulle gå greit ettersom jeg har krympet en del de siste par årene. Men når jeg omsider fikk den på, ved hjelp av soya-olje, vann fra dusjen og muskler, ja da var resultatet så utrolig at jeg valgte å gå cat-walken i stua der kone og to døtre satt å så på (Grays) anatomi. Det nærmet seg familietragedie, som det heter i dagspressen; de holdt rett og slett på å dø av latter. Ny og passe stor (XL) drakt er anskaffet (XXL).

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt mye på bruk av bly-belte.

Jeg tror heller at jeg vil jobbe litt med å holde tak i aksling, ror, propell og trimflaps, fremfor å bruke blybelte. Jeg leter også etter holdetak jeg kan feste under båten (hvor får jeg lett tak i dette?)

Nå skal jeg ikke være bombastisk, men det tror jeg kan bli "jobbigt". Jeg skifter av og til anoder underskrogs og da bruker jeg en 5mm neoprendrakt. Jeg har jobb nok med å holde meg inntil skroget om jeg ikke i tillegg skulle prakkes med oppdriften :diving: . Jeg ville ikke hadd sjangs uten bly. Men 5 mm har nå mere oppdrift enn en 3mm da. Mitt stalltisp er 3-5 kg bly på en 3mm. Hvis du er redd for å synke kan du ha mesteparten som blybelte, mens du fester noe på anklene. Da er det bare å droppe litt ankelbly. Men bruker du ikke mer enn 5 kg vil du uansett ha nok fraspark til å komme deg opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg er sikker på at Roaldbj mener hette.

I Nord-Norge brukte Forsvaret "balaklava" mot kulda for endel år siden,

eller på "finsk"; Finlandshetter.

På de fleste 7mm våt- og semidry-draktene er som regel hetta integrert på drakten,

men på 5 mm og 3 mm er det oftest høy hals da disse gjerne er ment brukt i varmere vann

eller andre bruksområder som vannsport, osv.

 

På sommertid på grunt vann (5-10 meter) og det er badetemperatur i overflatevannet

bruker jeg mye en 5mm drakt uten hette. Dette er varmt nok så det holder når man er i bevegelse.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...