Jump to content

Sun Odyssey 36i, erfaringer?


oddgeir

Recommended Posts

Hvordan blir det å prime på rester av gammelt bunnstoff? Man må vel være særdeles nøye med nedsliping av gammelt bunnstoff går jeg ut fra?

Du må uansett slipe båten matt før du primer med epoxy, så det spiller ikke så mye rolle med littegrann selvpolerende bunnstoff. Blir litt mer støv.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Bruk en farge som er god kontrast til gelcoat. Smør et tynt lag. Det beskytter ikke noe mer med tjukke lag. Det gjør ikke noe om du kan se gelcoaten gjennom.

Bunnstoffet kan slipes av. Skjellru danner et skjikt med gradvis overgang fra gelcoaten til foten på skjellrua. Dermed må du fjerne en del av gelcoaten for å få de vekk. Skjellru fester seg gjerne først der det har vært skjellru før. Tror fagutrykket er gregarisk.

Jeg har jobba endel med problemet med skjellru på instrumentering i havet, og har vunnet noen sure erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Bruk en farge som er god kontrast til gelcoat. Smør et tynt lag. Det beskytter ikke noe mer med tjukke lag. Det gjør ikke noe om du kan se gelcoaten gjennom.

 

Ok, takk for gode råd. Da blir dette gjort.

Uansett blir denne jobben lystbetont. :drink:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Kiel kanalen er vel et godt alternativ vil jeg tro til vestsiden av Danmark, er jo vanligvis noe smulere sjø på østsiden enn fra Nordsjøen om det blæs litt.. siden du skal inn Oslofjorden er det jo ikke noen stor omvei heller.. roaldbj har jo gått denne kanalen og kan sikkert bidra med nyttig og ikke minst saklig informasjon... han anbefaler sikkert en bunkes tur innom Helogland før du går inn i kanalen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Kjøpte en fabrikkny so 35 i 2003. Den hentet jeg også i frankrike (st.malo). Turen hjem er grei. Vi brukte 6 dager inkl. to tolvtimersstopp. Så en uke på land etter vi kom hjem. Alt virket og vi hadde ingen reklamasjoner (bank i bordet). Ideet sett skulle vi hatt 6 uker til hjemturen da det er mange flotte steder der nede. Slipingen tar du på to arbeidsdager. Priming og stoffing tar 2 dager (værforbehold)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har til hensikt å begynne å seile med gennaker, og på utstyrslisten til båten står følgende alternativer:

 

1. Rigg for gennaker og bauspyd

2. Dekksbeslag for spinnaker/gennaker

Samlet pris 23k

 

Må jeg ha begge?

 

Er det mulig å montere slikt i ettertid, eller er fabrikkmontert best?

Det går an å ringe disse selgerene, vet du.

 

Det som er greit å vite er om det er montert blokk og øye for spinn-/gennakerfall i masta. Litt dumt å ettermontere dette. Baugspyd er også noe som kan være greit at monteres fra produsent, men det avhenger selvsagt av hva slags løsning de har laget. Dekksbeslag kan du sikkert montere i ettertid.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne litt, da vi ble litt betatt av SO36i båten som vi så på messa i Sandvika nylig.

 

Har tittet litt i spesifikasjonen til båten og lest gjennom tråden her, og har noen spørsmål :

 

Er ikke 50 liter septik litt lite ? Som eiere av motorbåt, og vant til å ligge 2-3(+) dager på samme sted, så bruker vi godt av tanken vår på 130 liter. Vi er 2 voksne og to barn.

 

Jeg noterte meg en betraktning i forhold til cruiser og performance utgaven, der det ble nevnt kjappere seilas til havn om været slår om. Jeg er ikke veldig sjøsterk (enda :-) og liker meg gjerne bedre i en trygg havn enn åpent og rufsete hav.

Hvor mye er det snakk om i hastighet ? Kan man snakke om % istedet for knop som jo naturligvis er avhengig av hvor mye vind det er ? Er det 7 kn. kontra 6,5 kn., eller er det 8 kn. kontra 4 kn. ?

 

Jeg er neppe noen gyldig kandidat for performance utgaven, i og med at jeg kun har hatt -en- seiltur med egen, midlertidig, båt i sommer, men jeg liker likevel å tenke langt fremover. Heller ikke er jeg pt. i stand til å trimme skikkelig. Det er meget høy sannsynlighet for at det på denne båten bare blir familiecruising så lenge vi skal ha den.

