Jump to content

Sun Odyssey 36i, erfaringer?


oddgeir

Recommended Posts

Gratulerer, har en i havnen som hentet sin nye 36i for 3 uker siden. Flott båt. Han var meget fornøyd med turen, på kort tid ble han kjent med båten. Hva som fungerte, og hva som må rettes på. Som alle andre båter var det noe som må rettes på, bl a løst ratt som ikke kunne teites, akterstag som må kappes, det er strammet allerede maks. + noe annet.

 

Han bestilte båten ustoffet, lar den ligge slik i vinter. han smiler fra øre til øre .

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja det ser ut som prisene er omtrent like ja så de havner vel på omtrent det samme fullt rustet og levert i Danmark eller hvor det nå er men det er jo 2 vidt forskjellige båter , har man båtplass og setter boligstørrelse først så er en stor bavaria uslåelig om man skal ha billigbåt.

Hva koster det for blykjøl , foldepropell dyneema fall og skikkelige seil til bavariaen da kontra å velge den ferdige performance pakken til 36i ?

 

 

er ikke begge to billigbåter da?

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gratulasjoner. Jeg regner med at dette blir den lengste vinteren i manns minne.

 

Jeg har imidlertid et lite spørsmål til panelet.

 

Jeg har til hensikt å begynne å seile med gennaker, og på utstyrslisten til båten står følgende alternativer:

 

1. Rigg for gennaker og bauspyd

2. Dekksbeslag for spinnaker/gennaker

Samlet pris 23k

 

Må jeg ha begge?

 

Er det mulig å montere slikt i ettertid, eller er fabrikkmontert best?

 

Dette var vel det eneste punktet jeg glemte å diskutere med selgeren, til tross for lang huskeliste.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte gennaker så gjorde jeg følgende.

 

Det var trekt opp trekkesnorer ferdig i masta så jeg dro bare inn et ekstra fall opp til mastetoppen (er garantert samme system hos deg) dette kostet meg inklysive sjakkel rundt 900.- så kom det en spinlock stopper på hyttetaket i tillegg ,den betalte jeg rundt 300.- for , tipper den koster rundt 600.- på butikk.

 

Så kjøpte jeg 3 blokker til ca 250.- pr stk + ca 10meter skjøte til baugen 200.-

Altså kostet hele sulamitten meg undr 2500.-

 

Genakeren inkl strømpe kjøpte jeg hos elvstrøm , veil pris 24900.- , den betalte jeg 18500.- for og da prutet jeg med skjøter og racingbag i tillegg.

 

Genakerpeke til baugen det kan du fint kjøpe etterpå om du vil ha det , jeg fester bare fremste blokka i ankerrullen som er ca 30cm foran baugen og det fungerer helt topp

Link to post
Share on other sites

Jeg tror egentlig det, ja. Men punkt 2 kan du gjøre selv.

 

Da var det som jeg trodde. Har nemlig bestilt rigg for gennaker og baugspyd, men ikke beslagene.

 

Slik ble utstyrslisten til slutt.

 

1 Rigg for gennaker og bauspyd

1 Elektrisk ankervinsj foran

1 Fortøyningssett (6 fendere og 3 fortøyningsliner)

1 Sprayhood blå

1 Landstrøm 220 V + lader 25 A

1 Båtvarmer, diesel

1 Ekstra batteri 70 AH

1 Windex 15

1 Autohelm 6002 pilot + T1 lineær

1 Raymarine ST 60 Tridata

1 Teak cockpit dørk

1 Transport til Les Sables d'Olonne

1 Sjøsetting, klargjøring og rigging

1 VHF antenne i mastetopp

1 Ankersett (50m kjetting og anker til vinsj foran)

1 Cockpit kallesje blå

 

og i tillegg kommer standardutstyret som er:

 

Varmtvann i dusj og bysse

Elektrisk kjøleboks

Stekeovn og 2 gass bluss

1 Gass flaske

Flagg stang og norsk flagg

Gatt midtskips

Teak på cockpit benker

Skinntrekk på rattet

2 skrogvinduer i salongen

Dekorglass mellom bysse og salong

Rattstyring, ratt med skinntrekk

Rullegenoa

Langspilet storseil, lazybag og hurtig rev

septiktank

 

Det eneste jeg trenger å kjøpe utenom er vel VHF og kartplotter

 

Jeg kjører første sommeren uten priming og stoffing, og gjør dette selv til høsten.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører første sommeren uten priming og stoffing, og gjør dette selv til høsten.

 

Ville jeg ikke gjort.

Seiler du gjennom en sverm av skjellru i svømmefasen, kan du lage deg et digert problem senere når disse har rotert og festet seg og dannet primærsjikt.

Ta med deg en boks bunnstoff fra Biltema og smør på et tynt lag.

Link to post
Share on other sites

Ta med deg en boks bunnstoff fra Biltema og smør på et tynt lag.

 

Ja det er kanskje fornuftig. Selger mente at dette ikke hvar noe problem. Begge 36'erne på messa var ubehandlet under.

 

Hvordan blir det å prime på rester av gammelt bunnstoff? Man må vel være særdeles nøye med nedsliping av gammelt bunnstoff går jeg ut fra?

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...