Jump to content

Sun Odyssey 36i, erfaringer?


oddgeir

Recommended Posts

Jeg er i startgropen til å bestille ny båt, og fokuset er for tiden på SO 36i i 2 lugar versjon.

Jeg har inspisert båten, og må innrømme at den tiltaler meg.

Men det kan være stor forskjell på å se på en båt, og å erfare en båt i bruk,

så derfor lurer jeg på om noen av dere kjenner som denne båten kan beskrive styrker og svakheter ved den.

Gjerne sammenlignet med alternative fabrikater innenfor samme prisklasse. (Ca 1,1 mill. med nødvendig utstyr)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke akkurat denne båten, men den har vel som 35en som utg.pkt. En populærbåt som er kjent for god kvalitet, flott innredning, men middels seilegenskaper. 36en får du i performence utg., men den ble vel 215 dyp? Et vesentlig minus, selv om den da sikkert krysser bra.

 

En åpenbar konkurrent blir nye Hanse 350, (denne båten bør seile betydelig bedre enn std. J36) dette er en båt jeg personlig syns ser ut til å være et meget godt kompromiss mellom, pris, desig, comfort og seilegenskaper... Er veldig spent på å se hvordan den nye vrien med innredningen blir i praksis. Det er et kompromiss å flytte byssa sålangt frem og dermed få litt asymetri i innredningen, men jeg syns det ser ut til at plassen nede har blitt svært bra i forhold til størrelsen så det gjenstår å se om dette tar seilbåtkonspetet et hakk videre eller om det er en blindgate. Ellers har denne T-kjøl noe jeg er litt skeptisk til... (det kan neppe være gunstig mtp alt som ligger å flyter i sjøen).

 

Vi funderer på ny båt til nesten år og leverandør påstår at vi kan få en godt ustyrt båt til 950.000 levert på sjø i Tyskland, inkl mye utstyr, men tilbudet har vi ikke fått enda, det skal komme i neste uke og jeg vil tro det mangler en del, men autopilot, plotter osv skulle være med i den prisen... Vi har også fått tilbud på J36 og jeg kom langt over 1.1 før jeg var fornøyd, men som sagt, det blir mye over 950 på H350 også hvis en tar med alt en ønsker...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at 350 kan leveres i både 2 og 3-lugar versjon, men at man ikke får bedre plass til andre ting, f. eks toalett/dusj, ved å velge 2 -lugar versjonen, bare et tomt skall. Det var jo en merkelig måte å gjøre det på, men åpenbart rasjonelt mhp produksjonslinjen.

 

Da liker jeg bedre megadusjrommet i SO'en. Hva gjelder seilegenskaper, håper jeg på innspill, siden jeg ikke er noen ekspert på forskjellene mellom de forskjellige båt-modellene.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Er enig i at de burde tatt toalettet bak på 2-kabineren, det er der det hører hjemme, men i mindre 3-kabiner båter blir det svært vanskelig å få dette til. Hanse vet dette, men sparer penger på at båtene ikke er annerledes, bare at det er mindre innredning i 2-kabineren. Siden vi er på jakt etter 3-kabiner er ikke dette noe tema for oss.

 

Angående seilegenskaper er det vel få med særlig erfaring fra J36, denne er jo ny av året? Jeanneau her på forumet skrev tidligere at han hadde registrert at innredningene på de nye Jeanneauene virket billigere og mindre forseg gjort enn på tidligere modeller, samtidig har jo prisene blitt presset ned på Bavaria nivå og dessuten er nok innredningsarbeidet forsatt bra i forhold til både Bavaria og Hanse vil jeg tro. J36 er en flott båt og en av de vi har på listen... vi har ikke bestemt oss for om det blir båt til neste år eller om vi skal vente til minsten som er på vei i disse dager har blitt ett år eldre, dvs 2009. Uansett interessant å høre dine vurderinger så hold liv i denne tråden:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Min forrige båt var en sun od 35. 36i er vel en videreutvikling, så jeg tror jeg kan si litt. Sun od 35 var en båt med livlige seilegenskaper. Den reagerer raskt på vind og går som en kule på romme kurser når det blåser litt. Vi seilte bla fortere enn hanse 341 på slør og lens. MEN, på kryss var det verre. Mye verre. Den hadde litt for lite ballast, så det var vanskelig å presse noe særlig. For lite seil gikk for sent, og med for mye seil kastet den styringen. Vanskelig å finne det maksimale sporet. Høyden var faktisk ok og balansen upåklagelig når den ikke ble presset for hardt. Båten mangler dessverre akterstagstrammer. Når dette er sagt var vi kjempefornøyd med seilegenskapene når vi ikke seilte regatta..