 

Tidsperspektivet er noen år fremover, men det skader ikke å tenke litt langsiktig :-)

 

Sikkert et latterlig spørsmål det siste, men jeg spør etter evne. Det første er dødsens alvorlig ;-)

 

Mvh,

Are

Link to post
Share on other sites

Det er vel heller mindre enn 0,5 knop som skiller.

8 knop er fort i seilbåt. Nå har jeg en noe mindre båt enn dette og 5 knop oppleves veldig sedat, 6 knop begynner fartsfølelsen og komme. På 7 knop går det skikkelig unna. Med kone og barn ombord sørger jeg for seilføring som ikke gir meg fart over 6-6,5 knop. Dette betyr at jeg har rev i storseilet over 5,5m/s vind med mindre vinden kommer inn akter.

Uten surf kommer jeg opp mot 8 knop før broach, men da er det ren guttetur og/eller noen andre som ypper til kappseilas!

 

Jeg blir ikke sjøsyk, selv i stygt vær, sålenge jeg er i cockpit. Har som regel at jeg kun går under dekk i dårlig vær for å legge meg ned, ikke koke mat eller gjøre noe annet.

 

50 liter høres ikke mye ut, sliter selv med en 70 liters tank som blir full etter 2 døgn i havn.

Link to post
Share on other sites

Er ikke 50 liter septik litt lite ?

50liter er vel egentlig det som er vanlig i seilbåter , uten elektrisk dasspumpe og litt smart bruk så er det null problem å ligger 3dager med 50liter.

Har du 3veis ventil så kan du også svitsje over til rett ut om du skal bimmelim og ikke bommelom9

 

Jeg noterte meg en betraktning i forhold til cruiser og performance utgaven, der det ble nevnt kjappere seilas til havn om været slår om. Jeg er ikke veldig sjøsterk (enda :-) og liker meg gjerne bedre i en trygg havn enn åpent og rufsete hav.

Forskjellen er så liten at tiden til havn i kystnære farvann ikke er merkbar forskjellig i de flest tilfeller , derimot så tror jeg den performance versjonen har dypere og tyngre kjøl samt oppgradert dekksutstyr og seil , det er da en betydlig behageligere båt å seile om uværet skulle komme overraskende på deg og du å ta der der du er.

 

Jeg er neppe noen gyldig kandidat for performance utgaven, i og med at jeg kun har hatt -en- seiltur med egen, midlertidig, båt i sommer, men jeg liker likevel å tenke langt fremover. Heller ikke er jeg pt. i stand til å trimme skikkelig. Det er meget høy sannsynlighet for at det på denne båten bare blir familiecruising så lenge vi skal ha den

Der er det vel en liten misforståelse ute og går , performance cruisere har ikke bare en fordel i regatta men i høyeste grad i tur/familieseilas , du får en båt som oppfører seg bedre på tur også og spesielt når været ikke er optimalt for familieseilas. En annen ting er at seilene i en performance pakke gjerne er gode seil og da sparer du deg utgiften med å bytte ut de som ble levert standard på båten etter kort tid.

 

Sikkert et latterlig spørsmål det siste, men jeg spør etter evne. Det første er dødsens alvorlig ;-)

Finnes ikke latterlige spørsmål , kun svar ----se ovenfor---- :lol:

Link to post
Share on other sites

Nåh, er det slik å forstå med performance. Ja, da kan det jo være greit å planlegge noen ekstra lapper der.

 

Traff forresten gamlebåten din på Skauern (like utenfor Middagsbukta) i sommer :-) Spurte forsiktig om det var selveste Enzo som lå der, men det var det ikke. Han visste derimot hvem du var, naturlig nok ;-)

Link to post
Share on other sites

Uten å gå i detaljer, så kan det jo iblant være praktisk å bimmelimme og bommelomme samtidig. Er det mulig å be om installasjon av større tank, eventuellt ettermontere ?

Jeg kan levende forestille meg at dagens båter er laget etter integrerings mål, og dermed kan vanskeliggjøre et slikt bytte.

 

Nå blir det vel meget sannsynlig at vi ser etter en brukt båt, når den tid kommer, så ettermontering blir vel mest aktuellt.

 

Alternatitvt innrette seg etter forholdene som de er.

Link to post
Share on other sites

Enig med Enzo når det gjelder performance versjon eller ikke. Båten blir bedre i vanskelige vindforhold. Både i mye og lite vind. Men det oppfører seg akseptabelt også i standerdutgave. Det med septiken har jeg jo en mening om. Men hvis jeg kommer med den blir det bare en j**la krangel... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...