Jump to content

Sun Odyssey 36i, erfaringer?


oddgeir

Recommended Posts

De syns den har for mange tau og er redd for å snuble i løygangen som jo er i cockpiten. :sad:

 

Tips til innfallsvinkler for å forklare dette mottas med takk. :yesnod:

I sommer kjøpte jeg sånne bagger til å henge på skottet fra Blue Performance, fordi det alltid var mye tau på dørken og benkene når vi seilte. Med en liten baby ombord var det viktig å fjerne alle snubletråder så ikke vi skulle skli rundt når vi bar på ham. Resultatet var at det ble mye ryddigere i cockpiten, og jeg tipper det ser mindre "skummelt" ut for et uvant øye. Mange av tauene røres jo vanligvis ikke mye under tur-seilas likevel. Fruen syntes i hvertfall det ble veldig greit.

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på den nye Bav 38 som kommer ved årsskiftet. Etter spec'sene ser det ut til å bli en interessant båt i samme prisleie som 36i. Spørsmålet er om den er en like bra båt.

Total lengde 11,72 m

Skroglengde 11,45 m

Vannlinjelengde 9,90 m

Bredde 3,90 m

Dyptgående 1,95 m

Vekt i tonn 7.200 kg

Kjølvekt i tonn 2.100 kg

Motor D1-30 27 hk

Vanntank 210 l

Dieseltank 150 l

Kabiner/senger

2/4 eller 3/6

 

Mastehøyde over vannlinje 15,45 m

Totalt seilareal 69 kvm.

 

http://www.sailboat.no/default.asp?artid=172

 

Noen som kan analysere dette og fortelle hvordan den vil prestere sammenlignet med SO 36i?

 

Puh, dette tar på. :wink:

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

De 2 båtene har 6cm forskjell i vannlinjelengde , 36i er 1,5tonn lettere , i performance versjon så har de like mye seil i classic har 36i 5-6kvm mindre seil.

36i er 30cm smalere , jeg kan ikke se et eneste argument som sier at ikke 36i skulle være en mye morsommere båt å seile , på bocomfort så er selvsagt bavariaen overlegen så da er det å velge og vrake.

Kan det stemme at de kommer i samme prisklasse da ? skulle tro bavariaen blir dyrere.

Jeg hadde kjøpt 36i og kostet på meg performance versjonen av disse 2 anyday men jeg er vel kanskje mer glad i å seile enn å bo.

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen i pris på 36i og 36 performance?

 

Performanceversjonen inkludere: Lengre mast, akterstagstrammer, racing versjon av rulleforstaget, Dypere kjøl, Dynema løpende rigg, foldepropell, Dyform-wire i stående rigg, og bedre seil. Hvis forskjellen i pris er mindre enn ca 80000,- vil jeg si at du får mye mer for pengene ved å kjøpe performance versjon enn standard. Disse tingene er kostbare...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med vårt båtkjøp og har ingen problem med å anbefale Jeanneau men mener også at Hanse er veldig interessante båter. Jeg tror imidlertid at Hanse lyser litt for høyt så den er vanskelig å seile opp til lystallet sitt- vi har i alle fall ikke fått noen av Hansene i vår seilforening til å hevde seg.

 

Mange bommer på at Hanse oppgir lys med genoa, mens båtene leveres med fokk, ser at overraskende mange 342 er oppgitt med 1.21 i Færderen, overraskende om alle disse har kjøpt genoa... Noen som vet mer om dette? Nei, mulig jeg har litt for stor tro på Hanse, jeg er av dem som også syns det er spennende at båtene blir stilrene og minimalistiske "nedenunder". Videre er jeg også svært spent på 350 som har asymetrisk salong, dette KAN jo være en blindgate så jeg oppfatter at det er litt mer risikofylt å kjøpe en slik båt, men den ser spennende ut...

 

Ja, det er vanskelig å velge og for vår del er det jo et klart alternativ å kjøpe brukt, men så er det jo så mye fristende nytt... Mange brukte båter har også svært mye utstyr (ikke noe galt i det), men så blir prisene deretter...