 

Den nye 36i har litt mer seil og litt mer vekt i kjølen. Den er nok raskere enn 35, men jeg ville nok foretrukket performance utgaven. Har veldig dyp kjøl nå (2,4) men syns ikke det er noe problem, så 2.15 er veldig lett å leve med (vanesak). Tror også man kan velge performance mast og standard kjøl. Da vil den nok bli litt kilen, tror jeg.

 

Når den gjelder kvaliteten og finishen i innredningen, var den nok bedre på 35'en enn på den nye 36i. Så hvis du uansett ikke skal seile regatta vil jeg faktisk anbefale å kjøpe en 2-3 år gammel 35. Badet er stort også på denne. Dessuten har den et voksent, drenert klesskap like foran badet som den nye 36'en mangler. Du sparer antagelig ca 150 000 på å gjøre dette. Jeg (og samboer) brukte 35'en som bobåt i 7 måneder, han som kjøpte den har brukt den til dette siden (over 3 år), så plassen innvendig er stor og funksjonell til størrelsen. Det jeg syns er skuffende på nye jeanneau, er plast septik, plastlaminat i dørk og mindre tredetaljer generelt. Men det er ikke alle som er som meg (heldigvis)...

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende svar. Det er nettopp slike innspill jeg er på jakt etter.

Litt skuffende at SO'en er såpass svak på kryss, men nå er vel du en mer proff seiler enn meg, som kun har hatt seilbåt i 2 år. Likevel har jeg en mistanke om at det kan ble mer regattaseiling etter hvert.

 

Jeg må se litt mer på Benetau og Bavaria, og selvfølgelig Hanse. Noen som kan tegne og fortelle litt om disse modellene?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det skal sies at når so 35 kom, hadde den lys-tall på 1.19. Nå er det justert ned til ca 1.15 og dermed går det nok an å leve med det. Dessuten hadde vi fast propell som nok gjorde stort utslag. Men som turseiler opplevdes den som kvikk og fin. Du kan jo også kjøpe min sun fast 40 som er til salgs. Da får du i pose og sekk...:smiley: :smiley: :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kan noen redegjøre for fordeler og bakdeler med selvslående fokk contra genua på rull. Jeg ser at Hansen kommer med selvslående fokk, mens de fleste andre leveres med rullegenua.

 

Selvslående er letthåndterlig og gjerne så liten at den aldri trenger å reves , bakdelen er at skjøtefestet er langt inne på dekk og du gjerne må bruken en barber for å få den til å stå skikkelig på rom slør og så er det størrelsen på seilet da som blir mindre enn på en stor genua.

Genuaen er mer arbeid med ved slag og jibb samt at den koster mer , utover det er det vel ikke forskjeller verdt å nevne.

Link to post
Share on other sites

Selvslående er letthåndterlig og gjerne så liten at den aldri trenger å reves , bakdelen er at skjøtefestet er langt inne på dekk og du gjerne må bruken en barber for å få den til å stå skikkelig på rom slør og så er det størrelsen på seilet da som blir mindre enn på en stor genua.

Genuaen er mer arbeid med ved slag og jibb samt at den koster mer , utover det er det vel ikke forskjeller verdt å nevne.

 

Dersom du seiler alene eller med familie (som ikke syns det er gøy å dra i skjøtene på genoaen) er selvslående fokk ganske så glimrende. Her kan du altså krysse mot vinden og slå hele dagen uten å røre et tau... Tross nevnte ulempe i unnavind (dette, sammen med behov for mer seilføring til tider er nok noe av grunnen til at svært mange velger gennaker på Hansebåtene, da bruker du ikke fokka i unnavind så mye, selvsagt er problemet der dersom det blåser mer enn du tør/orker å ha gennaker oppe i. Seilet blir lite, men Hanse har løst det ved ekstra høy rigg og dermed står ikke totalt seilareal mye tilbake fra andre båter, uansett kan en jo velge genoa for lettvind, men da blir det jo mye seil, det er kostbart og tar plass... Som eks ser jeg at Hanse 350 har 65 kvm seil, mens nye Bavaria 38 har ca 69, da har den betydelig større og tyngre Bavariaen genoa, mens Hansen har selvslåer... Vel, ikke så rettferdig å sammenlikne disse båtene, men det viser at ikke Hansene blir veldig underrigget med selvslående fokk selv om det nok i lite vind kan føles snaut... Det blir jo fort slik når en vet at det kunne vært mer krefter i sving (slik er det jo på bilen også... noen hestekrefter til ville jo uansett utg.pkt vært "kjekt å ha" en gang i blant...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det finnes da andre båter i markedet i det segmentet , hva med Dufour 365 Grand Large eller kanskje en brukt Beneteau 36,7 som jo er en knallbåt å seile.

