Jump to content

Båtliv og mat


McNeill

Recommended Posts

Med en slik oppskriftsbase tenker jeg på mat som passer spessielt til båt og som er enkelt å tilberede! Det er en del som nå etterhvert har begynt å få ganske så sofistikerte ovener ombord, men tror de fleste har det ganske enkelt i byssa.  :yesnod:

 

Mao mat man selv finner gådt men som kan enkelt tilberedes til sjøs. :sailing:

 

Her kan man også legge inn oppskrifter med havets delikatesser og mat som man mener at hører til rundt sjøen :diving f.eks. man har en oppskrift til grillet måke! Selfølgelig skal de som har oppskrifter som man mener hører til ferskvann legge inn de å, for vi har en del medlemmer som har båt på innsjø.  :cheers:

 

Jeg håper at det er flere som meg som kunne tenke seg en slik base for å hente inspirasjon. Her kan man også bruke andres erfaringer på f.eks. røyking, salting, graving, grilling, koking, osv.

 

Jeg er klar over at dette er kanskje ikke riktig tid på året til å legge frem et slikt forslag, :nonod: for det er de ferreste av oss som tenker mat ombord akkurat nå, men så tenker jeg dersom oppskrifter begynner å falle inn nå så kan denne basen være et resurs til sesong start! :sailing:

Link to post
Share on other sites

,Hej !

 

Det tycker jag låter som en bra ide' !

 

 

Gärna   ' Enhandsmat '  !

 

med  Enhandsmat menar jag sådant som går o spise med en hand !  :sailing:

 

ibland behöver man hålla tallriken med den andra eller hålla en hand på rodret !

 

 

det er en fördel om maten er enkel o lage til,   även 'under gång'  !    :sailing:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Her kom innlegget som admiralen har etterlyst på disse sidene. Skal tipse henne, men hun er forresten like ofte innom her som meg. Nå blir hun glad.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Selv om vi aldri så gjerne vil, kan vi dessv. ikke lage noe spesiellt på dette foreløpig.

 

Så jeg foreslår samme opplegg som med venne-tjenesten, altså at man oppretter en dedikert tråd for oppskrifter, med en tilhørende kommentar-tråd.

 

Så kan vi, hvis det er behov, overføre dette til en database senere.  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Selv om vi aldri så gjerne vil, kan vi dessv. ikke lage noe spesiellt på dette foreløpig.

 

Så jeg foreslår samme opplegg som med venne-tjenesten, altså at man oppretter en dedikert tråd for oppskrifter, med en tilhørende kommentar-tråd.

 

Så kan vi, hvis det er behov, overføre dette til en database senere.  :sailing:

Det ville være flott! :sailing:
Link to post
Share on other sites

Artig og god idé, Jibb!

 

At vi alle sammen her på baatplassen.no er glad i båter, er en selvfølge! At det fleste også er glad i mat, er høyst sannsynlig - siden de fleste fremdelse er oppegående og ikke har sultet i hjel  :nonod: - og når du tar initiativet til "Båtliv og mat" så er jeg sikkert på at den ene "GOURMETEN" etter den andre vil melde seg!

 

Det er jo gjerne slik at båt er en "mannfolksgreie" -  :yesnod: "no hard feelings, girls!" - og vanligvis er mat noe "jentegreie" - i hvert fall hjemme!

 

Men, når det gjelder båt og mat så har jeg inntrykk av at det like ofte er skipperen sjøl som står for det også, spesiellt kanskje når det gjelder grilling! Som oftets er det for å gi "hu mor" noen dager med avslapning og ferie (og si det som det er, folkens - det er egentlig mest for å "tekkes" dama, slik at hun skal bli glad i båtliv, ikke sant?)  :wink:.

 

Og da er jo tråden din midt i blinken! Kan vel hende du greier å omvende noen sjøfolk / mannfolk til å begynne å lage "BÅTMAT" !!

 

Stå på, Jibb - flott og nyttig idé!  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kan jo begynne med denne,  DET ER ENKEL MAT !!!! Har selv laget dette mange ganger ombord.

 

HELSTEKT INDREFILET MED HJEMMELAGET URTESMØR MED MANDELPOTETER:

 

 

Helstek indrefilet: Renskjær hele fileten. Ikke ta bort fett som ikke er hardt. Smør hele fileten inn med grovkornet, og så finkornet pepper. dryss litt grillkrydder ( veldig lite) på begge sider. Gjerne også litt salt. ( det gjør ingenting så lenge du steker hele sammen,,, aldri i stykker) Varm panna eller grillen godt. bråstek hele fileten til den er deilig og brun overalt. bruk varm panne.

Avkjøl hele fileten til den er kald (25-30 grader) Skjær nesten igjennom i passende stykker, Fyll mellom stykkene med hjemmelaget urtesmør Lages av : en pk meierismør, en halv plante basillikum. 2 fedd hvitløk og en halv persilleplante. bland dette godt i en hakk alt opp i små biter og klem en halv sitron oppi og bland godt.