 

Bav 38 leveres jo en liten periode (eller permanent, hvem vet) til 870. OS 36 starter vel på 899 som høstpris... Det er vel også heller dyrere tilleggsutstyr på Jean enn Bav, dessuten er Baven ganske så godt utstyrt fra fabrikk. Helt klart svært mye båt for pengene...

 

Vel, dealen med fruen er at salg skal være i boks, OG pengene skal stå i banken før det blir aktuelt å signere på ny båt... og når de kommer 400 nye båter i døgnet på finn.no så blir det tøft. Vel, båten er god som gull selv om den er blitt 5 år så får vi bare håpe noen komme å ser og prøver så blir de nok overbevist, men er innstilt på at det tar tid og kanskje løsner det ikke før våren, men det nytter ikke å stresse. I helgen blir det stor shining oljing, litt polering osv så det skal iallefall se så bra ut som mulig...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja det ser ut som prisene er omtrent like ja så de havner vel på omtrent det samme fullt rustet og levert i Danmark eller hvor det nå er men det er jo 2 vidt forskjellige båter , har man båtplass og setter boligstørrelse først så er en stor bavaria uslåelig om man skal ha billigbåt.

Hva koster det for blykjøl , foldepropell dyneema fall og skikkelige seil til bavariaen da kontra å velge den ferdige performance pakken til 36i ?

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen i pris på 36i og 36 performance?

 

Performanceversjonen inkludere: Lengre mast, akterstagstrammer, racing versjon av rulleforstaget, Dypere kjøl, Dynema løpende rigg, foldepropell, Dyform-wire i stående rigg, og bedre seil. Hvis forskjellen i pris er mindre enn ca 80000,- vil jeg si at du får mye mer for pengene ved å kjøpe performance versjon enn standard. Disse tingene er kostbare...

Pristillegget med 1,94 kjøl er 74.817, og med 2,10 kjøl 77.963. (bly)

 

I tillegg har jeanneau nå et kampanje avslag på kr 59.000 som tilsvarer elektrisk ankerwinch, landstrøm + lader, ekstra batteri, CD-spiller,radio, vindinstrumenter + tridata.

 

Henter man båten i Dunkerque, sparer man ytterligere 50.000 i forhold tillevering Drøbak. 30.000 i forhold til levering Danmark.

 

Grunnpris 915.000.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Dunkerque Det er bare 5-600mil og ville vært en fin tur det , jeg hadde ikke vært i tvil jeg hadde kjøpt den båten som seiler best om man ikke skal bo i den og tenker å beholde den noen år. Perosnlig blir jeg fortere lei dårlige seilegenskaper enn at man ikke kan danse polka ved siden av kjøkkenbenken.

Link to post
Share on other sites

Dunkerque Det er bare 5-600mil og ville vært en fin tur det , jeg hadde ikke vært i tvil jeg hadde kjøpt den båten som seiler best om man ikke skal bo i den og tenker å beholde den noen år. Perosnlig blir jeg fortere lei dårlige seilegenskaper enn at man ikke kan danse polka ved siden av kjøkkenbenken.

Ca 700 nm hvis man følger kysten oppover. Det hadde vært en perfekt 3 ukers tur. Jada jeg har allerede lagt opp turen på kartet. :cool:

 

Hadde det vært opp til meg hadde det blitt denne i performance utgave, men jeg er ikke alene om dette. :nono:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært opp til meg hadde det blitt denne i performance utgave, men jeg er ikke alene om dette. :nono:

 

Damer har jo sans for gode tilbud. Hvis du setter opp ett regnestykke som viser hvor mye det koster med bedre seil, dyformwire, foldepropell, dyneemafall og det andre kan den jo hende hun skjønner at det er et kupp...