 

Selvfølgelig. Alle fabrikater i dette prissegmentet er aktuelle. Jeg tenkte å skaffe meg så mye kunnskap om de forskjellige fabrikatene som mulig før utstillingen på Kadettangen.

Innen den tid er beslutningen om brukt contra nytt tatt, så da kan det bli aktuelt med kontraktsignering.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig glad i den selvslående fokken. Jeg seiler mye alene, og da er det ganske enkelt genialt. Det skal blåse svært lite før den er for liten. Blåser det så lite (under 3 m/s) er det ikke noe problem å bytte til en større Genua. (evt gennaker...). Om man da ikke har god tid...

 

Jeg har ikke rullesystem for forseil, men den selvslående, iallefall i moderate vindforhold detter ned av seg selv på dekk når man går rett mot vinden og slipper fallet. Blåser det mye må man på dekk, og det er jo sånn sett en ulempe i fohold til rullesystem. Klart en kan ha selvslåer på rulle, men det kompliserer bytting av seil, samt at det er lite hensikt å reve en selvslående fokk. (Da passer den ikke med skinnen).

 

På platt lens funker selvlåeren dårlig. Det blir til at den raser fram og tilbake på skinnen. Enten må man skjære sånn at den likevel står, ta den ned! eller bytte til Gennaker. På den annen side er det vel ved ferieseilas stort sett motvind? :headbang: . Og er det av en eller annen pussig grunn slør, så oppveier det ulempene det er med å evt. bytte seil...

 

Min evt. neste båt skal ha selvslående fokk, (sannsynligvis på rull...). I det "moderate" prissegmentet er det vel bare Hanse som har selvslåer?

Link to post
Share on other sites

Med en teleskop spinnakerbom bør det vel være mulig å ta av skjøtefeste og spri med bommen i unnavind? Jepp, da må du på dekk, men bommen er nå grei å bruke om det er lengre strekk og du har genoa også, nå har jeg erfaring frå 30 fot og mindre. Bav 36 som en kompis av meg har kjøpt har jeg ikke fått seilt i unnavind, men den har stor genao og slår den ukontrollert over i mye vind blir det nok et rimelig hardt rykk... Ser at du kan være noe låst med spribommen festet, men på vår Cirrus 78 så kunne vi rulle nesten helt inn selv når bommen stod på så vi løste det slik i mye vind...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du har jo klart mye å velge mellom:

 

Delphia 33 og 37 - rimelige båter som tilsynelatende er bygd bra i Polen, stort og moderne verft. Seiler også bra ettersigende, vi sleit med å komme forbi en 33 i starten på Færderen, da hadde vi en meget godt trimmet Dehler 29 som har 0,01 høyere lys...

 

Elan 344 og 384 - solide båter som jeg har tro på at er bygde et par hakk bedre enn de beste, men så er også prisen høyere og 344 ser rett og slett stygg ut syns jeg...

 

Hunter 33 - disse har jeg ikke så mye peiling på, men leste en slakt test av 31 i et båtblad der mange i 30 foterene. Det er iallefall annerledes med skøtevogn på targabøyle... mm. Stor plass virker det som.

 

Dufour 365 er nevnt, sjekk om du kan leve med balastprosenten og den lave dypgående på denne, mye tyder på at den blir veik i mye vind, men det har jo sine praktiske grunner og forskjellen fra andre cruisere er jo liten. Lurer på om jeg leste et sted at dette skulle bedres noe. 325 var med i testen jeg nevnte over og fikk mye skryt ellers.

 

Bavaria 34-38 - her blir det som vanlig mye båt for pengene og antakelig et produkt som vil ha god 2. håndsverdi, tross mange i markedet. Det virker som det blir slik når det finnes svært mange båter i markedet, da føler mange at det er tryggere å velge det merket kontra et litt mindre kjent, prisforskjellene mellom merkene var jo mye større før

 

Beneteau, 343 og nye 37 - sistnevnte ser jo spennende ut, godt renome og sikker skikkelige saker...