Når du har fyllt mellom stykkene med urtesmøret bind sammen hele fileten slik at ikke all saft renner ut. Hiv den i forvarmet ovn på 300 grader i 10-15 min,., spørs hvor rå du vil ha den.

 

Har du ikke stekeovn ombord stek hele fileten litt lengre på feks. minigrillen.

 

Mandelpoteter: Kok opp vannet. ha poteten oppi og la den kun trekke i ca 15 min.

Verdens beste pepper saus: En liten butt rømme, en kvarting med fløte, mye pepper, maggie suppebuljong  og litt rødvin.  Kok opp fløten med mye finkornet og grovkornet pepper, Tilsett 2 ts med buljong, Kok opp. Ha oppi lettrømmen, kok opp og la den koke i et par små minutter.

 

Lykke til.  Dette er garantert en suksess uansett om dere er ombord eller er hjemme med gjester ..

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Kan jo jeg fortsette med en fiskerett

 

Skinn og bennfri laksefilet i ovnen:

 

Tar laksen ut av kjøleskapet ca. 1/2-1t før den legges inn i ovnen.

Krydres med sitronpepper, salt, GOD olivenolje (gjerne krydderolje), en liten dæsj hvitvin og persille.

 

Legges i ovnen på 200 C i ca 10-15 min. avhengig av tykkelse.

Da tar du rømme over og gjerne en liten dæsj med sitronsaft. (mens den er i ovnen)

Så lar du den stå til den er ferdig etter ca. 15-20min.

 

Kan for eksempel serveres sammen med bakte poteter og persillesmør (bare persille og meierismør som er blandet sammen.

 

Du kan og prøve med steinbit/brosme/lange/ulke lagt inn i midten av laksefileten og ellers gjøre som over. Men da må den stå ei stund ekstra.

Link to post
Share on other sites

Dette får vannet til å renne i munnen! Bilde

 

Tenkte egentelig med dette innlegget å se om det var stemning for det og deretter lage noe tilsvarende det Walter_S og Jensen_fra_vest har lagd med vennetjenesten! Det er fint at dere har skrevet inn oppskrifter for det er på denne måten jeg håper at den vil fungere. :yesnod: Så kan man ha et annet tråd der man kan spørre ut om oppskrifter dersom det er nødvendig.

 

 

Mvh

Jibb

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det er stort sett meg som står for kokkeleringen ombord, men en oppskriftsdatabase her, virker noe på siden. Lå oss håpe at de som driver med matoppskrifter heller ikke har sin egen båtdatabase.

Da er det bedre å lage en link til slike steder på nettet. Mat/Kokk er like mye fag som båt.

En annen ting er at byssa er gjerne innredet, med varierende fasilisteter på de forskjelleige båtene. Om det skulle være noe vits i en matdatabase, så må det være et minstekrav at rettene katalogiseres etter hva slags bysse de krever.

Link to post
Share on other sites

........ men en oppskriftsdatabase her, virker noe på siden

 

..........................................En annen ting er at byssa er gjerne innredet, med varierende fasilisteter på de forskjelleige båtene. Om det skulle være noe vits i en matdatabase, så må det være et minstekrav at rettene katalogiseres etter hva slags bysse de krever.

Til det første: Tror ikke Jibb egentlig hadde en helt ordinær oppskriftsdatabase i tanken, når han kom med dette forslag. Vil man ha det, kan man jo bare kjøpe en kokebok. Mer om det nedenfor.

 

Til det andre: Du er inne på et vesentlig punkt, der. Det er jo nettopp begrensningene ombord (plass, utstyr, osv.), som gjør at "kokken" står foran en utfordring hver dag ombord. Boksemat a la Snurring og Joikaboller blir nokså kjedelig etterhvert. Det er alltid noen som er flinkere enn andre til å improvisere med det utstyret man har til rådighet, og kanskje også med de råstoffene som svømmer og krabber rundt omkring under kjølene våres. Antar at Jibb hadde noe av dette i tanken når han lanserte denne tråden. At man med fordel kan dele sine tips / triks / opplevelser og beskrivelser med båtkollega'er her! At man kan lære av andres "nybrott-arbeide" innen mat ombord. :lol: Kanskje også med å bidra til å videreføre gammel klassisk og tradisjonsrik "Sjømannskost", osv. Jeg kan også tenke meg litt diskussjoner rundt det å forberede en lang ferietur, hva, når, hvor mye, osv. av mat tar man med seg, hvordan lagrer man best, osv. Hva bør man alltid ha ombord? Mulighetene er mange!  :flag:

 

Vi kan jo også brukke dette forum til å tipse hverandre om gode / rimelige steder for kjøp av f. eks. ferske reker (nam, nam!), rimelige og gode båtgriller, nye ølsorter  :flag:, gode Chablis til hummeren  :flag: (forbruksvare ombord i båten min  :flag: ), hvilken Aquavit passer til grillmat. Jeg kan komme på 1000 spørsmål som kunne være aktuellt her!  :blush:

 

Husker at Lasse i fjor etterlyste, rask, god og mettende mat som kunne tilberedes ved uventede behov. Det kom da mange gode forslag? Kankje flere kunne lære av det hvis vi samler dette med mat ombord i en tråd?