 

Forøvrig hentet jeg en sun od 35 i st.malo i 2003. Turen tok 1 uke. Men da var vi effektive og heldige med været.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nefertiti , det der er en av 3 båter vi reiser til Orust for å se på om et par uker.

 

Har regner på den båten og med mine krav til utstyr så kommer den seg på 1850 000.- totalt på vannet og da har jeg tatt med absolutt alt inkl skikkelige seil ,gennaker, varmer , AP, instrumenter osv osv.

Pronaviaen kommer på 1700 000.- og HR37 som er 3dje båten vi skal se på koster en bavaria 30 i tillegg :) offff

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du ta noen bilder og legge ut her? Forhåpentligvis er Lidköping bedre til å bygge båter enn til å lage hjemmesider...Jeg er småforelsket i Swedestaren...(Har tilogmed navnet klart...) Rent bortsett fra at jeg ikke trenger mer enn den jeg har så...Når man er på aleneferie er 34 fot ganske så romslig...Man kan dessuten dusje masse i gjestehavner for mellomlegget. og 1.850...ok, ltt mer enn utropsprisen på ca 1.500....

 

Dessuten skal jeg vinne en regatta med Nefertiti først før jeg bytter. Det kan bli lenge til...

 

Dere har ikke lagt Tartan 3700 på listen da?...

Aner ikke hvor dyr den blir, men kanskje ikke så mye mer enn en HR37?

Link to post
Share on other sites

Vi har Tartan 3700CCR også på listen men den vises ikke i Sverige , den koster rundt 2,3-2,4 så den er nesten like dyr som Rassyen men jeg synes den er finere enn rassyen , men så er det engang slik at jeg er gift også og dermed ikke er alene om å bestemme dette.

Hun er mest fasinert av rassy og tartan , jeg er pronavia/swedestar frelst , og jepp jeg skal ta masse bilder når vi er der borte , vet ikke om det er mulig å få prøveseile også , føler vel at jeg gjerne vil gjøre det før vi eventuelt finner på å tegne under på papirer.

Har jobbet intenst med snedig manipulasjon overfor min bedre halvdel en stund nå for å selge inn en raskere båt enn HR37 som har LYS 1,19 , jeg synes en så dyr og stor båt bør være betydelig raskere enn den vi har i dag og det er ikke rassyen.

Kanskje vi kjøper , kanskje vi drøyer byttet ... time will show

 

 

Swedestar

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12206/ss370inr.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12206/ss1.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12206/ss4.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12206/swedestar_seglar_013b.jpg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan noen redegjøre for fordeler og bakdeler med selvslående fokk contra genua på rull. Jeg ser at Hansen kommer med selvslående fokk, mens de fleste andre leveres med rullegenua.

Hanse har brøkdelsrigg hvor storseilet gjør en større del av jobben og du seiler bra med et litt mindre forseil. En selvslåer er i bunn og grunn et kompromiss som gjør det veldig enkelt på kryss, men prisen er at det er litt mer vrient å få trimmet det for alle forhold. Skal du kjøpe ett vanlig forseil vil du nok bli mer fornøyd med en 109% fokk enn en genoa. På rom slør er ikke selvslåeren mye å rope hurra for, men det hjelper mye om du bruker en spristake og/eller barberhal. Jeg bruker en 130% genoa når det er lett vind, og det får jeg bra fart med. På den annen er det ikke så moro å seile med en revet rullegenoa, så jeg bruker helst selvslåeren når det blåser litt.

 

Jeg har en 370 med to lugarer, og det er riktig så kjekt med et stort rom hvor jeg kan stue alt mulig rart. Det kjekke med denne løsningen er at du kan bygge den om slik at du f.eks får en stikkøye om du vil ofre litt lagerplass.

 

Skulle jeg valgt en annen båt i samme størrelse ville det nok blitt en Swedestar. Det hadde blitt en del dyrere er jeg redd, ikke minst fordi produsenten er mer lydhør for å lage tilpasninger til hver enkelt kjøper. Da er det lett å bruke noen hundre båtpenger ekstra.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du kjøpe en 3 fot større Bavaria i fohold til en Hanse vil aldri Hansen kunne følge under normal familieseiling.