 

Ja, det var de jeg kom på i farten og som har stått på min liste... da i tillegg selvsag til Jeanneau og Hanse. Videre har du jo mer sportscruisere og luksusbåter som X, J-boats, Najad, H-Rassy mv som dessverre ikke er i nærheten av det vi kan legge i båt...

 

Det blir vanskelig å få sett like nøye på alt, derfor tror jeg det kan være greit å prioritere i rekkefølge hva som er viktigst med en båt:

 

2. håndsverdi

plass i forhold til pris

enkel seilhåndtering

fart

byggkvalitet

design

pris

 

osv...

 

Lykke til...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Tusen takk til bjoris og dere andre for flotte og informative innspill. Dette er verdifull info for meg i jakten på neste båt. :cheers:

 

Det dukker nok opp flere spørsmål etter hvert, siden avgjørelsen tas om noen få uker.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Et poeng til, det fokuseres jo ofte på at div cruiserer seiler dårlig, spesielt hevdes dette å være et problem av de som har valgt mer skarptseilende båter. Det er dog slik at disse svært ofte er betydelig dyrere og litt på spissen kan du si at det betyr ingenting å ha en skarptseilende båt i regatta, det eneste som er viktig er å ha gode seil da det jo resten reguleres av LYS systemet...

 

(vel, så skal en jo ikke se helt bort fra at det er morro at båten lystrer og går fotere og ikke minst høyere enn de du konkurrerer med eller treffer på fjorden...)...

 

Men det finnes mange eksempel på Bavaria som har gjort det bra i regatta. Da har det også kommet kommentarer på at det har vært ideele værforhold for båten, javel, kanskje det, men likevel... Gjør deg opp en formening om hva som er viktigst med en båt, det er vanskelig å finne det optimale komprosisset, vi sliter med det samme. Mor vil ha Bavaria fordi det er så mye lys under dekk på de nyeste modellene, mens jeg vil ha en båt som seiler bedre. Dessverre har vi uansett en fastsatt prisramme så bedre seilegenskaper gjør ofte at en må fire på andre krav og mitt dilemma er at jeg så gjerne vil ha med min fru og våre barn, hvis ikke blir det bare tull med seilbåt så hun får nok det siste ordet, men blir jo geleidet i "rett" retning... :rolleyes:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vi kikket såvidt på SO 36 Performance i fjor høst før vi kjøpte en brukt Sun Fast 37. At Jeanneau seiler dårlig (også sammenlignet med Hanse) stemmer ikke med mine erfaringer. Nå har jeg bare en halv sesong med onsdagsregatter bak meg men Hane (370 Epoxy) ingen problem å følge, og stikk i strid med hva andre mener her er kryssen den beste delen av regattaen for vår del. Oppførselen er i tillegg svært tillitsvekkende og tåler veldig mye krengning før den kaster roret- spesielt hvis den ikke blir kastet ned av en vindkule men krenger mer og mer som følge av økende vind.

 

Selger av SO 36 Perfamnce mener den krysser bedre enn SF37 men slører/lenser litt dårligere pga kortere vannlinje. Jeg tror ikke det skiller mye på noen av delene. Seilte sammen med en SF35 på ferie og hadde et lite fartsoverskudd (0,1-0,2 knop) på kryss så det skiller ikke mye.

 

En ferdig og godt utstyrt SF 37 kan du komme i mål på rundt 1,1 mill- en SO 37 en drøy hundretusenlapp billigere.

 

Jeg er godt fornøyd med vårt båtkjøp og har ingen problem med å anbefale Jeanneau men mener også at Hanse er veldig interessante båter. Jeg tror imidlertid at Hanse lyser litt for høyt så den er vanskelig å seile opp til lystallet sitt- vi har i alle fall ikke fått noen av Hansene i vår seilforening til å hevde seg.

 

MVH Tore

Link to post
Share on other sites

Bjoris !

Det er nok flere fordeler enn regatta med å kjøpe en båt som i utgangspunktet er raskere kontra en mer baljete båt.

 

*Blåser det opp så går der raskere å komme seg i havn :yesnod:

* du kan seile med flatere og mer revede seil når det blåser opp og alikevel beholde skikkelig fart

*du sitter i en båt som i utgangspunktet er lagd for mye mer seil enn en mer underrigget cruiser og når du da rever ned en slik båt så er stabiliteten merkbart bedre enn i den mer baljete båten.