 

Vi har diskutert "helgrilling av gris" her  :lol: - det kunne med fordel ha blitt diskutert i denne tråden. Vi har, med stor iver, diskutert røking av fisk her.

 

Mulig at denne tråden vil bidra til at det blir færre Off Topic - spørsmål. Har man Mat (ombord) som Topic, så er det jo bare å skrive i vei, her inne!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jo Walter_S det var noe slik jeg tenkte på. Mer konkret så hadde jeg tenkt å ha et tråd der man kunne legge inn retter så ha et tråd der man kan diskutere rettene og fremgangsmåter. Bilde

 

Har tenkt, i min lille værden, hvordan dette best kan løses og er det forsatt god stemning for det på mandag eller tirsdag og det har kommet inn nok stemmer så tenkte jeg at jeg skulle utforme det slik som Walter_S og Jensen_fra_vest har gjorde!  :smiley:

 

Hvis dere har meninger om hvordan dette best kan løses så vil jeg gjerne høre om de!  :smiley:

 

Mvh

Jibb Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at det kan bli en fin og lærerik tråd. Her i gården griller vi mest, og koker krabber når vi er i båt, men spesielt er der jo grillingen; der er der jo mange muligheter.

Som Walter_S skriver, tråden om fisk og røyking var flittigt brukt, og der er mange av oss der henter en stor del av matforbruket opp fra havet, både til hverdag og ferie, så der er helt sikkert mye eksperthjelp å hente blant medlemerne av baatplassen.no. Jeg støtter ideen.

Nu tar jeg helg :seeya::cheers:, skal jobbe med en ny (gammel) bil jeg har kjøpt, i helgen, så jeg bør vel prøve å :sleep: litt. Go' helg til dere alle.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

ett spm !

 

i somras lagade vi 'båt-poteter' ombord ! (ni vet sådana der klyftpoteter!)

dette gjorde vi ner vi var ute o seglade!

först ner poteterna stod i ugnen med oliv-olje eller vad det var, kom jag o tenke

på att 'det der var nog ikke så djä...  smart' !  rinande varm mat-olje i en gasol/propan-ovn som far lite hit o dit ! (visserligen i en langpanne, men endå!)

 

hur gör ni ?  anvender ni matolje i propanovn?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

..hur gör ni ?  anvender ni matolje i propanovn?

Tror ikke at noen andre enn deg, som har tenkt på dette! Men, Gunga Din, er det "åpen gassflamme" inni ovnen, da - i nærheten av langpannen? Blir ikke selve gassovnen oppvarmet "fra utsiden" gjennom en tett beholder? Vet ikke om jeg har uttrykt meg presist nok......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

er det "åpen gassflamme" inni ovnen, da - i nærheten av langpannen? Blir ikke selve gassovnen oppvarmet "fra utsiden" gjennom en tett beholder?

Der er åpen gassflamme inne i stekeovnen!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hej Walter !

 

det er ju en åpen gassflamme under botten i ovnen, man tender ju med en tändsticka

ner i et hål,  'botten-plåten i ovnen er ju imellan langpanna o den åpne gassflammen,

men man ser ju ner att det brinner der nere!

 

jag bare tenkte för meg själv, vad hender om varm olje rinner ner der !   :headbang:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jag bare tenkte för meg själv, vad hender om varm olje rinner ner der !   :headbang:

Tror ikke annet en at flammen blir større til oljen er brent opp. Etter min erfaring trenger olivenolje meget høy temperatur for å brenne og jeg er ikke sikker på hvor høy temperatur propan flammen holder, så det er ikke sikkert at den greier å sette fyr på olivenolje. Tror nok også at morderne propan ovner er veldig godt sikret for slike ting.

 

Vær nå for all del forsiktig med slike eksperementer! :smash:

 

:cryin: Jibb

Link to post
Share on other sites

Jeg har på følesen av at når en propan beholder sier puff og man er i nærheten så spiller det liten rolle om man er på land eller sjø! Helst bør man være par tre meter unna nå man gjør det! :headbang:

 

:cryin: Jibb

Tenkte mest på å prøve om oljen tok fyr jeg da :smash:

Når det gjelder propan som sier puff og jeg hadde vært i nærheten av dette på sjøen, da skulle verden fått sett en som hadde sprunget på sjøen :eek:

Link to post
Share on other sites

Autopilot Gunga, Autopilot :headbang:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...