:confused:

 

Min erfaring er at min Hanse henger godt med 5 fot større Bavariaer, men jeg aner ikke hva du mener med normal familieseiling. Standard seilgarderobe levert fra fabrikk for Bavaria og Hanse er dog såpass forskjellig at dersom normal familieseiling ikke gir anledning til å bruke andre seil så har vindforholdene en del å si.

 

En annen ting er at fallet for spinnaker/gennaker skal etter produsentens anvisning festet litt lavere på en brøkdelsrigg enn på en masthead. Det kan gi en smule mer vind i seilet for mastheadriggen. På den annen side er det ikke så veldig risikabelt å bruke et høyere feste på riggen til Hanse. Særlig ikke dersom vi antar at familieseilere tar ned gennakeren lenge før regattaseileren. Om nå familieseilere bruker spinnaker/gennaker.

Link to post
Share on other sites

Hei Oddgeir

 

Hva med å titte på den nye Dehler 34? Den vises på båter i sjøen nå i september. Litt usikker på prisen, men mener denne skal ha en grunnpris på ca 1 mill. Kvalitet og seilegenskaper er ihvertfall på topp, samt at den har mange smarte løsninger. Den har muligens ikke like mye innvendig plass som SO, Bavaria osv, men tror disse vil slite med å holde følge med Dehlern (det snakkes om LYS på 1.30-tallet).

 

For meg er seilegenskapene pri1 når jeg vurderer båter, selv om jeg ikke seiler mye regatta. Gode seilegenskaper gir mer behagelig seilas, samt at man får bedre respons på seiltrim. En annen fordel er at aksjonsradiusen øker. For regattaseiling etter LYS-systemet kan det jo argumenteres med at man ikke akkurat har noen fordel av høyt LYS-tall, men for tur-seiling er det etter min meing viktig at båten går godt og man dermed f.eks kan seile et godt stykke i løpet av en helg.

 

Lykke til med valget...

Link to post
Share on other sites

Nå skal man ikke se seg blind på LYS-tall dersom man ikke er veldig opptatt av å seile regatta. For en turseiler sier LYS-tallet litt om forventet hastighet, men ikke så mye mer. Det sier lite om båten går best i lett vind eller sterk vind. For en turseiler er det antagelig viktigere å vite hvor komfortabel den er å seile i all slags vær og bølgeforhold.

 

LYS-tallet kan også påvirkes av seilere som har råd til å oppgradere båt, rigg og seilgarderobe, og som kjenner systemet godt nok til å vite hva de kan gjøre for å få mest mulig fordel med minst mulig endring av LYS-tallet. Kjekt for regattaseilere, men det kan være rimelig meningsløst for turseilere. (Et eksempel er lengden på spribom. Som turseiler kan jeg velge den lengden som passer seil og vind best, uten å være begrenset av LYS-regler.)

Link to post
Share on other sites

For en turseiler er det antagelig viktigere å vite hvor komfortabel den er å seile i all slags vær og bølgeforhold.

 

Selvsagt et viktig poeng, har liten erfaring med store seilbåter. Drømmer jo som nevnt om Hanse 350, men lurer litt på hvordan den blir i bevegelsene i mye sjø... Den er jo mye lettere enn tilsvarende Bav f.eks... Time will show, men slikt er vanskelig å finne ut av selv, vi får leste tester til øyet blir stort og vått...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja, da var det gjort. Etter et veldig hyggelig møte med Heitmann på messa i dag, ble det en SO 36i.

Det ble utslagsgivende at han hjalp meg å bli kvitt gamlebåten til en pris jeg kan leve med, og som jeg neppe hadde klart å selge den for selv.

 

Henter båten i Les Sables d'Olonnes neste vår, og har allerede begynt å glede meg til en 4 ukers tur derfra og til Nesodden. :flag:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...