*Seilegenskapene gjør seilingen mer spennende og i tillegg så blir det oftere mulighet til å seile der de andre båtene tyr til motor. :seeya:

 

Dette er ihvertfall argumentene jeg bruker overfor kona for å få henne bort fra HR37 og over på de båtene jeg har lyst på :lol:

 

Så får orust og oslomessa vise om vi tegner kontrakt på en av de 4-5 båtene vi har i søkelyset

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjoris !

Det er nok flere fordeler enn regatta med å kjøpe en båt som i utgangspunktet er raskere kontra en mer baljete båt.

 

*Blåser det opp så går der raskere å komme seg i havn :yesnod:

* du kan seile med flatere og mer revede seil når det blåser opp og alikevel beholde skikkelig fart

*du sitter i en båt som i utgangspunktet er lagd for mye mer seil enn en mer underrigget cruiser og når du da rever ned en slik båt så er stabiliteten merkbart bedre enn i den mer baljete båten.

*Seilegenskapene gjør seilingen mer spennende og i tillegg så blir det oftere mulighet til å seile der de andre båtene tyr til motor. :seeya:

 

Dette er ihvertfall argumentene jeg bruker overfor kona for å få henne bort fra HR37 og over på de båtene jeg har lyst på :lol:

 

Så får orust og oslomessa vise om vi tegner kontrakt på en av de 4-5 båtene vi har i søkelyset

 

Enzo:

 

Vel talt!! :flag: :flag: :flag: :flag: :flag: :flag:

 

Vi erfarte akkurat dette da vi gikk fra sun odyssey 35 til sun fast 40. Alle de fordelene du nevner er der. Resultatet er at både jeg og samboeren min mener vår nåværende båt er både mer lettseilt og føles tryggere enn 35'en. Den er også lettere å manøvrere i havn da den driver mindre pga sin dype kjøl. Når vi nå skal et hakk opp i størrelse er vi veldig lite lystne på en ren turbåt. Dette til tross for at vi skal bo i den.. Så det blir nok en performance-cruiser rundt 43-45 fot. Når vi nå prøver å selge sun fast 40'en er det likevel vanskelig å selge disse argumentene inn til folk flest. De syns den har for mange tau og er redd for å snuble i løygangen som jo er i cockpiten. :sad:

 

Tips til innfallsvinkler for å forklare dette mottas med takk. :yesnod:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Løygangen i cockpit SKAL VI HA sier kona , blir ikke aktuelt med hanefot på hyttetaket ihvertfall , det virker for utrygt sier hun.

Jeg synes det er et godt argument , så vil jeg også si at det er fint og flott med en cruiser uten tau i cockpit men da går det på bekostning av sikkerheten om det skulle blåse opp og akkurat det er et godt argument.

Å selge båt med tauverk i cockpiten som ser rotete ut er ikke lett om kjøperen er en person som har null seilerfaring men det er vel heller ikke de folkene som kommer for å se på en slik båt.

Bare å kveile godt opp og legge det klint inne i hjørnet under sprayhooden istedet for å henge kveilene på vinsjene på hytta , sette løygangen i rekka før visning osv så får man ryddet litt opp.

 

Selg båten på sikkerhet til cruiserfolket og snakk trimming til de fartsfrelste :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er mange måter å argumentere på for valg av seilbåt. Skal en utelukkende bruke båten til tur finnes det ikke mange raskere seilbåter enn Bavaria pr. krone investert!!! Det er normalt 2 store forskjeller mht til seilegenskaper for en racer/cruiser og en cruiser, det er høyde mot vinden og fart i lite vind. Kan du kjøpe en 3 fot større Bavaria i fohold til en Hanse vil aldri Hansen kunne følge under normal familieseiling.

 

Vi har jo løygang i cocpit og mens far er veldig fornøyd med løsningen er mor mindre imponert over arrangementet (vi kan heller ikke flytte skjøte ut i rekka pga mange blokker m/ finhaling osv) og jeg kunne ha levd med løygang på hyttetaket hvis skjøtingen hadde vært ført tilbake til rormann slik Bavaria gjør med sine nye modeller nå (34 & 38).

 

Jeg synes det er både morro og praktisk å ha trim muligheter som fungerer for de er tenkt brukt i regatta og derfor har riktig utveksling, vinsjer er riktig dimensjonert slik at en faktisk kan få vinsjet inn genoaen selv om det blåser osv.

 

Prisforskjellen mellom en ny Bavaria og Hanse/ Jeanneau/ Beneteau er imidlertid blitt så liten at en skal velge den båten er selv liker.

Redigert av Tore_Tang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...